Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn Empty
BerichtOnderwerp: Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn   Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn Icon_minitimema 10 okt 2011 - 16:34

Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn


(Novum/AP) - TIMIKA, Indonesië - De Indonesische politie heeft maandag bij gevechten met stakende mijnwerkers in Papoea ten minste één betoger doodgeschoten. Zes mijnwerkers en zes politieagenten raakten gewond, sommigen levensgevaarlijk.
Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn 663677
Mijnwerkers van de Grasberg-mijn zijn sinds 15 september in staking. Ze eisen van eigenaar Freeport-McMoran dat hun loon fors verhoogd wordt, van omgerekend 1,60 tot 2,60 euro per uur naar 13 tot 32 euro per uur. De werknemers zeggen dat ze maar een tiende krijgen van wat Freeport in andere landen aan zijn personeel betaalt. De Grasberg is een van de grootste en lucratiefste koper- en goudmijnen ter wereld.

Ongeveer negentig procent van de twaalfduizend mijnwerkers neemt deel aan de staking. Vakbondsleider Manuel Maniambo verklaarde dat duizenden stakers probeerden te verhinderen dat vervangend personeel per bus naar de hoog in de bergen gelegen mijn werden vervoerd. De politie probeerde de stakers tegen te houden, waarna er gevechten uitbraken.

De politie zei waarschuwingsschoten te hebben gelost omdat de stakers gewelddadig werden. "Het was complete anarchie", zei woordvoerder Wachyono.

Het is de tweede staking dit jaar bij de Grasberg-mijn. In juli legden mijnwerkers het werk acht dagen stil, om looneisen kracht bij te zetten en tegen het ontslag van vakbondsleiders te protesteren. Die staking kostte Freeport volgens analisten toen 22 miljoen euro per dag.

Nieuws.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn Empty
BerichtOnderwerp: Re: Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn   Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn Icon_minitimema 10 okt 2011 - 16:42

Stakende mijnwerker gedood door politie

maandag 10 oktober 2011, 10:20


Video op de site van de NOS
In Indonesië is een dode gevallen toen de politie het vuur opende op stakende mijnwerkers. Dat gebeurde in de provincie Papoea, bij een van de grootste koper- en goudmijnen ter wereld. De arbeiders zijn al weken in staking voor meer loon. Toen ze door ordetroepen werden tegengehouden gooiden ze met stenen. Politiemensen openden daarop het vuur, waarbij een van de mijnwerkers omkwam. Er raakten bij de rellen ook elf mensen gewond, onder wie een aantal agenten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Politie Indonesië schiet op stakers Grasberg-mijn
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Politie schiet op betogers in Indonesië: vijf doden
» Politie schiet om te doden na brutale overvallen in Bali
» Indonesische politie schiet op burgers West-Papoea
» Politie Indonesië doodt twee terreurverdachten
» Politie Indonesië doodt terreurverdachten

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: