Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Empty
BerichtOnderwerp: Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland    Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Icon_minitimedi 30 nov 2010 - 17:33

di 30 nov 2010, 12:42

Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland

JAKARTA - De autoriteiten in Indonesië proberen mensen die zijn geëvacueerd van de flanken van de vulkaan de Merapi, te verleiden om te verhuizen van Java naar een ander eiland. In ruil voor een vertrek betaalt de overheid een ticket naar de provincie Kalimantan op het eiland Borneo, circa 600 kilometer verderop. Daarnaast krijgen de evacués twee hectare land en een geldbedrag.


Circa 60.000 Indonesiërs verblijven in opvangkampen sinds de Merapi in oktober actief werd. Bijna een half miljoen mensen sloegen op de vlucht voor het natuurgeweld. Velen zijn inmiddels teruggekeerd naar hun woning, hoewel de Merapi nog altijd aswolken uitspuwt.

Meer dan driehonderd mensen vonden al de dood door uitbarstingen van de Berg van Vuur, zoals de Merapi ook wel wordt genoemd.

Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland    Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Icon_minitimewo 1 dec 2010 - 22:43

als dat maar goed gaat... Shocked
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland    Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Icon_minitimedo 2 dec 2010 - 19:38

Dacht ik ook hoor! "t heeft meer de alures van "gedwongen emigratie" van hier gezien.
Terug naar boven Ga naar beneden
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland    Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Icon_minitimevr 3 dec 2010 - 3:56

Stel/Suppose:

Stel dat het plan doorgang kan vinden, STEL !!!

Dan vertrekken de gegadigden inderdaad naar Kalimantan en krijgen daar een stukje grond en wat centjes om een nieuwe start te maken.

Jaren geleden was een dergelijke actie ook al gebeurd. (Niet wegens Merapi uitbarstingen of zoiets, maar uit hoofde van een te druk bevolkt Java.)
Destijds was het gevolg: Spanningen tussen de nieuwe binnenkomers en de lokalen.
OK, dat werd (deels) opgelost, maar de spanningen bestaan nog.

Goed even terugkomend op deze nieuwe actie in de maak.

Rest de vraag: Wat gebeurt er met de achtergebleven gronden op de hellingen van de Merapi van de mensen die naar andere gebieden worden gebracht?

Blijven die gronden braak? Worden die gronden hermetisch afgesloten?


Swarubuluroto voorbeeld:
In 1996 barstte de Kelud uit met als gevolg: Ondernemingen geraakt en verwoest en tevens 3 desa's van de werkers op de perkebunan weggevaagd. Heropbouw was te duur, dus werden de restanten van de desa's afgebroken en werden aan de getroffenen nieuwe dorpen door de regering aangeboden en de voormalige gronden werden "hermetisch" afgesloten.
Dat was toen vlak na 1996.

Anno 2010:
De hermetisch afgesloten gronden zijn anno 2010 voor een deel weer bebouwd met tebu(suikerriet) welke prive door (illegaal) nieuwe bewoners van (illegaal) nieuwe desa's worden geexploiteerd, ondanks hermetisch afgesloten toestanden.

M.a.w.: De bevolking heeft hoe dan ook een dringende nood aan "cari makan" / de knip moet gevuld zijn wil men kunnen leven. Java is gewoon overbevolkt.

Dus wat is de juiste oplossing van een dergelijk probleem???

Dan rest nog steeds het super grote probleem van de LAPINDO. (Sidoarjo)

Ik heb dat zooitje kunnen bekijken en mijn mening mogen trekken.
Één supergrote vlakte met olietroep, die dagelijks nog aangroeit en er omheen een vette dikke dijk/muur van een paar meter hoog.
De vroeger snelweg is ook verhoogd.
That's all wat zichtbaar is voor de buitenwereld.
Oh ja, boven op de dijk staat her en der een warung makan om maar iets te kunnen verkopen aan een verdwaalde toerist, die graag anderman's leed wil bezichtigen.
Zo'warung houder neem je natuurlijk niets kwalijk, die probeert ook maar zijn brood te verdienen.
En ook her en der staat een zelfgemaakte bambu ladder geplakt tegen de dijk, zodat eventuele toeristen dan bovenop de dijk kunnen klimmen. Ook natuurlijk gerund door orang kecil yang cari makan.(de kleine man die wat eten probeert te vergaren.)

Maar, wat is er tot nog toe gedaan aan de verliezen van de plaatselijke bevolking inklusief verloren gegane akkergronden. Het is inmiddels 5 jaar geleden alweer.
Resultaten tot nog toe?
Nou, zoek het zelf maar op in de berichtgevingen. Geen bliksem is verbeterd, niente lire, kosong, nada nihil.
Ja, behalve dan de interne regelingen voor de hoge heren, tja die rijden nu wel in duurdere auto's etc etc.

De LAPINDO (tani en orang gelandangan - boeren en werklozen) getroffenen?
Ach, een paar heb ik kunnen traceren. Ze proberen het hoofd boven water te houden door in de grote stad Sbaya als Pak becak te fungeren en of ze slapen 's nachts in hun becak somewhere aan de kant van een weg of ze slapen in wat gubug2 / superkrottige krotjes onder een viaduct of brug of pinggir kali (langs de rivier).
Of een paar spelen vullismannetje, trekken zich te pletter aan volgestouwen karren in de hoop uit het vuil nog wat bruikbare spullen te kunnen vinden en te verkopen. (Lorren, papier, plastic zakjes, blikjes, en soms wat resten voedsel wat nog net niet geschikt is als diaree basis.

Gistermiddag was ik toevallig getuige van een razzia ergens in een straat in Sbaya. De hele santekraam werd door de ME platgewalst, de te verkopen voedselwaar in een grote bak gemieterd en de slachtoffers mochten nog 's een keertje goed kijken, hoe alles schoon werd geveegd en voor de rest was het zoek het maar uit. (Ook hier zaten LAPINDO slachtoffers tussen.)
De ME neem je niets kwalijk, die kregen opdracht van Pak MayJen of Pak LetKol of zoiets en krijgen op hun beurt weer opdracht van nog hogere heren van het stadsbestuur.)
Amien, en zo geschiedde.


Let wel: ik zeg NIET dat ALLE getroffenen dit als oplossing hebben gekozen, maar slechts een paar die ik heb getraceerd. Dus wat er met de grote hoop is gebeurd is mij onbekend.
Men leze dit goed, alvorens mij (eventueel) te betichten van alleswetendheid. !!!!!

Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Lapindo2010.th


Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland    Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland  Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Evacués Merapi mogelijk naar ander eiland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mt. Merapi spews sulfuric gas, ash
» Gunung Merapi actief
» Omwonenden vulkaan Merapi op de vlucht
» Vulkanen Sinabung en Merapi uitgebarsten
» Niet enkel de Merapi die aan het spoken is.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: