Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jakarta

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Jakarta   Jakarta Icon_minitimevr 10 feb 2012 - 16:56

Jakarta Rainbowg


A rainbow appears over Jakarta after heavy rains on Friday. The Meteorology, Climatology and Geophysics Agency (BMKG) has warned of extreme weather over the weekend again. (JG Photo/Jurnasyanto Sukarno)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 9:19

Gelukkig was het die week-end redelijk weer geweest, soms af en toe een buitje.
Ben toen aan het uitzieken in Jakarta , na 1 week ziek te zijn op Bali.
Die zondagavond was het Valentijnsdag , de restaurant zaten tjokvol van verliefde Indonesiers die de Valentijnsdag vieren, tot woede van een klein groep orthodokse Moslims.

Wel heb je de bekende terugkerende banjirs op de geijkte gebieden/wijken in de buurt van Ciliwung en andere grote rivieren die vanaf Bogor richting Jakartaanse baai stromen.
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 9:58

Om is back in town...! Apa kabar Om? sunny
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Bob Angsat

Bob Angsat


Aantal berichten : 365
Registratiedatum : 18-01-10
Leeftijd : 68
Woonplaats : Roermond / Bau Bau Sulawesi

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 13:34

...Wel heb je de bekende terugkerende banjirs op de geijkte gebieden/wijken in de buurt van Ciliwung en andere grote rivieren die vanaf Bogor richting Jakartaanse baai stromen.....


Eh Mas, lupa tutup keran?

Kasihan orangnya sampe kena banjir lagi.... affraid
Terug naar boven Ga naar beneden
wujud
Admin
wujud


Aantal berichten : 1008
Registratiedatum : 08-12-08

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 16:55

lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 22:24

Pak OmSid,
Weer welkom in dit kouwe land.
Gelukkig weer beter en gezond!

In Indonesië is het toch warmer, het is dat ik niet in een vliegtuig mag zitten van de dokters, anders was ik nu ook wel ergens in Indonesië, wachten tot die winter voorbij is.
Ik hou niet van de kou.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 22:30

Bob schreef:

Eh Mas, lupa tutup keran?
Kasihan orangnya sampe kena banjir lagi...

Aduh, OmSid doet heus wel de kraan dicht, hahahaha.

Maar ja, die banjirs, al eeuwen aan de gang, dus moeten ze het zo langzamerhand wel weten, dat die eraan komen en oplossingen gaan bedenken.

Zeker geen geld voor,
wel geld voor afgedankte Hollandse tanks en vliegtuigen......

Ik snap het niet.
Misschien wonen de hoge pieten niet in de ondergelopen gebieden?

DK

Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 9:00

Duinkonijn schreef:


Maar ja, die banjirs, al eeuwen aan de gang, dus moeten ze het zo langzamerhand wel weten, dat die eraan komen en oplossingen gaan bedenken.

Zeker geen geld voor,
wel geld voor afgedankte Hollandse tanks en vliegtuigen......

Ik snap het niet.
Misschien wonen de hoge pieten niet in de ondergelopen gebieden?

DK

Bro, ze hebben voldoende geld.
Zeker de developpers (vaak Chinezen) .
Alleen hadden ze in het verleden 20-30 jr geleden lukraakt gebouwd.
Vroeger hadden onze Nederlandse vrienden ook problemen gehad met banjirs, Batavia was verkeerd gebouwd (Moeras) , tijdens de beginjaren van VOC gingen de mensen ook dood aan moerasziekten / muskieten, vandaar dat ze naar hoger gelegen deel Gambir(Weltevreden) verhuizen .Je weet zelf hoe koel het in Tanah Abang III was , met hoge bomen , of Tanah Abang II(Laan Trivelli), waar ik nog tot ongeveer 10 jr geleden op de veranda kon zitten.
Nu is het niet te harden, je leeft in airco omgeving, is niet gezond.
Zo wordt je ook ziek.

De open plekken (kampung/bosjes gebieden) zoals in Kuningangebied ( Ned.Ambassade) zijn nu volgebouwd met beton/wolkenkrabbers , de vroege open plekken achter Tjitaroemweg/Tjideng waar ik in mijn kinderjaren uren kan lopen zonder mensen te zien is nu volgebouwd met wolkenkrabbers.
Dus geen goede waterhuishouding , waar regenwater in de grond kan komen/blijven.
Ook de kaalslag van de bergen in Puncak/Bogor/Sukabumi ten behoeve van vaak illegale villa's van bobo's, generaals , ministers/orang jakarta en de illegale bewoning van de rivieroevers ( zo maar je afval in de rivier gooien) brengt problemen met de watertoevoer van de bergen of regenwater.
Een kleine hoostbui, heb je al banjir .

Ze moeten een bouwverbod in stellen, maar ya tegen de triljoenen rupiah van de developers bezweek de Metropolitan Jakarta wel .
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 23:18

Dank je wel OmSid voor de huidige beschrijving van Jakarta en de omgeving waar wij beiden gewoond hebben.
En ook de bosjes (Kuningangebied ) zijn weg begrijp ik.

Misschien hebben de heren van de VOC gedacht: dit is een moeras gebied, daar hebben wij ervaring mee (Amsterdam) en tijdens de 80-jarige oorlog was het prima al die moerassen met al die nyamuk (met malaria).
Als de Spanjaarden een stad wilden belegeren en het lukte niet direct, dan stierven ze aan malaria. De Hollandse mensen die in de omgeving woonden waren aardig bestand tegen malaria (en wie niet ging gewoon dood, dus de sterkeren bleven over), maar de Spaanse soldaten waren niet bestand tegen malaria.

Dus misschien met opzet destijds Jakatra?Batavia gesticht? (Dom eigenlijk, want de mensen die daar al woonden waren al eeuwenlang gewend aan malaria.)

Maar OmSid, ik herinner me dat in de 50-er jaren dat bijvoorbeeld Glodok (Chinese wijk) ook vaak onder water stond bij heftige banjirs.

Het is dus al een oud probleem en ik begrijp dat als je zoveel zware gebouwen (wolkenkrabbers) bouwt op een moerasachtige grond, dat de grond gaat zakken. Ergens had ik gelezen dat grote delen van Jakarta al (bijna) onder de zeespiegel ligt.
Tja, veel bouwen en geen goede afwatering regelen is vragen om moeilijkheden.
Wel jammer, want ik heb goede herinneringen aan mijn geboortestad. Zelfs in 1977ben ik er nog geweest, ons huis aan Tanah Abang tiga bezocht. Het was nog bijna hetzelfde (alleen hadden de nieuwe bewoners wat kleine kamers doorgebroken en er een mooie kamer van gemaakt. Dus binnen het huis was bijna alles nog hetzelfde. Aan de voorkant niet. Dat was een soort "vesting" geworden met een wachthuisje voor de penjaga.
In 1977 logeerde ik bij mijn oude buren en die vertelde dat er in ons oude huis heel rijke mensen woonden, vandaar die penjaga (bewakers).

Uit de beschrijving lijkt het mij nu niet meer een leuke gezellige plaats om te wonen.
In 1994 ben ik nog met vrouw en kinderen weer geweest. De buurt was al veranderd, maar het oude huis was er wel nog (met nog zwaardere bewaking, we mochten niet naar binnen.
Wel vond ik de lucht erg benauwd, veel benzine lucht en soms wat nevelig van de vervuilde lucht.
Inmiddels heb ik begrepen dat ons huis en van de buren erom heen niet meer bestaat, maar dat er een groot winkelcentrum (mall) is gekomen.......

OmSid zijn die hoge bomen (asem bomen) ook al weg? Onze overburen die op de hoek van de straat woonden hadden een grote nangka boom, maar die stond erg dichtbij de straat, dus de vruchten werden meestal gejat, vooral die wat lager hingen. Ze hadden prikkeldraad om de boom gespannen, dat hielp wel voor de vruchten die wat hoog zaten, soms kregen wij een nangka. Maar ja deze vrucht kan je eten als die niet rijp is en ook als die wel rijp is.....


OmSid, hartelijke dank voor de beschrijving van Jakarta en de uitleg over de banjirs!


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimema 20 feb 2012 - 7:19

Duinkonijn schreef:
Dank je wel OmSid voor de huidige beschrijving van Jakarta en de omgeving waar wij beiden gewoond hebben.
En ook de bosjes (Kuningangebied ) zijn weg begrijp ik.
Je hebt geen "bosjes" meer in Jakarta, het is een grote betondorp geworden met weinig groen en watertoevoer(door al die beton en wegen) .


Misschien hebben de heren van de VOC gedacht: dit is een moeras gebied, daar hebben wij ervaring mee (Amsterdam) en tijdens de 80-jarige oorlog was het prima al die moerassen met al die nyamuk (met malaria).
Als de Spanjaarden een stad wilden belegeren en het lukte niet direct, dan stierven ze aan malaria. De Hollandse mensen die in de omgeving woonden waren aardig bestand tegen malaria (en wie niet ging gewoon dood, dus de sterkeren bleven over), maar de Spaanse soldaten waren niet bestand tegen malaria.
Ze moesten toen hun stad bouwen in de buurt van hun logi(versterkte vesting, illegaal aangelegd zonder toestemming van Prins van Jayakerta , een regent van Bantam).
En gesitueeerd tegenover de vesting van de Engelsen, aan de riviermod van Ciliwung.
Bij de havengebied.
En dat was moerasachtig gebied .
Vandaar dat ze de Chinezen Batavia en ommelanden droog laat leggen(wijk Kemayoran- waar een Chinese Majoor woonde ).
Later gingen de rijke koopmannen en regeringsgebouwen verhuizen naar binnenlanden op een plek die ze WELTEVREDEN noemden.Dat was Gambir .De rijke Nederlanders wonen dan in Menteng gebied in hun grote villa's en ook in Laan Trivelli, Tanah Abang I/Kesehatan gebied en Tanah Abang III.
Tanah Abang IV-V was meer een gangetje , Tanah Abang V was Gang Thomas .


Dus misschien met opzet destijds Jakatra?Batavia gesticht? (Dom eigenlijk, want de mensen die daar al woonden waren al eeuwenlang gewend aan malaria.)
Daar wonen praktisch geen mensen behalve vissers , en zeelieden van vreemde vloten(Europeanen, Arabieren , Buginezen etc).
De Sundanezen wonen meer richting de binnenlanden, bij Djainegara( hoog gelegen met veel djatibossen), de Nederlanders noemen het Meester Cornelis .


Maar OmSid, ik herinner me dat in de 50-er jaren dat bijvoorbeeld Glodok (Chinese wijk) ook vaak onder water stond bij heftige banjirs.
Zal wel kloppen, omdat die Glodok( Kota Tua heet het nu) gebouwd was naast de vesting Batavia( in het Noorden , aan de mond van de rivier Tjiliwung).
Dus heb je oook al banjir als er veel regen valt in Bogor gebergte.


Het is dus al een oud probleem en ik begrijp dat als je zoveel zware gebouwen (wolkenkrabbers) bouwt op een moerasachtige grond, dat de grond gaat zakken. Ergens had ik gelezen dat grote delen van Jakarta al (bijna) onder de zeespiegel ligt.
Tja, veel bouwen en geen goede afwatering regelen is vragen om moeilijkheden.
Klopt

Wel jammer, want ik heb goede herinneringen aan mijn geboortestad. Zelfs in 1977ben ik er nog geweest, ons huis aan Tanah Abang tiga bezocht. Het was nog bijna hetzelfde (alleen hadden de nieuwe bewoners wat kleine kamers doorgebroken en er een mooie kamer van gemaakt. Dus binnen het huis was bijna alles nog hetzelfde. Aan de voorkant niet. Dat was een soort "vesting" geworden met een wachthuisje voor de penjaga.
In 1977 logeerde ik bij mijn oude buren en die vertelde dat er in ons oude huis heel rijke mensen woonden, vandaar die penjaga (bewakers).

Uit de beschrijving lijkt het mij nu niet meer een leuke gezellige plaats om te wonen.
Klopt ook , maar ya als oud Betawinees met nog veel vrienden/familie etc moet ik wel een onderdak hebben als ik daar jaarlijks komt.


In 1994 ben ik nog met vrouw en kinderen weer geweest. De buurt was al veranderd, maar het oude huis was er wel nog (met nog zwaardere bewaking, we mochten niet naar binnen.
Wel vond ik de lucht erg benauwd, veel benzine lucht en soms wat nevelig van de vervuilde lucht.
Inmiddels heb ik begrepen dat ons huis en van de buren erom heen niet meer bestaat, maar dat er een groot winkelcentrum (mall) is gekomen.......
Er is geen Mall , wel grote kantoren (t/m 6 etage ) en veel straatverkopers en hardstikkedruk .
Vorige weken kwam ik daar tig keren langs.
Andere keer maak ik foto's voor jou.

OmSid zijn die hoge bomen (asem bomen) ook al weg? Onze overburen die op de hoek van de straat woonden hadden een grote nangka boom, maar die stond erg dichtbij de straat, dus de vruchten werden meestal gejat, vooral die wat lager hingen. Ze hadden prikkeldraad om de boom gespannen, dat hielp wel voor de vruchten die wat hoog zaten, soms kregen wij een nangka. Maar ja deze vrucht kan je eten als die niet rijp is en ook als die wel rijp is.....
Die hoge bomen heb je nog , maar niet veel meer.
Vroeger jaren 50-60 was het stil daar , als je met de betja langskomt is het praktich donker door de hoge bomen.
Volgens mij heb je nog alleemn een paar bomen over, men heeft parkeerplaats nodig.


OmSid, hartelijke dank voor de beschrijving van Jakarta en de uitleg over de banjirs!


DK

Jakarta , met wolkenkrabbers waar 30-40 jaar geleden nog geiten, kippen, karbouwen rondlopen .

https://www.youtube.com/watch?v=Kwe-aRNaHCA

http://vimeo.com/16915028

En je kan nog tientallen megaprojecten bekijken op internet, waar 30-40 jr geleden nog geiten en kippen rondlopen.

Een nieuwe wooncomplex op de oude plek van de Kemayoran Airport.
http://www.maplepark-jakarta.com/

BRO, hier heb je een streetdirectory van je geliefde Tanah Abang 3, staat ook de gebouwen .

http://www.streetdirectory.com/indonesia/jakarta/stock_images/preview/graha_atri_a_anggun/ind_12580975620976/15171

Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitimedi 21 feb 2012 - 0:24

Dank je wel OmSid,

Hartelijke dank voor de commentaren/aanvullingen!

Wat is Kuningan veranderd, trouwens de rest ook.
Op het kaartje zag ik dat waar ons huis stond: jl. tanah abang III, hoek jl Kesehatan een gebouw dat ASIS heet staat.
Waar de buren van de Nangkaboom stond, waarover ik schreef staat nu een gebouw van Gedung Guru Indonesia
En in jl. Kesehatan waar een heel leuke warung stond is nu iets wat U/C heet, wat is dat? Ook een groot gebouw?

Zo te zien op de filmpjes, denk ik dat ik Jakarta niet meer zou herkennen als ik er nu heen zou gaan.
Het is wel een wereldstad geworden!

En ook te zien is jl. tanah abang II ook erg veranderd, ook al veel grote gebouwen.

Dank, dank, dank, OmSid!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jakarta   Jakarta Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» BREAKING NEWS: Suicide bomber, policeman killed in Kampung Melayu attackJakarta Post, Jakarta, Wed, May 24, 2017 At least five people have fallen victim to a bomb blast near a Transjakarta bus station in Kampung Melayu in East Jakarta
» Frietje Jakarta
» Tekort aan luchtverkeersleiders in Jakarta
» Energiebesparende straatverlichting voor Jakarta
» Dobberen in Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Foto's en verslagen-
Ga naar: