Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Ons ideaal leeft'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Ons ideaal leeft' Empty
BerichtOnderwerp: 'Ons ideaal leeft'   'Ons ideaal leeft' Icon_minitimema 11 apr 2011 - 10:53

Laatste update: ma 11 april | 11:37
Ons ideaal leeft
maandag 11 april 2011 | 07:50 | Laatst bijgewerkt op: maandag 11 april 2011 | 08:24


'Ons ideaal leeft' 18036510 Foto: Lenneke Lingmont

WIERDEN - „Als ik de belangstelling voor ons streven afmeet aan onze laatste bijeenkomsten, dan zeg ik: er is een grote meerderheid onder de Molukkers om door te gaan met ons streven dit ideaal te verwezenlijken.” Ook de derde en vierde generatie Molukkers staat achter dit ideaal, meent Wattilete. „Ik zie op bijeenkomsten ook veel jonge mensen.

Zij zijn in Nederland geboren, net als ik, maar voelen een natuurlijke band tussen het land hier en het land daar. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.” De vraag of het ideaal kan worden ingeruild voor meer autonomie voor de Molukken beantwoordt hij ontkennend. „Autonomie, dat werkt van geen kant. Ik ben voor onafhankelijkheid. West-Papoea kreeg ook autonomie, maar Indonesië blijft daar aan de touwtjes trekken. Ik ben ervan overtuigd dat we op termijn onafhankelijk worden.”

Het momenteel uit vier leden bestaande kabinet van de RMS was zaterdag present bij een interprovinciale bijeenkomst in het gebouw van Stichting Kandjoli in Wierden om te praten over ‘de laatste stand van zaken en toekomstplannen’.

Naast de president waren daar de vice-president en andere ministers Ze werden op ceremoniële wijze binnengehaald door een tifagroep, bestaande uit trommelaars, in combinatie met een totobuang, waarbij een slagwerker op koperen schalen slaat. In de zojuist gerenoveerde Molukse wijk sierden vele vlaggen van de RMS de voorgevel.

President Watilete toonde zich voorafgaand aan het bezoek teleurgesteld over het feit dat het kabinet in Nederland niet reageert op zijn brieven over martelingen van RMS-leden op De Molukken. „Ik krijg maar geen antwoord, omdat ze de RMS niet willen erkennen.”


Lees meer in de krant van maandag


RMS op wikipedia.
Geschiedenis van de Molukkers in Nederland.
RMS homepage.
Molukse geschiedenis en cultuur in beeld.




TC Tubantia (er zijn meer foto's en 2 'Belofte maakt schuld' YouTube filmpjes te zien)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
'Ons ideaal leeft'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nog een restje Nederlands leeft voort in Indonesië
» Wat is er over van het Molukse ideaal?
» Het RMS-ideaal? 'Ik ben er helemaal klaar mee'
» Voor altijd verbonden met RMS-ideaal
» Verhagen leeft mee met nabestaanden aanslag Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: