Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 naar de Pasar Malam in Zwolle ? - kan vandaag nog, 2e Paasdag, v.a. 12 uur

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

naar de Pasar Malam in Zwolle ? - kan vandaag nog, 2e Paasdag, v.a. 12 uur Empty
BerichtOnderwerp: naar de Pasar Malam in Zwolle ? - kan vandaag nog, 2e Paasdag, v.a. 12 uur   naar de Pasar Malam in Zwolle ? - kan vandaag nog, 2e Paasdag, v.a. 12 uur Icon_minitimema 25 apr 2011 - 7:45

Zon kan wachten op Pasar Malam
Marion Groenewoud. zondag 24 april 2011 | 12:25


ZWOLLE - Ze waren vorig jaar met vakantie op Bali en Java en willen deze zomer weer gaan. Daarom komen Marc en Anniek uit Zwolle alvast de Indonesische sfeer proeven op de Pasar Malam (letterlijk: avondmarkt) in de IJsselhallen. “Even de geuren ruiken en lekker eten”, zegt het jonge stel. Ze vinden het geen straf om deze zonnige middag in de duistere markthal door te brengen.


Ook een oudere Nederlandse dame en haar Indische man verkiezen de Pasar Malam boven een zonovergoten terras. “We kunnen nog lang genoeg van de zomer genieten. De Pasar Malam gaat voor.” Zeker drie keer per jaar bezoekt dit echtpaar uit Harderwijk een Pasar Malam, in Den Haag, Zeewolde en Zwolle. Ze ontmoeten hier vrienden en kennissen. Maar de Indonesische specialiteiten zijn de belangrijkste reden voor het uitstapje. “Ik wil wel eens iets anders eten dan aardappels”, lacht de man.

Vlak bij de ingang zit meneer Baynath verstopt in zijn stand vol houtsnijwerk, kleding, wierook en ginseng. Hij is bijna 66 en staat al dertig jaar op Pasar Malams in het hele land. De handel is niet zijn drijfveer. “Ik heb mijn topjaren gehad maar ik blijf het werk doen voor de sfeer en om bekenden te treffen.” Op Tweede Paasdag wordt het hier pas echt druk, weet Baynath. Verderop roerbakken de Bali Boys de garnalen bruin. “Zelf gevangen”, lacht de kok. Ze hebben een grote stand en zijn met de hele familie vertegenwoordigd. Zelfs vader die vorig jaar overleed is aanwezig op een foto temidden van de etenswaren. “Van hem hebben we alles geleerd. De goede en de slechte dingen”, lachen de zonen terwijl zij zijn foto tonen.

Voor de veertiende keer organiseert Henri Rudölph de Zwolse Pasar Malam.
Eerder was hij de man achter de grote Indonesische bazaar in Leeuwarden maar na de Molukse treinkapingen in 1974 stopte hij abrupt. “De Pasar Malam raakte toen in een flinke dip. Ik ben er een tijd tussenuit geweest. Totdat ik gevraagd werd door de IJsselhallen.”
De Zwollenaar maakte de gloriejaren mee in de jaren zeventig en noemt de Pasar Malam onmisbaar in zijn leven. “Ik doe dit als hobby want rijk word je hier niet van”, lacht Rudölph. Hij heeft een (afhaal)restaurant, Toko Bali, in de Thomas a Kempisstraat en verkoopt samen met zijn familie ook op de Pasar de mooiste gerechten. “Mijn favoriet is saté kambing, geitensaté”, vertelt Rudölph.
Hij verwacht tienduizend betalende bezoekers deze drie dagen en nog een kleine vierduizend veteranen, die gratis toegang hebben. “Zij komen uit alle hoeken van Nederland. Mensen uit Zeeland bellen al weken van tevoren welke bus ze vanaf het station moeten nemen.”
De organisator ziet steeds meer niet-Indische Nederlanders komen. “Zeker zestig procent. Dit zijn mensen die op vakantie naar Indonesië zijn geweest of weer willen gaan. Hier zijn namelijk ook reisbureaus.”
Rudölph durft de Zwolse Pasar Malam de beste te noemen. “Niet de grootste want dat is Den Haag maar kwalitatief behoren we tot de top. De beste keukens en goed entertainment.” Wieteke van Dort is zondagmiddag voor de twaalfde keer van de partij. “Zij blijft populair. We moeten haar van het podium jagen want ze gaat maar door”, lacht Rudölph geamuseerd.
Met argusogen kijkt hij echter naar de ‘kruimel pasars’ die als onkruid de grond uit schieten. “Die doen de grote Pasar Malams geen goed. Eigenlijk is het niveau van deze Zwolse Pasar te hoog. Financieel kunnen we het bijna niet aan. Nog even en we hebben subsidie van gemeente nodig. Het kan eigenlijk niet meer en dat zou jammer zijn want we doen er onszelf en zoveel andere mensen een groot plezier mee.”


IJsselhallen Zwolle. Eerste Paasdag 24/4 van 12.00 tot 22.00 uur. Tweede Paasdag van 12.00 tot 19.00 uur. Volwassenen 8 euro en kinderen 3 euro.


videoverslag van de Pasar Malam :
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Bx-CWUNwYk4

Stentor
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
naar de Pasar Malam in Zwolle ? - kan vandaag nog, 2e Paasdag, v.a. 12 uur
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Pasar Malam Bali Zwolle na 2 jaar terug
» Journalist fietst van Zwolle naar Bali
» 14 en 15 nov. - Pasar Malam Rijswijk
» Pasar Malam terug in de RAI
» Pasar Malam in Catharinahof

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: