Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'  Empty
BerichtOnderwerp: Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'    Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'  Icon_minitimevr 16 maa 2012 - 18:29

Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'
AALSMEER, 16 maart

Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'  Vogel
Frits Vogel in zijn atelier op Bali, met zijn vriendin Adinda.

Zaterdag vindt in Het Oude Raadhuis de officiële opening plaats van een tentoonstelling met werk van kunstenaar Frits Vogel. Vogel, 80 jaar inmiddels, was van 1968 tot 1990 de ontwerper van het Aalsmeerse bloemencorso en daardoor bij vele plaatsgenoten bekend. Gastcurator is oud-burgemeester van Aalsmeer Joost Hoffscholte, die de werken van Vogel voor de expositie selecteerde. De tentoonstelling, gisteren al officieus opengegaan, duurt tot en met 29 april. Leni Paul sprak met Vogel over zijn corsojaren, over zijn leven in Frankrijk en over Bali, waar hij al weer enkele jaren woont.

Je wist het Aalsmeerse corso destijds een nieuwe richting in te laten slaan. Hoe kijk je erop terug?
"Ik was een jong kunstenaar, kom uit een bloemennest en werkte vele jaren als arrangeur op binnen- en buitenlandse bloemententoonstellingen. Het corso was een uitdaging. Ik barstte van nieuwe ideeën en wilde van het toen wat folkloristische en lokale corso een grote show maken. Ik moest oude denkbeelden ombuigen. Dat viel niet mee. Ik heb vaak gedacht: ik stop er mee. Maar de samenwerking met de buurtcomités, de vriendschap en de waardering deden me dan weer besluiten toch door te gaan. 22 jaar lang heb ik het gedaan. Gek genoeg had ik toch nog wel een paar jaar door willen gaan. Ik had nog een paar sterke ideetjes over een toekomstbeeld."

Je verhuisde naar Frankrijk. Je gaf aan gegrepen te zijn door het licht in Auvergne. Heeft het je werk later als kunstenaar beïnvloed?
"Ik heb meer dan 35 jaar in Frankrijk gewoond en toen vele schepen achter me verbrand. Ik was slachtoffer van mijn eigen succes en werkte hier als tentoonstellings- en interieurarchitect, arrangeur, corso-ontwerper, decormaker etcetera. Ik ben toen aan andere creatieve dingen begonnen, maar kwam niet toe aan mijn eigenlijke werk, schilderen en beeldhouwen.

Aanvankelijk heb ik, toen ik in Frankrijk woonde, het corso nog aangehouden. Het cosrsobestuur vond het goed. Ik denk dat ze blij waren even van die lastpost af te zijn. In het voorjaar kwam ik met de maquettes naar Nederland en voor de supervisie kwam ik dan enkele weken voor de corsodatum weer naar Aalsmeer. Mijn werk veranderde in Frankrijk, werd kleurrijker en inderdaad was daar het andere licht, de inspiratie, de prachtige natuur."

Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'  Vogel1t

Niet meer de allerjongste besloot je enkele jaren terug af te reizen naar Bali en je er in je derde levensfase blijvend te vestigen.
"Ik houd van de tropen, van het klimaat en ik voelde me in de winter altijd unheimisch. Na mijn scheiding van Sian en alleen wonend, was ik ook ondanks de mooie natuur, mijn comfortabele huis en mijn werk, wel eens eenzaam. In Bali voel ik me tevreden tussen de vriendelijke mensen en andere expat-vrienden tevreden."

In Frankrijk spreekt men niet van bejaarden of senioren, maar zegt men elegant: 'La troisième age'. Hoe zie jij dat?
"Ik voel me niet in de troisième age. Leeftijd is vrij abstract, ik kwam soms op de middelbare school al oude mannetjes en vrouwtjes tegen. Ouderdom is grotendeels mentaal. Ik vind het leuk met jongeren om te gaan. Als kunstenaar begin je steeds opnieuw en blijf je je vernieuwen.

Ik woon op Bali in Sanur, op 100 meter van de zee, in een geheel open, comfortabel, tropisch huis met atelier, naast het zwembad en temidden van een weelderige tropische plantenvegetatie. Ik woon er met mijn vriendin en assistente Adinda, hondje Dixie en kaketoe Echo. Verder komt de tupai op bezoek, een soort eekhoorntje, de blauwak, een grote varaan en vorige week kwam er zelfs een grote python langs. Ik ben nog steeds redelijk productief, hoewel ik niet meer elke dag achter mijn ezel sta. Mijn werk wordt door Bali beïnvloed, het licht is er weer anders en het is erg inspirerend."

Wat betekent het exposeren hier in het Oude Raadhuis? Een feest der herkenning, een nostalgisch gevoel?
"Het is voor mij ontzettend leuk. Ik exposeerde al eerder in het Oude Raadhuis. Aalsmeer blijft voor mij altijd bijzonder. Als ik in Nederland ben, verblijf ik ook meestal in Aalsmeer, het voelt voor mij als mijn tweede geboorteplaats. Ik maakte er in de corsojaren veel kennisssen en vrienden en ik hoop er ook nu weer een aantal te ontmoeten. Ik hoop dat velen naar de tentoonstelling komen kijken en komen genieten van mijn werk uit zowel uit mijn Franse periode als Bali."

Expositie: Frits Vogel, t/m 29 april
Officiële opening (in aanwezigheid van Vogel): zaterdag 17 maart 16.00 uur, door gastcurator Joost Hoffscholte
Locatie: Het Oude Raadhuis, Dorpsstraat 9, 1431 CA Aalsmeer
Open: donderdag t/m zondag 14.00-17.00 u (met uitzondering van 8 en 9 april)
Toegang: gratis
Organisator: KCA (Stichting Kunst en Cultuur Aalsmeer)

Dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Frits Vogel: 'Ik had nog sterke ideetjes voor toekomst corso'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Frits Siegel over zijn oorlogsjaren in Nederlands-Indië (15/8, Ooggetuigenlezing)
» Toekomst onzeker voor Kimberley cowbows
» Acht doden door vervuilde sterke drank
» I.M. Ellen Vogel
» Redt Nederlandse 'vogel' Jakarta van de zee?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: