Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Empty
BerichtOnderwerp: Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren   Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Icon_minitimedo 5 feb 2009 - 11:19

woensdag 04 februari 2009
Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren
Door HILDE JANSSEN

JAKARTA - Nederlandse baggeraars leren de gemeente Jakarta hoe die met kleine schuifboten dichtgeslibde kanalen en sloten kan uitdiepen.

Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren 3255588096_8b07b1a345_m
FOTO HILDE JANSEN

Het uitbaggeren helpt Jakarta de overstromingsoverlast met 40 procent te verminderen.

''Pas op je hoofd! Bukken!'' Tevreden kijkt baggeraar Michael de Boer vanaf de kade toe hoe zijn ‘leerling’ Ujang Sukardi het schuifbootje probleemloos onder het bruggetje manoeuvreert.

De duwbak zit vol met stinkende zwarte smurrie. ''In Nederland baggeren we bijna alleen maar modder op, hier is het vooral afval: betonnen paaltjes, halve boomstammen, meubilair en immense hoeveelheden plastic.''

De Boer en een collega van het Nederlandse baggerbedrijf Dosco zijn al ruim een maand in Jakarta om gemeentepersoneel te trainen in de kleinschalige baggertechniek. Met de schuifbootjes kunnen ze kanalen uitdiepen waar geen kraan bij kan. Dat is ideaal voor Jakarta met al die volgebouwde oevers.

Voor Indonesië alle reden om bij de Nederlandse waterexperts aan te kloppen, nadat Jakarta in 2007 voor driekwart onder water stond. ''Met baggeren kunnen we die overstromingen niet oplossen,'' zegt projectmanager Peter Vroege van DHV meteen.

Jakarta overstroomt omdat het jaarlijks een paar centimeter zakt als gevolg van verstedelijking en grondwateronttrekking. ''We kunnen wel de overlast beperken door de afvoercapaciteit te verbeteren.''

Decennialang achterstallig onderhoud eist zijn tol. Een tropische regenbui en de afvoerputten in Jakarta stromen al over omdat de rivieren en kanalen bijna helemaal zijn dichtgeslibd. Om de doorstroom te bevorderen moeten een miljoen kuub slib worden uitgebaggerd. Een ambitieus Wereldbankproject gaat de dertien grote rivieren uitdiepen: 9 miljoen kuub in drie jaar.

Het Nederlandse baggerproject fungeert als pilotproject. Nederland betaalt de boten, de gemeente Rotterdam helpt met de planning van het onderhoudswerk en het bedrijfsleven richt zich op de baggertechnieken. ''Logistiek is het grootste probleem,'' weet projectleider Vroege. ''Waar laat je straks die miljoenen kuub bagger?''

Voorlopig kunnen ze de bagger nog wel kwijt op een bouwterrein. ''Tweeduizend kuub is al weg,'' meldt baggerleerling Ujang trots. Veel is het niet, slechts 400 meter kanaal. ''Maar je ziet het gelijk,'' wijst baggermeester De Boer. ''Het water stroomt en het kleurt weer groen.''

AD
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Arek Suroboyo

Arek Suroboyo


Aantal berichten : 9
Registratiedatum : 11-01-09
Leeftijd : 83
Woonplaats : Den Helder

Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren   Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Icon_minitimedo 5 feb 2009 - 11:55

Eindelijk worden de kanalen schoon gemaakt.
Bij mij thuis hadden we geen geld voor het zwembad,dus als het lekker geregent had zwom ik toen in die kali's.
Tijdens mijn bezoeken aan Surabaya zag ik de kali waar ik vroeger in zwom.
Ik zou er nu niet meer met waterlaarzen of duikerspak in durven.
Maar ook daar zag ik dat ze de opruiming van vuilnis bezig waren.

John Dave Boon
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren   Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Icon_minitimedo 5 feb 2009 - 12:25

John Dave Boon schreef o.a.:......Tijdens mijn bezoeken aan Surabaya zag ik de kali waar ik vroeger in zwom....

John, da's inderdaad lang geleden dan dat je dat gedaan hebt. scratch
Niet voor niets is de bierbrouwer Bir Bintang (v/h Heineken) uit Surabaya (Wonokromo) weggegaan richting Tangerang (JKT in begin jaren '90). De Brantas was helemaal dichtgeslibt en op het laatst kon je op de drijvende kangkung en zooi gewoon lopen naar de overkant toe. (De Bir Bintang had namelijk zijn brouwerij water nodig uit de Brantas.)

Gr/H.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren   Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Icon_minitimeza 7 feb 2009 - 8:32

Waar ga je miljoenen kuubs of bagger kwijt was de vraag, wel als je het mij vraagt,? in een plaats waar het 't meeste kwaad kan doen zo als gewoonlijk, bv; zo als de gaten in de zijde van een boot repareren door de planken in de kiel er uit te rukken, de troep ,meest waarschijnlijk, zal wel ergens in de zee gedumpt worden, als je 't niet meer kan zien, ben je 't kwijt toch, of niet?
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren   Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hollanders leren Indonesiërs kanalen uitbaggeren
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» "Leren over anderen is leren over jezelf"
» De zwarte Hollanders
» 'Van de Molukkers kunnen we zoveel leren'
» Afhaaladresjes. ‘Satésaus is voor Hollanders’.
» Een stroomdraad is niet eng, leren inwoners Sumba nu

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: