Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011

Ga naar beneden 
+6
OmSid
wu
Anti-Indo
Henri R. Cingoor
LL
ElEl
10 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedo 8 sep 2011 - 13:53

OK, dank... er stond me iets bij van mariniers of zo...

Very Happy


Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 12:07

Sjorry voor het late antwoord. Embarassed

Henri, wu, dank voor het vertellen van jullie ervaring van de 60s/70s; dat voegt meteen wat nuance toe aan mijn romantische beeld van die tijd. Laughing De nieuwsgierigheid komt deels ook van het feit dat ik ooit op m'n werk een stuk of vijf oude hippies als collega's had (onder wie twee Indo's), en hun anekdotes waren altijd wel mooi.

En wu, ik maak het zelf af en toe nog wel mee dat mensen uit oprechte nieuwsgierigheid vragen over mijn afkomst; vaker, gelukkig, dan uit dubieuze redenen.

Wat betreft die 50% herkenning, 50% niet, komt waarschijnlijk omdat ik me voornamelijk baseer op m'n eigen familie als referentiekader voor alles wat Indisch is. En dan heb ik het over dingen die zowel abstract als concreet zijn- op een pasar malam kom je veel voorwerpen tegen die mijn oma waarschijnlijk allemaal (of in ieder geval de meeste) wel zal herkennen; voor mij zijn sommige compleet nieuw. De bamboewaaier en de jurken kende ik al wel. Dat wierook zo'n grote aanwezigheid was wist ik niet (maar ik houd van de geur).
-Indorock kende ik al, krontjong was volledig nieuw.
-Maleise woordenschat: heel veel woordjes die bv. bij Indische schrijvers in hun boeken zonder uitleg voorkomen (vele hiervan begreep ik ook alleen maar omdat ik ze in m'n Indonesisch woordenboek kon vinden) en die dan dus zullen worden gezien als Indisch gemeengoed. Zelf heb ik maar een stuk of 30 Maleise woordjes meegekregen in m'n jeugd.
-Zelfs de keuken was bij ons niet volledig. Martabak en tjendol heb ik voor het eerst vorig jaar geproefd. En in de Beb Vuyk lees ik dat er meer sajoers zijn dan alleen lodeh, asem en gele (die wij nooit 'koening' noemden)
-Goena-goena, bijgeloof, tradities/rituelen in het algemeen mbt rouw, huwelijk... Het enige bijgeloof dat me bijstaat is dat mijn oma zegt dat er iemand op bezoek komt als je een mes laat vallen (en of dat nou Indisch is?).

Dus met andere woorden, nu ik me de afgelopen anderhalf jaar steeds meer ben gaan interesseren in de geschiedenis van NL-Indië (en van Indo's in Nederland), kom ik veel dingen tegen die 'nieuw' zijn.

Zeggen dat iets 'typisch Indisch' is vind ik lastig. Ik heb wel mijn eigen persoonlijke 'definitie', maar op het moment lukt het me niet om het in woorden neer te zetten. Heeft meestal betrekking tot onderlinge omgangsvormen en het eten. Om een suffe metafoor te gebruiken zou ik zeggen dat het Indische bij mij als een boemboe door de Nederlandse cultuur heen zit. Nee, de twee bijten elkaar niet.

Ik denk dat mijn grootste punt van verschil nu ik Indische sites lees, pasars bezoek en bv een debat als van vorige week, is... de houding t.o.v. de integratie van de 1e generatie Indo's. Dat de geruisloze integratie eigenlijk een stil lijden was, en dat de ontvangst werd aangevoeld als koud, en de mensen onbegrepen- en de 2de generatie zich zag tussen 2 culturen. Van m'n grootouders en moeder en tantes heb ik dat niet meegekregen. Uit hun verhalen begrijp ik dat het gezin zich in de jaren zestig vrij snel op hun plekje voelden in Nederland- ja af en toe wel financiële problemen, maar in de buurt werden mijn opa en oma vrij snel erg populair. En dat was in een klein Brabants dorp.
Daarmee verbonden het idee dat (Indische) bescheidenheid soms bijna als iets slechts wordt gezien; er werd over Indo's heen gelopen, men roerde zich niet genoeg, hield zich koest etc. etc., terwijl er had moeten worden opgekomen voor de rechten en voor erkenning. Ik ben het ermee eens dat je voor je recht moet opkomen, maar tegelijkertijd vind ik bescheidenheid een grote deugd. Ik bedoel ik kan ook een arro zijn en heel af en toe een pocher en een aansteller, maar over het algemeen vind ik het prettig om low-key te zijn, niet te hard praten, letten op je beleefdheidsvormen zonder daarin te ver door te schieten.
Zo vind ik een instelling van 'soedah laat maar' dan ook niet defaitistisch, zoals sommigen. De Chinezen zeggen 'Mei banfa', de Thais 'Mai pen rai'. Als ik naar mijn grootouders kijk dan gaat er in hun levensfilosofieën (opa meer dan oma) ook iets uit van, "Oké, wat gister was, is geweest. Nu is het vandaag. Hoe gaan we vérder?" En zij hebben in Indië/Indonesië ook zo hun tegenslagen gekend.

O, ik bedenk nu net: er is ook het geluid dat sommige Indischen absoluut niet Indonesisch willen worden genoemd. Dit kan ik goed begrijpen, als ik de verhalen lees van wat veel Indo's hebben meegemaakt tijdens de bersiap en Soekarno's presidentschap, verschrikkelijk. Maar thuis had m'n oma het altijd over Indonesië, nooit over Indië. Ik denk ook niet dat zij het erg zou vinden om Indonesisch genoemd te worden, of dat ze zich los ziet van Indonesische mensen van welke etniciteit dan ook. Nu nog zegt zij altijd 'In Indonesië noemen we dat...', 'Wij in Indonesië koken altijd zus en zo...' en ze zegt ook dat Indonesië haar land is. Ze heeft ruim 30 jaar lang op Java gewoond, van '28 tot '57, is nooit meer teruggeweest (gebrek aan geld voor zo'n reis). Dus dat er op Indische sites door Indo's regelmatig wordt geschreven 'Mensen moeten weten dat Indische Nederlanders géén Indonesiërs zijn', dat was ook nieuw voor mij.
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 12:32

Anti-Indo schreef:
'Mensen moeten weten dat Indische Nederlanders géén Indonesiërs zijn', dat was ook nieuw voor mij.

Dát- sèc- kan toch niet nieuw zijn voor je ?

Wel dat veel Indische Nederlanders zich ergeren aan die eeuwige onwetendheid en onvermogen in Nederland om hen als gelijke Nederlanders te erkennen.
Die strijd om erkenning (die je toch nooit volledig krijgt) moet al begonnen zijn 500 jaar geleden toen de eerste indo-kinderen van Portugezen op de Molukken opgroeiden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 14:24

Ola Anti-Indo, comesta?
Dank voor je uitvoerige antwoord.
Het grootste deel van de inhoud bevestigde mijn vermoedens: Jong, (nog) weinig "Indo/Indisch of hoe je het ook noemen wilt", leer- en nieuwsgierig. OK, waren er meerdere jongeren zoals jij die openstaan. (Verhoudingsgewijs gerekend op het totaal aantal jongeren dan. Natuurlijk zijn er meerdere jongeren die leer- en nieuwsgeirig zijn, maar op het totaal genomen, vééls te weing wat betreft de Indische mens/Indo/Nederlands Indiër en meer.)

Indië, Indonesia tegenwoordig (1945/8/17) !!!

Hoe is de bevolking samengesteld?
Javanen, Sundanezen, Menadonezen, Maluku, Dayak, Papua, Chinezen, Hindi, Nusa Tenggara mensen, resten van Indoos, Arabieren, Acehers en weet ik veel wat allemaal nog meer. Elke soort/ras of wat dan ook met eigen taal, eigen cultuur/budaya, eigen adat, eigen ego.

Dan de Indoos alleen al, die nazaten zijn van Nederlanders, Portugezen, Franzosen, Duitsers, oostenrijkers, Zwitsers, Denen, Russen, Engelsen, Joden, Armenen, Negroiden uit tegenwoordig Ghana e.o. (Belanda Hitam als Jan Soldaat gelokt/geronseld/geslavernijd) en nog meer anderen volkeren/naties die zich met lokale bevolkingsgroepen hebben vermengd en onderling ook nog 's wat in de grote campur aduk emmer zaten te rommelen en te donderjagen.
Dat is al helemaal een moeilijk begrip, want elke Indo heeft zijn eigen achtergrond meegekregen uit zijn eigen milieu, rijk of arm, hoogstaand of middenklasse of kampungklasse om het maar zo te noemen. Waren ze uit een huwelijk verwekt of waren ze uit slavinnen verwekt. Waren ze erkend en opgevoed als eigen kinderen in het gezin of werden ze door de vrolijke flierefluitende manspersoon aan hun lot overgelaten bij de arme mama in de kampung.
(Voorbeeld heden ten dage: Je zal ze de kost maar moeten geven de nazaten van de USA soldaatjes uit de Vietnam oorlog.)
Waren zij grootgebracht in een gezin wat bijvoorbeeld Batak roots had? Of Madura roots? Of Maluku roots? Of Sumatera roots? Of Manado roots? Allemaal toch verschillend met eigen nuances die doorverteld/overgebracht werden op volgende gemengde nazaten. Was het gezin Hollands georienteerd of lokaal? Allemaal factoren die meetellen in het Indo/Indisch proces.

Dat hele potje gedoe, daar is een klein deeltje van weggeplukt en hier o.a. in Nederland neergeplonkt. Er zijn er die naar USA Hawaii, USA California en USA andere staten, Canada, ja ook Denemarken en andere landen, zijn verkast en die Nederland slechts als treeplank hebben gebruikt.
Maar hoe dan ook, ze hebben allen een deel van hun roots uit Indonesie meegekregen met eigen interpretaties van hun eigen achtergrond en dat alles overgoten met een gemeenschappelijke saus, namelijk: We zijn Indo/Indiach en we zijn weggeplukt of weggejaagd, sommigen dan, niet allen.

En dit alles Anti-Indo moet je nog leren en weten om je roots te kunnen vinden.

Je oma noemt Indonesia bij de naam. Ik zou zeggen: waarom niet? Zo heet het land toch?
Ikzelf noem Indonesia ook bij naam. Ik zelf ben opgegroeid - geboren als deels nazaat van Indoos/Indische mensen met wat andere rassen - draag een oerhollandse naam, Hollandser kan het niet en ben opgegroeid, school gegaan in Indonesia in de rumoerige tijden van de Bersiap en lang erna. Spreek vloeiend Indonesisch en een paar andere talen als Javaans, Madurees etc, soms nog beter dan het Nederlands ( clown ), voel me soms ook echt Indonesier. Maar let wel: dat komt puur en alleen omdat ik mezelf identificeer als een mengelmoes van zoveel rassen en dat is wat Indonesia in mijn ogen eigenlijk is: een mengelmoes van diversen... oftewel... Bhineka Tunggal Ika... Eenheid in Verscheidenheid.

Al sudah laat maar, so mulik dese en so feel ya. Geef mij maar nasi goreng met sambel goreng tempe pete sunny Sleep

PS: De hersenpan wil woorden typen, maar de vingers kunnen soms het toetsenbord niet meer aan, dus so solly voor de af en toe tevoorschijn komende typefoutjes. Om 2 redenen: leeftijd en last van wat kwalen. Mea culpa. Geen zin meer om naar typefouten te zoeken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 16:40

Henri R. Cingoor schreef:
- draag een oerhollandse naam, Hollandser kan het niet .

wel toh?
Jan Boon !!
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimezo 11 sep 2011 - 16:52

geek OK, baas boven baas. Je hebt gelijk BV. bier1
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 0:50

Henri schreef:
Citaat :
Voorbeeld heden ten dage: Je zal ze de kost maar moeten geven de nazaten van de USA soldaatjes uit de Vietnam oorlog

Deze nazaten en ook die van USA soldaten uit de Korea oorlog werden grootschalig als adoptiekind aangeboden aan adoptie ouders voornamelijk uit ............. juist ja de USA !

Overigens doet Zuid-Korea dat nu nog steeds: kinderen verwekt uit een relatie met Amerikaanse soldaten die daar nog steeds militaire bases werken........

PS.
Ik heb zelf ook een kind (als baby, nu een prachtige jongeman van 34 jaar) uit Oost Java (Tawangsari, dat ligt ten noorden van Blitar) geadopteerd en ben jarenlang voorzitter van de rayons Haarlem en Zaandam geweest en nog steeds zijdelings actief in de Nederlandse adoptiewereld, dus weet ik waar ik over praat.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 6:35

DK, ik proef een bits ondertoontje in je relaas. Waarom?

Ik denk dat de essentie van mijn voorbeeld over Vietnam soldaatjes een beetje onbegrepen is door jou. Ik heb het geplaatst als VOORBEELD in het gehele begrip van "kinderen verwekt en niet door de natuurlijke vader" verder opgevoed, aangezien de natuurlijke vader er weer van door ging. Ik heb het niet geplaatst als HET grote voorbeeld, maar als EEN voorbeeld.

Ik heb ook jarenlang gewerkt in Vietnam en ik denk dat er véél meer nazaten van de USA soldaatjes rondlopen als dat er geadopteerd zijn door de, juist ja, USA.
En bovendien, een speciale groep achtergebleven nazaten ( zij waren niet enkel blank/Vietnamees) en door de natuurlijke vader achtergelaten, heeft/had het daar heel zwaar...: huidskleurtje wat niet Vietnameesachtig of blank eruit ziet. Juist ja, deze nazaatjes waren namelijk verwekt door negroide en andere niet blanke soldaten. En daar kan ik ook over meepraten.

1) Niemand heeft ooit beweerd, bij mijn weten, dat je niet weet waar je over praat en ik zeker niet.
2) Ik kan er - uit het oogpunt van "adoptie" ook heel goed over praten. Het zij dan wel om een andere reden als ik heb bedoeld in mijn betoogje, maar desondanks. Want ik ben er zelf één.
3) In mijn jeugd had ik genoeg vriendjes, die ook verwekt waren door soldaatjes en wier vader er van door was gegaan en de kindertjes met moe lekker in de kampung en armoe heeft laten zitten. Want ook de Japanse soldaatjes tijdens de bezetting van Indonesia in de jaren van de 2de WO, hebben naar hartelust de vlag gezwaaid. En ook een paar leden van mijn famile waren daar deels het slachtoffer van.

Dus nogmaals:
Het deel van mijn betoog over kindertjes achtergelaten door hun natuurlijke vader heeft betrekking tot de achtergronden van het Indo/Indisch zijn met eigen cultuur/adat/ego/overlevering etc. etc. En niet als HET grote voorbeeld.

Gr/H
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 7:47

Boeroeng schreef:
Dát- sèc- kan toch niet nieuw zijn voor je ?

Ik ben bang van wel. Embarassed
Wat níet nieuw was, was dat ik wist dat Soekarno alle Indo's eruit wilde hebben- en dat blijven en voor de Indonesische nationaliteit kiezen betekende dat je grote kans had om een 2de-rangsburger te worden. Maar wat 'Indo' inhield, dat werd me al op jonge leeftijd door m'n moeder verteld.

@Henri, nou ja nieuwsgierig, leergierig... Ik wou soms dat ik allebei wat méér was. Ik kan soms ook dagenlang op m'n gat liggen terwijl m'n bieb-boeken op het nachtkastje zitten onder te stoffen.
En zo piepjong ben ik nou ook weer niet. Als ik TMF aanzet heb ik nu al geen idee meer waar die kids het over hebben. Wink

Ik heb op een ander forum gesproken met een half-Molukse jongen uit Amerika. Die voelt zich verbonden met Indonesië en Nederland; heeft in NL nog familie wonen. Verbaasd was ik toen hij zei dat hij geen weet had van een onderscheid tussen Molukkers en Indo's. Hij (gemengd) voelt zich tegelijkertijd Indo, Eurasian (zo noemt hij zich ook), Ambonees, beetje Nederlander, Indonesisch, Amerikaan. No problemos.

Ik denk dan, zo'n wapenspreuk als 'Bhinneka Tunggal Ika' (eenheid in verscheidenheid) kan hier dus ook toepasselijk zijn. (Al moet je daar voorzichtig in zijn bij de situaties in Papua, Maluku, Aceh- willen wel alle mensen deel uitmaken van de eenheid uit die wapenspreuk?).

Boeroeng schreef:

wel toh?
Jan Boon !!
Misschien is het iets omgekeerd evenredigs 'Hoe Hollandser de naam, des te Indischer de Indo'? Razz


Oei, on-topic over InDordt: het is al voorbij, maar is iemand nog ergens geweest de afgelopen week? Ik heb de Party van gisteren gemist (omdat ik zaterdag al mijn treiinbudget voor de maand heb opgemaakt).
Terug naar boven Ga naar beneden
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 8:37

Namens mijn twin, want die ie is er even van door richting pasar tani en die sluit om 11 uur.:


Anti-Indo schreef onder andere: ...... dat ik wist dat Soekarno alle Indo's eruit wilde hebben- en dat blijven en voor de Indonesische nationaliteit kiezen betekende dat je grote kans had om een 2de-rangsburger te worden.


Kleine correctie als het mag: Niet ALLE, maar wel veel. Niet Soekarno zelf, maar bepaalde groeperingen die niet helemaal op één lijn stonden met Soekarno zaten achter het idee. Maar Soekarno was noodgedwongen (om de situatie in het algemeen) hun partij te kiezen en als spreekbuis te dienen.
Het was ook héél erg cruw gesteld: Take it or leave it.
Er werd wel degelijk een keus aangeboden, inderdaad, met de restrictie: Denk erom, we zullen een stapje terug moeten doen, willen we allemaal het land weer op en in orde krijgen. Tuurlijk waren er gevallen warabij heel duidelijk aan hen kenbaar werd gemaakt: Wegwezen, Raus mit enz. enz. om het maar zo als voorbeeld te zeggen.
Want er zijn wel degelijk Indo's achtergebleven die het wel gemaakt hebben in de opbouw periode van Indonesie. Er waren ook Indo's die het in eerste ook hadden gemaakt en later op hun beslissing zijn teruggekomen en alsnog een one-way ticket hebben gevraagd/gekregen/gekocht.

Het is en blijft moeilijk een keuze te maken: Vergeet niet, het overgrote deel had een moeilijke periode achter de rug: Japanse bezetting van Indonesia met de bijbehorende ellende en rotzooi. En dan meteen aansluitend de strijd voor vrijheid over zich heen krijgen. De pemuda's, de bersiap, de vijandige houding van het dagelijkse volk op straat, vrijwel vaak opgeruid door fanatici/agitatoren (op de achtergrond), zoals zo vaak, in BIJVOORBEELD (heh, dat woord alweer) tegenwoordig bij/in het terrorisme plaats vind.
Dus de angst om een tweederangsburger te worden was heel logisch na jaren ellende, daar waar men voorheen een vrij vredelievend leventje had. Dat wilde men graag terug en niet de onzekerheid van "wat staat ons te wachten?". Men had de buik vol en koos voor de loopplank van de boot/vliegtuig richting Olanda.

Praktijksgewijs liepen de zaken dus inderdaad vaak niet zoals gepland en bedacht was, maar dat is nu immer zo en zal altijd zo zijn. De generaals weten ook vaak niet wat de soldaten aan het front uitvreten, alhoewel er strikte order werden gegeven, niet dan.

Deze materie is eigenlijk ook veel te moeilijk/complex om er zo maar kort in een forum op in te gaan.
Er waren de nationalisten, gematigd, streng, eigenbelangengroeperingen en de pemuda's en de meelopers die niet wisten waar het om ging. Het was gewoon een moeilijke periode, een uitbarsting van zoveel jaren opbouw en strijd van nationalisme die vér voor de 2de WO al begonnen was.... En, niet te vergeten: Het speelde zich af in zowat heel Zuid Oost Azie, dus elkaar opjuinen was al vrij snel en gemakkelijk.

En wat de meeste mensen vergeten is het feit, dat BIJVOORBEELD Nederland zelf een dergelijk proces van eeuwen (zelfs) heeft moeten doorlopen, eer Nederland zo ver is, als dat het nu is. Ik vraag me af hoeveel Nederlanders toen in die periode ook niet het hazenpad kozen? (Is geen stelling van me, slechts een overpeinzing.)


Uitgaan? Afgelopen week? wistle
Yes, ikke wel, maar dan alleeen om naar de winkel te gaan waar ze parapluus verkopen... want deze meneer sunny aan het firmament was afwezig. Crying or Very sad
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 10:01

Anti-Indo schreef:
Boeroeng schreef:
Dát- sèc- kan toch niet nieuw zijn voor je ?

Wat níet nieuw was, was dat ik wist dat Soekarno alle Indo's eruit wilde hebben-
De verordening was 'allen met de Nederlandse nationaliteit moeten het land verlaten' .
Dat was uit nijd of als pressiemiddel ivm de Nieuw Guinea kwestie,

Citaat :

Ik heb op een ander forum gesproken met een half-Molukse jongen uit Amerika. Die voelt zich verbonden met Indonesië en Nederland; heeft in NL nog familie wonen. Verbaasd was ik toen hij zei dat hij geen weet had van een onderscheid tussen Molukkers en Indo's. Hij (gemengd) voelt zich tegelijkertijd Indo, Eurasian (zo noemt hij zich ook), Ambonees, beetje Nederlander, Indonesisch, Amerikaan. No problemos.
In Amerika opgegroeid dus..... logisch dat hij er heel anders tegenaan kijkt

Citaat :

Misschien is het iets omgekeerd evenredigs 'Hoe Hollandser de naam, des te Indischer de Indo'? Razz
Jan Boon (aka Tjalie Robinson) was wel een bekende indo-voorvechter. Maar die correlatie ligt er niet

Citaat :
Oei, on-topic over InDordt: .
moet dat nou ?
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimema 12 sep 2011 - 10:15

Niks moet .... kus

dit, over Indisch enzo, mag ook gewoon hier hoor..

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedi 13 sep 2011 - 0:36

Bro Henri,

Je schreef:
Citaat :
DK, ik proef een bits ondertoontje in je relaas. Waarom?

Het is niet bits bedoeld, maar meer een soort aanvulling, of verduidelijking, sorry dat het niet goed is overgekomen, ik heb niet zo'n groot schrijverstalent als jij!
Jij kan het veel beter verwoorden, hartelijke dank voor de aanvulling en correctie!


Terima kasih,


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedi 13 sep 2011 - 7:50

DK is een echt nachtkonijn........

Sleep
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedi 13 sep 2011 - 8:07

DK, mijn misopvatting dan van je geschreven woorden. En je hoeft je echt niet te sorry-en DK.
Was van mijn kant toch ook slechts een vraagje naar jou toe en zeker geen aantijging.
Je kan wel degelijk goed schrijven, dus elke aanvulling is altijd welkom ter meerdere glorie van de verbreiding van het Indo-isme. clown
(Goh, ljikt wel de verbreiding te vuur en te zwaard.)

Een duinkoijn kon niet slapen en zat tot laat te nachtbraken.
Wat ie ook deed, at of dronk, hij bleef maar 's nachts waken.
Uiteindelijk greep ie maar een rubberen hamer,
sloeg zichzelve voor zijn hoofd door heel de kamer.
Maar ook dat hielp niet en tegen het ochtengloren
maakte ie maar een wandeling door het naburige veld vol met koren,
plukte enkele rijpe aren, stiefelde naar huis, zette koffie en voelde zich als herboren. koffie


Carpe Diem oftewel Pluk den dag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedi 13 sep 2011 - 20:29

Henri,
Terima kasih.
Maar zo mooi gedichten schrijven kan ik echt niet.

Ja ELEL, ik ben inderdaad een nachtkonijn!
Heerlijk met pensioen, geen baas die op mij wacht!
Laat naar bed, laat uit bed.
Vroeger op avondscholen gezeten om verder wat te studeren, kwam pas 's avonds rond 24 uur thuis. Later in mijn baan veel overwerk en ploegendienst, dus ook in de nachtdienst etc.
Dus gewend aan de nacht.......


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Anti-Indo

Anti-Indo


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 03-07-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Brabant, daar brandt nog licht

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedi 13 sep 2011 - 22:20

Heren dames, (vooral Bob) weer bedankt voor de achtergronden/informatie. Ik leer bij met elk nieuw bericht!

Boeroeng schreef:
In Amerika opgegroeid dus..... logisch dat hij er heel anders tegenaan kijkt
Precies dat wou ik zeggen. Grappig om te zien hóe de omgeving waarin iemand opgroeit z'n/haar perspectief beïnvloedt en vormt.

En Duinkonijn, vind je het niet jammer, om als nachtbraker en uitslaper de zonsopgang te moeten missen? Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitimedi 13 sep 2011 - 22:32

Goedenacht @Anti-Indo,
Ook nog niet tidur? Kenapa?
Nou mis je straks de zonsopgang, ik mis die niet hoor. Vaak genoeg gezien.

selamat malam, tidur nyenyak (welterusten, slaap lekker).


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011   INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011 - Pagina 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
INDOrdt Fair: 1 t/m 11 september 2011
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» IndoFilmCafé 13 september 2011
» 14 augustus - 30 september 2011: Generatietentoonstelling Aanpassen! in Westerbork
» 4 september 2011 in Winterswijk: Theater over Molukken en Nederland
» 24 september 2011: Landelijke bijeenkomst BUAT
» 18 september 2011: 'Dag Holland Dag' in het Openluchtmuseum Arnhem

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: