Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur  Empty
BerichtOnderwerp: Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur    Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur  Icon_minitimeza 4 dec 2010 - 15:00

Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur
donderdag 02 december 2010
Door Cora Samethini

Eeterie De Globe, dat is gehuisvest in het pand van Humanitas, Akerkhof 22 in Groningen, heeft een wand waarop om de twee maanden iemand of een groep iets creatiefs doet. De afgelopen keer, in november, gebeurde dat door vrijwilligers van de groep Senang Bersama Lunchcafé (SBL), die daar wekelijks elke dinsdag een lunchcafé houdt.


Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur  Senang10 Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur  Senang11 Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur  Senang12 Foto’s: Guus Bons

Er werd van twaalf tot vijf uur aan de wand gewerkt, inclusief inruimen en opruimen. De Globe bood soep en een broodje aan om haar erkentelijkheid te tonen. Zelf had ik samen met twee anderen wat voorbereidingen getroffen: op het witte vlak was een basislandschap in viltstift getekend. We hebben figuren getekend en die uit mdf (geperst board; red.) gezaagd. Vruchten, bloemen en vogels moest men zelf knippen. De bezoekers beschilderden die figuren. Alles werd meteen opgehangen. Zo 'kleurden' we als groep het vlak. Misschien wordt het de komende tijd nog wel aangevuld.


https://www.youtube.com/watch?v=HPNb-9o8qpU&feature=player_embedded
Film gemaakt door Marijke Risamena over het wekelijkse Lunchcafé Senang Bersama in De Globe. In het tweede deel van de film een reportage over het beschilderen van de muur. © nusasila


SBL organiseert meer activiteiten. Zo is er één keer per drie maanden een kumpulan (bijeenkomst- red.) met snoepen, eten en een bandje waarbij altijd wel wordt gedanst. Op de dinsdagen zitten en kletsen bezoekers en vrijwilligers gezellig met elkaar. Niets anders. Dit contact is kennelijk broodnodig. Daarnaast organiseert SBL elk jaar, en dit jaar op 12 december, een kerstdiner in het Multifunctioneel Centrum, PC Hooftstraat 1 voor iedereen die wil.

(Opgeven per email senang.bersama.lunchcafe@gmail.com Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.)


De bezoekers van het Lunchcafé zijn een vrij consistente groep van rond de twintig personen. Leeftijd 40 jaar en ouder. Indo, Moluks, Hollands. Soms komen de (klein)kinderen mee. Onder de SBL-vrijwilligers die in De Globe hebben geschilderd zijn er die al sinds 2003 actief zijn. Zo zijn er enkelen die vrijwillig om beurten koken voor de dagelijkse Senang Bersama dagverzorging in zorgcentrum Veldspaatflat in Vinkhuizen.

De Initiatiefgroep Senang Bersama heeft destijds actie gevoerd voor een dagverzorging ten behoeve van Indische en Molukse hoogbejaarden, die eerst werden ondergebracht in Hunzerheem en later in zorgcentrum Veldspaatflat. Die dagverzorging moest wegens bezuiniging worden opgeheven. Dat bericht kwam eind vorig jaar. Door pleiten en actie voeren bij de gemeente mocht de dagopvang van Senang Bersama voor de hele groep ouderen nog een jaar doorgaan. Of de tien bezoekers die geen AWBZ-indicatie hebben voor de dagopvang in januari 2011 elkaar daar nog kunnen ontmoeten is onduidelijk. Gelukkig draait - ook al vanaf het begin van onze Senang Bersama-groep - de kleine SB bezoekersgroep nog steeds. Die gaat op bezoek bij mensen die thuis vereenzamen.



Hieronder het gedicht De Waringinboom van Usi Jo Uneputty (1953) uit de bundel Bersama (samen), zeer toepasselijk voor bijeenkomsten van mensen met een niet-westerse achtergrond zoals deze.

De Waringinboom

Mijn wortels dragen je.
Beschermen, ondersteunen je.
Door de dorre bladeren
laat ik sprankelende moed schijnen.
Ik ontbloot mijn borst,
Mijn moedermelk versterkt onze emotionele band.
Mijn mystieke kracht zal je grenzeloos inspireren
Wanneer het onophoudelijk geweld jou in het nauw drijft.
Kom.
Ik zal je in mijn armen nemen
Terwijl jij je verhaal doet.
Ik luister.

Usi Jo Uneputty




seniorenkrantgroningen.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Senang Bersama Lunchcafé beschilderde een muur
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Koperen platen uit muur spoorloos
» Al twintig jaar 'senang' bij Rumah Saya in Ugchelen
» Senang Bali biedt mode en reizen met een 'goed gevoel'
» Nederlanders voelen zich senang in het Indonesisch
» Pasar Malam Senang - 01-09-2012 in Almere

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: