Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS  Empty
BerichtOnderwerp: INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS    INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS  Icon_minitimedo 8 jul 2010 - 15:42

INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS
’Oranje hoort bij Nederlandse cultuur’

INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS  1278593667-240
OP DE FOTO: Léontine van der Heijden keek de wedstrijd tegen Brazilië met haar kinderen Alek (links) en Mikael (rechts) op een terras in Boxtel. (Foto: Peter de Koning).

DOOR MARIËLLE WIJFFELAARS

De Boxtelse Léontine van der Heijden woont al jaren in de Indonesische stad Yogyakarta op Java, samen met haar man Udin en hun twee kinderen. Samen met haar zoontjes Alek (10) en Mikael (7) is Van der Heijden momenteel op bezoek bij haar ouders in Boxtel. Hoewel Van der Heijden eigenlijk helemaal niet van voetbal houdt, volgt ze het wereldkampioenschap op de voet. Ze vindt het dan ook erg bijzonder om het van dichtbij in Nederland mee te maken, zeker omdat dit het eerste grote toernooi is wat haar kinderen kunnen volgen.

Het is voor Alek en Mikael de eerste keer dat ze een groot toernooi volgen via de televisie en nu zitten ze zelfs middenin de Oranjegekte. Wat vinden ze ervan?

,, Hoewel er natuurlijk elke twee jaar een groot toernooi wordt gehouden, maken mijn kinderen het voor de eerste keer bewust mee. De wedstrijden worden vaak ’s avonds gespeeld, maar dan is het in Indonesië midden in de nacht. De eerste wedstrijd van het Nederlands elftal tijdens dit kampioenschap heb ik thuis gekeken samen met een Nederlandse vriendin en haar gezin. Bij het eerste doelpunt begonnen wij heel hard te juichen. De kinderen keken wel even raar toen ze hun moeders ineens uit hun dak zagen gaan. Bij de volgende doelpunten deden ze gewoon mee, ze beginnen het spel nu ook te snappen en zeker de oudste heeft er al wat verstand van.”

Je houdt eigenlijk niet van voetbal, waarom volg je het wereldkampioenschap wel?

,,De Nederlandse competitie heeft me eigenlijk nooit geïnteresseerd, maar ik vind dat ons nationale elftal een vorm van Nederlandse cultuur is. Daarom vind ik het ook zo leuk dat mijn kinderen dit meemaken. Het is écht een deel van Nederland, het leeft bij de mensen. Die eensgezindheid is zo mooi om te zien.”

Van Indonesische teams horen we internationaal eigenlijk nooit iets. Houden ze wel van voetbal en wordt het ook gespeeld?

,,Er is een nationale competitie en de Indonesiërs zijn heel fanatiek als het over hun favoriete club gaat. Bij de topclubs zijn ook buitenlandse spelers of trainers in dienst, maar het niveau is niet zo hoog. Het nationale team doet ook mee aan de Asia Games, maar scoort daar niet zo goed. Badminton is in Indonesië volkssport nummer één, al wordt in de kampungs (woonwijken) door kinderen veel gevoetbald. Het futsal is wel in opkomst, er komen steeds meer locaties waar dat gespeeld kan worden. Het is erg populair.”

,,Een groot verschil met Nederland is dat in Nederland de jeugd heel goed begeleid wordt en er zijn zelfs speciale voetbalopleidingen voor kinderen; het wordt veel meer gestimuleerd dan in Indonesië. Wellicht is het talent er wel, maar komt het er gewoon niet uit. Ik denk dat het ook deels genetisch bepaald is. Nederlanders zijn weer niet zo goed in badminton als Indonesiërs.”

Wordt het wereldkampioenschap wel gevolgd door Indonesiërs, ondanks dat het nationale team niet meedoet?

,,Bij cafés en hotels worden – net als in Nederland – grote schermen neergezet en alle wedstrijden worden uitgezonden. Het leeft heel erg bij de inwoners en ze volgen het wereldkampioenschap op de voet. Er worden ook poules gemaakt en er zijn analyseprogramma’s op televisie. Ze hebben ook zo hun favoriete teams, Italië en Spanje worden vaak genoemd. Tegen mij zeggen ze uiteraard altijd dat Nederland zo goed is. Opmerkelijk: ze blikken daarbij vaak terug naar Marco van Basten en Ruud Gullit. Dat zijn bijna helden in Indonesië. Ook wedstrijden van Ajax en PSV worden op televisie uitgezonden, de meeste Indonesiërs kennen de Nederlandse teams wel.”

,,De Nederlanders die in Yogyakarta wonen, volgen de prestaties van het Nederlands elftal zeker. Ook op de internationale school – waar mijn kinderen ook naartoe gaan – wordt er veel over gesproken. De Nederlandse taalschool in Yogyakarta heeft al vakantie, anders was er iets geregeld om gezamenlijk met alle kinderen te kijken.”

Is je echtgenoot Udin ook een Oranje-fan?

,,Ik weet zeker dat hij in de poule Nederland ver heeft laten komen, maar hij doet tegen mij net alsof hij Nederland erg slecht vindt. Na de wedstrijd Nederland-Brazilië heb ik hem gesmst dat we zo blij waren. Stuurt hij terug: ’In Indonesië heeft Brazilië met 2-1 gewonnen, bij jullie is de uitslag anders?’. Ik hoop dat we kampioen worden, kan ik hem mooi terugpakken.”

Wat is je voorspelling voor de prestaties van het Nederlands elftal?

,,Ik had eigenlijk al niet verwacht dat we van Brazilië zouden winnen. Ik denk dat Oranje in de finale komt en ik vrees dat het tegen Duitsland zal zijn. Geen idee of ik het aan kan om dat te kijken. Ik denk dat ik rondjes ga lopen, want het lijkt me een zenuwslopende wedstrijd…”

Brabants Centrum
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
INDONESISCH GEZIN KIJKT VOETBAL OP BOXTELS TERRAS
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe voetbal stierf in Indonesië
»  'Terras' van Boulevard over de vadsige uitwassen van het toerisme
» Moluks Nijverdal kijkt weer vooruit
» Maitimo kijkt uit naar weerzien met Sneijder en Robben
» Volle pleinen en toeterende auto's? Zo kijkt de wereld naar het EK

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: