Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke Empty
BerichtOnderwerp: Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke   Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke Icon_minitimedi 30 nov 2010 - 17:50

Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke
‘Dankbaarheid is niet te beschrijven'
dinsdag 30 november 2010Auteur: Dany Van Loo

Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke 1291126013-90
De kinderen van het schooltje in Ambawara zijn Mister John zeer dankbaar
© Dany Van Loo

MiddelkerkeMIDDELKERKE - Johan Aesaert en Lucrèse Sonneville vertalen hun liefde voor Java in het wel heel bijzonder Ambawara schoolproject in de schaduw van de vulkanen. ‘Ik heb zoveel gekregen van Indonesië. Het was tijd om iets terug te doen', zegt Johan.

Johan Aesaert (47) baat in de Kerkstraat de Silver Moon uit, een gekende winkel voor juwelen, decoratie en kleine meubelen die hij importeert uit Indonesië. In de zaak heeft hij al een tijd een apart hoekje ingericht met allerlei kleine, originele cadeauartikelen. De opbrengst daarvan gaat integraal naar een voor hem heel bijzonder goed doel, vertelt Johan. ‘Veertien jaar geleden trok ik voor het eerst naar Indonesië en ik verloor er prompt mijn hart. Eenmaal terug in België kreeg ik de kans om hier in Middelkerke een zaak op te starten. Met producten uit Indonesië uiteraard, nu vooral sieraden en halfedelstenen.'

Vulkaan
Johan Aesaert reis drie keer per jaar naar zijn favoriete stek en dat blijken niet alleen zakenreizen te zijn, integendeel. ‘Een drietal jaar geleden kwam ik in het midden-Javaanse Ambawara terecht, een dorpje dat in de schaduw van de vulkanen ligt, meer bepaald op dertig kilometer van de recent uitgebarsten Merapi. Gelukkig voor de bewoners waaide de verwoestende as- en hittewolk tijdens de recente uitbarsting de andere kant op. Ik werd in het dorp geïntroduceerd door Darus, mijn medewerker en vriend in Indonesië die van Ambawara afkomstig is. Het viel mij onmiddellijk op dat de mensen er veel armer zijn dan op het naburige Bali. Toerisme is er nagenoeg onbestaande.'

Ar-Rohman schooltje
‘Darus liet me kennismaken met het Ar-Rohman schooltje voor de zeer arme en minder begaafde kinderen. Ik wou sowieso iets doen voor een project in de regio, want zelf heb ik zoveel gekregen van Indonesië. Het schooltje kon alle extra steun meer dan ooit gebruiken en is volledig afhankelijk van giften en vrijwilligerswerk. In Lucrèse Sonneville vond ik een gemotiveerde medestander om dit project op het getouw te zetten. Zij neemt in België de volledige organisatie voor haar rekening en ik volg de activiteiten ter plaatse op. Alle hulp is welkom, zeker financiële hulp. Honderd euro helpt een kind een heel jaar lang aan kledij, onderwijs, voeding en materiaal', zegt Aesaert.

Aesaert heeft het steeds moeilijk als hij uit Java moet vertrekken. ‘Zeker weten. Soms neem ik zelfs geen afscheid, omdat het mij zo zwaar valt. Ze noemen mij in Ambawara trouwens Mister John', glimlacht Aesaert. ‘En de dankbaarheid van de bevolking voor wat wij doen, is niet te beschrijven. Daarvoor alleen al loont het meer dan de moeite.'

059-30.18.64 - 059-31.36.98 of silvermoon-middelkerke@hotmail.com

Nieuwsblad.be
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Schoolproject op Java krijgt steun vanuit Middelkerke
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Steun door veteranencontact
» Bredase steun aan monument
» Facebook community vanuit IAF ?
» Suriname blij met steun Islamitische Ontwikkelingsbank
» 'RSPO verdient Nederlandse steun'

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: