Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 'Gestalkt door de fitnessclub' - weblog Jakarta

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

'Gestalkt door de fitnessclub' - weblog Jakarta Empty
BerichtOnderwerp: 'Gestalkt door de fitnessclub' - weblog Jakarta   'Gestalkt door de fitnessclub' - weblog Jakarta Icon_minitimevr 20 maa 2009 - 17:20

vrijdag 20 maart 2009 door Elske Schouten

Gestalkt door de fitnessclub

Het gebeurt bijna nooit sinds ik hier in Indonesië woon, maar afgelopen week heb ik me weer eens flink geërgerd. Ik wilde informatie vragen bij een fitnessclub hier in de buurt (je moet toch wat als je in je dagelijkse routine niet meer fietst en nauwelijks loopt) en daar werd ik geholpen door ene Ferry. En Ferry wilde natuurlijk mijn telefoonnummer.

Wat volgde was een stortvloed aan telefoontjes en sms’jes van Ferry en zijn collega’s. Wist ik wel dat de grote aanbieding dinsdag zou aflopen? Hoe laat zou ik komen om me in te schrijven? En als ik kwam, moest ik vragen naar Ferry. Niet vergeten: FERRY. Uit angst dat ik het allemaal zou vergeten, kreeg ik zo’n beetje om de twee uur bericht.

Dit is iets waarover ik me hier verbaas: de agressieve marketing. De overvloed aan winkelmeisjes en -jongens probeert je altijd van alles aan te smeren wat je niet wilt hebben. Dan pak je een groen bloesje uit het rek, en dan duwen ze een rode broek in je gezicht. Of, als je vraagt of een vestje er ook in een grotere maat is: ‘nee, die zijn op, maar we hebben wel DIT’. En daar is de rode broek weer. Bij de dvd-winkel hetzelfde. Je vraagt naar Batman, en ze proberen je een romantische komedie te verkopen.

Telefonisch werd ik een tijdje gestalkt door Firstmedia, mijn internetprovider. Ik was al lang aangesloten, maar minstens twee keer per week kreeg ik een nieuwe medewerker van Firstmedia aan de lijn. Op de gekste tijden, van vroeg ’s ochtends tot zondag 23 uur. Wilde ik me nog laten aansluiten? Maar dat vond ik nog niet zo erg, want de Nederlandse kabelmaatschappijen zaten nog vers in mijn geheugen. Dit was altijd nog beter dan een half uur in de wacht staan bij een ‘servicelijn’, of een ochtend wachten op een monteur die niet komt.

Ik dacht eerst dat vooral buitenlanders zo agressief werden benaderd, maar ik geloof dat het voor iedereen geldt. Zo klaagde mijn leraar Indonesisch ook over het agressieve winkelpersoneel. Hij raakt maar niets meer aan in winkels, tenzij hij het wil kopen.

Het raarste hieraan vind ik dat het helemaal niet werkt. Althans, volgens mij niet. Verkopers zoals Ferry krijgen - neem ik aan - commissie als ze klanten binnenhalen. Maar dan is dit toch niet de manier? Ik ga tenminste meteen op de vlucht als ik in een winkel te erg word belaagd. En bij het tweede sms’je van Ferry ging ik meteen op internet zoeken of er echt geen andere fitnessclub in de buurt was.

NRC
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
'Gestalkt door de fitnessclub' - weblog Jakarta
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Jakarta slibt dicht door afval
» Supercars racen door Jakarta
» 13 doden door megafile in Jakarta
» Jakarta getroffen door overstroming
» Overlast door overstromingen Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: