Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Empty
BerichtOnderwerp: Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young    Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Icon_minitimedo 2 sep 2010 - 7:39

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young    Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Icon_minitimedo 2 sep 2010 - 9:16

Van welke site is deze film ?

nb... indo's buiten Java werden wel direct geinterneerd ...
krijgsgevangen indo's werden geinterneerd en om diverse redenen kwamen ook indo's te Java in het kamp terecht..
Misschien 50.000-60.000 ? Mijn inschatting..
Wat als tekst in beeld staat kan door buitenstaanders te strikt opgevat worden...

Ik heb ouders, oma, ooms, tantes, neef, broer die in het kamp zaten allemaal indo's..
Ook een opa van me, niet-indo, want hij had geen europese voorouders zat in het kamp.... daar overleden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young    Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Icon_minitimedo 2 sep 2010 - 21:35

Wij woonden in Batavia, zelf ben ik in de oorlog geboren.
Inderdaad klopt het verhaal: Mijn vader en zijn hele familie, zijn vader, moeder zussen en broer, ooms en tantes (allemaal blanke Hollanders) hebben in diverse Japanse interneringskampen gezeten, niet iedereen kwam er levend uit. Mijn moeder en haar hele familie werden niet gevangen genomen omdat zij Indonesisch bloed hadden, behalve haar vader (dus mijn opa van moederskant), die werd ook gevangen genomen omdat hij de enige was zonder Indisch bloed. (een blanke Hollander). Ook hij heeft het niet overleefd.

Boeroeng, inderdaad: een zus van mijn moeder (dus ook met bruin bloed) woonde met haar man (huisarts) en kinderen op Banka (Riau). Dus buiten Java. Zij zijn inderdaad wel ook gevangen genomen en verspreidt over verschillende kampen. Mijn oom, de huisarts werd verbannen naar Birma om aan de spoorlijn te werken en als arts voor de gevangenen te zijn (vrijwel zonder medicijnen of instrumenten). Overigens heeft die familie, ook mijn oom wel de oorlog overleefd.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young    Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young  Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Oorlogskind in Nederlands-Indië: Rita Young
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rita en Ad Verdonk herdenken Nederlands-Indië
» Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945-1962
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".
» Diensttijd in Nederlands-Indië
» Over WO II: Nederlands-Indië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: