Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Samenkomst Diemense veteranen

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimevr 17 feb 2012 - 12:32

Samenkomst Diemense veteranen

Regio | 17 februari 2012 | bron: De Echo


DIEMEN - Alle Diemense veteranen, jong en oud worden met partner uitgenodigd voor een samenkomst op zaterdag 18 februari in het Saan museum, Weesperstraat 78-82 in Diemen.

Het begint om 10.30 uur. Gastheer Piet Saan toont gedurende 20 minuten zijn veteranen foto's.

Er is ruim tijd om van gedachten te wisselen onder het genot van koffie of thee. Deze bijeenkomst op zaterdag is gekozen om jonge veteranen in de gelegenheid te stellen naar deze bijeenkomst te komen en een Diemense veteranenclub van de grond te trekken voor alle veteranen. Na totstandkoming van deze club stopt de PCOB met het organiseren van deze bijeenkomsten.

Met de titel Nou Tabee neemt PCOB op 23 februari de bezoekers mee op bootreis naar Indië met de Rotterdamsche Lloyd en de 'Nederland' tussen 1899 en 1949. Spreker is de heer L.T der Linden, die bij zijn voorlichting gebruik maakt van Power Point. De bootreis naar Nederlands - Indië - passage en postverbinding is al lang verleden tijd. Wat hieraan nog herinnert, zijn de prentbriefkaarten die de Indië-gangers naar het moederland stuurden.

Zij werden uitgegeven door de scheepvaartmaatschappijen Rotterdamsche Lloyd en de Maatschappij 'Nederland.' Er stonden niet alleen afbeeldingen op van schepen, scheepsinterieurs en passagiersaccommodaties, maar ook toeristische attracties in de havens onderweg en reclameboodschappen die de reis als cruise aanprezen.

Aan de hand van de prentbriefkaarten schetst Bert van der Linden de grote veranderingen die zich in de periode 1899-1949 hebben voorgedaan wat betreft de vaarroute, de schepen en het denken over Nederlands - Indië. Bovendien beschrijft Van der Linden de parallelle ontwikkelingen van de twee scheepvaartmaatschappijen in hun onderlinge samenwerking en concurrentie.


De bijeenkomst is op 23 februari gratis toegankelijk. Inloop van 13.30 uur, de DVD wordt gestart omstreeks 14.00 uur.

Dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 0:10

Lieve ELEL,

Weet je misschien het mailadres van dhr. L.T der Linden of van het artikel in Dichtbij.nl waar dit verhaal staat?

Ik probeer voor zoveel mensen aan passagierslijsten te komen van de boten die tussen Nederlands Indië respectievelijk Indonesië voeren Nederland en Indonesië in de tijdsperiode 1945 tot 1960.
Dat is de periode waar verreweg de meeste mensen uit Indonesië het land vrijwillig of gedwongen verlieten.
De meeste mensen leven nu niet meer, maar hun (klein)kinderen willen weten op welke boot hun (groot) ouders zaten.
Er is wel iets op internet te vinden, dat heb ik al verzameld, maar dat is maar heel weinig, dus ik probeer overal te vragen of iemand ergens nog een boten passagierslijst heeft.

Zelf heb ik nog niet eens de boot gevonden waar ons gezin naar Nederland (of juist terug naar Indonesië) ging!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 0:36

DK, dit is wat ik verder nog gevonden heb op internet:

23 februari inloopmiddag
Nou Tabee dan.
De bootreis naar Indië met de Rotterdamsche Lloyd en de “Nederland” tussen 1899 en 1949.
Spreker: Dhr. L.T der Linden, die bij zijn voorlichting gebruik maakt van Power Point.
De bootreis naar Nederlands – Indië - passage en postverbinding is al lang verleden tijd. Wat hieraan nog herinnert, zijn de prentbriefkaarten die de Indië - gangers naar het moederland stuurden. Zij werden uitgegeven door de scheepvaartmaatschappijen Rotterdamsche Lloyd en de Maatschappij “Nederland”. Er stonden niet alleen afbeeldingen op van schepen, scheepsinterieurs en passagiersaccommodaties, maar ook toeristische attracties in de havens onderweg en reclameboodschappen die de reis als cruise aanprezen.
Aan de hand van de prentbriefkaarten schetst Bert van der Linden de grote veranderingen die zich in de periode 1899-1949 hebben voorgedaan wat betreft de vaarroute, de schepen en het denken over Nederlands - Indië. Bovendien beschrijft Van der Linden de parallelle ontwikkelingen van de twee scheepvaartmaatschappijen in hun onderlinge samenwerking en concurrentie.

PCOB-afdeling Diemen
L.F.O. Stomps
Henry Dunantlaan 97
1111 ZJ DIEMEN

Fax.
Tel. 020-6903458
diemen@pcob50plus.nl


Website PCOB.

Ik denk dat zij je wat meer info kunnen geven!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 1:06

Hartelijke dank ELEL !!!

Ik heb ze een mail gestuurd, hopelijk reageren ze.........



DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 10:40

Geen dank, hoop dat ze info voor je hebben!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 22:44

Helaas ELEL,
Ik heb ze gemaild en kreeg zowaar een mail terug, vandaag.
Ze schreven dat ze geen mail adres hebben/willen geven van de spreker Bert van der Linden.
Als ik interesse had moest ik maar zelf naar de bijeenkomst gaan en het zelf maar vragen.

Helaas kan ik niet......

Wel jammer die reactie, maar misschien ook bedoeld om de privacy van Bert van der Linden te beschermen, daar heb ik wel begri voor.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 23:21

Hebben ze geen mailadres of willen ze niet geven? Je kan misschien aan hun vragen of ze jouw mail willen doorsturen aan hem.......
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimeza 18 feb 2012 - 23:40

ELEL,
Dat had ik in de mail ook gevraagd, maar ze doen het niet.
Dit is de mail die ik terugkreeg.

Ze gingen ook niet in op mijn vraag om mijn mailadres door te geven......

Citaat :
Geachte heer XXXXXXXX,

De heer L.T. van der Linden (roepnaam Bert, dus een en dezelfde persoon) is gastspreker en geen lid van PCOB Diemen.

Wij kennen hem dus niet persoonlijk en weten daarom ook niet of hij beschikt over de door u gevraagde gegevens.

Die gegevens zijn bij ons (leken op dit gebied) ook volstrekt onbekend, zodat wij u helaas niet kunnen helpen.



Met vriendelijke groet,



Loek Stomps

secretaris PCOB Diemen

Ik heb mijn naam hier veranderd in XXXXXXXX


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 10:11

Probeer het via de uitgever!

Nou ... tabé dan!

Samenkomst Diemense veteranen Tabeuk

Beschrijving

De 'bootreis' naar Nederlands-Indië – passage en postverbinding – is al lang verleden tijd. Wat hieraan nog herinnert, zijn de prentbriefkaarten die de Indiëgangers naar het Moederland stuurden.

Ze werden uitgegeven door de scheepvaartmaatschappijen Rotterdamsche Lloyd en de Maatschappij 'Nederland'. Er stonden niet alleen afbeeldingen op van schepen, scheepsinterieurs en passagiersaccommodaties, maar ook toeristische attracties in de havens onderweg en reclameboodschappen die de reis als cruise aanprezen.

Aan de hand van ruim tweehonderd prentbriefkaarten schetst Bert van der Linden de grote veranderingen die zich in de periode 1899-1949 hebben voorgedaan wat betreft de vaarroute, de schepen en het denken over Nederlands-Indië. Ook de bootreisliteratuur komt aan de orde. Bovendien beschrijft Van der Linden de parallelle ontwikkelingen van de twee scheepvaartmaatschappijen in hun onderlinge samenwerking en concurrentie.

De handgeschreven teksten van de bootreizigers, onderwerp van het laatste deel van dit boek, vormen een echo van hun afscheidsgroet.


De 'Bootreis' Naar IndiË Met De Rotterdamsche Lloyd En De
'Nederland' Tussen 1899 En 1949

Auteur: Bert L.T. van der Linden

Nederlands - Paperback

180 pagina's | Verloren | november 2010

Productinformatie
Auteur Bert L.T. van der Linden
Soort Met illustraties
Taal Nederlands
Afmetingen 15x223x223 mm
Gewicht 601 gr
Druk 1
ISBN10 9087041748 ISBN13 9789087041748

Bol.com
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimezo 19 feb 2012 - 23:46

ELEL,
Moet ik dan eerst het boek kopen of zo en dan ontdekken dat ik er niet kan vinden wat ik zoek?
Overigens ben ik bang dat ook de uitgever voorzichtig is om mail adressen te geven aan een onbekende zoals ik.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitimema 20 feb 2012 - 8:48

Nee hoor DK, ik zou geen boek kopen waar je niets aan hebt. Maar ik dacht, dat je misschien een mailtje naar de uitgever kan sturen met je vragen en hem verzoeken dit door te sturen naar van der Linden.

study
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





Samenkomst Diemense veteranen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Samenkomst Diemense veteranen   Samenkomst Diemense veteranen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Samenkomst Diemense veteranen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Samenkomst voor Vrede in Kulturhus Beek, 9 aug. a.s.
» Veteranen gaan op pad
» Molukse veteranen
» Veteranen vertellen
» 19/03: Bijeenkomst veteranen in Puntjak

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: