Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen.

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen. Empty
BerichtOnderwerp: Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen.   Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen. Icon_minitimedi 7 sep 2010 - 18:23

Stelling Wiite Weekblad editie Leiden:
Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen.

Resultaten:
In totaal hebben 19 bezoekers hun stem uitgebracht.

Eens 37 %. Oneens 63%.

redactie Witte Weekblad: Maandag 30 augustus 2010 14:12 uur.

Reacties:
Op vrijdag 3 september vindt om 20.00 uur bij het Indië-monument bij Molen de Put de herdenking plaats van 26 gesneuvelde Leidse soldaten. Veel mensen weten dat er verschrikkelijke dingen zijn gedaan door de Nederlanders tijdens de militaire operaties op Java en Sumatra in de periode 21 juli tot 5 augustus 1947. Aan de andere kant ging het om jonge dienstplichtigen die moeilijk konden weigeren. Is de herdenking derhalve terecht of niet?. KCT108:Woensdag 1 september 2010 20:43 uur.De herdenking is terecht, deze jongens (inmiddels oude mannen) hebben met bloed zweet en tranen gevochten voor hun vaderland, iedere inbreuk op hun offers vind ik persoonlijk getuigen van een ernstig tekort aan respect voor de Nederlandse Militairen die hun moeilijke taken hebben uitgevoerd naar eer en geweten.

De stelling van uw krant doet mij dan ook met afschuw vervullen en is derhalve reden voor mij genoeg om in de pen te klimmen. Het is in Nederland blijkbaar een tendens om zich te schamen voor ons leger en hun resultaten en met dit soort stellingen zouden we straks ook 4 mei kunnen afschaffen omdat ons verzet misschien ook wel eens iets te ver gaat.

In oorlog gebeuren er soms foute dingen maar deze HELDEN hebben altijd gevochten voor hun vaderland, een vaderland wat hun jarenlang heeft vergeten.. ger. scheffer:Donderdag 2 september 2010 17:56 uur.Ik zou graag willen reageren op deze stelling.Eerst word er gesproken over
een periode van 21juli tot5augustus 1947
echter gaat het over een periode van 1945
tot 1950 en daarna hebben we ook nog de
periode nieuw-guinea gekregen.
De meeste jonge mannen hadden juist de
oorlog meegemaakt en kort daarna werden deze jonge mensen zo maar uitgezonden
om orde en rust te brengen en onze
burgers daar te beschermen helaas kwamen
ze in een koloniale oorlog terecht, dat alles voor het vaderland.Dat er foute
dingen zijn gebeurd gebeurd in iedere
oorlog wat natuurlijk verschrikkelijk is
maar dat wil niet zeggen dat het hele
leger zo is geweest.Ook wat de tegenstander heeft gedaan wordt vergeten
helaas.Wat zou er mis aan zijn om onze jongens te herdenken,zij hebben hun jonge
leven moeten geven voor het vaderland
zoals dat wordt genoemd.
Weigeren was er niet bij ze gingen gewoon
hun vaderlandse plicht doen.
De gene die zijn teruggekomen werden bij
hun thuiskomst gewoon gedumpt.
Ik ben blij dat er nog steeds aandacht
aan wordt besteed zeker ook voor de nabestaanden en ik hoop dat er vele
zullen aanwezig zijn bij de komende
herdenking.

Witte Weekblad


Laatst aangepast door ElEl op di 7 sep 2010 - 18:31; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen.   Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen. Icon_minitimedi 7 sep 2010 - 18:24

Commotie over Indië-stelling
Redactie - 7 september 2010

- Onze stelling van vorige week 'Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen' heeft behoorlijk wat beroering gebracht bij de betrokkenen. Voorzitter van de Stichting Militair Indië Monument Leiden Daan Nix verwoordde de gevoelens: 'Ik vind het plaatsen van het onderwerp van deze stelling een journalistieke misser'.

'Over de achterliggende gedachte van deze herdenking is naar mijn mening in het geheel niet nagedacht. De stelling is totaal ongepast, tactloos en respectloos overgekomen bij vele 'oud-veteranen' en zelfs bij 'jonge-veteranen', die mij benaderd hebben. Vele van deze oud-militairen zijn hierdoor tot in hun ziel gekrenkt.'

Ook de reacties op onze website logen er niet om: Meeschrijver KCT108: 'De herdenking is terecht. Deze jongens (inmiddels oude mannen) hebben met bloed zweet en tranen gevochten voor hun vaderland. Iedere inbreuk op hun offers vind ik getuigen van een ernstig tekort aan respect voor de Nederlandse militairen die hun moeilijke taken hebben uitgevoerd naar eer en geweten.'

Scheffer, een andere meeschrijver: 'De meeste jonge mannen hadden juist de oorlog meegemaakt en kort daarna werden deze jonge mensen zo maar uitgezonden om orde en rust te brengen en onze burgers daar te beschermen. Helaas kwamen ze in een koloniale oorlog terecht.'

'Foute dingen gebeuren in iedere oorlog. Het is natuurlijk verschrikkelijk, maar dat wil niet zeggen dat het hele leger zo is geweest. Wat de tegenstander heeft gedaan, wordt helaas vergeten. Wat zou er mis aan zijn om onze jongens te herdenken? Zij hebben hun jonge leven moeten geven voor het vaderland, zoals dat wordt genoemd. Weigeren was er niet bij en degenen die zijn teruggekomen werden bij thuiskomst gewoon gedumpt. Ik ben blij dat er nog steeds aandacht aan wordt besteed.'

Witte Weekblad
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Herdenking Indië-slachtoffers moet stoppen.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Herdenking gevallenen en slachtoffers voorm. Ned.-Indie, 14-08, 2e Kamergebouw
» 'Genoegdoening Indië-slachtoffers'
» NPO Raido 1: Indonesië moet stoppen met mensenrechtenschendingen West-Papoea
» Serie over Indië-slachtoffers bij Omroep MAX
» Vanavond op televisie : 'Lijst slachtoffers politionele acties moet openbaar'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: