Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Indische erflater.........Indisch Erfgoed

Ga naar beneden 
4 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 17 apr 2012 - 21:58

Dit onderwerp (topic) ontstaat uit onvrede: een Indische generatie staat op het punt om uit te sterven en waar gaan we dan naar toe. Ik kijk met bewondering maar ook jaloers naar de Molukkers, die ondanks hun kleine aanhang toch elke keer weer voor zorgen dat ze in de publieke belangstelling staan, nu hebben ze het voor elkaar gekregen dat de SP achter hun staat, vorige kregen ze het zover dat de Indonesisch President zijn staatsbezoek aan Nederland aflastte.

En waar kijken wij op terug: dan moeten we toch te rade gaan bij een paar gezichtsbepalende Indische instanties
-het Indisch Platform
-Pelita
- Het Indisch Herinnerings centrum

Wat is hun erfenis???? Kunnen zij in enigermate een balans opmaken? Ik zet grote vraagtekens
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedo 19 apr 2012 - 12:51

Ik weet even niet goed wie en/of wat je met je laatste zin bedoelt...


Ondanks dat de Molukkers slecht behandeld zijn door de Nederlandse regering toen ze naar Nederland kwamen en al op de boot te horen kregen dat ze ontslagen waren uit militaire dienst en vervolgens in voormalige interneringskampen werden ondergebracht waar ze jarenlang hebben gewoond voor ze in een 'normaal' huis werden ondergebracht (maar toch ook in aparte woonwijken, speciaal voor Molukkers), heeft dit volgens mij ook hun groepsverbondenheid bevorderd..

Indische mensen werden bij hun komst in Nederland òf ondergebracht bij familie, of in contractpensions - met ook nog eens de indeling Zuid-Nederland voor de katholieken en de rest elders.. Allemaal kleine eilandjes, ieder voor zich. Verspreid.
Daar hebben we tot nu toe last van.
Wij zijn te goed geassimileerd (of welke term je ook wil gebruiken)
Wij voelen ons Nederlands.

Daar komt bij dat we allemaal een eigen mening hebben, kijk maar op de diverse fora/websites...
Allemaal kleine groepjes of individuen die elkaar bevechten.



Welke zijn je vraagtekens, Valerio?


Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedo 19 apr 2012 - 21:33

Het Indisch Platform
Op aandringen van de overheid (sic) ontstond in 1991 het Indisch Platform, een belangenbehartegingsgroep van Indische Nederlanders. Het hoofddoel was het inwilligen van de oorlogsclaims, dit op aandringen van de belangrijkste en invloedrijkste groep, de Stichting Japanse Ereschulden, bemand met veelal blanke Binnenkampers. er is ook een groep Indo-Binnenkampers maar die is te verwaarlozen. Gaandeweg kwam er ook ruimte voor.

Ondanks hun onvermoeide uitstekende contacten met de regering wat uitmondde in regelmatig overleg, heeft het platform nooit iets concreets bereikt met de oorlogsclaims. Er is wel het Gebaar maar dat kan beschouwd worden als een gebaar met wat tipgeld. Het probleem met het platform is dat Indo's en totoks samengingen en dat was in indie niet voorgekomen. En ander probleem is dat, volgens mijn zusje die bij pelatie heeft gewerkt en dus een goed overzicht heeft, Totoks in Indische bestuursfuncties oververtegenwoordigd zijn. Ik denk dat dat pas echt een koloniale erfenis is Ik heb dat zelf gemerkt toen ik de voorzitter van het platform, een ex luchtmachtgeneraal aansprak op zijn SWOT-analyse, ik vond dat het Platform te weinig deed voor Indo's. Hij begon dan wat neerbuigend tegen me te praten en ik pareerde dat door hem even af te zeiken, ik ben daar wel behendig in. Daarna heb ik nog tijdens een lezing aan hem een vraag gesteld overhoe er met de jongeren wordt omgegaan en ik kreeg daarop wel zo'n lullig antwoord dat nog steeds niet gerealiseerd. is.

Het duidelijkst kwam de spagaat tussen Totoks en Indo's tot uiting bij de film 2602, gefinancierd door het Gebaar. Er komen in de film Indo's aan bod maar worden niet als Indo's met hun eigen problematiek in de kampen aangegeven. Op verschillende blogs is daarover heftig gediscussieerd. Tijdens de eerste voorstelling werd eerst de film 2602 met de Totoks in de hoofdrol vertoond en daarna de film Contractpensions. Alle totoks gingen na de film 2602 vrolijk naar huis en de Indo's keken ook de 2de film uit. het excuus dat de totoks moe waren is meer dan lachwekkend.

Dus volgens mij dienen we het juk van de vermomde totoks dusIndischen af te werpen. Als je zo die totoks bij het Indisch Platform ziet, dan zijn het meestal over 70. Ik heb niets tegen ouderen maar waar zijn de nieuwe ideeen gebleven, waar is het elan.
Wat mij het meeste stoort en dus het grootste gevaar is dat vele totoks uit (semi)-overheidinstellingen komen. zij zullen in discussie met de overheid nooit tot het uiterste gaan want ze waren toch ook overheid. Een niet-overheid gaat over d egrenzen en dat zullen zij nooit doen en dat is wel gebleken.

Een ander psychologisch element bij de onderhandelingen is dta de overheid bij de gesprekken te maken heeft met veelal totoks, die ook 3 jaar onder het juk der Japanners heeft gezeten. Tioch blijft bij de tegenpartij die smaak van neo-kolonialen hangen, die toch niet zo zielig zijn. De totoks hebben naar mijn mening dit element onderschat en nooit veel Indo's in hun delegatie opgenomen. daarom gaat het altijd fout

Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimevr 20 apr 2012 - 0:01

Valerio,

Te eerste: waar is je mooie tokèh gebleven? Weggelopen of dezelfde kleur groen van dit forum aangenomen?

Wu geeft het eigenlijk al aan:
Door de omstandigheden zijn de Molukkers altijd bij elkaar gebleven (gedreven?).

Ik denk dat als je echt het Indisch erfgoed wil redden, dat je geen groepen tegen elkaar moet uitspelen, door de verschillen tussen totoks, Indischen en Indo's te accentueren, maar misschien is het beter om de samenhang en overeenkomsten te zoeken.
Het lijkt mij ook iets wat tot het erfgoed toebehoord.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimevr 20 apr 2012 - 0:08

Overigens zijn de Molukkers sterk verdeeld in afkomst (van welk eiland, etc.).
De ene Molukkers is echt de ander niet.
Onderling wordt vaak neerbuigend gekeken naar de kleine Kei eilanders, door de mensen uit bijvoorbeeld Ambon of andere noorderlijke eilanders.............

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimevr 20 apr 2012 - 10:52

@Duinkonijn,

De Totoks hebben het verschil tussen Totoks en Indo's in Indie al aangegeven, COLOUR LINE). Dit verschil bestaat nog steeds zoals de film 2602 samen met de film Contractpensions heeft aangetoond, het totokpubliek liep weg bij de voorstelling van Contractpensioen, gewoon geen belangstelling, maar ook geen respect voor hun lotgenoten, maw hollandse onvoorschilligheid e/o boerenhufterigheid.

Daarnaast hebben de totoks ook nog eens de slachtofferrol aangenomen en zich het predikaat Indisch aangemeten. Voor 1990 was dit woord alleen maar bedoeld voor raszuivere Indischen. Nadat Indisch mode was geworden meten totoks zich ook de naam Indisch aan. In de koloniale literatuur zoals Oeroeg wordt Indisch alleen in negatieve zin gebruikt.

Die vermenging van Totoks en Indischen schept alleen maar verwarring en daar komt nog bij dat totoks breeduit in allerlei Indische bestuursfuncties zitten. Het schoolvoorbeeld is de ex-staatsecretaris Bussemakers. Tijdens haar bewind hat ze de portefieulle Cultuur onder haar gezag maar ze heeft geen meter voor Indischen gedaan alhoewel ze dat wel kon. Na haar bewind kreeg ze plotseling belangstelling voor de oorlogsgeschiedenis van haar vader, schreef er een boek over en daarmee leurt ze in Nederland met de veren van iemand anders mee. Plotseling doet ze outing en heeft ze haar Indische achtergrond ontdekt. Ze mag zelfs met andere Indischen (Lapre) in discussie. Als klap op de vuurpijl wordt ze ook bestuurslid van het Indisch Herinneringscentrum, daarvoor moet je wel veel gore moed voor hebben. Maar ja Paulus veranderde op de weg naar damascus ook van geloof. Dus Duinkonijn dat is die opportunistische loyaliteit.

Dus wat heb ik met Bussemaker gemeen, geen mallemoer toch. De verschillen zijn altijd door de Totoks benadrukt, in Indie hebben we daar toch een voorproefje van gehad. Ik heb ook geen zin om als een barmhartige Indo de hand over het hart te strijken, laten die totoks dat maar de eerste grote stap doen, of excuses aanbieden voor het racistisch gedrag in Indie.

Vraag: ken jij 3de generatie Indische Totoks, nee toch. Dus een groep zijn we niet en zullen we nooit worden.


Het INDISCH HERINNERINGS CENTRUM : de vraagtekens bij een balans???

Het Indisch HerinneringsCentrum is de opvolger van Het Indisch Huis, dit huis is door geschoemel (Hildebrand) etc failliet gegaan. De overheid wilde toch voor de Indische Gemeenschap een Huis en dat werd het IHC.
De Voorzitter is dhr Stové, ex Pelita, RvB SVB

Op de tentoonstelling "Het Verhaal van Indie" schuivelen de wat oudere ex-Jappenkampbewoners al buigend naar de Japanse oorlogsvlag. De tentoonstellingsmakers wilden met deze gymnastiekoefening een schokeffect bewerkstelligen en dat is hun volledig gelukt. Het Indisch HerinneringsCentrum doet wel haar naam eer aan en heeft zich op deze manier gigantisch gediskwalificeerd.Ondanks op Indische blogs iedereen de mond vol heeft over Hormat of wat daarvoor moet doorgaan, maar als ouder indische mensen voor schut worden gezet door een koloniale inrichting dan is men beschaafd bescheiden. Ik heb de tentoonstellingsmakers gevraagd Joden de Hitlergroet in het Anne Frankhuis te brengen, dit om hetzelfde schokeffect te bewerkstelligen.

Over het door het centrum uitgebrachte boek "De Terugkeer" Het gaat dus over een Totok, die met zijn Indo-nichtje naar Indonesie gaat om zijn bastaardkinderen voor het eerst te ontmoeten. Het boek is vanuit het gezichtpunt van een Totok, een koloniaal geschreven. Het Indo-nichtje is vnl als bladvulling gebruikt, alle Indo's zijn als bladvulling gebruikt, daarnaast is het verhaal volledig ongeloofwaardig maar daar is het ook een strip voor, alhoewel Kuifje in Afrika heeft meer realiteitswaarde. . Als klap op de vuurpijl wordt dit boekje gratis verspreid op middelbare scholen. Ook veel indo's spreken over een interessant boek maar misschien heb ik een ander boek gelezen.

En die Bussemaker die vroeger niks met indischen te maken wilde hebben maar nu politiek beroemd is, wordt plotseling in het Bestuur van het IHC benoemd. Dus naast die generaals die als een soort financiele waakhonden funktioneren, hebben we nu ook de reborn Indo Bussemaker.

Maar wat wil dat HerinneringsCentrum eigenlijk dan elke keer Indo's in de zeik zetten en met verlangen terugdenken aan Tempo Doeloe. Als ze niet meer aandacht schenken aan Indo's dan kunnen ze gelijk het Indische in de naam veranderen in Koloniaal..

De volgende Keer: PELITA of Indischen sterven ook uit
Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimevr 20 apr 2012 - 23:41



Aan de ene kant hebben we de zogenaamde "vrijheid van menings uiting" aan de andere kant een derde generatie Indo noemt hij zich? Ik zou zo denken meer de alures van een over 't paard getilde plattelander aka orang Belanda uit het plaatsje Wormerveensewaard in de Zuid-West polder, What's up broeder, eens een bordje nasi gegeten en een steentje er in gevonden? Maar nee.., te veel of dat goeie karnemelk denk ik, niet al dat goed voor je, niet op jouw leeftijd, anders moet je je pendek drogen elke morgen, bedje plassen weet je, geeft je een kromme rug en een zuur humeur, goed dat de anderen hier meer geduld hebben.., siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimeza 21 apr 2012 - 0:23

Valerio,
Nogmaals:
Waar is je mooie tokeh gebleven?
Indische erflater.........Indisch Erfgoed Tokeh




DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimeza 21 apr 2012 - 0:27

Duh Om DK, de tokeh was niet van Valerio, maar is van Anti-Indo!

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimeza 21 apr 2012 - 0:39




Haha, ik denk dat die tokeh op gevreten is door de katak van uit de selokan in Wormerveensewaard clown siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimeza 21 apr 2012 - 0:39

Valerio,
Nogmaals, Waarom zet je verschillende groepen uit Indië/Indonesië zo negatief tegen over elkaar?

Er zijn ook Nederdse families die generaties lang in Indië gewoond hebben en NOOIT in Holland zijn geweest.
Ja, ze zijn blank, niet bruin.
Kenelijk baseer je je oordeel alleen maar op de koloniale heersers, natuurlijk die zijn er (teveel) geweest.
Maar er zijn ook gewone (blanke) mensen, die zoals ik reeds beschreef: nog nooit enig familielid in Nederland is geweest, mensen die geheel verweven waren met Indië.
Voor zover ik begrijp, noem je ook deze mensen, die het niet verder brachte tot hooguit matroos, arbeider, klerk etc.
Die hadden net zo weinig te vertellen als de "inlanders". Ze hadden geen bedienden, geen macht, alleen moeite om een baantje te vinden om "in leven te blijven".
Ik begrijp van deze mensen die ik gekend heb (helaas reeds overleden), dat zij zich echte Indische Nederlanders voelden en zeker geen totok's !!!!
Pa en Ma, Opa en Oma, grootpa en grootmoe, allemaal geboren en getogen in Indië, nooit in "Het Vaderland" geweest, zij kenden alleen Indië............

Kijk in Indonesië hebben ze bijvoorbeeld een tv programma: Een verkiezing van:
Asing Star Indonesia !
Bengawan Solo

Kijk op: https://www.youtube.com/watch?v=aYB6slQ9a1k


Luister eens wat het mannelijke jury lid (op het eind verteld) zegt over Surabaya....



DK


Laatst aangepast door Duinkonijn op za 21 apr 2012 - 1:04; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimeza 21 apr 2012 - 0:42

ELEL, je hebt gelijk.
Sorry Valerio!!!
Het spijt mij, hopelijk vergeet je mij deze fout, tja ik wordt duidelijk al wat ouder, mijn otak laat me in de steek.

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimezo 22 apr 2012 - 15:39

@Duinkonijn,

vergissen is menselijk. Mij gaat het om het koloniaal systeem, het kastesysteem, waarbij een mooie onderverdeling naar kleur bestond. Dit is typisch hollands want dit systeem is 1 op 1 naar Zuid-Afrika gecopieerd en daar heette het APARTHEID.

Waar het mij in de huidige sutuatie om gaat is dat
a) totoks in de Indische instellingen het voor het zeggen hebben
Bij het Indisch Platform gaat het over de Back-pay
b) de totoks meten zich de slachtofferrol toe en plotseling noemen zij zich ook totoks. In Indie zou dta nooit gebeuren.
b)bij de film 2602 kwamen de binnenkampers aan bod, men zag wel Indischen maar werden niet als zodanig aangegeven en werd niet hun bijzondere positie in de kampen verklaard. Ik heb al geschreven dat bij de eerste voorstelling van 2602 samen met de film contractpension, de totks na hun film 2602 weggingen en de Indischen bleven zitten om te kijken naar de film contactpension.
Dus ik wil weten hoe de solidariteit van de totoks tot uitdrukking komt, als U mij daarvan een recent voorbeeld kan geven.

Dit is niet uitelkaar spelen want de groepsvorming is er nooit geweest

Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimezo 22 apr 2012 - 15:49

En nu nog Pelia
Belangenbehartiging en zorg van de 1ste generatie.

Op het eerste gezicht een gezellige organisatie maar als je verder kijkt dan schort het een en ander aan de organisatie. Ee gaat wel wat misook bij hun jubilieum waarbij mijn moeder van 82 jaar oud en met haar veeln, moesten staan. Een familielid heeft er ook gwerkt, ondanks dat het contact met de ouderen uitstekend was, is ze gillend weggelopen.

Pelita heeft een gigantisch trouw klantenbestand maar daar wordt helaas weinig meegedaan.

Pelita heeft een klein probleem: haar achterban sterft uit en ze weten niet wat ze nu moeten doen: zich richten op de 2de generatie??? Er steeg een hilarisch gelach uit de zaal.

Ik denk dat het einde van pelita het einde van de subsidie is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimezo 22 apr 2012 - 17:52

@Kesasar moet toch beter begrijpend lezen want ik heb nooit geschreven dat ik een derde generatie ben , als hij had gevraagd 4de generatie??, dan had ik geantwoord: bijna goed

Ik ben wel over het paard getild maar weer met mijn beide benen aan de andere kant op de grond gekomen, Ik vind mezelf meer door licht gewicht boven komen drijven. Ik sta altijd als haantje de voorste, dus ik meld me wel even aan. Dat kan soms tot dolkomische situaties leiden bvb bij de PMB over de film 2602; met mijn te grote mond ging ik daar dus weer vragen stellen en verwachtte antwoord van wat totoks: stond ik daar voor schut want niemand wilde een antwoord geven.

Kesasar schrijft mij een hele hoop dingen toe, die irrelevant zijn voor het onderwerp (topic) maar het schijnt iets persoonlijks te zijn. Voor zulke dubieuze opmerkingen zonder een meter argument in de discussie heb ik niet alleen lak aan maar veeg ik ook mijn reet aan af en daarna gebruik ik wel de botol tjebok om alle sporen uit te wissen. . Dus Kesasar kan deze persoonlijke en niet ter zake doende dingen liever direct aan mijn persoonlijke Email schrijven. Ik antwoord altijd en ook op de meest abjecte opmerkingen.

Ik weet niet of Kesasar daar mee eens ik. Maar ik raad hem aan met iemand die in het kamp heeft gezeten naar die beruchte tentoonstelling bij Bronbeek “Het Verhaal Van Indie” te gaan. Het moet vooral voor degenen die zoals mijn 82-jarige moeder weer voor de Japanse oorlogsvlag te buigen een onvergetelijke ervaring zijn. De tentoonstellingsmaker willen een schokeffect te weeg brengen bij jongeren. Daarbij vergeten ze dat ook slachtoffers van de kampen op de tentoonstelling komen. . De makers en Het Indisch Herineringscentrum hadden tenminste hun excuses kunnen aanbieden, dat hebben ze tot nu toe niet gedaan, want ze willen als goed Indischen hun gezicht niet verliezen.

Kan Kesasar mij uitleggen wat de Hormat is, want het begrip begrijp ik niet in dit verband. Anders is Kesasar het daarmee eens.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimezo 22 apr 2012 - 20:52

Valerio, wat met je moeder gebeurt is had nooit mogen gebeuren.
Maar Pak Kesasar is veel ouder dan wij, of hij zelf in een jappenkamp heeft gezeten weet ik niet, maar kent genoeg mensen.
Overigens is Nieuw Zeeland wel ver om even naar Bronbeek te komen.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimema 23 apr 2012 - 4:00



Wel mijn vriend Valerio, begrijpend lezen zeg je, van wat generatie je ook mag zijn, ik ken je niet anders dan wat wat ik mij kan inbeelden van je schrijven en dat toont meer dan je mischien denkt! Met beide benen tegelijk op de grond geland lees ik (begrijpend dan), je vergeet hier te vertellen " met beide voeten tegelijk in de ta'i, ja dat kan gebeuren.., en haantje de voorste, nou dat begrijp ik ook, het beeld dat ik van je gevormd heb komt er precies met over een, een Bantam haantje vol brani heen en weer marcherend, zijn tegenwoordigheid manifesterend tegen ieder die wil of niet wil naar hem luisteren! Ja.., ga maar door h`e Huh? off topic mijn commentaar? groot gelijk man, en zeer persoonlijk op de koop toe? Ben jij dat ook niet als je hier te keer gaat over de verschillende verenigingen waar je het niet eens met bent? Of die totoks of Indische mensen waar je zo critiserent over hebt, en ze hebben je geen antwoord gegeven op je vragen, wat dacht je dan? Ze lieten je voor schut staan, en dat begrijp je niet? Van hun kant bekijken dan, 'wie is die knaap dan die daar staat te schreeuwen, maar door lopen zeg, niets mee te maken hebben hoor' en je vind dat vreemd?
Zo mijn vriend, als je jouw door ontevredenheid ontstaande opinie hier wilt uiten en jouw accusaties her en der gaan, is het met groot plezier dat ik je vertel dat ik totaal geen zin in heb om met jouw in prive conversatie te gaan het verschil tussen ons is te groot, heb je ooit gedacht jouw energies voor goed te gebruiken? Indisch Erfgoed kan altijd een gededikeerde werker gebruiken!
Wat je laatste regeltjes betreft.., Wat je moeder heeft mee gemaakt is inderdaad verschrikend wat de oorlogs jaren betreft, maar zo waren er duizende anderen,Belanda's-Indische Nederlanders-Indo's- en niet te vergeten als ik het zo mag uit drukken de inheemse bevolking! Ik kan je dit persoonlijk vertellen en in zo weinig mogelijke woorden, ik hoef niet naar Bronbeek gaan om mij te herinneren wat het is om voor de jappen vlag te moeten buigen, zo dra als je het voorbij kwam en je vergat te buigen of niet diep genoeg, dan werd je letterlijk blauw geslagen met eem bambu stok, en voor de ouderen? op hun knieen op scherpe stenen met twee zware keien in hun uit gestrekte handen, en als ze die door vermoeidheid lieten zakken werden ze geranselled tot ze weer om hoog waren, moet ik nog steeds naar Bronbeek gaan? En waarom moeten, volgens jou dan, de makers van dit centrum verontschuldigingen aan bieden? Ze hebben getoond wat er gebeurde en het was niet de bedoeling om er een vermakelijksheid van te maken.
Nu, praise be to GOD, het laatste regeltje..., hormat, en je weet werkelijk niet wat dat is.., hormat en adat gaan hand in hand, eerbied en respect voor je ouders en verder, voor diegenen die ouder zijn dan jij, en dat was hoe onze ouders ons op gevoed hebben
Wel gemeend advies voor jou en gratis op de koop toe? Get rid of this hugh chip on your shoulders, the sun shines for you too, siK.



Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimema 23 apr 2012 - 21:41

Terima kasih, Pak Kesas !
Hopelijk komt het duidelijk over.
Ik heb het geprobeerd, maar niet gelukt. Op een ander zag ik de irritatie bij Bro Henri ook groeien. En ook Boeroeng is terughoudend.
Valerio doet me af en toe denken aan iemand van het ICM, die hier een topic had. Is nu uitgeschakeld.
Nee, ik ga geen naam noemen, we weten wel wie ik bedoel......



DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimema 23 apr 2012 - 23:50



Ik denk dat je de spijker hier op de kop geslagen hebt bro. K'nijn, juist een vraagje, je ogen werkelijk dat slecht? saludos siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 24 apr 2012 - 0:01

Terima kasih Pak Kesas, thnx

Misschien had ik timmerman moeten worden? scratch

Helaas gaan mijn ogen hard achteruit, daarom hoop ik als ik eind mei bij de oogarts ben, dat hij daar iets aan kan doen, want het wordt erg lastig.
Om de tekst op de TV te lezen heb ik een speciale bril gekregen, dan wordt het iets beter, maar nog steeds "mistig" pale

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 24 apr 2012 - 0:10

"k vroeg me af wat 'staar' was, ik dacht staren was naar iets te kijken zonder te blinken of zo iets, mijn oud woordenboek uit de kast gehaald en 't kwam op met cataracts, ja je moet die beslist kwijt raken, wacht te lang en je hebt de kans blind te worden, ennuh een bril om text te lezen op de tv? ook een beetje doof dan tjonge! tot dan maar weer,siK.

(meer cabeh's eten man Laughing )
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 24 apr 2012 - 0:20

Inderdaad is "staar" hetzelfde als cataracts.
Mijn vrouw had het ook en heeft een paar jaar gelden operatie gehad en nu kan ze beter zien dan ik.
Maar ja, de oogartsen hebben lange wachtlijsten, ik sta al op de wachtlijst vanaf november vorig jaar en ben pas eind mei aan de beurt voor cataract onderzoek. Hopelijk duurt het daarna niet zo lang meer, tunggu.......
Inderdaad ook een klein beetje doof, dus radio of tv: geluid wat harder, vind mijn vrouw niet leuk, maar ze begrijpt het wel.
Gelukkig kijk ik weining TV (alleen nieuws en weerbericht).
Ben meer met mijn hobby bezig (zie mijn website, click op Duinkonijn) en krantje lezen, samen boodschappen doen, mijn cabé rawit plantjes verzorgen, emails lezen en wat internetten, eten drinken, slapen..........


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 24 apr 2012 - 18:15

ach mijn onvrede die Indische verenigingen die Indischen nog steeds met een leeg bord laaten staan. We kijgen nog steeds geen excuses aangeboden van bvb het Indisch HerinneringsCentrum over bvb dat mijn moeder en ander Indischen weer lekker voor de Japanse vlag moesten buigen bij die godvergeten tentoonstelling "Het verhaal van Indie". En dan het koloniaal debacle "De Terugkeer. zijn ze lekker bezig aan beeldvorming van de totoks in postkoloniaal Nederland. Op zo'n manier krijg je natuurlijk niks voor elkaar gebokst. Ik weiger dat te accepteren

En dan bij 2602, lieten ze me voor schut staan omdat ze geen antwoord wilden geven waarom Indischen, Indos dus niet duidelijk in beeld kwamen in de documantaire terwijl zij toch minstens 25% der kampbewoners deel uitmaken van de kampbevolking. Voor de Nederlanders was het alsof alleen de totoks in de kampen zaten. Over beeldvorming praat ik en daar gaat het om, net goed als ze dan Indischen voor Indonesiers uitmaken, dat is toch ook beeldvorming. Dan is het toch onze eigen schuld dat ze dat verschil niet zien. Velen indo's lieten dat over zich heen gaan maar ik laat mijn moeder niet in de steek die ook in het kamp heeft gezeten.

En ICM. Dat is de eerste en zeker niet de laatste Website geweest waar ik een Berufsverbot kreeg, ik werd monddood gemaakt. Op gegeven moment maakte deze persoon van ICM zich breed op een andere website, toen hem ik hem openlijk rekenschap en verantwoording gevraagd. Hij zei dat niet hij maar een ander dat geschreven heeft, toen zei ik F.., ik heb alle correspondentie bewaard en onder al die Emails staat jouw naam of is het de naam van je broer?? Zijn geloofwaarfdigheid tendeert op die manier wel naar 0. Maar is die man al Voorzitter van het Indisch Platform of heeft hij die ambities op Bronbeek begraven??

Ik draag geen last op me, ik beschouw het meer dat ik dat doe wat eigenlijk mijn vader had kunnen doen als hij niet de repatriering, inburgering, integratie etc had moeten ondergaan en doorstaan, de ondragelijke vernedering. Hij kijkt over mijn schouder heen en loopt achter mij en zal mij rekening vragen. Daarvoor ben ik niet bang, integendeel.

Terug naar boven Ga naar beneden
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 24 apr 2012 - 20:02



Zo dan, als ik jouw posting met goed begrip begrijp ben je hier gekomen om dit forum als een platform te gebruiken om je ongenoegen te versprijden, dan begrijp ik ook ( zoals je zelf zegt) dat op andere fora of is het forums? je de mond gesnoerd en uit eindelijk er uit geturfd werd, begrijp je dan niet dat amderen niet naar je gekanker willen luisteren? Er zijn toch andere wegen open voor jou om je doel te berijken. Je loopt het gevaar dat als je door gaat met het zelfde liedje niemand je antwoord wilt geven, ga een stap verder en het resultaat kan zijn dat het bestuur hier je beleefd vraagt als je weg gaat de deur achter je te sluiten. Ennuh nog een gratis advies niet bang zijn is goed, maar voorzichtig is beter! siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitimedi 24 apr 2012 - 22:33

Hormat
Ik heb dus wat rondgesnuffeld in wat boeken over het begrip Hormat in de Javaanse cultuur: Hormat gaat over het respect t.o. ouders omdat zij dragers zijn van de culturele waarden en de geschiedenis van de gemeenschap. daarom worden zij gerespecteerd en wordt eer betoond. Ik merk vaak bij wat indischen dat als ik hun mening in twijfel trekt omdat hij niet met argumenten of feiten omkleed is, ik in hun ogen geen hormat betuigt, ofdat op KNILwijze moet worden afgedwongen. Respect dient wel worden afgedwongen anders laten ze alleen zijn dat ze hun mening niet kunnen uiten. Op deze Blog blijken vnl 1ste generatiemensen een andere mening in dezen op na te houden.

Bij ICM ben ik monddood gemaakt omdat ik sommige Indischen irriteerden met mijn mening. Wie dat waren en wat hun irriteerden is mij nog steeds een raadsel en F.S. wilde dat niet vertellen en loog er later nog over. Natuurlijk heel transparent

Wel heb ik later op de TTF gemerkt , weliswaar onbedoeld maar ik werd door een bekend iemand bij Jan en Alleman geintroduceerd, dat meer mensen dan ik lief heb de discussies of mijn gekanker gevolgd hebben. Ze hadden eigenlijk een wat Hollandser uitziend persoon verwacht en dan komt zo'n donkerbruin druppie om de hoek zeilen, ook hier denken Indo's dat uiterlijk met je mening te maken heeft, de rassenrtheorien van Hitler (schedelmeting etc) komen weer naar voren ,het wordt zo langzamerhand een Indische mythe. Hoe zie jij er eigenlijk uit Kesasar???

Na veel jaren in het buitenland vind ik het opmerkelijk dat indo's zich nog steeds gemakkelijk weg laten drukken, wat ik al eerder met feiten geboekstaafd hebt (2602, De Terugkeer, Het verhaal van Indie. Dat is volgens K. mijn ongenoegen en ik kan me best indenken dat hij dat zo goedschiks accepteert, hij malt er niet om, het doet hem geen flikker zo te lezen in zijn reacties Ik heb in vergelijking tot hem veel andere en legitieme beweegreden om zo te ageren, dat heb ik ook verklaard.
Waarom hij schrijft is mij volledig een raadsel als ik zo zijn antwoorden volg, maar dat is zijn geheim., zijn wajangspel

En dat advies van je sla ik maar in de wind, lijkt me een soort gotspe.. Als ik zo als jij was had ik geen mallemoer als klein-ondernemer hier in Italie bereikt. Ik heb een florerend bedrijf in biologische produkten en in deze crisistijden ben ik een samenwerking aangegaan met een Nederlands innovatief bedrijf om geavanceerde apparatuur hier te introduceren (ik begrijp het maar half maar daarvoor heb ik mijn mensen). Als ik zo bang en voorzichtig was, was ik er nooit aan begonnen.
En jouw Indische bescheidenheid kan ik me niet veroorloven, het leven van een zelfstandige is hard en alleen de slimsten overleven en daar wil ik wel bijhoren, ik zit niet graag bij loosers, zit in de familie

Bangheid en voorzichtigheid is nooit een richtsnoer voor mijn geweest maar K., heb je ooit een uitdaging in het leven aangenomen, dat trekt mij en dat vind ik nou echt Indisch, een uitdaging aannemen zoals mijn vader de uitdaging in Nederland heeft aangenomen, ik treed in zijn voetsporen zoals mijn zoon in mijn voetsporen treedt, INDISCHE UITDAGING Kesasar, daar gaat mijn Indisch leven om. . Wat is jouw uitdaging eigenlijk

Maar kunnen we weer tot het onderwerp terugkeren, want ik vind het wel leuk die persoonlijke belangstelling maar er zijn andere en belangrijkere dingen in het leven. en K. wat me opvalt is dat als je geen argumenten heb, je op de persoon gaat spelen. kan je dat in het Nederlands uitleggen van het Hoe en Waarom. Daar ben ik wel benieuwd naar en dan het Hormat.

Als mensen mijn gekanker irriterend vinden dan moeten ze het maar zeggenn waarom het hun irriteert. Ik zal daar democratisch rekening meehouden
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Indische erflater.........Indisch Erfgoed Empty
BerichtOnderwerp: Re: Indische erflater.........Indisch Erfgoed   Indische erflater.........Indisch Erfgoed Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Indische erflater.........Indisch Erfgoed
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ons Indisch erfgoed als vuile was
» Inventarisatie Indisch gebouwd erfgoed
» In Beeld: Ralph Kneefel waakt over Indisch Erfgoed
» Lezing in Museum Rijswijk over Indisch Erfgoed in den Haag
» Met de smartphone wandelen langs Haags-Indisch erfgoed

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: