Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Waardse Roshni schrijft dichtbundel

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Waardse Roshni schrijft dichtbundel Empty
BerichtOnderwerp: Waardse Roshni schrijft dichtbundel   Waardse Roshni schrijft dichtbundel Icon_minitimedi 27 sep 2011 - 16:32

Waardse Roshni schrijft dichtbundel

Regio | 27 september 2011 | bron: De Koerier


Waardse Roshni schrijft dichtbundel Ikhebdezeuitdagingmetbe


Roshni Tahapary en illustrator Reint Mellema. (Foto: Theo Annes)

HEERHUGOWAARD - Ruim veertig jaar lang runde Roshni Tahapary een schoonheidsstudio in Heerhugowaard. Vier jaar geleden besloot zij serieus te kiezen voor haar andere talent, het schrijven van verhalen en gedichten. Het resultaat wordt zaterdag 15 oktober gepresenteerd in het Moluks Museum in Utrecht. Een dichtbundel getiteld 'Poep aan mijn laars' met illustraties van tekenaar Reint Mellema.


Roshni Tahapary werd in 1947 geboren in Soerabaja en heeft een Molukse vader en Indische moeder. In 1951 kwamen zij aan boord van de Kota Inten naar Nederland. Taal en het geschreven woord als uitingsvorm, waren in Roshni's familie niet ongewoon. Als kind was het schrijven van verhalen en gedichtjes voor haar een schuilplaats en uitlaatklep. Later hadden haar twee kinderen en de eigen schoonheidsstudio prioriteit.

"Ik heb ruim veertig jaar met veel plezier gewerkt in mijn studio, maar vier jaar geleden besloot ik het schrijven serieus te nemen en mijn werk in de studio af te bouwen. Het schrijven heb ik voorzichtig, maar serieus aangepakt. Ik wil het graag goed doen, daarom heb ik mijn verhalen en gedichten laten beoordelen op een schrijfschool. Mijn pleegmoeder leerde mij 'weet wat je waard bent, niet meer, maar zeker niet minder'. Uiteindelijk is de uitgave van de kindergedichten het resultaat. En daar ben ik reuze trots op."

Confronterend

Het was echter niet vanzelfsprekend dat Roshni koos voor het schrijven. "Ouderwordend ging er iets vreemds in mij zeuren, iets dat om aandacht vroeg, maar dat ik aanvankelijk ontkende en ontweek. Tot ik ergens de confronterende woorden las: 'wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?' Het werd mijn 'turning point'. Ik wilde schrijven, niet alleen voor mezelf, maar om gelezen te worden. Het was deze uitdaging die me niet meer met rust liet, hoewel angst voor het nieuwe me maanden heeft tegengehouden. Tot ik in de spiegel tegen mezelf zei 'wat heb je te verliezen, je bent Roshni en dat blijf je altijd'."

Op verzoek van het LSEM (Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers) schreef Roshni 21 gedichten met een knipoog naar de Molukse samenleving. Drie gedichten hebben Molukse liedjes als oorsprong, waarvan de oorspronkelijke teksten en muziek zijn afgebeeld in de bundel 'Poep aan mijn laars'.

In eerste instantie zullen er 500 exemplaren worden gedrukt, waarvan de eerste op 15 oktober wordt overhandigd in het Moluks Museum (MuMa) te Utrecht. Brenda Frans zal de drie liedjes vertolken en wordt daarbij begeleid door Nippy Noya. Daarnaast zijn Roshni en Reint aanwezig tijdens de eerste editie van de Waardse minipasar op 30 oktober in wijkcentrum De Horst, om de bundel te promoten en eventueel te signeren.

Reint Mellema

Reint Mellema werd in 1950 geboren in Winschoten en werkt sinds 1975 bij de gemeente Heerhugowaard. Tekenen en schilderen is hem met de paplepel ingegoten. Naast zijn 'technische' (teken)opleidingen en functies is hij altijd actief gebleven met tekenpen en penseel. Toen Roshni hem vroeg om bij haar kindergedichtjes tekeningen te maken heeft hij niet geaarzeld, maar wel gedacht dat illustraties bij kindergedichtjes erg afwijkt van wat hij tot op heden heeft gemaakt. "Het is een uitdaging om weer eens iets anders te doen, te pionieren en je grenzen te verleggen". Zijn werken zijn divers in thema, stijl, techniek en uitvoering. De meeste zijn herkenbaar en realistisch. Met deze illustraties is hij weer een nieuwe weg ingeslagen.

Mamana

Zowel de schrijfster als de tekenaar stellen de opbrengst beschikbaar aan een goed doel op de Molukken. Gekozen is voor de non-profit Stichting Mamana. Deze zet zich in voor duurzame hulpverlening aan vrouwen en kinderen. Mamana is opgericht in 1999, vanwege de bloedige onlusten op de Molukken, waarbij vrouwen, mannen en kinderen het slachtoffer werden van nodeloos geweld. Moeder, kinderen en gezinnen moeten nog steeds overleven. Stichting Mamana richt zich in eerste instantie op duurzame hulpverlening aan de meest kwetsbare groep, namelijk moeder en kind ongeacht afkomst of geloof. In samenwerking met haar partners initieert en begeleidt ze projecten. De projecten hebben veelal als einddoel het 'empoweren' van vrouw en haar gezin waardoor inkomsten worden gegenereerd, zodat zorg en onderwijs betaalbaar zijn.



Meer info: www.roshnitahapary.nl , www.reintmellema.nl en www.mamana.org
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Waardse Roshni schrijft dichtbundel
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 93-jarige schrijft tweedelig boekwerk
» Tony Iommi schrijft Indonesische president
» Groesbeekse schrijft boek over Indonesische jeugdherinneringen
» Willem Nijholt schrijft Lofrede op ‘Oeroeg’
» Indonesiër schrijft boek van 5.472 bladzijden over Obama

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: