Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimewo 28 maa 2012 - 17:50


Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders

Woensdag 28 maart 2012 | Redactie Wereldjournalisten

Online magazine Indisch 3.0 organiseert, in samenwerking met cabaretier en acteur Diederik van Vleuten, de verhalenwedstrijd ”Hier Wordt Wat Groots Verricht”. Iedereen tussen de 16 en 36 jaar met een verhaal van zijn grootouders over Indië, kan dit tot 13 april in sturen.

De inzenders van de drie mooiste verhalen winnen een publicatie van het verhaal op Indisch3.0, een mini-interview in Moesson en een door Diederik van Vleuten gesigneerde dvd van Daar Werd Wat Groots Verricht. Daarnaast ontvangen de inzenders van de vijf genomineerde verhalen twee vrijkaarten voor de vierde kumpulan in mei (tevens prijsuitreiking) van Indisch3.0. Voor de twee afvallers hebben we als troostprijs een dinerbon voor twee bij Restaurant Blauw, aangeboden door Blauw en Asia Gastronomica.

Meedoen
Stuur voor 13 april 2012 het verhaal op naar redactie @ indisch3.nl. Het verhaal kan gaan over hoe ze elkaar ontmoet hebben, maar ook over iets heel anders; het dagelijks leven, het kamp, de bersiap. Tempo doeloe of tempo keras – alles mag. Het verhaal mag maximaal 1250 woorden lang zijn en is een geldige inzending als 1) een foto of afbeelding bijgesloten is, die te maken heeft met het verhaal en 2) de geboortedatum, naam, adres en telefoonnummer van de inzender vermeld zijn.

Online stemmen
Op 20 april 2012 maken we de vijf genomineerde verhalen bekend. Diederik van Vleuten zal elk verhaal persoonlijk voorzien van zijn commentaar. Bezoekers van www.indisch3.nl bepalen vervolgens welke drie verhalen winnen. Op 11 mei 2012, tijdens de vierde kumpulan van Indisch3.0, maken we de drie winnaars bekend.

"HWWGV" en Diederik van Vleuten
De theatershow ‘Daar werd wat groots verricht’ van Diederik van Vleuten is een groot succes geworden en gaat in 2014 opnieuw in reprise. Het idee voor deze voorstelling, over het verlies van Nederlands-Indië, is ontstaan na het lezen van de memoires van de oud-oom van de theatermaker. Indisch3.0 en Diederik van Vleuten vinden het belangrijk dat jongeren het verhaal van hun Indische grootouders kennen. Wie weet op welke geweldige ideeën zij komen. Daarom heet de verhalenwedstrijd, met een knipoog, "Hier Wordt Wat Groots Verricht".

Over Indisch 3.0 (www.indisch3.nl)
Online magazine Indisch 3.0 wil een stem geven aan de derde generatie Indische Nederlanders. Dit doen we door zichtbaar maken hoeveel talent de derde generatie in zich heeft en door vragen en discussies van die generatie bespreekbaar te maken. Indisch 3.0 is in 2008 opgericht om jonge (Indische) Nederlanders van alle leeftijden aan te sporen onafhankelijk naar de Indische cultuur te kijken. Het magazine biedt uitgesproken, afgewogen meningen en analyses over Indische 'kwesties'. De bloggers zijn derde generatie Indo’s, bekend met het Indische verleden, maar kijkend vanuit het heden: Westers, zelfstandig en open minded.



Bron: Wereldjournalisten
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimedo 29 maa 2012 - 9:06

Elke ochtend stond mijn oma voor het aanrecht en keek naar de lege pannen en ingredienten en dacht dan:

”Hier Wordt Wat Groots Verricht”........


Na een uurtje of wat stond oma dan te kijken in de pannen met dampende, geurende en lekker eetzooi en dacht dan:

"Hier Werd Wat Groots Verricht."


En 's avonds na het eten keek oma naar de lege pannen en vuile borden en dacht dan:

"Daar Was Wat Groots Verricht."... en nu is het weg.


Mag ik nu meedoen met de wedstrijd en dit verhaaltje inzenden? Very Happy
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
OmSid




Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09
Woonplaats : Negeri Kincir Angin

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimedo 29 maa 2012 - 9:28


Zeker weten, en dan als ken met foto's erbij .
Hoe dan ook jij bent al juara voor mij .
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimedo 29 maa 2012 - 11:56

Juara.....

Aha, er is iemand die de diepere betekenis goed heeft gelezen. scratch

Wordt....
Werd.....
Was......Indië gone gone gone. doei

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimevr 30 maa 2012 - 0:49

Tuurlijk bro Henri:
wordt........
werd.......
was...........
Indië........

Zo duidelijk als wat.

Maar je hebt hier al zoveel geoefend in het schrijven van prachtige, treurige, diepzinnige, vrolijke, waarheidsgetrouwe, etc. , etc. verhalen verteld.
Doen.
Een groot verteller van dit Forum wordt Wereld beroemd.
Niet dralen bro Henri


Suc6

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimevr 30 maa 2012 - 3:57

Ha die DK... dank je wel voor je aansporingen om mee te doen, maar dan zal ik toch eerst mezelf een tig aantal jaren moeten laten verjongen. bier1

Ik hou het wel bij: http://www.imexbo.nl/externe-indo-links.html .... las daar iets over konijnenjacht scratch geloof ik.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimevr 30 maa 2012 - 21:01



Tjonge tjonge, zal ik wat laurier blaadjes (verse dan) op sturen om een kransje te maken voor het nobele hoofd van onze "juara"? Smile

siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 0:51

Pak Kesas,
Zijn er dan in NZ verse daon salam te krijgen? Groeit die boom in NZ?
Zou mooi zijn voor de juara krans!
(maar ook lekker in het eten!)

Oja bro Henri, als kelinci moet ik wel uitkijken en misschien maar me toch terug trekken in mijn holletje.
Maar bro Henri, je hoeft toch niet jong te zijn?
Je kan heel goed verhalen schrijven, dus waarom niet?
Dan laat je Pak Kesas het voorwoord doen (of misschien beter: het nawoord???).



DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 5:06



Ja bro K"nijn de laurier aka sweet bay boom groeit hier ook, je kan de blaadjes zelfs vers in de de supermarkets krijgen! Als je naar de asian toko's gaat kan je bijna alles kopen wat er in Indonesia aan aanbod is.

Nieuwsgierig wat ik voor mijn evening meal heb gekookt? Ayam goreng,nasi putih, sayur buncis, sambal (eigen gemaakt) wat kerupuk en acar ketimun en tomat!

gruces,
siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 8:33

Jammer dat ik niet in uw buurt woon Om Kesas, anders was ik beslist bij u komen eten....

jaja
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 10:57

...Tjonge tjonge, zal ik wat laurier blaadjes (verse dan) op sturen om een kransje te maken voor het nobele hoofd van onze "juara"?

En ik maar wachten op de postbode uit Tanah Samudra Baru, maar natuurlijk heeft de afzender het veels te druk met het bewaken van zijn perken met cabe rawit. Dus toen maar zelf even de boom leeggeplukt. En een stuk touw heb ik zelf wel, dus.... clown

Vers van de pers uit de Spaanse tuin van zus:

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Imag0006it

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 21:22

Pak Kesas schreef:
Citaat :
Nieuwsgierig wat ik voor mijn evening meal heb gekookt? Ayam goreng,nasi putih, sayur buncis, sambal (eigen gemaakt) wat kerupuk en acar ketimun en tomat!

sangat baik makanan!
Alles uit de eigen tuin?, behalve de kerupuk dan? Ook de ayam uit de eigen tuin?

Ik heb wat cabe rawit (ik heb verschillende soorten gekocht, ben benieuwd) gezaaid en nu maar wachten of ze gaan groeien en in de zomer kan de bloempot naar buiten, lekker in de zon (als die er is) en hopen dat er veel cabe aankomt om op te eten.... of samal van te maken.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 22:21



" 'k heb wat cabe rawit gezaaid" zei bro K'nijn

Dat is een beetje te vroeg als je 't mij vraagt, zelfs als je ze binnens huis houd vereisen ze minstens 18 tot 20 graden C en twee tot drie weken voor ze uit komen. en in een bloemen pot? Een plant tot een grote pot dan, anders gaan ze omvallen en kan je gedag zeggen tegen je cabehs! Een zo'n plant groeit tot ongeveer 50 tot zestig cm hoog, en als je ze plukt zodra ze rood worden maakt de plant meer en meer cabehs tot de eerste frost ze van de kaart vegen!

Ja bro.Knijn bijna alles uit mijn tuintje, behalve de kip dan en de kerupuk! See yah 'round!

siK.

Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 22:38

Dear pak Kesas,

De bloempotten staan in de kamer (24 graden, want ik hou van warmte).
Al ongeveer 15 jaar doe ik dat met soft Italian cabe (is niet zo pedis): in de zomer buiten en in de winter binnen.
Inderdaad worden de planten ongeveer 50 tot 60 cm hoog. Ze staan in een grote pot. Ik bewaar altijd een paar zaadjes omdat soms de plant na een paar jaar dood gaat en dan zaai ik weer nieuwe.
Nu heb ik zaadjes van nieuwe soorten gekocht (pakjes met 10 zaadjes, maar ik weet dat meestal minder dan de helft opkomt), gewoon om wat uit te proberen.

Ik heb zo maar wat soorten uitgezocht
De name van de zaadjes:
Prairie Fire
Grandpa's Home
Ring of Fire

Zie: CABE

Misschien zit er iets lekkers tussen?


DK

Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimeza 31 maa 2012 - 22:42

Oh, ik vergeet nog één:

poinsettia


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimezo 1 apr 2012 - 1:29




Poinsettia bro. K'nijn? You are kidding me! That is a houseplant that gets fiery red leaves at the top instead of flowers. I definitely don't eat those! To come back on the chillis, I recognise several of them, the Krishna and Mem I have too, also the Thai dragon and Thai Chilli which we know here as Birds-eye chillis. The last one I grow is the Raya Mirch, our Cabeh Rawit. Unfortunately I have to stake my plants for support, otherwise the wind lays them flat, see yah. siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitimezo 1 apr 2012 - 1:39

Pak Kesas, please look at this:
poinsettia
Maybe this is another cabe?


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders   Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het mooiste verhaal van jouw Indische grootouders
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indische Nederlanders geven hun verhaal door met geschiedeniswand
» Ruimte voor verhaal Indische Nederlander
» in DiEP het verhaal over de repatriëring van Indische Nederlanders in Dordt
» Stem nu voor jouw favoriete Goede Doel
» Top 5 De mooiste eilanden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: