Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indonesische moslims intoleranter

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimewo 29 sep 2010 - 18:54

Indonesische moslims intoleranter
29 september 2010, 13:28 | ANP

JAKARTA (ANP) - De moslimmeerderheid in Indonesië is minder tolerant geworden in de voorbije tien jaar en de Indonesische regering let niet op dat probleem. Dat stelden onderzoekers woensdag.

Het Studiecentrum Islam en Samenleving in Jakarta vond een ,,zorgwekkende toename'' van religieuze intolerantie onder moslims in 2010 vergeleken met 2001. Leider Jajat Burhanudin van het studiecentrum zei dat bepaalde ministers de intolerantie actief aanmoedigen. De politie beschermt minderheden te vaak niet.

Voor het onderzoek waren 1200 volwassen moslimmannen en -vrouwen in Indonesië ondervraagd. Van hen zei 57,8 procent tegen de bouw van kerken en andere niet-islamitische gebedshuizen te zijn. Dat is het hoogste percentage sinds 2001. Meer dan een kwart (27,6 procent) heeft er bezwaar tegen als niet-moslims hun kinderen opvoeden. Dat was 21,4 procent in 2008.

BNR
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gast
Gast




Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimedo 7 okt 2010 - 9:56

En dan willen wij hier onze ogen sluiten voor een dreigende islam staat en overname van het westen.
Laten wij eerlijk zijn, ik ben hier op deze site al verguisd omdat ik tegen de islamdoctrine ben en zeker tegen een opgelegde moslim religie, denk ook dat verbanning mij wacht, maar als wij deze berichten lezen die hier op deze site worden geplaats, wat is dan niet waar van wat ik schrijf?
laat ons heel eerlijk zijn, moslim of niet, het is toch zo dat de islam bezig is zich te ontwikkelen tot een politike macht die de wereld wil beheersen? Ik wil niet onder islam leven en wil mijn eigen vrije keuze hebben in mijn leven en geen van de stomme idiote religieen die mij moeten vertellen welke God of Alah ik moet aan bidden.
Waarom wordt ik, net als wilders, verguisd?
Omdat ik de waarheid zeg ?
Echt mensen, doe niet mee aan religie vervolging en laat je niet in met een of andere religie die je dwingt een zelfgeschapen god of alah te aanbidden en te leven zoals die idioten het voorschrijven die zo'n religie hebben bedacht.
God is niet een bijbel of koran, niet een moslim of chisten of jood of wat dan ook,HET is een wezen die ons vrijheid geeft om te leven zoals WIJ dat kunnen verantwoorden en daar hoef geen IMAM of idiote Paus bij aan te pas komen. wat mij betreft: WEG MET DE ISLAM, WEG MET DE JOODSE OVERTUIGING< WEG MET DE BIJBEL, verbranden die zooi. Op de brandstapel ermee.
En zeker die talibanfiguren die vrouwen stenigen en mishandelen en als slaven degraderen, aan hun baarden zouden zij moeten hangen.
Geldt ook voor die idiote Joden met hun idiote baarden en petjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimedo 7 okt 2010 - 13:19

Ben ik ff blij, dat ik niet leef ten tijde van de eeuwen vóór de kruisvaarderstochten.
Toen het omgekeerde gebeurde, namelijk de uitbreiding van het Christendom richting Midden Oosten en contreien. santa

Ben ik ook ff blij, dat ik me vanmorgen geschoren heb en mijn keppeltje in de wasmachine zit en dat ik mijn krullen afgeknipt heb affraid clown

En Albert, wanneer ga je nu naar dat verre Muslimland Indonesia op vakantie en om een deel van je roots weer te zien?
Je zou toch gaan? Of zijn je plannen gewijzigd?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimedo 7 okt 2010 - 20:56

"k kan juist niet na-laten om even te reageren op bro. Alby's jeremiade (of was dat een tirade), als altijd anti-Godsdienst, welke dan ook, nooit iets positief te verltellen, niet te vreden met 't leven op deze aardkluit en "verguisd' op de koop toe! (ik heb altijd gedacht dat verguisd " verkleed als" bedoelde, maar dat zal ik dan wel verkeerd hebben, of niet geek om een van si Benjamin's gezegden te gebruiken)
Niemand heeft je gezegd dat je Muslim moet worden of het voorbeeld moet volgen wat minority groepjes zo als de Taleban of de FDI in Indonesia etc doen, deze mensen houden zich niet aan de Leer, en (volgens mij dan) zijn beslist geen Muslim meer, Er zijn geen interpretaties van de Leer, er is slechts EEN Islam!
Was het leven op Andromeda zoveel beter dan? (boleh makan anjing every day haha) Als ik al wat eerder gezegd heb ouwe vriend, snap out of that fit of depression, the sun shines for you too, see you in the bayou!! si K.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimevr 8 okt 2010 - 1:23

Ik heb toen ik nog jong was een studie godsdienstleer gevolgd.
De docent onderwees vooral op de overeenkomsten tussen de 5 wereld godsdiensten, te weten, in volgorde van ouderdom: Hindi, Boeddha, Joden, Christenen en Islam. Natuurlijk zijn er binnen de " 5 hoofd godsdiensten onderlinge verschillen" maar de essentie valt binnen de verschillen.
De wezenlijke kern bleek dat deze 5 godsdiensten een enorme overeenkomst hebben. Ze hebben vaak een mono theologie (hindi niet), respect voor de medemens en alles wat leeft en groeit, etc., dit in tegenstelling met de multi goden godsdiensten (denk aan de godsdienstlozen, soms heidenen genoemd, animisme, farao's etc.).
Even een zeer korte toelichting op de godsdienstloze: zij erkennen niet dat er één god is, maar ze hebben andere goden, bijvoorbeeld: geld, auto, muziek, kunst, ego, roem enzovoort, of een mengelmoes ervan, meestal zonder het zelf te beseffen.

Maar juist de laatste 2 (christenen en Islam) hebben een sterk verschil met alle andere vormen van godsdiensten: ze zijn missionair.
Dat wil zeggen dat hun godsdienst vereist dat de aanhangers juist deze godsdienst moeten uitdragen en de anders denkende moeten "bekeren".

Kijk de geschiedenis maar hierop na . Bro. Henri wijst hier ook op.

Het christendom heeft een 2000 jaar geschiedenis en veel zaken verbeterd, missies werden ingeperkt en er werd "humaner".
De Islam is van veel latere datum en moet dit proces nog doormaken.
Vergeet niet dat het christendom pakweg 1000 jaar erover heeft gedaan voordat er wat beweging in kwam, dat is nu ook te herkennen bij de Islam. Lees Om Kesasar maar op na.

Het is nog een lange weg die de Islam moet gaan, met vallen (terreur, Wilders) en opstaan (Indonesië).
Of wij dat gehele proces nog mee zullen meemaken betwijfel ik.

Het is tegenwoordig erg makkelijk om de Islam te verketteren omdat een kleine groep hun godsdienst mengt met politiek (politiek betekent macht), maar vergeet niet dat de oudere godsdiensten ooit een soortgelijk proces hebben doorgemaakt en zich verbeterd hebben.
De Islam zal zich uiteindelijk ook herstellen, maar dat is een lange weg. dat kost tijd.
De genoemde 5 godsdiensten zijn meestal gebaseerd op één of enkele personen. die de "nieuwe" godsdienst "oprichten".
Hun volgelingen waren steeds feller in de leer en pas na verloop van zeer veel jaren kwam het besef van de kern van hun "leermeester(s))".

Het is wel juist om de Moslims te wijzen op degenen die het verkeerde (politieke) vlak zich bewegen dat juist zij verkeerd bezig zijn, maar dat is mijns inziens geen reden om de Islam te verketteren. De meerderheid van de moslims zijn al goed op weg naar de kern van hun godsdienst.

Maar verdeeldheid zal altijd wel blijven.
Recente voorbeelden: Iran, Irak, Pakistan krijgen zowel kritiek als hulp van christelijke landen, terwijl de islamistische landen zich op de achtergrond houden en elkaar nauwelijks steunen.
Ander voorbeeld:gereformeerden noemen andersdenkende christenen: ongelovigen en handelen er ook naar.
Zo zijn er vele voorbeelden te noemen: katholieken en protestanten zien elkaar toch nog steeds als tegenpolen, ondanks het feit dat ze zich christen noemen. Kennelijk horen die verschillen bij elkaar net als de Toren van Babel van één van de grootste aller tijden dictatoren: Nebukadnezar (hangende tuinen enz.).

Zo dat moest ik even kwijt.

Groetjes,
DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimevr 8 okt 2010 - 2:24

Geen plaats beter dan hier h`e bro. Konijn! roosje , si K.

Ennuh, Muslims in Indonesia minder tollerant? en dit is de uitkomst na ze 1200 mensjes geinterviewd hebben? Tjonge als ze de jochies en meiden van de FPI gevraagd hadden konden ze makkelijk op 100% gekomen zijn, maar de verhouding van 1200 op hoeveel miljoenen, ga maar door zeg! groetjes!!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimevr 8 okt 2010 - 7:00

Neen, nogmaals neen, religie is een mans uitvinding.
Er is altijd en immer een straffende god.
Er zijn altijd de discriminerende elementen naar andersdenkenden, bijvoorbeeld ongelovigen, ketters, afvalligen etc. (over tolerant gesproken)
Er zijn altijd medemensen die minder moeten zijn, vrouwen bijvoorbeeld, typisch mannelijke gedachten.
Er is altijd een of andere profeet die het licht gezien heeft en zijn gekte als leer verkondigt, mohammed 's leer vind ik persoonlijk de meest afschuwelijke als het om de vrouw gaat en de rituelen met huwelijken met (lees goed) 6 jarige meisjes.
Geloven jullie het niet? dan kan ik hiervan beelden en reportages laten zien.
De wreedheden zoals stenigingen etc, vreselijk primitief en als dat een goddelijke ingeving is dan ben ik ook goddelijk.
Doet er niet toe hoe oud religieen kunnen zijn, mijns inziens zijn het gewoon bedenkingen van (onwijze) gekken die denken dat ze boven de mensheid uitsteken.
Ik ben niet zo dat ik mensen hun religie misgun, MITS het niet zo is dat ik eronder moet gaan lijden. Niet onder enige doctrine en dogma's van welke zogenaamde leer dan ook.
Ik wil mijn eigen goden uitzoeken, mijn eigen leer, mijn eigen levenswijsheid ontdekken en niet gedwongen in een keurslijf van een of andere dwingende leer van een of andere die het LICHT heet ontwaard, zijn eigen ego licht. (MACHTSWELLUST)
Ik zelf ben niet overtuigd van een goddelijk wezen die de mensheid op deze planeet , die niet eens de grootte van een stofje in het universum heeft, bestuurt. Ik geloof wel dat wij net als andere zaken in het universum aan een totale wet zijn gebonden en dat alles met elkaar verband heeft. Niets is toeval, er gebeurt niets wat toevallig is in deze wetten en ordening van het universum.
Dat is moeilijk te begrijpen omdat wij als mensen graag willen dat wij eeuwig bestaan, als het niet in biologische vorm is, dan in een geestelijke.
Wat een arrogante instelling, waarom wij wel en planten niet?
In feite zijn alle wezens op deze kleine miniscule planeet nauwer met elkander verbonden dan wij als mensen willen en kunnen beseffen.
De enige god is het wezen dat wij niet kennen, de energie die alles heeft doen ontstaan.
Deze energie is allesomvattend, jou, mij, de aarde, de maan etc, jullie hond, kat, muis, krekel, planten, etc.

Het is inderdaad zo dat er iets anders met ons gebeurd na het sterven, en dat is dat wij in een andere energievorm verder bestaan, zelfs tijdens de dood, is er nog energie in ons aanwezig die ons lischaam doen vervallen en verdwijnen.

Het universum en alles wat ermee is verbonden bestaat uit een energiebron waar wij als nietige schepseltjes deel van uitmaken en in feite is het zo, dat wij denken dat wij individuen zijn, helaas mens op deze planeet, u bent niets bijzonder, uw tijd is in de tijdzone van het universum slechts een tiende van een fractie, het duurt nog korter dan een lamp die je aan en gelijk weer uitdoet.

U bent een geheel met uw hond, plant, aarde en alles wat u om u heen ziet.
Wij bestaan uit dezelfde stoffen en erger nog de energie die in ons is is ook in alles om ons heen aanwezig, in feite zijn wij allemaal een en dezefde wezen, voorwerp,etc.

Als wij kijken naar een vis, zien wij onszelf zwemmen want hoewel heel moeilijk te vatten, het is dezelfde energie en dezelfde materie die in ons mensen aanwezig is.

Wij zijn een en hetzelfde wezen, de energiebron die ons doet bestaan zit tegelijkertijd ook in de vis, de hond, de muis, de bomen, kortom, zie het als een voorwerp. Als wij doden om te eten eten wij in feite onszelf op, het is een proces,energie die zichzelf reguleert en daarvoor is materie nodig.
Het evenwicht.

Als wij zover zijn dat wij DAT kunnen accepteren en bevatten, zijn wij een stuk dichter bij de bron gekomen van de grote energiebron wat men GOD noemt.
Jullie snappen hoop ik wel dat ik met deze gedachten en eigenwijsheid nimmer een primitieve vorm van enige religie die is gestoeld op het primitieve ego van een (intelligent?) wezen zal accepteren.

In plaats van zich te verschuilen achter een voor hun beslissende en denkende God, kan de mens zich beter richten tot de energiebron waarvan ze deeluitmaken en het besef dat ze ooit eens ophouden te bestaan in deze primitieve vorm.
Als ze dat besef hebben zul je zien dat er geen idiote religien meer zijn, geen arm en rijk, geen onderlinge oorlogen, want het jammere is dat men in een strijd denkt een ander te doden, in feite doden ze een deel van zich zelf. Het is heel moeilijk te bevatten dat wij een wezen zijn in kleine onderdelen gerangschikt. Griezelig niet? Dus mihoen in china an ik zijn hetzelfde wezen en de kakkerlak die over de vloer kruipt ook. Ik besta uit miljoenen deeltjes die in mijn beleving allemaal individuele leventjes hebben.
Dat moet ook want dit kleine stofje in het universum dat aarde heet heeft weer zijn eigen huishouding en deze kleine aarde is weer een geheel met een mega planeet elders en uiteindelijk is het universum een en hetzelfde wezen of ding.
Ik kan nog dagen doorgaan.
Noem mij maar idioot, mag altijd sans rancune.
Nog even iets nog gekker, wat wij om ons heen zien is omdat wij met z'n allen in een van de dimenties gevangen zitten, er zijn tegelijkertijd meerdere ontelbare die bestaan. Het hele universum is fictief, er bestaan veschillende in andere voor ons niet te bevatten dimenties.
Het is zelf zo, dat de energie die ons individuleel als leven laat voortbestaan iedere keer wordt verplaatst naar een ander tijdperk en andere dimentie. Geldt voor alles wat het universum bevat.
Moeilijk he?
Ik ben dan ook...........geschift.
De man from andromeda.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimevr 8 okt 2010 - 7:39

Ha die Albert.

Dank je wel voor je uitvoerig betoog over dimensies en dergelijke en ik zal jou te allen tijde respecteren in jouw overtuigingen op dat gebied en zo je er gelukkig mee bent, ok soit. So be it en dan ben ik voor jou blij.

Maaaaaar wat ik bij jou echter mis is namelijk jouw respect voor anderen die hun overtuiging beleven op hun manier.
Let wel, ik bedoel hiermede dus hun geloofsovertuiging om hier op deze aarde en in hun leven enige steun en toeverlaat te hebben.

Als jij bepaalde mensen - die zogenaamd uit geloofsovertuiging hun medemens (lees: de medemens van het vrouwelijk geslacht) stenigen en pijnigen en martelen, dan ben ik het met je eens. Ik ben daar ook totaal geen voorstander van.
Maar dit soort geloofsaanhangers zijn NIET representatief voor de totale groep geloofsaanhangers en jij bent bezig met generaliseren en pleurt iedereen maar meteen opdiezelfde grote hoop.

En daarom beticht ik jou van generalisatie.

Als 10 Nederlanders een moord hebben gepleegd, zijn dan meteen alle Nederlanders moordenaars?
Als jij in het verleden in Indonesie bent "gepakt" door een paar opstandige raddraaiers, zijn dan alle Indonesiers slecht en verkrachters en moordenaars en stenengooiers?

Jij beticht dat de Islam in zijn/haar totaliteit ( dat schrijf jij zelf door middel van je generaliserende woorden) bijvoorbeeld dat jij STERK eronder moet lijden.
Hoezo? Zijn vertegenwoordigers van de Islam bij jou aan de deur geweest met het heilig zwaard in de rechterhand en het vuur in de linkerhand om jou het sunat ritueel op te dringen?

Is men bij jou aan de deur geweest om jou te verbieden jouw eigen keuzes te maken?

Albert, toen de Nederlanders nog in hun holen woonden, ver voor dat enige religie van welke soort dan ook haar intrede bij de mensheid had gedaan, toen al werden leden van het vrouwelijk geslacht bij hun paardenstaarten gegrepen en het mannenhol ingesleurd, dus waarom beticht je enige religie van dat soort wandaden?

Het zijn slechts enkele vertegenwoordigers van de religiën die dit flikken, NIET een totale groep van Islam of Christendom of welke andere religie dan ook.

Nogmaals, als jij meent religies en dergelijke aan te vallen, dan is dat jouw goed recht, maar baseer jouw stellingen NIET op wandaden van slechts enkelen om daarmee de totale religie maar eens lekker onderuit te schoppen.

Ik ben een Muslim, maar ik doe niet mee aan vrouwen stenigen of slaan of kleine meisjes uithuwelijken of bommetjes gooien of mensjes opblazen, dus hou nu eens keer alsjeblieft op met dat minachtend generaliseren van een ieder die niet jouw universum theorie aanhangt.

Jij schaart mij onder jouw groep boosdoeners en "beesten" en daar ben ik niet van gediend. Ik ken jou niet en jij kent mij niet, dus daarom kan jij mij ook niet onder één kam scheren als de extremen.
Laat dat nu eens tot die otak van jou doordringen, zo die niet aangetast zijn door het sterrenstof van het universum.

En als jij iets hebt tegen die extremen van welke religie dan ook, dan is mij dat prima. Ga naar ze toe, boek een ticket naar de Taliban en ga daar je scheur tegen ze opentrekken, dan ben je voor mij een echte held, maar hou hier alsjeblieft op met dat generaliserende gezeik van je.





Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gast
Gast




Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitimevr 8 okt 2010 - 9:29

Helemaal mee eens, voor 100 %, maar mijn betoog is niet zo zeer bedoeld om mensnen te beledigen, het moets een voorbeeld zijn van hoe MENSELIJK een religie in elkaar steekt, er is NIETS spiritueels aan, maar zoals jij terecht zegt, er zijn tig wezens die er waarde aan hechten in gevallen van nood etc.
Ja, zeg ik dan dat is heel goed, maar NIET afhankelijk van een religie.

De mens weet dondersgoed hoe het in elkaar zit, getuige enkele goede zaken van een religie, dat is gij zult een ander lief hebben als is het uw eigen. Dat is een besef wat wij hebben, de eenheid die ik bedoelde, het besef is er.
Ik respecteer diep in mij alle goede zaken van een religie, individueel, maar helaas, henri, helaas, is het zo dat zij die de religie preken geen andere motieven hebben dan machtsvergaring.
Kijk naar de wandaden die in naam van religie worden gepleegd.
Alle maal gepleegd in naam van een of andere god.
De bijbel, de koran etc, staan bol van gewelddadigheden gesteund door een of ander goddelijk wezen. Israeliers die uitverkoren zijn en zo maar hele bevolkingsgroepen uit roeien en daarbij geleidt worden door een God die hun als uitverkoren volk heeft gekozen. Mohamed die 600 joden eigenhandig heeft onthoofd, een kind van 13 heeft als vrouw gebruikt, waar zijn wij mee bezig?
De kern van de religieen zijn in grote mate goed en geeft aan dat de mens beseft dat hij onderdeel is van een groot geheel, alleen staat zijn primitieve ego hem in de weg.
De bijbel vertelt de helden daden van de gelovigen die anderen om zeep helpen die niet gelovig zijn. Zo ook de koran en iedereen weet en is zelfs overtuigd dat zijn leer de enige goede is, wat een primitieve arrogantie.
Ik hou het hierbij, ik spreek mijn persoonlijke visie uit, voor mij geen religie, ik wil mij niet binden aan een puur aards en primitief gedachtengoed. Voor mij mag de hele mensheid het besef hebben dat wij een en dezelfde wezen zijn, misschien dat wij dan WEL als broeders en zusters ons kortstondige leventje kunnen leiden, zoals het er nu naar gaat uitzien, strijden wij om niets nada een herzenschim.
Of het nou islam is og christelijk, het is en blijft een geworden machtsmiddel van enkelen die bovenaan aan de touwtjes trekken, en DAAR wil ik niet door worden geleefd.
Ik wil voor mijzelf bewust leven envrij leven zoals ik ben voorbestemd.
Persoonlijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Indonesische moslims intoleranter Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesische moslims intoleranter   Indonesische moslims intoleranter Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Indonesische moslims intoleranter
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische moslims tegen komst Obama
» Moslims Indonesië willen af van scherpslijpers
» Indonesische vrouwen geven impuls aan samenleven van moslims en christenen
» 20 jaar na de val van Soeharto is het moslims versus niet-moslims in Indonesië
» Lipstick moslims

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: