Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

  prof.dr. Jacquelien de Savornin Lohman komt met cabaretvoorstelling 'Dwaallicht'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

 prof.dr. Jacquelien de Savornin Lohman komt met cabaretvoorstelling 'Dwaallicht' Empty
BerichtOnderwerp: prof.dr. Jacquelien de Savornin Lohman komt met cabaretvoorstelling 'Dwaallicht'    prof.dr. Jacquelien de Savornin Lohman komt met cabaretvoorstelling 'Dwaallicht' Icon_minitimewo 28 sep 2011 - 10:47

Stukje uit een interview met Jacquelien de Savornin Lohman, door Aimée Kiene in de Volkskrant van 28 september 2011:

Talent, sinds 2005
Hoogleraar/senator Jacquelien de Savornin Lohman werd cabaretière


 prof.dr. Jacquelien de Savornin Lohman komt met cabaretvoorstelling 'Dwaallicht' Jacq_s10 webpluk


Professor doctor Jacquelien de Savornin Lohman (78) begint deze week met haar derde cabaretvoorstelling. ‘Zing je naam, of een gek woord, of weet ik veel wat.’


Wat bezielde u om na zo’n lange en succesvolle loopbaan cabaret te gaan maken?
‘Ik had jou willen vragen, waarom was je er nieuwsgierig naar.’

Ik ben benieuwd…
‘Ja, maar waarom?’

Naar wat u drijft.
‘Oké, ik ben vandaag aan zet. Misschien heb ik een zeker talent, dat eigenlijk pas de ruimte heeft gekregen toen ik in de persoonlijke situatie was dat ik veel minder verplichtingen had thuis. Vriendinnen namen me mee naar Jan Kortie, een economieleraar die is omgezwaaid. Hij speelt nu piano, en hij geeft workshops ‘badkamerzingen’. Tegen mensen die moeilijk loskomen zegt hij: zing je naam, of zeg een gek woord, terrorismebestrijding of weet ik veel wat. En dan ga je er vandoor. Ik heb dat pas op mijn 65ste ontdekt.
Bij hem merkte ik ook dat ik zelf liedjes kon maken. Dat deed ik altijd al: bij het studentencabaret en voor huwelijken, maar dat doe je dan op een bekende wijs, zodat mensen kunnen meezingen. Maar nu merkte ik dat ik zaken waar ik me over opwond , of die me raakten, dat ik daar een liedje over kon maken. Bijvoorbeeld: waar ik me stierlijk aan kon ergeren was dat als je een etentje hebt, dat mensen dan uitgebreid gaan vertellen over de gezwellen van hun vriend. Over zijn pancreas, of weet ik veel, en dan ligt er wat op je bord… Heel erg vind ik dat. Een vriendin van me zei, toen we buiten stonden: ‘Ik ga naar Gabriëlle’. En toen heb ik een liedje gemaakt, tango-achtig: Ik heb zo verukkelijk gedanst met Gabriëlle, die kan dan honderduit vertellen, over alle interessante gezwellen, die haar ingewanden kwellen.
Dat geeft mij dan een enorme kick. Ik ben mijn ergernis kwijt, en het wordt iets heel vrolijks.’

In 2005 stond De Savornin Lohman, na een lange loopbaan in politiek en wetenschap met haar eerste cabaretshow Tijd van Leven in het piepkleine theatertje van Het Parool in Amsterdam. Een televisieoptreden in [De Wereld Draait Door[/i] leverde talloze aanvragen voor optredens, voornamelijk van ‘verzorgingshuizen in Middelburg en weet ik wat’. En dat was nou net niet de bedoeling. Zegt De Savornin Lohman: ‘Ik heb daar geen bezwaar tegen, dat ze me benaderen, maar ik denk: die mensen hebben daar niks aan. Ze kunnen veel beter een accordeonist vragen, die leuke liedjes van vroeger speelt. Tegen de tijd dat ik daar in een rolstoel zit, heb ik ook geen behoefte aan iemand als ik die toch wel vliegensvlug van het ene onderwerp naar het andere gaat’.



CV:
1933
geboren in Bogor (Buitenzorg), Indonesië, tot 1946 Djokjakarta (Batavia)

1952
gymnasium B eindexamen

1958
mr Nederlands recht, RU Leiden

1958-1971
advocatuur

1971-1976
hoofddocent Inleiding Recht Rijksuniversiteit Leiden

1975
promotie dr strafrecht UvA

1976-1982
Sociaal en Cultureel Planbureau, sectie criminologie en strafrechtspleging

1982-1998
hoogleraar UvA, leeropdracht: sociale hulpverlening, vanaf 1991 hoogleraar orthopedagogiek, leeropdracht: jeugdbescherming en jeugdhulpverlening

1992-1996
lid Eerste Kamer (D66)

1996-2001
Lid Raad Maatschappelijk Ontwikkeling (regeringsadviesraad VWS)

1961-1992
gehuwd met Rob Soetenhorst (journalist), 3 kinderen

1989
officier in Orde van Oranje Nassau

Maakt haar cabaretvoorstellingen met pianist Bam Commijs en regisseuse Anke Schaap


Het programma Dwaallicht staat op 1 en 9 oktober in het Pleintheater, Amsterdam en op 22 en 29 november in Theater Pepijn, Den Haag.

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
prof.dr. Jacquelien de Savornin Lohman komt met cabaretvoorstelling 'Dwaallicht'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Prof. W.L.G. Lemaire, Kamerlid
» archief van prof. Wertheim
» Amateurvoetballer uit Druten wordt prof in Indonesië
» Prof. dr. Frans Hüsken plotseling overleden
» Komt een man aan de balie..

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Uit-Agenda-
Ga naar: