Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indonesië: goede relatie niet vanzelfsprekend

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indonesië: goede relatie niet vanzelfsprekend Empty
BerichtOnderwerp: Indonesië: goede relatie niet vanzelfsprekend   Indonesië: goede relatie niet vanzelfsprekend Icon_minitimedi 11 jan 2011 - 9:56

Indonesië: goede relatie niet vanzelfsprekend
Gepubliceerd op : 10 januari 2011 - 8:50 am | door Nikolaos van Dam


"Van de 22 jaar dat ik ambassadeur was, vormden de laatste 5 jaar in Jakarta voor mij een hoogtepunt en een prachtige afsluiting van mijn carrière. Niet dat het een gemakkelijke plaatsing was. Nooit eerder had ik gediend in een land dat vroeger gekoloniseerd was door Nederland.

De betrekkingen tussen de Republiek Indonesië en Nederland zijn uitstekend, maar dat is geen vanzelfsprekende zaak. Hoe belangrijk Indonesië voor Nederland is blijkt uit het feit dat de ambassade in Jakarta de grootste ter wereld is. Indonesië is ook de grootste ontvanger van Nederlandse ontwikkelingsgelden.

Meer dan vijf procent van de Nederlandse bevolking heeft een band met Indonesië. Omgekeerd zijn er vele Indonesiërs die familie hebben in Nederland. Beide landen erkennen dat Indonesië een toegangspoort is tot de economische markten van Azië en dat Nederland een toegangspoort is tot Europa."


"Aangezien Indonesië door zijn ligging op de zogenoemde 'ring of fire' veelvuldig door rampen wordt geteisterd, was het onvermijdelijk dat ik daar veel mee in aanraking kwam. Ik ben zeer onder de indruk geraakt van de wijze waarop de Indonesische bevolking telkens weer deze rampen weet te doorstaan. Dat het land zich economisch goed weet te ontwikkelen en dat binnen het kader van een democratie.

Gericht op de toekomst
Het is mij steeds opgevallen hoezeer de Indonesiërs sterk op de toekomst zijn gericht. Tegelijkertijd zijn ze zich bewust van hun rijke historie. Indonesië heeft als land met de grootste moslimbevolking ter wereld laten zien dat islam, democratie, tolerantie en respect voor diversiteit goed samen kunnen gaan.

Het afgelaste staatsbezoek van President Susilo Bambang Yudhoyono aan Nederland in oktober 2010 was een grote teleurstelling voor beide partijen. De wederzijdse betrekkingen blijven uitstekend, maar er moet natuurlijk wel altijd aan worden gewerkt. Gelukkig kan worden geconstateerd dat zowel aan Nederlandse als aan Indonesische zijde een duidelijke bereidheid bestaat om met overtuiging en grote inzet te werken aan een gezamenlijke goede toekomst."


Mensenrechten: wat kan een ambassadeur?
De Nederlandse diplomatie moet meer de nadruk leggen op Nederland en de Nederlanders. Dat vindt minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken. Hij wil de nadruk leggen op het economische belang van Nederland.

Het lijkt een trendbreuk met de mensenrechtenagenda die Nederland lang tot speerpunt van haar buitenlandbeleid rekende. Het verbeteren van mensenrechten zou immers de veiligheid van Nederland en de ontwikkeling van het betreffende land bevorderen.

Vier oud-ambassadeurs vertellen in hun eigen woorden hoe zij het oude beleid gestalte gaven en hoe succesvol dat was.

Nikolaos van Dam
Dr. Nikolaos van Dam was van 2005-2010 ambassadeur in Indonesië. Hij studeerde Arabisch en Politieke & Sociale Wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en diende het grootste deel van zijn diplomatieke en academische loopbaan in de Arabische en Islamitische wereld. Hij was ambassadeur in Irak, Egypte, Turkije, Duitsland en Indonesië.

Zijn publicaties zijn te vinden op www.nikolaosvandam.com

lees artikel op RNW
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Indonesië: goede relatie niet vanzelfsprekend
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» RMS blokkade in relatie met Indonesië
» Relatie Nederland-Indonesië blijft moeizaam
» Suriname en Indonesië gaan relatie versterken
» Economische relatie Indonesië-Suriname krijgt inhoud
» Greenpeace-directeur mag Indonesië niet in

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: