Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Van krijgsgevange in Nederlands Indië & Siam tot vrij man

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Van krijgsgevange in Nederlands Indië & Siam tot vrij man Empty
BerichtOnderwerp: Van krijgsgevange in Nederlands Indië & Siam tot vrij man   Van krijgsgevange in Nederlands Indië & Siam tot vrij man Icon_minitimezo 15 aug 2010 - 9:55

Van krijgsgevange in Nederlands Indië & Siam tot vrij man
7 zaterdag 14 augustus 2010 16:35 door The_Saint

Het is nu de tijd van herdenken in Japan . Herdenken van de gebeurtenissen die uiteindelijk Japan op de knieen kreeg en een einde maakte aan de tweede wereldoorlog . Dit blog zal niet gaan over de juistheid van het inzetten van dat wat de mensheid aan grootst vernietigings wapen op de plank kon leggen , en het ook heeft ingezet , maar over al die mensen die op deze dagen terug gebracht worden naar hun persoonlijke ervaringen van de tijd dat ook zij in gevangenschap verkeerde van het Keizerlijke leger van Japan.

Vele boeken zijn erover geschreven , de bekenste wellicht die van Wim Kan , door mensen die op die wijze hebben getracht een tastbaar document achter te laten dat nog voor generaties lang getuigen zal zijn van hun belevenissen. Zij worden ook wel eens " de slachtoffers van de vergeten oorlog " genoemd . Maar voor hun zal vergeten er niet vankomen.

Dit werk is dat wat Dhr.Levie heeft ervaren als krijgsgevangene van het leger van Japan in het verre Nederlands Indië . Dhr Levie is een van de mensen die ik dagelijks mag ontmoeten op mijn ochtend rondje als vrijwilliger in het verzorgings huis waar hij nu reeds vele jaren woont . Hij is onlangs , samen met Hare Majesteit op 30 April jl , een jaartje ouder geworden . 103 om precies te zijn.

Ik zal trachten zijn bescheiden werkje , en met "bescheiden " bedoel ik dat als in " bescheiden in omvang " , hier in een aantal blog plaatsen.

Het is er niet van gekomen het nog verder in details uit te werken en hij heeft het zo gelaten. Maar het geeft toch een beeld van wat er zo dagelijks allemaal afspeelde in zijn leven.

Lees verder bij de Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Van krijgsgevange in Nederlands Indië & Siam tot vrij man
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ontvoerde bemanning 'Nederlands' schip vrij
» Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945-1962
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".
» Nederlands Indie - 2 dvd's
» Over WO II: Nederlands-Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: