Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Verzoening en hoop bij Indiëherdenking

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Verzoening en hoop bij Indiëherdenking Empty
BerichtOnderwerp: Verzoening en hoop bij Indiëherdenking   Verzoening en hoop bij Indiëherdenking Icon_minitimedo 1 sep 2011 - 21:27

donderdag, 1 september 2011
Verzoening en hoop bij Indiëherdenking

In het Rengerspark in Leeuwarden klonk gisteren een indringend geluid bij de Indiëherdenking. Luitenant-generaal b.d. Ted Meines predikte een boodschap van verzoening en hoop.

Wybe Fraanje


"Wat doen wij voor onze medemens met de ons in bruikleen gegeven gaven? Die levensspiegel wil ik u voorhouden: wat heb ik kunnen doen en wat heb ik gedaan voor mijn medemens?"
Luitenant-generaal der Artillerie buiten dienst Ted Meines hield een indringende rede, gisteren voorafgaand aan de minuut stilte bij het monument De Deadenwacht in het Rengerspark in Leeuwarden. "Met onze medemensen bedoel ik ook onze tegenstanders. Ik wil niemand pijn doen, zeker geen nabestaanden van gevallenen, maar de mens-mensverhouding is het bindmiddel van onze samenleving, ook in onze relatie met de landen en volken wereldwijd. Een herdenking krijgt pas klank en kleur als je ook bij de tegenstanders stilstaat."

De 89-jarige Fries om utens vertelde hoe hij in 1980 Jakarta bezocht, en als voorzitter van het Veteranenplatform de voorzitter van het Veteranenlegioen van de Republik Indonesia ontmoette. "Er was geen enkel verwijt, alleen het zoeken naar overeenkomsten en wegen om de draad weer op te pakken."

Jaren later vergezelde hij koningin Beatrix op haar staatsbezoek naar Indonesië. "We kwamen daar niet alleen om kransen bij monumenten te leggen, maar ook om ontmoetingen van verzoening en hoop voor de toekomst te hebben."
"U had misschien een andere boodschap verwacht van deze generaal", vervolgde Meines. "Dan mag ik u het volgende niet onthouden." En hij vertelde hoe hij in 1944 de identiteit van een jong overleden predikant moest overnemen en de predikantsopleiding ging doen. "Ik werd verzetsdominee. En vanuit die hoedanigheid wens ik u allen Gods zegen toe. We zingen straks het zesde couplet van het Wilhelmus: ‘Mijn schild ende betrouwen zijt Gij o God mijn Heer’. Mijn vraag aan u is: als u het zingt, ís dat ook echt zo?"

Ieder jaar hoeven de vrijwilligers minder stoelen neer te zetten in het Rengerspark. Er waren gisteravond zo’n 250 veteranen, nabestaanden en belangstellenden, onder wie een delegatie van zestien Sobatsveteranen uit Weststellingwerf. Voorzitter Jacob Reitsma van de Stichting Indië-Monument Friesland betoonde zich daar zeer verguld mee. "We moeten er in Fryslân voor zorgen dat we alle mogelijke krachten bundelen om hier op een waardige manier de gevallenen te kunnen blijven herdenken."

Friesch Dagblad
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Verzoening en hoop bij Indiëherdenking
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wanneer wordt 4 mei de dag van herdenking én verzoening?
» Timorezen willen verzoening door recht
» Sprankeltje hoop voor de Koraaldriehoek
» Ratna Sarumpaet: Op zoek naar verzoening
» Ik hoop dat hij het weet

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: