Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Hier kan ik zelf thee zetten'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

'Hier kan ik zelf thee zetten' Empty
BerichtOnderwerp: 'Hier kan ik zelf thee zetten'   'Hier kan ik zelf thee zetten' Icon_minitimeza 11 dec 2010 - 17:26

'Hier kan ik zelf thee zetten'
door Arnold Zweers. zaterdag 11 december 2010 | 07:00

'Hier kan ik zelf thee zetten' 1292074716-080
Dijs Koldenhof heeft buurvrouw Jane-Irene van den Oever-Valentijn op bezoek. Blij met meer privacy in Marken Haven. foto Kevin Hagens

BEEKBERGEN - Misschien wel tientallen jaren hebben ze bij elkaar in de buurt gewoond in Apeldoorn, in de omgeving Asselsestraat.


Pas in verpleeghuis Het Immendaal in Beekbergen leerden ze elkaar kennen. Dikke vriendinnen zijn ze: Dijs Koldenhof (78) en Jane-Irene van den Oever-Valentijn (93). Ze wonen nu pal naast elkaar, delen zelfs wc en douche. Maar verder hebben ze elk een eigen zit- annex slaapkamer. In het 'nieuwe' Immendaal, dat Marken Haven werd gedoopt. Het staat op een andere plek, bij het op Korsakov-patiënten gerichte verpleeghuis Markenhof.

Afdelingsnamen als Blaak en Hofplein en meeverhuisde foto's van het vooroorlogse Rotterdam herinneren nog aan de oorsprong van het tehuis, dat ooit werd opgericht voor drankzuchtige zeelieden. De nieuwbouw is semi-permanent, de Atlant Zorggroep heeft een vergunning voor vijf jaar. Dan moeten alle 92 ouderen (leeftijd gemiddeld 85 jaar) die dementerend zijn of een psychische aandoening hebben, er weer uit. Naar het gerenoveerde en eventueel met nieuwbouw uitgebreide Immendaal of naar kleinschalige woonvormen in Apeldoorn.

Want dat is de trend: na Berkenhove krijgen bij Atlant ook de Loohof en het nieuw te bouwen Koningin Wilhelmina kleine afdelingen voor dementerenden. ,,Ik ben voor mijn kinderen naar het verpleeghuis gegaan,'' zegt Dijs Koldenhof. ,,Want ik was, toen ik nog alleen thuis woonde, de laatste tijd zo verward. Wist soms helemaal niet meer waar ik was. M'n kinderen hebben veel meer rust nu ze weten dat ik goed verzorgd ben. En zelf ben ik lang niet meer zo in de war.'' Haar hoogbejaarde Indische buurvrouw Jane-Irene van den Oever-Valentijn, die even met haar rollator aan komt wippen, zegt dat ze in 1949 Nederlands-Indië 'uitgeschopt' is, ,,omdat ik met een Nederlander was''. Of ze het niet vervelend vindt, praktisch elke dag eten wat de Hollandse pot schaft? ,,Welnee. Mijn Nederlandse man wilde altijd maar rijst. Ik zei: nee, je eet ook aardappelen. Want dat vind ik lekker.''

Haar favoriete Hollandse hapje is snert. Ook smakelijk vindt ze... Tja, hoe heet dat ook alweer. ,,Foeksandijvie, stamppot,'' vult haar Nederlandse buurvrouw aan. ,,Ja ja, en dan met lekker veel spekkies.'' Ze mogen dan in een verpleeghuis wonen, Dijs en Jane-Irene zijn nog goed bij de pinken. De oudste van het stel: ,,Hoe het komt dat ik zo oud en toch nog zo kwiek ben? Ik ben streng voor mezelf. En voor anderen. We moeten met z'n allen fatsoenlijker worden. En niet zo grof in de mond zijn. Want dat is de laatste tijd erger geworden,'' haakt de 93-jarige in op de actualiteit. Het fijne van een eigen kamer hebben is de grotere privacy, zegt Dijs Koldenhof. Zij moest in het oude tehuis met drie of vier anderen een slaapkamer delen. ,,Hier kan ik mijn kinderen en kleinkinderen ontvangen, zelf een kop thee of koffie voor ze zetten. Ja, het is heerlijk hier.''

Stentor
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
'Hier kan ik zelf thee zetten'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tattoo zetten
» Scheldemondleerlingen zetten zich in voor Ambon
» 'Heren van de thee' in het theater
» 400 jaar thee in Europa
» Op de thee bij Multatuli in De Cultuurfabriek

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: