Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Onderzoek integratie

Ga naar beneden 
+2
Boeroeng
Jurrit
6 plaatsers
AuteurBericht
Jurrit




Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 06-02-11

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimezo 6 feb 2011 - 17:43

Ik weet niet of ik dit hier goed plaats, maar ik voor mijn pws een onderzoek naar integratie. Daar hebben we 3 groepen voor uitgekozen waaronder de mensen met een afkomst uit een gebied uit het huidige Indonesië, vroegere nederlands-indie. Wij willen graag weten hoe die mensen er zelf tegen aan kijken en aangezien dit een Indonesië forum is dacht ik dat ik dat hier wel kon vragen. Het maakt niet uit als je in Nederland geboren bent, het gaat erom dat je er van afstamt zeg maar(want soms maakt het niet uit als je in Nederland geboren bent dan word je nog anders behandeld zeg maar).

Van de volgende vragen zou ik graag een antwoord willen:

1. In hoeverre heeft u, uw eigen cultuur behouden?(oorspronkelijke land van afkomst zeg maar)
2. In hoeverre heeft u de Nederlandse cultuur overgenomen?
3. Hoe zit u contactenkring eruit?(veel Nederlanders of veel van eigen cultuur of anders)
4. Voelt u zich onderdeel van de Nederlandse maatschappij?
5. Heeft u belemmering ervaren in het verleden vanwege u afkomst?
6. Zijn er dingen veranderd ten opzichte van vroeger?
7. Vindt u zichzelf succesvol geïntrigeerd?(dus een echt onderdeel van de Nederlandse maatschappij zeg maar)

De vragen klinken misschien wat raar, maar dat komt omdat we dezelfde vragen moeten stellen aan de 3 groepen voor het onderzoek.

De antwoorden kun je hier neerzetten of sturen naar mijn email:jurritbergsma@hotmail.com

Als er nog onduidelijkheden of vragen zijn dan beantwoord ik die graag

Ik zou het heel erg waarderen als de vragen beantwoord worden,
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimezo 6 feb 2011 - 17:51

Even snel een spontane reactie op punt 1 en 2

Wat betreft Indische Nederlanders is hun cultuur een mengcultuur van Indonesisch en Nederlands.
De Indische-Nederlandse cultuur was al een vorm van Nederlandse cultuur, maar dat is vroeger niet zo goed begrepen in Nederland.

Natuurlijk na 50 of 60 jaar in Nederland vernederlandsen mensen, zelf hier opgegroeid, of hun kinderen en kleinkinderen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jurrit




Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 06-02-11

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimezo 6 feb 2011 - 17:57

Ik weet dat ook wel, maar daarom zei ik ook dat de vragen misschien wat raar zijn, omdat de antwoorden vergeleken moeten worden met de andere 2 groepen.

Ik ben er ook achter gekomen dat alles best dicht bijelkaar ligt en dat dat alle verhoudingen best moeilijk maakt zeg maar.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimezo 6 feb 2011 - 18:20

Jurrit schreef:


1. In hoeverre heeft u, uw eigen cultuur behouden?(oorspronkelijke land van afkomst zeg maar)
Bijna 100 %
2. In hoeverre heeft u de Nederlandse cultuur overgenomen?
Niet veel , alleen de bruikbare delen die niet in strijd zijn met mijn Indonesische cultuur
3. Hoe zit u contactenkring eruit?(veel Nederlanders of veel van eigen cultuur of anders)
In balans , veel Nederlanders , veel Indische Nederlanders en veel Indonesiers.
4. Voelt u zich onderdeel van de Nederlandse maatschappij?
Lichamelijk wel ( door mijna anwezigheid) , geestelijk niet. Ik behoud mijn eigen waarden , normen die afkomstig ziijn vanuit mjin cultuur.
5. Heeft u belemmering ervaren in het verleden vanwege u afkomst?
Ya , tijdens mijn studie , werk en woning zoeken
6. Zijn er dingen veranderd ten opzichte van vroeger?
Ya , mijn ervaringen hebben mij gestrekt , ben ook onafhankelijker geworden .
7. Vindt u zichzelf succesvol geïntrigeerd?(dus een echt onderdeel van de Nederlandse maatschappij zeg maar)
Ya , alleen vinden de Nederlanders ( burokraten, ambtenaren ) dat niet.
Na meer dan 40 jaar gewoond te hebben in Nederland moet ik gaan inburgeren op niveau NT 1.


Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimema 7 feb 2011 - 0:32

Beste Jurrit,

Wat is een pws? (Provinciale WaterStaat?)
wie, ga je met wie vergelijken?

Wat is de opzet van je onderzoek?
En wat ga je ermee doen?

Ach zo zie je ik kan ook vragen stellen.

Je vragen vind ik nogal vaag, daarom wil ik de achtergrond ervan weten.

Er is al veel studie over ons gedaan, maar kijk in de diverse subfora en op internet en in de bieb.
Misschien kan je daar al veel antwoorden vinden.

Kijk: Boeroeng en OmSid geven al een aardige indruk, die ik begrijp, maar snap jij die reacties ook op de juiste wijze?
Welke interpretatie geeft je nu aan hun reacties?

Het spijt mij te zeggen, dat ik de indruk krijg uit de 7 vragen dat ze alleen gesteld kunnen worden door iemand die ooit gehoord heeft van het woord cultuur en Nederlands Indië, maar er helemaal niets van weet.
Sorry.

Om een klein ideetje als voorzetje te geven:
Boeroeng zegt het al:
Er is een meng-cultuur (dus extreem complex, geen monocultuur).

In Nederland heeft iemand uit Friesland een eigen taal en cultuur, evenzo een Limburger, die talen en cultuur verschillen al heel veel van elkaar, maar beiden zijn Nederlanders.

Nederlands Indië of zogezegd Indonesië is zo groot als pakweg Europa met zeer veel uiteenlopende culturen. Een Engelsman en een Rus verschillen, dat begrijpt iedereen.
De cultuur verschillen in Indonesië zijn groter dan de Europese volkeren onderling.
Wij hier zijn producten van meng-culturen, zowel van Nederlandse als Indische/Indonesische uiteenlopende culturen.
Probeer dat eens wiskundig te ontleden, als je dat goed kan, dan blijkt dat het vrijwel onmogelijk is voor jou en voor ons om de vragen te beantwoorden.
Immers het is al een levenswerk om de verschillende culturen in kaart te brengen.
Simpele voorbeelden:
Een Fries is getrouwd met een Sundanese.
Een Fries is getrouwd met een Dayakkse.

Een Zeeuw is getrouwd met een Sundanese.
Een Zeeuw is getrouwd met een Dayakkse

Een Friezin is getrouwd met een Sundanees.
Een Friezin is getrouwd met een Dayakker.

Een Zeeuwse is getrouwd met een Sundanees.
Een Zeeuwse is getrouwd met een Dayakker.

Nog even afgezien dat alle Friezen en Zeeuwen niet aan elkaar gelijk zijn en dat geldt evenzeer voor alle Sundanezen en Dayakkers, De kinderen uit deze 8 verschillende huwelijken zijn nauwelijks met elkaar te vergelijken, zeker niet wat cultuur betreft.
Daarbij komt nog de ervaring met de nogal negatieve ervaring met (vooral) de Nederlandse overheden. Die iedereen op een andere wijze ervaren en verwerkt (?) heeft.

Ik durf haast te stellen dat een dergelijk onderzoek onhaalbaar is en gemakkelijk verkeerde conclusies getrokken gaan worden.
De spreiding van mogelijkheden is te groot!

Misschien zijn hier mensen die de vragen willen beantwoorden, ik ben na beantwoording van mijn vragen ook best wel toe bereid, maar bedenk dat elk antwoord zeer individueel is en niet is toe te passen op enige groep.

Misschien beter om een ander onderwerp voor je studie uit te kiezen?

Sterkte,
groetjes,

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimema 7 feb 2011 - 14:10

@DK:

je zet mij in een hoek DK scratch

Een Gelderlander (toen nog ver weg van het westen van Nederland in 1800 en nog wat) trouwt met een Zuidhollandse (die half Armeniaans is) en die krijgen kindertjes en één van die mannelijke kindertjes trouwt met een afstammelinge van gemengde bloede Nederlands/Madureees/ Javaans.
Nou is de ketella gaar: Hoeveel culturen/adat zijn nu gemengd? affraid

@OmSid: Niet valsspelen en jiplak de antwoorden van NT 1. (Antwoorden zijn op internet te vinden.) roosje

@Jurrit: DK heeft gelijk. Stof/materie is al oneindig veel over gediscussieerd en tot en met heden is men er nog steeds niet uit.(Dacht ik zo.)

geek Gr van Jkr van CtotK study
Terug naar boven Ga naar beneden
Jurrit




Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 06-02-11

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimema 7 feb 2011 - 15:56

@DK:

ik zal een poging doen al je vragen te beantwoorden.

PWS is een profielwerkstuk. Ik doe 6VWO en dan moet je zoiets doen in een groepje van 3 waarin iedereen minimaal 80 uur aan moet werken.

De andere groepen zijn joegoslaven en marrokanen.

Het doel van het onderzoek is eigenlijk hoe de personen zelf, het integratieproces hebben evaren.

Omdat er zeg maar vergeleken wordt wie zich het meest heeft aangepast, moeten de vragen gelijk zijn. Tijdens het vaststellen van die vragen heb ik ook aangegeven dat het complex ligt met de groep(om het zo maar te noemen) die ik vragen moet stellen. Vantevoren heb ik mij natuurlijk wel ingelezen over het onderwerp waaronder ook al reacties van mensen uit die groep.

Om gelijk het beste het voorbeeld maar te geven dat de verschillen in indonesie groot is: zijn de molukkers en zo zijn er dus nog meer groepen.

Maar het gaat in dit onderzoek dus niet echt om de culturen, maar meer om hoe de individu het integratieproces in nederland evaren heeft.

En dan geef ik toe dat het misschien niet z'on slimme keus was geweest om de groep te kiezen die uit de gebieden van het vroegere nederlands-indie kwamen. Alleen die keuze kan ik niet meer ongedaan maken dus hoop ik hiermee het onderzoek goed uitgelegd te hebben en dat ik er wel degelijk iets van begrijp. Als het nog steeds niet duidelijk is, want ik ben niet z'on goede uitlegger vind ik zelf, dan geef je dat maar weer aan en dan hoop ik die keer wel goed uitteleggen.


en dan nog even over friesland, ik ben zelf namelijk in een fries. daaruit kan ik ook opmaken dat jij je daar niet in verdiept hebt. Want friesland is in feite gewoon geanexeerd door holland, daarbij friesland is veel ouder dan dat holland. Ik voel me fries en toevallig ligt mijn land in nederland. maar ik kan hier nog wel een veel langer verhaal opgaan hangen maar dat heeft op dat moment even geen zin.

ten slotte ik hoop dat je de vragen met bovenstaande uitleg wel wil beantwoorden.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimema 7 feb 2011 - 17:15

sorry dat ik even moet glimlachen om je laatste alinea.
Weet je, zoals jij je dus voelt, zo voelen wij ons ook.

Nederlands-Indië was ook toen al vele malen groter dan Nederland, maar toch kwam dat grote land onder heerschappij van dat kleine landje.

Jij voelt je Fries, maar heel toevallig ligt jouw land in Nederland. Jouw ouders zijn volbloed Fries, je grootouders ook en je overgrootouders idem?
Wij voelden ons Nederlands, maar toevallig lag ons land ergens aan de evenaar, en toen we naar Nederland gingen: toen waren we opeens 'Indonesiërs'...
We hebben niet echt veel moeite gehad om ons hier aan te passen want weet je waarom? We spraken al Nederlands, onze ouders hebben aardijkskunde gehad op school met blinde kaart en al waarop ze de namen van de steden moesten kunnen opdreunen, ze moesten weten wat het verhaal achter Den Briel was, konden het lied 'waar de blanke top der duinen' zingen...
Wij kinderen (2e generatie Indischen) hadden op school geen remedial teacher, we moesten meteen het diepe in..: meedoen met de klas!

Nu? zoveel jaar na het gedwongen vertrek naar Nederland? Nederland meet met twee maten, Nederland heeft niks van onze geschiedenis geleerd (hun eigen onderdanen!) en met televisieprogramma's vallen ze nog steeds lelijk op hun plaat als ze verkeerde antwoorden goedkeuren. Het CBS hanteert vreemde definities.
Weet je? Misschien zou Néderland wel moeten integreren... Wink

Maar ik moet zeggen dat je wel een heel interessante keuze hebt gemaakt: de oudste groep van de moderne geschiedenis en 2 jongere. Jammer dat je niet voor de Vietnamezen hebt gekozen, die hier massaal kwamen als 'bootvluchteling'. Van hen hoor je amper wat...

Ik wens je veel succes met je PWS.


(N.B. dit is mijn eigen mening; zovele Indische Nederlanders er zijn, zovele meningen zijn er...)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimedi 8 feb 2011 - 0:24

@Jurrit,

Je schreef:
en dan nog even over friesland, ik ben zelf namelijk in een fries. daaruit kan ik ook opmaken dat jij je daar niet in verdiept hebt. Want friesland is in feite gewoon geanexeerd door holland, daarbij friesland is veel ouder dan dat holland. Ik voel me fries en toevallig ligt mijn land in nederland. maar ik kan hier nog wel een veel langer verhaal opgaan hangen maar dat heeft op dat moment even geen zin.

Kijk, toevallig had ik een Fries als voorbeeld genomen, had ook een Amsterdammer of een Brabander kunnen zijn, dat is niet de essentie. De essentie (die jij toch wel aanvoelt) is juist dat je de ene Nederlander niet met de andere Nederlander kan vergelijken.
Wel grappig dat je hier sterk op reageert! Dat versterkt namelijk mijn verhaaltje.
Ik heb niet voor niets genoemd dat je veel wiskunde erop moet loslaten om in te zien dat wij Indischen/Indo's/etc. geen eenvoudige "bevolkingsgroep" zijn.
Of Joegoslaven en Marrokanen net als Friezen (sorry) wel een meer homogene groep zijn, weet ik niet. Wij zijn dat in elk geval niet, toch komt dat door de afstamming en culturele achtergrond: Hoe beinvloedt deze achtergrond het integratieproces?
Divers, dus.............

Je voelt je geprikkeld, maar @Wu geeft het al aan:
sorry dat ik even moet glimlachen om je laatste alinea.
Weet je, zoals jij je dus voelt, zo voelen wij ons ook.


Zo zie je, wij Indischen/Indo's (weet je het verschil?) begrijpen elkaar, maar wij worden niet begrepen. Jij wordt dus ook niet begrepen door de Hollanders?

De keuze om ons te vergelijken met integratie is inderdaad niet zo makkelijk, je ontkent het, maar de culturele achtergrond speelt natuurlijk een doorslaggevende rol, jouw eigen opmerking is daar een treffend voorbeeld van.

Wij zitten veel complexer in elkaar dan Friezen, Joegoslaven en Marokkanen.
Als je het onderzoek goed wil doen, dan heb je circa een half miljoen respondenten van ons nodig om een "beeld" te krijgen!

Overigens zal je hier en daar bij ons vreemde woorden tegen komen, soms in Behasa Indonesia (officiële Indonesische taal, pas na de onafhankelijkheid ingevoerd!), soms in het Javaans of een andere taal. (vind je echt niet met Google translator!).
Voorbeeldje:
@Bob schrijft: Nou is de ketella gaar , jij zou misschien zeggen: nou zijn de rapen gaar, maar Bob zegt Nu is de aardappel (yam wortel) gaar!

Heeft dit met integratie of met cultuur achtergrond te maken? Je mag het zelf zeggen.

Beste @Jurrit, ik wil je met mijn epistel echt niet afkraken, maar alleen aangeven dat je een enorm moeilijk onderwerp (bevolkingsgroep) hebt uit gekozen.
Trouwens hierop dit actieforum (en andere Indisch achtige fora) zijn maar een beperkt aantal mensen actief, merendeels met een uitgesproken mening, maar vertegenwoordigen wij wel iedereen, ik weet het niet. Er zijn zoveel anderen die niet op internet bij een fora zijn aangesloten.

Wat ik zelf vreemd vind is dat "wij" elkaar soms heel goed begrijpen, zelfs als de ander zich onduidelijk uitspreekt, maar soms helemaal niet. De achtergrond en cultuurverschillen spelen een enorme rol, of dat van invloed is op het integratieproces weet ik niet.

Wel is het zo dat "wij" ergens al een afstammingsband met één van de vele "nederlandse" mens-soorten hebben, de één wat meer, de ander wat minder.
Dan heb je nog de diverse generaties:
Ruweg indeling: (bij ons "soort" ): (deze indeling is zeer voor kritiek vatbaar)
mensen die ruim voor de Wereldoorlog 2 zijn geboren, voor de eenvoud maar de eerste generatie genoemd.
De tweede generatie: mensen die vlak voor, tijdens of binnen pakweg 10-20 jaar na de oorlog zijn geboren.
Dan de derde en vierde generatie (tel maar zelf uit).

Het zou wel erg netjes zijn als jullie met zijn drietjes tot een conclusie willen komen eerst dat met ons te delen vóór je eindconclusie, wij kunnen en willen daar wel graag enige reactie opgeven, er zijn al veel te veel rare publicaties over ons verschenen.
Dit als tegen prestatie voor onze leden die jullie informatie hebben gegeven, de intepretatie kunnen wij zeer goed beoordelen, op uiterst objectieve wijze!

Vetrouwend op een eerlijke behandeling van onze leden, hoop ik dat je aan dit verzoek wil voldoen...

Gundukan kelinci (ach coba, waarom deze naam?)
Al, sudah
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimedi 8 feb 2011 - 0:50

Nou mensen,

Laten we Jurrit niet vervelen met onze overpeinzingen... van wij oudjes.
Ajohhh niet doen zo.
Ik geef maar wat antwoorden voor de vuist weg


1. In hoeverre heeft u, uw eigen cultuur behouden?(oorspronkelijke land van afkomst zeg maar)
Mijn eigen cultuur is de Nederlandse cultuur en wel een speciale vorm daarvan het Indisch-Nederlandse.
In vergelijking met mijn ouders hoe die deden toen zj in Indië woonde ben ik natuurlijk verder verhollandst. Mijn ouders verhollandsten al in dei 38/ 50 jaar dat ze hier woonden. Maar wat ik wel behouden heb.. of liever gezegd onlangs teruggevonden heb, is de betrokkenheid met mensen van mijn Indisch-Nederlandse groep.. dit naast kleine andere dingen in gewoontes ed.

2. In hoeverre heeft u de Nederlandse cultuur overgenomen?
Zie 1... Ik was al van de Nederlandse cultuur en ook hier opgegroeid..
3. Hoe zit u contactenkring eruit?(veel Nederlanders of veel van eigen cultuur of anders)
Tegenwoordig minder niet-indische Nederlanders..
4. Voelt u zich onderdeel van de Nederlandse maatschappij?
Ja hoor.... dat was de boodschap ook in de meeste Indische gezinnen,
ga, vermenigvuldig en wees deel van Nederland, dit is ons land.
5. Heeft u belemmering ervaren in het verleden vanwege u afkomst?ja...
6. Zijn er dingen veranderd ten opzichte van vroeger?
?? Alles verandert in het leven toch...
7. Vindt u zichzelf succesvol geïntrigeerd?(dus een echt onderdeel van de Nederlandse maatschappij zeg maar)
Ja en Nee... net zo geintegreerd als andere Nederlanders... maar dan op mijn eigenwijze..
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimedi 8 feb 2011 - 1:08

@Jurrit,

Oh ja,
Eén van mijn dochters is getrouwd met een Drent.
Zijn vader was een Fries (een echte, met uitsluitend Friese ouders en voorouders) en een Groningse moeder (Leek - grensplaats tussen Friesland, Groningen en Drenthe !).
Een geweldige schoonzoon, die zowel Friese, als Groningse als Drentse eigenschappen bezit en de drie talen vlekkeloos spreekt, heeft hij ook nodig omdat zijn werkgebied in die 3 provincies ligt.

Ik heb jarenlang een Friese baas en Friese collega's gehad en Friese mede dienstplichtigen, waar ik goed mee bevriend was.
Zodoende snap ik je reactie, maar of jij mijn en onze reacties snapt, betwijfel ik.......... sorry.

Ik woon ergens in Nederland, maar zoals @Wu al zegt: Jij woont al generaties in Nederland. Dus als Fries weet je wat integreren in de Nederlandse (Hollandse????) maatschappij is.

Wij zijn "verplaatst", niet vrijwillig! Net als jij !
Maar jij bent al generaties geleden ingelijfd, wij pas 60 jaar!

Kelinci pasir

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimedi 8 feb 2011 - 1:18

Adoehhhhhh Boeroeng,

Misschien heb je gelijk, mijn betoog wordt misschien te ingewikkeld voor Jurrit, maar ik kan het helaas niet nalaten.
Jij ook niet, zie je eigen antwoorden!

Ik ben van de tweede generatie (in de oorlog geboren, 1944), mijn familieleden zijn variërend van echt lekker Indonesisch bruin tot spierwit blank. Mengen, mengen, mengen, aanpassen aanpassen, aanpassen.........trouwen met wit en bruin......

Zelfs mijn eigen broer en zusjes en mijn kinderen zijn verschillend gekleurd, van uiterlijk, maar ook van integratie.
Gevolgen bij school, baan, vrienden etc.
Het zit echt niet zo eenvoudig in elkaar!

Dk
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimedi 8 feb 2011 - 10:17

@Jurrit:

Wu schreef:.... Maar ik moet zeggen dat je wel een heel interessante keuze hebt gemaakt: de oudste groep van de moderne geschiedenis en 2 jongere.


Aanvulling mijnerzijds:
De oudste groep (wij peranakan Belanda/Eropa en Indonesia=Javanen/Sundanezen/Madurezen en nog vele andere ...kezen) werden op het bootje gezet en kwamen aan in een voor menigeen van ons onbekend land geheten Nederland en NOG WEL in een totaal andere tijd als de groepen Marokkanen en Yugoslaven. De Indootjes en aanverwanten kwamen toen aan in een land, waar hooguit de chocolade als bruinkleurig door de Nederlander herkend werd, aangezien de gemiddelde Nederlander slechts weining zo niet nog nooit van Indie had gehoord. (Wat hen overigens niet kwalijk te nemen viel, aangezien er zowat of bijna nihil voorlichting was van de overheid en dergelijke. Dit was zelfs in de jaren '70 nog het geval, toen menig Indo lelijk werd aangekeken wegens de gebeurtenissen rond enkele fanatieke RMS-aanhangers op het gebied van kapingen e.d. En dan som ik nog niet de alom veel gestelde vragen in de jaren '60 als: Dragen jullie daar ook schoenen? Slapen jullie daar in bomen? En nog meer van dat soort domme kwats.)

Tevens is mijn vraagteken in deze: Welke Marokkaanse groep wordt betrokken in het onderzoek? De generatie Marokkanen die naar Nederland werden gehaald om het zogenaamde "vuile werk" op te knappen in de jaren 60/70 vorige eeuw of de groep Marokkanen die als nazaten van die oudere generatie, die in deze huidge moderne tijd leven met allereli i-podjes en tomtommetjes en dat soort.
De oudere groep Marokkanen kwam aan in Nederland toen Nederland al min of meer "gewend" geraakt was aan wandelende chocolade poppen (zoals ik zelf vrij vaak werd aangeduid in die vroege jaren.)

Dan hebben we de Yugoslaven in het project?
Mijn hemel, dat is ook al een moeilijke groep. Serven, Kroaten, Islam, Christendom en wie is nu wie in het onderzoek?
(Waarom is het voormalig Yugo Slavie uiteen gevallen?)

Ik vraag me af of er geen appelen met peren vergeleken worden.?

Begrijp me niet verkeerd Jurrit, ik heb er helemaal niets op tegen om als individu behorende tot een bepaalde groep vergeleken te worden met individuen van andere groepen, maar ik vind persoonlijk, dat de keuze en combinatie van deze groepen, totaal niet juist is geweest en deze groepen eigenlijk helemaal niet met elkaar vergeleken kunnen worden door middel van het stellen van uniforme vragen, zonder interpolatie van tijd, economische achtergronden en omgeving en achtergrond.(Europees, Noord-afrikaans en dan zomaar een sprong verder weg richting Azie op circa 12.ooo km verweg van Nederland. Een beetje te summier allemaal.

Amien en nu ga ik aan mijn ketella beginnen, die inmiddels gaar is gekookt.

PS: Next time een onderzoek doen hoe Nederland zich heeft aangepast aan de komst van "vreemdelingen"? Is dat niet interessanter?
Jaja, is echt wel, want welke begrippen en woordjes zijn er niet (valselijk) overgenomen en hier ingeburgerd?
Het was "Sate" met de klemtoon op de "a" en het is geworden "Sateetje"met de klemtoon op de "e".
Het was "nasi" een bord witte gekookte rijst zonder poespas erop of erin. Deed je er wat lombok terasi uien kemiri bij, dan was het "nasi goreng". Tegenwoordig beschouwt men "nasi" als "nasi goreng".

En nog veel meer.

Loh, nu is mijn ketella koud geworden. Te errug dese.
Doei doei.
doei



Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitimedi 8 feb 2011 - 10:58

oké oké... ik zal niet flauw doen, en ga proberen de vragenlijst in te vullen - voor zover mogelijk


1. In hoeverre heeft u, uw eigen cultuur behouden?(oorspronkelijke land van afkomst zeg maar)
Ik was net 9 toen ik hier kwam, toen dacht je niet over zulke dingen na, en je kopieert je ouders. Je eet rijst bijvoorbeeld, en af en toe aardappelen. (Nu ook meer pasta Rolling Eyes kebab en fusion en de hele reutemeteut.) Je ging wel vergelijkingen maken tussen de mentaliteit van de mensen hier en hoe wij dingen doen.
Maar wat versta je onder 'Indische/Indonesische cultuur'?

2. In hoeverre heeft u de Nederlandse cultuur overgenomen?
Je past je aan, zoals kinderen zich aanpassen aan de wereld om hen heen. Je doet mee aan de mode, je wilt niet opvallen. Maar thuis hielden we onze waarden en normen aan, zoals we die geleerd hebben.
Maar wat versta je zelf onder 'Nederlandse cultuur'??? Klompen dragen?

3. Hoe zit u contactenkring eruit?(veel Nederlanders of veel van eigen cultuur of anders)
Veel Nederlanders, en vooral de laatste jaren veel Indischen

4. Voelt u zich onderdeel van de Nederlandse maatschappij?
Ja

5. Heeft u belemmering ervaren in het verleden vanwege u afkomst?
Ja

6. Zijn er dingen veranderd ten opzichte van vroeger?
Ja.

7. Vindt u zichzelf succesvol geïntrigeerd?(dus een echt onderdeel van de Nederlandse maatschappij zeg maar)
Ja, ik vind van wel. Als je tenminste bedoelt of ik me succesvol geïntegreerd voel Wink Ik ben zelfbewuster geworden, noodzakelijk om in Nederland overeind te blijven. Zeggen wat mij niet bevalt en niet meer zo vaak denken "al, soedah laat maar, ze weten niet beter...' maar dat hangt helemaal van de situatie af!!!
Maar we moeten maar zien of dit in de toekomst ook zo blijft want Nederland verhardt en men scheert alles en iedereen over één kam. Is er straks nog wel plek voor iedereen - geïntegreerd of niet??



Zo.
En als jij nu ook je best doet op onze vragen en opmerkingen een gedegen antwoord te geven, dan heb je alvast een groot deel van die vereiste 80 uur erin gestoken... yeah
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Onderzoek integratie Empty
BerichtOnderwerp: Re: Onderzoek integratie   Onderzoek integratie Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Onderzoek integratie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onderzoek naar integratie: 'Polen vaak hooggeschoold'
» Themazondag `Indische en Molukse integratie' - 15-11-'09
» Snelle integratie van Zeeuwse Molukkers
» Indonesische rook stelt regionale integratie op de proef
» Onderzoek naar zeewierbrandstof

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: