Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indonesië, smoker’s paradise…

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitimevr 24 feb 2012 - 10:44

Indonesië, smoker’s paradise…
Geplaatst door redactie op februari 24, 2012 // Laa

Door Ed Caffin

Indonesië, smoker’s paradise… Rokenindonesie300x200

Indonesië is het land van de rokers. En het lijkt erop dat dat ook nog wel even zo blijft. Terwijl in het Westen de rookcijfers alleen maar dalen, neemt het aantal rokers hier inmiddels duizelingwekkende vormen aan. Indonesië telt momenteel 73 miljoen rokers, bijna een derde van de totale bevolking. En dat zijn vooral mannen: maar liefst twee op de drie volwassen mannen steekt dagelijks een sigaret op.

Het liefst roken Indonesische mannen kruidnagelsigaretten, met ruim twee keer zoveel teer en nicotine toch geen kleine jongens. Overal waar mannen bij elkaar gaan zitten, komen gekleurde pakjes met kreteks uit borstzakjes vandaan. Want ieder heeft zo zijn eigen voorkeur voor Dji Sam Soe, Sampoerna, Gudang Garam, Djaroem Super of een van de vele andere merken.

Zonder enig rookverbod is Indonesië vooralsnog een ‘smoker’s paradise’. Na ruim 3 jaar verbod in Nederland, was dat toch wel weer even wennen. Ik was alweer vergeten hoe het was om tijdens het eten in een restaurant de sigarettenrook van je buren boven je bord eten te zien kringelen. Maar als je graag en veel rookt, moet je vooral naar Indonesië gaan, een pakje sigaretten kost niet meer dan een euro.

Afgezien van de lage prijs, is de belangrijkste reden voor het schrikbarende aantal rokers in Indonesië dat sigarettenfabrikanten bij hun marketingstrategieën niet worden beperkt door enige regelgeving. Sigaretten worden dan ook eenvoudig aan de man gebracht: in sigarettenreclames figureren stoere jongens, motoren, mooie vrouwen en grote evenementen worden steevast gesponsord door een sigarettenmerk die mooie meisjes rond laat lopen om overal gratis pakjes uit te delen.

Indonesië is daarom vooral een ‘tobacco marketing paradise’. In het Westen zijn dit soort klassieke reclames gelukkig al lang verboden, maar hier is het nog uitermate effectief: 78 % van de Indonesische rokers begint als tiener. En zoals bekend, eenmaal aan het roken komen de meesten er op eigen kracht niet meer vanaf.

Het zal de sigarettenfabrikanten niet veel schelen. In totaal verkochten ze in 2008 in Indonesië 165 miljard sigaretten. Uitgaande van zo’n 15 sigaretten in een pakje met een gemiddelde prijs van 1 euro is dat een omzet van ruim 10 miljard. En dat met een marketingbudget van slechts 100 miljoen euro. Zakelijk gezien is tabaksverkoop hier een ware goudmijn.

Roken lijkt dan ook een nauwelijks te genezen volksverslaving in Indonesië, al krijgen de schadelijke gevolgen langzaam maar zeker meer aandacht. Zo staan er sinds een aantal jaar waarschuwingen op de pakjes en wordt er van verschillende kanten steeds nadrukkelijker gewezen op de enorme gevolgen voor de volksgezondheid. En terecht: in Indonesië sterven er jaarlijks naar schatting 400.000 mensen als gevolg van roken, terwijl de kosten voor gezondheidszorg worden geschat op 900 miljoen euro.

Maar dit soort -op zichzelf best schrikbarende- informatie helpt niet veel om rokers te ontmoedigen. De psychologie van de roker is namelijk niet anders dan die van de meesten van ons: we negeren de lange termijn gevolgen maar al te graag voor korte termijn genot. Als voorzichtig begin van een antirookcampagne wordt er gepleit voor hogere prijzen voor sigaretten. Een rookverbod in Indonesië zit er voorlopig namelijk echt niet in.

www.edcaffin.nl
Aziatische Tijger
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitimeza 25 feb 2012 - 1:39

Dit verhaal klopt niet.

Er zijn wel degelijk rookverboden in Indonesië. Die discussie werd al in de eind 80er jaren gevoerd en in 1997 werd er zelf een postzegel aan uitgegeven! En daarna nog één, in de tijd dat Nederland nog niet zover was!

Kijk dat de handhaving te wensen overlaat, wil nog niet zeggen dat er geen enkel rookverbod bestaat.
Op veel plaatsen is al aangegeven dat er binnen dit gebouw niet gerookt mag worden.
Natuurlijk is de overheid, net als hier, voorzichtig met de handhaving, immers het brengt veel geld voor de staatskas op!

Je moet niet alles geloven wat er geschreven wordt.......

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitimeza 25 feb 2012 - 7:37

Duinkonijn schreef:
Dit verhaal klopt niet.

Er zijn wel degelijk rookverboden in Indonesië. Die discussie werd al in de eind 80er jaren gevoerd en in 1997 werd er zelf een postzegel aan uitgegeven! En daarna nog één, in de tijd dat Nederland nog niet zover was!

Jaren geleden hebben ze een rookverbod in openbare gebouwen/restaurants en zelfs bij de jalan protokol ingesteld (zoals Jalan Thamrin, bus halte's etc .
Op straffe van 50.000.000 rupiah.
Of het rieel is en gehandhaads kan worden is een andere verhaal.
Ook wilde men in de treinen een rookverbod invoeren.

Ik ga altijd bivakkeren in de Food Court(hoogste verdieping) van Taman Anggrek.
Urenlang klessebessen met vrienden , eten/drinken en genieten van de uitzicht richting Jakarta Centrum.
En uiteraard roken , een kretekje (Djie Sam Soe) en sigaartje onder genot van kopi" ekspreso" is echt lekker .
Nadat je eerst een portie Lotek of lontong cap go meh heb gegeten.
Tot mijn verbazing zag ik vorig jaar , verboden te roken volgens besluit van huppel de pup.
Maar in Plaza Indonesia ( tegen over Grand Indonesia Mall) kan je bij Excelzo (lekkere koffie)wel (kretek / sigaartje) roken.

Op TV zag je naast reclame voor sigaretten ( Indonesische versie van de Malioboro Man) ook voorlichting films tegen het roken.

Dat je impotent( de angst van vele mannen Shocked ) kan worden , of dat je de gezondheid van Janin( de baby) kan beschadigen.

In vele restaurants heb je ook een rokers en niet rokers gedeelte.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitimeza 25 feb 2012 - 22:56

Dank u wel OmSid voor de ondersteuning van mijn verhaal.
Ik heb het al van zoveel vrienden in Indonesië gehoord, dat er rookverboden zijn, maar ze roken waar ze maar willen zonder problemen.....


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
bartbesar

bartbesar


Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 04-01-09
Leeftijd : 75
Woonplaats : velp (gld)

Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitimedi 6 maa 2012 - 20:57

hallo Luitjes,

In Indonesie mag je bij elke Excelso roken,meestal alleen binnen,bij plaza Indonesia mag je niet in de buitenste ring roken.
Er komen steeds meer restaurants in Indonesia waar je niet mag roken Shocked Mad
Helaas maar niet heus Laughing ben ik een roker.
Ik kom sinds 1995 al ek jaar in de gordel van smaragd en ze zien veel door de vingers. lol!
Ze doen daar niet zo moeilijk,en ik voel mij daar niet zo als hier een paria wanneer ik een cigaret opsteek.
Maar ja Nederland hangt van z........ aan elkaar.
Ik verheug mij er op om dit jaar weer tegaan.eerst zouden wij niet gaan crisis weten we allemaal.
Het zal allemaal wel,we gaan lekker toch en naast lekker eten we beginnen bij Trio in Jakarta (enak sekali) paffen we er lekker op af ,dus ook bij Excelso,samen met een chicken sandwich en een kalosi Toraja.

groetjes Bart lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitimedi 6 maa 2012 - 21:56

Nou Bart, weet niet wanneer je gaat, maar in elk geval alvast veel plezier en pret.
(De rokok is een beetje duurder geworden, maar vooruit. Is maar een paar cent omgerekend in euri.)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gesponsorde inhoud





Indonesië, smoker’s paradise… Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indonesië, smoker’s paradise…   Indonesië, smoker’s paradise… Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Indonesië, smoker’s paradise…
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Bali.... a Paradise?
» IndoFilmCafé juni: Cowboys in Paradise
» IDFA 2009 - 'Strange Birds in Paradise', 23-25-27 nov.
» Bib-bus in Indonesië
» Vanaf 12 oktober 2018 in Volkenkunde: BALI Welcome to Paradise

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: