Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld Empty
BerichtOnderwerp: Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld   Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld Icon_minitimevr 9 sep 2011 - 15:47

Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld

(Novum/AP) - JAKARTA - De voormalig terrorist en huidig bondgenoot in de strijd tegen het terrorisme Nasir Abas is nu ook stripheld. Zijn avonturen zijn vastgelegd in een stripboek. De eerste tienduizend exemplaren liggen sinds vrijdag in winkels in Indonesië.

Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld Stripb10

De 42-jarige Abas trainde de moslimmilitanten die de aanslagen op Bali in 2002 uitvoerden, waarbij 202 mensen om het leven kwamen. Later werd hij informant voor de politie en gaf hij inzicht in het beruchte terroristennetwerk Jemaah Islamiyah. Het 137 pagina's tellende stripboek gaat over die transformatie.

De in Maleisië geboren Abas is inmiddels een volksheld in Indonesië, waar hij deelnam aan een overheidscampagne tegen terrorisme. "Ik wil dat kinderen leren van mijn ervaringen", zei hij tijdens de presentatie van het boek. "Ik wil niet dat ze dezelfde fouten maken."

Sinds 11 september 2001 zijn in het islamitische land 260 mensen om het leven gekomen bij zelfmoordaanslagen. Het inschakelen van informanten en voormalig militanten is deel van de geprezen antiterreurcampagne van de overheid.

Tot nu toe werden 680 radicale moslims opgepakt. Velen van hen werden in het openbaar berecht.

Abas, die met zijn familie in Jakarta woont, is een van de grootste succesverhalen van de antiterreurcampagne. Zijn 'nieuwe jihad', zegt hij, is het overtuigen van militanten dat het doden van ongewapende burgers in naam van het geloof fout is.

De bekering van Abas begon in 1998, toen Osama bin Laden opriep tot wraak tegen 'militaire en civiele Amerikaanse doelwitten'. Sommige leden van Jemaah Islamiyah konden zich vinden in de oproep van Bin Laden. Andere leden, onder wie Abas, waren van mening dat het doden van 'vijanden' volgens de islam alleen gerechtvaardigd was als er een duidelijk strijdveld is en een directe dreiging.

Abas werd in 2003, in de nasleep van de aanslagen op Bali, opgepakt. Hij werd verrast door de milde houding van zijn ondervragers. "Kijk me in mijn ogen, ben ik een vijand van de islam?", zegt zijn ondervrager in het stripboek. "Als je het niet eens bent met deze aanslagen, laat ons dan samenwerken om ze een halt toe te roepen." De volgende ochtend begon Abas de politie te voorzien van details over Jemaah Islamiyah.

Het stripboek, dat vertaald Ik Vond de Ware Betekenis Van Jihad heet, begint bij zijn jonge jaren als leerling op een islamitisch internaat. Het vertelt over zijn rekrutering als militant en hoe hij uiteindelijk werd ondervraagd en van alliantie wisselde na de bomaanslagen op Bali.


Uitgegeven op Vrijdag 09 september 2011 om 13:49:51
Nieuws.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Ex-terrorist Abas wordt Indonesische stripheld
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesische gaf Top-terrorist onderdak
» 8 jaar cel voor Indonesische terrorist
» Indonesische terrorist opgepakt in Pakistan
» Klopjacht op meest gezochte terrorist van Indonesische tak IS
» Proces tegen Indonesische terrorist begonnen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: