Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Boekje Jet Bussemaker gepresenteerd tijdens kumpulan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Boekje Jet Bussemaker gepresenteerd tijdens kumpulan Empty
BerichtOnderwerp: Boekje Jet Bussemaker gepresenteerd tijdens kumpulan   Boekje Jet Bussemaker gepresenteerd tijdens kumpulan Icon_minitimema 7 nov 2011 - 12:35

Boekje Jet Bussemaker tijdens kumpulan
Regio | 07 november 2011 | bron: Haarlems Weekblad

Boekje Jet Bussemaker gepresenteerd tijdens kumpulan Haarboekjejetbusse Op de foto v.l.n.r.: Herman Bussemaker (schrijver van 'Bersiap' en géén familie), Jet Bussemaker en vader Henk Bussemaker


HAARLEM - Het restaurant in zorgcentrum Schalkweide was zaterdag 5 november tijdens de kumpulan van 'Kinderen uit de Japanse bezetting en de Bersiap 1941-1949' afgeladen. Jet Bussemaker presenteerde haar boekje 'Dochter van een kampkind'.

'Toen Jet van de ene op andere dag ontslagen werd als staatssecretaris, had ze mooi tijd om een boek te maken. Qua inhoud mocht ik er niets aan veranderen, ik mocht wel de feiten corrigeren,' vertelt Henk Bussemaker terwijl Jet bezig is met signeren. Jet's opa kwam in Indië om het leven toen de onderzeeboot waarop hij commandant was op een Japanse mijn liep. Hoofdmoot in het boekje is de reis die Jet met haar vader door Indonesië maakte en natuurlijk de bezoeken aan de kampen.

Frappant is dat Henk Bussemaker laat weten dat de tien dagen na de capitulatie de ergste waren. 'Mijn broer en ik werkten als verpleger in een dysenterieziekenhuis. Omdat de Japanners daar niet durfden te komen, werden we na de capitulatie opgepikt door de ploppers, jonge Indonesische nationalisten gehersenspoeld door Soekarno. De eerste dag van onze gevangenneming sloegen ze met bamboestokken op ons in.' Wat veel mensen niet weten, is dat de Japanners toen in veel kampen fanatieke beschermers van de Europese gevangenen werden. Natuurlijk ook om hun eigen hachie te redden.

Na de pauze ontstaat er discussie over de kwestie of de Japanners opdracht hadden hun gevangenen bewust te verhongeren. Een man zegt te weten dat er een keizerlijk 'order to kill' is uitgegaan. Er is een afschrift in Taiwan gevonden! Ok de Lange, net terug van een Indiëreis, sluit de rij. 'Ik ben geboren in een Jappenkamp en overleefde op wonderbaarlijke wijze. Ik heb veel Indonesiërs gevraagd hoe zij er tegenaan kijken. Weet u wat ze steevast zeggen: laat de slechte dingen achter je.'


dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Boekje Jet Bussemaker gepresenteerd tijdens kumpulan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gouden Boekje ‘Wim is weg’ na conflict van 14 jaar weer verschenen
» Ontwerp uitbreiding MUMA gepresenteerd
» Boek Henk Schouten gepresenteerd
» Bijzonder boek over Indo’s in Leeuwarden gepresenteerd in HCL
» I.M. Herman Bussemaker

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: