Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Op de vlucht voor het klimaat

Ga naar beneden 
+2
OmSid
wu
6 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimedi 1 maa 2011 - 9:52

Op de vlucht voor het klimaat
Janne Chaudron − 01/03/11, 09:07

Op de vlucht voor het klimaat 55046110 Een markt in Jakarta, gebouwd op een vuilnisbelt. Foto: Martin Roemers, HH

Mensen die migreren vanwege overstromingen, stormen of grote droogte worden niet meer aan hun lot overgelaten. De Asian Development Bank wil de klimaatmigranten helpen. "Azië weet niet wat het te wachten staat."


Minimaal één keer in het jaar is het raak in Ho Tsji Minhstad. Dan wordt de grootste stad van Vietnam, die grenst aan de Mekong-delta, overvallen door hevige stormen en regenval waardoor zij voor een groot deel onder water loopt. De meeste Vietnamezen zijn er inmiddels op voorbereid en vinden hun onderkomen (tijdelijk) bij familie of vrienden. De armere inwoners van Ho Tsji Minhstad kunnen slechts duimen dat hun huis niet vernield zal worden. Zij blijven noodgedwongen achter.

Jakarta, de hoofdstad van Indonesië, ligt net als Ho Tsji Minhstad onder zeeniveau en kent soortgelijke problemen. De kans op overstromingen neemt, dankzij klimaatverandering, ieder jaar toe. En de inwoners zijn kwetsbaar. Hun huizen zijn niet bestand tegen dit natuurgeweld. "De Indonesische regering overweegt om Jakarta te verplaatsen naar een hoger gelegen gebied waar de inwoners minder kans maken getroffen te worden door stormen en cyclonen", zegt Bart Édes door de telefoon vanuit Manilla.

Édes is medewerker bij de Asian Development Bank (ADB, de wereldbank van Azië) en betrokken bij een groot project om klimaatmigratie in de regio onder de aandacht te brengen van politici en het bedrijfsleven. De ADB hoopt vervolgens dat regeringen zelf maatregelen nemen om klimaatmigratie te voorkomen. Die kunnen variëren van het verplaatsen van een complete miljoenenstad of eenvoudiger: huizen bouwen die bestand zijn tegen overstromingen.

artikel in Trouw
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimedi 1 maa 2011 - 11:48

wu schreef:
Op de vlucht voor het klimaat
Janne Chaudron − 01/03/11, 09:07

Op de vlucht voor het klimaat 55046110
Jakarta, de hoofdstad van Indonesië, ligt net als Ho Tsji Minhstad onder zeeniveau en kent soortgelijke problemen. De kans op overstromingen neemt, dankzij klimaatverandering, ieder jaar toe.
Nooit geweten dat Jakarta onder de zeespiegel ligt.
Volgens mij kan het niet.
Dat er bepaalde delen van Jakarta onder de zeenivo liggen kan ik nog begrijpen .
Zelfs plaatsen vlak na de oude plekken waar vroeger nog mangrovebossen zijn ( de hele stuk pesisir) is nog hoger dan de strand zelf .
Van oorsprong is Batavia ( de oude Jacatra) een moeras gebied , waar het ongezond is om te wonen. Veel van de eerste kolonisten (van JPC en zijn opvolgers ) kunnen dat niet verder vertellen.
De oude Kasteel Batavia zit ook "vlak"achter de mangrove bossen .
Van oudsher kwam de water vloed uit Bogor/Sukabumi( bergen) via Ciliwung naar Jakarta om verder te stromen en geabsorbeerd te worden door de mangrove bossen.
Nu wonen veel mensen in de afwateringsgebied van de watervloed uit de bergen , vandaar de jaarlijkse banjir .
Tegenwoordig gaan ze zelf "wolkenkrabbers"bouwen , vlak of in het gebied van de oude mangrovebossen.
Voorbeeld zie : http://greenbaypluit-agungpodomoro.blogspot.com/

Moet je daar gaan wonen op de 40ste verdieping( of hoger).
En dan banjirwater krijgen uit de bergen , natte voeten zal je niet krijgen , wel hoogtevrees ( ikke wel Rolling Eyes ) .
De banjir in Jakarta is niet meer jaarlijks , maar vaker .
Dat komt omdat de developers lukraak gaan bouwen zonder rekening te houden met drainagegebieden , Jakarta is een grote asfalt jungle geworden , met slechte infrastructuur.
Ook kwam de banjir door illegale bewoning langs de oever en door ongedisiplinaire afvalverwerking .
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimedi 1 maa 2011 - 21:25

Hier even old Kesas zijn neus in steken, 'heb ergens gelezen dat Jakarta door het op pompen van grond water langzaam maar zeker gaat zinken, hoe vlug dat gaat gebeuren of dat 't reeds het geval is kan ik me niet herinneren, maar dat klinkt aanneembaar. Water er uit, de grond word samen geperst, zo de hele hap gaat langzaam maar zeker naar een lager peil vezakken, als dat 't geval is kan ik zien dat Jakarta eventueel onder 't zee peil komt te liggen. siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimedi 1 maa 2011 - 23:28

Ik ben het wel helemaal eens met OmSid.
Vroeger werd er veel aandacht besteed aan de banjir kanalen, zo nodig werd er één bij gegraven of verbreed.
Er kwam altijd veel slib mee (nog steeds) en dat moest zeer vaak uitgebaggerd worden.
Die maatregelen zijn jarenlang grotendeels achterwege gebleven (of veel te weinig aandacht en verzorging gekregen), met het gevolg dat delen van Jakarta overstromen, niet door zeewater, maar door banjir water.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimewo 2 maa 2011 - 1:46

Yup bro.K'nijn, Om Sid en jij hebben beiden gelijk hoor, maar het is een beetje zoals 1+1= 2 maakt, meer storm (regen)water van uit de bergen (deforrestation) gekoppld met vervuiling van de rivieren en afvoer kanalen door diverse oorzaken, dan Jakarta heeft het probleem om al dat water kwijt te raken!. Om juist te hopen dat het de Java Zee in zal lopen werkt niet meer (zo als Om Sid reeds gezegd heeft). Zo ze zitten met een massale water overload dat "pools' en Jakarta overstrooms! Het is een feit dat 't zeepeil is gestegen (global warming etc) dat op z'n beurt maakt het meer moeilijk om van al dat water af te komen. De oplossing? mischien meer pompstations te bouwen? "greater Jakarta" is juist te groot geworden! groetjes si K.
Terug naar boven Ga naar beneden
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimewo 2 maa 2011 - 5:59

...Om Sid schreef:....Ook kwam de banjir door illegale bewoning langs de oever en door ongedisiplinaire afvalverwerking .

Ik voeg er nog iets aan toe: De selokans en riolering werd eveneens gebruikt als vuilstortplaats.


Dit was van het begin af aan toen de groei van JKT omstuimige vormen aannam, DE grootste oorzaak en waar van het begin af aan nooit enige juiste en adequate aandacht door de verantwoordelijken is aan besteed. Totdat het telaat was en andere factoren de kwaal verergerden.

SURABAYA:

Hetzelfde speelt zich nu ook al jaren lang af in Surabaya. Er zijn(waren) bepaalde gedeeltes van de Kali Brantas, waar men op het vuil in de kali kon lopen en waar de kali dichtslibte.
Een bekende bierbrouwer was zelfs genoodzaakt om de brouwerij te sluiten en te verplaatsen naar Tangerang Jalan Daan Mogot. omdat het inlaat water voor de productie niet meer toereikend was en niet meer te zuiveren.

In bepaalde delen van Surabaya heeft men getracht om bijvoorbeeld ondergelopen grote doorgangswegen - welke na zware regenval geheel onderliepen - te verhogen, waardoor het overtollige water de weg moet vinden via lager gelegen gedeeltes en via tuinen van woningen naar de riolering toe. In Surabaya heeft men wel het voorbeeld van JKT als les aangenomen en in elk geval ervoor gezorgd, dat de riolering schoon is en blijft, zodat afvoer een goed plaats kan vinden. Er wordt bijvoorbeeld nu regelmatiger en vaker straatvuil en dergelijke vergaard en afgevoerd. En de capaciteit van de pompstations van de afvalwater zuivering en plants werd ook vergroot en nieuwe gebouwd.
Alhoewel ik er bij moet zeggen, dat deze oplossing hoofdzakelijk in de stad zelf plaats vind, want de durpen net buiten de stad worden (voorlopig = kurang duit/uang) nog niet behandeld.

Afgelopen december 2010 was er bijvoorbeeld in Gersik (een voorstadje van Surabaya) een heftige stortbui, welke in een half uur tijd ervoor zorgde, dat de bewoners tot hun middel aan toe door de banjir heen moesten lopen. De afvoer en riolering was namelijk niet in orde. Zelfs een ziekenhuis werd getroffen. Gelukkig duurde de bui niet lang en was de afvoer sneller dan de aanvoer.

De grote groei van de steden en durpen geeft de hedendaagse regering nog steeds enorm veel problemen en tel daar dan ook nog de "serampangan = laatmaarwaaien houding" van de bewoners erbij op en het feest blijft aan de gang.

Het is de aanwas van de bevolking (nieuwelingen) , welke van buiten de grote stad komt en nog niet "opgevoed" is op het gebied van het schoonhouden van de selokans en kali's, daar zij in hun streken waar zij vandaan komen, niet met zulk een probleem te kampen hadden en die voor de vervuiling zorgen.

Het deel van de bevolking dat zelf al jaren lang de grote stad bewoont en zelf meermalen het slachtoffer is geworden van de gevolgen van hun eigen "slordigheid en ondisciplinaire houding" is momenteel zich wel bewust van zulke gevolgen en handelt ook meer gedisciplineerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimewo 2 maa 2011 - 9:15

Kijk maar hoeveel kali (rivieren) die door de stad Jakarta stromen.

http://www.qsl.net/yb0emj/maps/jakarta4-i.html

De Banjir kanaal is te zien als een "railroad"van beneden(grens Bogor-Jakarta) richting Noord .
DK zal wel weten , dat is de grote banjir kanaal l van af Tanah Abang .
Daarnaast heb je de kleine Kali Tjideng , een kleine aftakking van afwateringssysteem vanaf Kebon Sirih .

Een oude artikel:
http://www.ucl.ac.uk/dpu-projects/Global_Report/pdfs/Jakarta.pdf

Om K , het gaat niet alleen zinken ( paar cm per .....?) maar dat zeewater richting Jakarta Centrum verplaats.
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimewo 2 maa 2011 - 9:38

Duinkonijn schreef:

Vroeger werd er veel aandacht besteed aan de banjir kanalen, zo nodig werd er één bij gegraven of verbreed.


DK
De kali' s vanaf Harmonie naar Kota(Glodok) langs de oude Hotel Dezijn ( Des Indes) was in mijn jeugd ( 40 jr geleden) nog relatief schoon.
Zellfs vanaf Harmoni viersprong( tegenover sociteit Harmonie richting Pasar Baru, Gunung Sahari en Ancol kunnen mensen nog mandie-en en hun was (cuci pakean) en behoefte doen.
Gesselig dese.
Terug naar boven Ga naar beneden
Maggyjalan

Maggyjalan


Aantal berichten : 77
Registratiedatum : 06-01-09

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimewo 2 maa 2011 - 18:18


Mijn kleine "geschiedenis" uit mijn geheugen kwam naar boven.....ik heb toen begrepen dat de Hollanders voordat ze vertrokken
uit Indonesië met klem hebben gezegd dat rondom Jakarta de moeras gebieden en de bomen behouden
moeten worden gezien het een natuurlijke verloop tijdens de moessontijden het water hierin kan vloeien......klopt dat?
Maar de regering c.q. gemeente hebben juist dáár de boel grondig omgegooid en gebouwen, huizen etc.etc.
laten bouwen waardoor in de moessontijden het water niet meer weg kon vloeien en de
bevolking tot aan hun middel moeten banjieren......en uiteraard huizen, gebouwen enz.enz onder zijn gelopen.
Die rioolstelsel dat daar toen ooit is aangelegd door de Hollanders en die erbij hebben gezegd ( voordat ze vertrokken) om dit te verbreiden
om het wateroverlast tegen te gaan. Je ziet nu in de huidige tijd dat de mensen op straat zowat moeten "zwemmen" om ergens
naar toe te kunnen gaan....
Nogmaals ik heb dit ooit ergens gelezen......
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimewo 2 maa 2011 - 21:23

er wordt ook over een dam gedacht
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimedo 3 maa 2011 - 3:16

""De strategische fase van het onderzoek, waarbij Witteveen+Bos een sleutelpositie heeft als kustwaterbouwkundige, moet afgerond zijn in mei 2011.""
volgens het artiekeltje dat missy Wu plaatste.
Wel het is bijna die tijd, en ik ben beslist geen waterbouwkundige, maar een zeedijk tegen hoog water ergens voor de kust van Jakarta,die een retentie basin moet vormen met open rivier en kanaal monden? Gaat mischien wel in Negeri Kasie, maar in Indonesia? Dan moeten ze bijna iedere keer dat ze een banjir hebben de hele hap weer uit-baggeren met al de prut- vuilnis, modder etc dat naar zee gespoeld word! Never a dull moment, see you bye-byes, si K.

( @ missy Wu, als je hier woonde zou dat spiegeltje aan de wand nu wel op de grond liggen! wij hadden een 4.3 aardbeving in mijn area eergisteren, keeps you awake and on your toes!)
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitimedo 3 maa 2011 - 8:58

Een paar jaar geleden alweer nu, werd ik wakker door een vreemd geluid. Mijn kastdeur was zachtjes aan het schudden, niemand te zien. Voor de rest was het doodstil in huis. Vond het vreemd, waarom klappert een deur als er niemand in de buurt is...?
Ik heb dus een kast met schuifdeuren.
De volgende ochtend hoorde ik op het nieuws dat er in Limburg een lichte aardbeving was geweest, weet niet eens meer hoeveel op de schaal van Richter.
Niemand van mijn huisgenoten heeft er iets van gemerkt.

Eerlijk gezegd moet ik er niet aan denken om een zware aardbeving mee te maken want mijn moeder heeft mij gevoed met verhalen over aardbevingen die zij vroeger heeft meegemaakt met zwaaiende lampen, trillende voorwerpen, schuddend meubilair, krakende muren... en dat ze dat griezelig vond omdat ze altijd meteen het huis uit moesten... en dan buiten de bewegende grond onder haar voeten te voelen..
Aardbevingen wennen niet, zegt ze. Mama komt uit de Minahasa.



dat spiegeltje..... ja.. ik zal nadenken over een nieuwe spreuk.. de ijdeltuitjes zijn gone with the wind clown I see uhm nie meer

roosje keep cool Om, en blijf alert ya..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Op de vlucht voor het klimaat Empty
BerichtOnderwerp: Re: Op de vlucht voor het klimaat   Op de vlucht voor het klimaat Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Op de vlucht voor het klimaat
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bidden voor een veilige vlucht op zendingsveld Papoea
» 1.500 mensen op de vlucht voor vulkaanuitbarsting in Indonesië
» 'Nederland vlucht vergeefs voor oorlogsverleden'
» de vlucht uit Nieuw-Guinea
» Duizenden op de vlucht voor overstromingen in Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: