Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexKalenderFAQRegistrerenInloggen

Deel

Maia’s nachtlied - Nukila Amal

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu

Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Maia’s nachtlied - Nukila Amal Empty
BerichtOnderwerp: Maia’s nachtlied - Nukila Amal   Maia’s nachtlied - Nukila Amal Icon_minitimeza 11 sep 2010 - 18:10

Maia’s nachtlied

Maia’s nachtlied - Nukila Amal 10010010

Titel: Maia’s nachtlied
Uitgeverij: De Geus
Auteur: Nukila Amal
ISBN: 978 90 4451 445 2
Aantal pagina's: 317
maart 2010
Prijs: 19,90 euro

Een kritische roman over Indonesië, de Molukken, bewustwording en identiteit. Tegen de achtergrond van het chaotische Jakarta.

Over de auteur:
Nukila Amal (1971) volgde een opleiding aan de Hogeschool voor Toerisme in Bandung. Haar jeugd bracht ze door op de Molukken, later woonde ze onder andere op Ambon en Sulawesi. Uiteindeljik werd Jakarta haar thuishaven.
De gebeurtenissen op de Molukken rond 1997 dreven haar ertoe te gaan schrijven, om op die manier uiting te geven aan haar angst, onzekerheid en bezorgdheid.
Nukila Amal is een graag geziene gast op internationale literatuurfestivals en nam al meerdere malen deel aan Winternachten in Den Haag.

Zomaar een passage:
[…] Ik loop hem voorbij met een geheimzinnige lach op mijn gezicht. Ik kijk omhoog en zie dat een regenboog van kleuren zich aan de hemel begint af te tekenen. De hemel speelt een spel tussen licht en donker, tussen namiddag en de vroege avond. Zachte pastelschilderingen, minder fel dan de kleuren in de stad. Nog even, dan zal de stad het donker verdrijven met esthetische, chaotische neonlampen, overal ongepland (en de ordelijkheid heeft haar betovering verloren, dat voel ik echt zo.) Nog even en dan zal het eerste geknipper op de reclameborden verschijnen, flonkerende, fluorescerende lichten die de sterren overschitteren. Nog even en dan zal de maan verschijnen, bleek de koketterie van de bonte metropolitaanse stad gadeslaand. Ik kan niet wachten. Wachten op de voltooiing van een desillusie.
Nog even. De menigte om mij heen zwelt aan. De stroom van mensen weet dat de dag bijna voorbij is. Ze spoeden zich naar huis, zweet en stof meevoerend. Het einde voor hen betekent een begin voor mij. Het aantal stadsbussen en auto’s neemt op slag toe, alsof ze met elkaar afgesproken hebben. Het verkeer ziet eruit als een kleurige duizendpoot die kronkelt in een trage dans, gehuld in grijswitte rook. Hoeveel mensen zullen vanavond even naar de maan opkijken? De ontroerende maan, roerloos en lijkbleek. […]

Onze mening:
Nukila Amal beheerst een prachtige vertelstijl. Werkelijkheid en fictie passeren elkaars grenzen vloeiend, heen en ook weer terug, als de nachtelijke Maia tijdens een van Maya’s dromen ook begint te schrijven. Maia gaat schrijven over Maya, die wakker wordt op een perfecte ochtend.
Sprookjesachtig, mystiek, filosofisch, maar net zo goed kritisch. Een juweeltje.

peuteren.nl - en het boek bestellen kan bij bol.com

Terug naar boven Ga naar beneden
http://indonesie.actieforum.com

Maia’s nachtlied - Nukila Amal
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: