Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De familie(ver)banden van Adriaan van Dis

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Empty
BerichtOnderwerp: De familie(ver)banden van Adriaan van Dis   De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Icon_minitimedo 1 maa 2012 - 8:28

Van Dis vertelde bij de VPRO-première van zijn nieuwe tv-reeks, dat hij ook nog eventjes op zoek was geweest naar zijn familie, zijn vader was in Nederlands-Indië getrouwd met een Mohammedaanse vrouw en had daar 2 dochters bij. Zij zijn, als ze nog leven, ook al dik in de 80, maar van Dis heeft (nog) geen spoor van hen gevonden.
Ben erg benieuwd naar de serie op tv én naar zijn boek! Heb eigenlijk niet gehoord wanneer dat uitkomt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Empty
BerichtOnderwerp: Re: De familie(ver)banden van Adriaan van Dis   De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Icon_minitimedo 1 maa 2012 - 9:44

Ik heb de informatie gevonden ergens dat zijn vader januari 1942 huwde met Marie Sophie Scholten, geboren 21-3-1912 te Tjimahi.
Ik denk er het mijne van Suspect

Maarja.. ik denk zoveel... Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Empty
BerichtOnderwerp: Re: De familie(ver)banden van Adriaan van Dis   De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Icon_minitimedo 1 maa 2012 - 10:41

Vader van Adriaan is Victor Justin Mulder.... en ik heb het vage idee dat het verhaal van islamitisch huwelijk/echtscheiding een smoesje was om samenhokken te rechtvaardigen.
Zover ik weet was de eerste vrouw door huwelijk Nederlandse geworden (als zij nog geen Europese status had) en men kon gewoon echtscheiding aanvragen... wel of niet godsdienstig huwelijk daarnaast.
Echtscheiding in die jaren ging moeilijker, dat wel.
Maar ja.... wellicht oordeel ik te snel.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Empty
BerichtOnderwerp: Re: De familie(ver)banden van Adriaan van Dis   De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Icon_minitimedo 1 maa 2012 - 11:04

dus als ik het goed begrijp: mama v.D. was eerst met een Nederlander getrouwd, de vader van Adriaans zussen, hij overleefde het Jappenkamp niet. En toen kwam de donkere man om mama te vertellen 'dat hij wel wilde helpen zoeken' (zoals A. vertelde in DWDD) waarna A. in NL werd geboren. Adriaan heeft dus nog 2 oudere zussen..
'donkere'...
Waarom heet A. dan Van Dis? was mama dan niet......



Rolling Eyes sorry... amateur-'stamboompuzzelaar' aan het woord..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Empty
BerichtOnderwerp: De familie(ver)banden van Adriaan van Dis   De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Icon_minitimedo 1 maa 2012 - 11:57

Mama van Dis was gehuwd met Emmanuel Tours Bijns. Dr L. de Jong noemt hem in deel 11b als verzetsman en dat hij onthoofd werd.
Adriaan noemt hem die donkere 1ste echtgenoot van zijn moeder.
Voor mij was hij een Indische jongen (moeder Javaans, vader was indo)
Er zijn 3 zussen Toers Bijns

Adriaan werd bij de burgerlijke stand ingeschreven als van Dis. Zijn moedersnaam.
Zijn vader Mulder was toen nog gehuwd en kon daarom geen kinderen erkennen.

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Hbm_vandis_04_u
Pa Mulder, Moeder van Dis en haar 3 dochters Toers Bijns

De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Hbm_vandis_05_u
Adriaantje en zijn grote zussen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Empty
BerichtOnderwerp: Re: De familie(ver)banden van Adriaan van Dis   De familie(ver)banden van Adriaan van Dis Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De familie(ver)banden van Adriaan van Dis
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Garuda en Vietnam Airlines halen banden aan
» Marine haalt banden met Indonesië aan
» Apeldoorn haalt banden met Indonesië aan
» Bronbeek haalt banden met Indonesië aan
» Suriname en Indonesië versterken banden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: