Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré Empty
BerichtOnderwerp: TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré   TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré Icon_minitimevr 13 mei 2011 - 10:22

Persbericht Nieuwsbank, 12 mei 2011:

UITGEVERIJ DOUANE PRESENTEERT: TERRA INCOGNITA - Indische schetsen van vader tot zoon

Op vrijdag 20 mei 2011 verschijnt bij uitgeverij Douane Terra incognita - Indische schetsen van vader tot zoon van Ruud Lapré. Een meeslepend en aangrijpend boek op de grens van herinnering en literatuur.


-----------------------

TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon.
Een meeslepend en aangrijpend boek op de grens van herinnering en literatuur.

Omschrijving

In Terra incognita vertelt Lapré een dubbel verhaal op de grens van memoires en literatuur. Als zijn zoon ten gevolge van een auto-ongeluk in coma ligt, vertelt hij deze zijn levensgeschiedenis, om de tijd te doden en zijn zoon tot leven te wekken. In zijn verhaal zit ook het verhaal van zijn eigen vader verweven, dat deze hem in de vorm van spaarzame brieven toevertrouwde.

De lezer maakt kennis met het verhaal van Nederlands-Indië kort voor, tijdens en kort na de oorlog, aan de hand van het verslag van de grootvader en de persoonlijke herinneringen van de vader. Het zijn tastbare ‘Indische schetsen’ die een verloren wereld verbluffend dichtbij brengen.

Het tweemaal ‘van vader op zoon’ vertelde Terra incognita maakt pijnlijk voelbaar hoe moeilijk het is om het verhaal van de ene generatie door de geven aan de andere. Bijna altijd zijn er schijnbaar dringender zaken die voorgaan. Daarmee krijgt het historisch ingebedde persoonlijke verhaal een tragisch filosofische allure.


Auteur

Ruud Lapré is emeritus hoogleraar gezondheidszorgbeleid en economie van de gezondheidszorg en was programmadirecteur van het centrum voor managementontwikkeling in de zorg aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is geboren in Batavia, Nederlands-Indië, en bracht daar een groot deel van zijn jeugd door. Lapré schreef vroeger veel over de gezondheidszorg, nu vooral over beeldende kunsten. In zijn nog werkzame leven is hij onder meer voorzitter van de NVDZ, de vereniging van bestuurders in de gezondheidszorg.


Fragment

Amed mocht mee om ons voor het vertrek weg te brengen naar de haven. Op de weg erheen is weinig gesproken. Mijn moeder had een betraand gezicht. Mijn vader was stugger dan anders. Onder zijn douanepet zag ik grote, verse rimpels. Hij liet de auto onderweg stoppen om ijsjes voor ons te kopen. Amed had geen enkel woord uitgebracht en hield de hele reis van Menteng naar Tanjung Priok mijn hand vast. Wij konden ongehinderd het haventerrein oprijden. De Johan van Oldenbarnevelt doemde op als een hoge, witte bergwand. Klaar om ons mee te nemen naar een nieuwe bestemming. Boven op het dek zwaaiden mensen. Zo stonden wij daar even later ook. Amed en mijn vader riepen naar ons, iets wat wij niet verstonden. Ik voelde me nietig en hoopte alleen maar dat zij zo spoedig mogelijk uit het zicht verdwenen zouden zijn.


TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré Terra_10
TERRA INCOGNITA – INDISCHE SCHETSEN VAN VADER TOT ZOON
Lapré, Ruud

ISBN: 978 90 72247 44 5

Pagina's: 144
Afmetingen: 12,5 x 20 cm

Prijs: € 15.00

Uitgeverij Douane


www.uitgeverijdouane.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
TERRA INCOGNITA – Indische schetsen van vader tot zoon - Ruud Lapré
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Lezing van Ruud Lapré - 07 maart a.s.
» Vader (65) en zoon (37) komen om in brand
» Haagse dynastieën - vader en zoon Bot
» Zoektocht naar foto's van vader en zoon Van der List
» 'Band Loopt' - Ruud van Lieshout

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: