Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 HistoClips: Nederlands Indië

Ga naar beneden 
+2
wu
ElEl
6 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimedi 22 feb 2011 - 20:21

Nederlands-Indië was lange tijd een belangrijke kolonie voor Nederland. De inwoners van Nederlands-Indië werden door de Nederlanders onderdrukt en ze moesten zich omvormen tot brave christenen.

Kijk bij Uitzending gemist School tv naar HistoClips afl. Nederlands Indië.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimedi 22 feb 2011 - 21:10

jadi capek...
Indische boeren, Indische bevolking, Indiërs... en dit op schooltv. No
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimedi 22 feb 2011 - 21:21

Yep, het waren toen nog geen Indonesiërs en ik denk dat ze het woord inlanders 'not done' vinden. En dan krijg je weer dit soort verkeerde voorlichting.

roosje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimedi 22 feb 2011 - 23:25

Citaat :
ze moesten zich omvormen tot brave christenen.
foute voorlichting..
er zijn voorbeelden dat min of meer met dwang van de VOC of de staat mensen zich bekeerden.... maar zoals het er staat suggereer je grootschalig en permanent religieuse bekeerdwang .. dat was niet zo...

Toch zei men ook in vroegere tijden 'Indische bevolking" en Indiërs..
dat is nooit weggeweest dus uit Nederland...


de stem zegt ergens
Citaat :
ze trouwen met Indonesische vrouwen
oei....... er werd volop gerommeld en gehokt ...

En de docu schildert weer een neerlandocentrisch beeld;
blanke Nederlanders, rijk met veel bedienden... contra arme Indonesische bevolking..
apa Indo ?
Weer neerlandodinges:
Citaat :
alle Nederlanders worden opgesloten in kampen
wtfffffffffff indo weer niet erkend.... een meerderheid van Nederlanders was indo en een meerderheid van Nederlanders zat niet in kampen...
daar krijg je nu een stiefkindgevoel van
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimedi 22 feb 2011 - 23:50

dat kan wel zo zijn dat het vroeger gebruikelijk was om dat zo te zeggen, maar wat is er tegen om nu te beginnen met op scholen te leren 'inheemse bevolking' te zeggen.. bijvoorbeeld.. want zo blijf je het natuurlijk in stand houden.

Weten onze kindertjes straks wel het verschil tussen Indianen en Indiërs, of is dat gewoon een pot nat?

En ja, dat neerlandocentrisch beeld Cool
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimewo 23 feb 2011 - 0:05

het woord inlanders vermijd ik ook liever.... maar zeg dan ... Indonesische bevolking...
Nu met Indiërs en Indisch... maak je een verwarring met mensen uit India en Indische Nederlanders... die overigens in slechts 1 zinnetje genoemd werden op het eind.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimewo 23 feb 2011 - 8:08

Als men over de geschiedenis gaat dan zou ik persoonlijk geen bezwaar hebben als men het woord "inlander"gebruikt.
Dat gebruik ik ook in discussies .

Wat men wel kan doen is om naast de "beladen"woord "Inlander" de Indonesische woord "Pribumi" te gebruiken eventueel bumiputera ( populair bij de Maleiers).
Ik vraag me af hoe het straks met de "kennis"over Nederlands Indie en later Indonesia gaat .
En zeker als we gezien hebben hoe ze de Canon hadden geschreven , plus de stripboek "De terugkeer".

Over de zogenaamde "dwang"van VOC , ik dacht dat ik ergens gelezen had de evangelisten geen vrije hand hadden gekregen van de VOC ( ffe opzoeken?).
Wel hadden ze de pribumi's Wink min of meer lekker gemaakt door agama kristen aan te bieden in een soort package deal .

Als je gered wil worden door den Heere wordt je zonden gelijk vergeven en daarnaast kreeg men opleiding en extra (voedsel)hulp.
Bij de "pribumi's ( Indonesiers) kennen ze froeher de term Kristen Gereh .
Geschiedenis moet men kunnen lezen en bespreken in de context van die tijd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimewo 23 feb 2011 - 10:01

Inlander: woord veelal en meestal gebruikt door de destijds in Indonesia wonende/levende/werkende/genietende/enz enz. Europeaan, daarmee aanduidend de lokale bevolking aldaar.

Hoe noemde men(de Europeaan" dan zich zelf? Uitlander? Hoe noemde de bevolking van het hedendaagse Indonesia zichzelf toen in die dagen? Toch echt niet "Inlander". Ik blijf erbij, dat het woord Inlander geen positieve smaak draagt.

Kijk nu eens naar het woord INHEEMSEN. Klinkt dat niet beter? Want iemand die niet inheems is, is UITHEEMS.

Een dergelijk degenererend woord vond ik persoonlijk - alhoewel minder in gebruik - het woord "PENTOL" waarmee dan een lokaal iemand soms mee werd aangeduid. (Oost Java - Ik weet niet of dit woord ook elders in Indonesia werd gebruikt.)

OmSid, ik ben het eens met u als u beweert, dat geschiedenis gelezen dient te worden in de contaxt van de tijd dat die geschiedenis plaats vond en geschreven werd. Echter: Geschiedenis leest men pas achteraf nadat de geschiedenis plaats gevonden heeft. En het punt waar ik op doel is dan: Geschiedenis wordt niet door allen gelezen en begrepen. Diegenen, die dan een stuk van de geschiedenis kennen en gebruiken in het hedendaagse geschrift, kunnen daardoor dan te pas en te onpas de "beladen" verkeerd gebruiken op verkeerde momenten in verkeerde artikelen.
Ik doel dan op berichtgevers (media, commentatoren, etc.)

En zo blijven dan de begrippen in een verkeerde context gelezen en begrepen worden.

Ik denk dat u dat ook bedoelt met uw zin "Ik vraag me af hoe het straks met de "kennis"over Nederlands Indie en later Indonesia gaat."


Ik neem aan dat u met "Maleiers" die het woord bumpiputera gebruiken, de inwoners van Malaysia bedoelt? Orang Malay oftewel De Malaysiers op zijn Hollands oftewel Malay op zijn Engels.

Om daarmee nog even te komen op een gezegde afkomstig uit die vervlogen tijden: Zo dronken als een Maleier.
Wie oh wie kan me dan vertellen in welke mate een "Maleier" dronken was? Was een dronken Maleier dan nog meer dronken als een Europeaan die (denk ik) meer bij machte was (financiëel) om zich het "apelazerus te zuipen" in verrhouding tot een arme lokale orginele bewoner van de voormalige kolonie Nederlandsch Indië?

Of was het gezegde ooit eens ontstaan, toen een stel "zich drank kunnende veroorloven" beschonken mensen/personen of wat dan ook, hun "bediende/oppas" volgoten met drank als grapje en dat de bedienden/oppas daar niet tegen konden?

Of doelde men dan weer op zeevarenden (Buginezen bijvoorbeeld) die op zee wel eens een arak teveel op hadden?

Maakt niet uit, persoonlijk vind ik dat woord ook "rottig" klinken.

Waar het mij om gaat is, dat bepaalde woorden gebezigd werden door zich superieur voelenden tegenover "lageren" of zo iets.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimedo 24 feb 2011 - 9:06

Henri R. Cingoor schreef:

Inlander: woord veelal en meestal gebruikt door de destijds in Indonesia wonende/levende/werkende/genietende/enz enz. Europeaan, daarmee aanduidend de lokale bevolking aldaar.


Om daarmee nog even te komen op een gezegde afkomstig uit die vervlogen tijden: Zo dronken als een Maleier.
Wie oh wie kan me dan vertellen in welke mate een "Maleier" dronken was? Was een dronken Maleier dan nog meer dronken als een Europeaan die (denk ik) meer bij machte was (financiëel) om zich het "apelazerus te zuipen" in verrhouding tot een arme lokale orginele bewoner van de voormalige kolonie Nederlandsch Indië?


Waar het mij om gaat is, dat bepaalde woorden gebezigd werden door zich superieur voelenden tegenover "lageren" of zo iets.
Toen werd het gebruikt door de Nederlanders om de oorspronkelijke bevolking te duiden , en soms( of vaak) om het verschil tussen superieur en minder te benadrukken.
Bij discussies met de oudere " garde" werk ik soms dat sommigen indirect laat blijken dat ze anders met een tintje superioriteit gevoels hebben .
Als pribumi kan ik haarfijn voelen of iemand mij als "gelijke"beschouwd of niet , en zeker in het begin jaren van mijn verblijf in Nld (1968).

Nu zijn de tijden veranderd , eventuele vooroordelen zijn verdwenen ( samen met die oude "superieure kolonialen).
Vandaar dat ik aangedurdt heb om de term Inlander te gebruiken als men dat ook gebruiken in een bepaalde discussie of artikel.
Gewoon op een zakelijke manier .

Met de jongeren ga ik anders discussieren , soms moet ik extra uitleg geven .
Over de zin" zo dronken als een Maleier" ( de pribumi) heb ik een andere versie gehoord.
De pribumi kunnen niet tegen de sterke drank , arak is vaak van en voor de chinezen.
Andere sterk alcoholhoudende dranken kennen ze niet .
Van tuak (palmwijin)kan je echt niet dronken worden zoals als van jenever ( alleen voor de belanda's) en arak ( orang tjina).
Bij uitzondering kunnen de pribumi's ook straalbezopen werden. En waarschijnlijk meer dan de belanda's.

In het algemeen kunnen de belanda's meer permiteren en echt dronken worden , werd ook bevestigd door een Indonesische gezegde : Seperti Belanda mabuk .=Zo dronken als een Hollander.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitimevr 25 feb 2011 - 1:25

Vroeher was er een gezegde:

Tuan Bokma
Tuan Mabok

Oftewel:
Als meneer (de gollander, de baas) bokma jenever drink, wordt hij dronken

Leuk toch?

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





HistoClips: Nederlands Indië Empty
BerichtOnderwerp: Re: HistoClips: Nederlands Indië   HistoClips: Nederlands Indië Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
HistoClips: Nederlands Indië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Histoclips Nederlands-Indië
» "Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945 - 1962 ".
» Limburgse jongens in Nederlands-Indië en Nederlands Nieuw-Guinea 1945-1962
» Geschiedenis van Nederlands Indië
» Expositie Nederlands-Indië bij OBG

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: