Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Gast
Gast




Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Empty
BerichtOnderwerp: Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort   Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Icon_minitimewo 2 mei 2012 - 13:42

Beleefdheidsvormen zijn datgene wat je van huis meekrijgt om je in het dagelijks leven te gedragen in de omgang met mensen
Ik heb daarbij wat hardhandige bijscholing gekregen, je vergeet weleens wat, op de studentenvereniging Sanctus Laurentius en later ook in mijn diensttijd op het KIM in Den Helder . Het zijn o.a. de beleefdheidsvormen tegenover ouderen , aan tafel, in de openbare omgang, op school en op het werk, de wijze waarop wij gekleed gaan . Al deze omgangsvormen zijn op een bepaalde wijze bepaald,gecodificeerd en wij gedragen ons er naar.

Dit is in de praktijk in Nederland maar wat schertst mijn verbazing is dat op blogs en in het bijzonder op Indische blogs zonder voorgaande waarschuwing plotseling een andere soort omgangsnorm naar voren treed: de i-Hormat. (internet Hormat)

Het gebeurt dan als ik een oudere generatiegenoot wijst op een gegeven dat niet strookt met de geschiedenis of dat zijn redenering niet klopt. Het irriteert de oudere generatie. Alsof ik door te wijzen op een ongerechtigheid hem gezichtsverlies laat leiden. Hij laat in het midden waar het om schort en gaat gelijk over een andere boeg en zet mij aan de schandpaal dat ik ouderen niet respecteer, dat ik een gemankeerde Indo of helemaal niet Indo ben en ander niet ter zake doende opmerkingen. Het opmerkelijk is dat het oordeel zich vestigt op hoe het geschreven is en niet op wat er geschreven is.

Natuurlijk heb ik ook mijn variant van Hormat; respect voor ouderen die ik ken of ouderen die mij respect afdwingen etc.. Dat schijnt een ander soort Hormat te zijn dat op Indische blogs wordt gehanteert. Tot nu toe praat iedereen over Hormat maar wat dat precies inhoudt, wordt goed voor mij verborgen gehouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort   Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Icon_minitimewo 2 mei 2012 - 16:40

Tja Valerio, ik heb geen ervaring met wat je schrijft over de blogs op het internet, maar wel heb ik gemerkt dat "hormat" in het algemeen gewoon pleitte is en ik wijt het maar aan het feit dat het "mode" is van deze tijd..... mede gekomen door invloeden van buiten den lande of wat dan ook. Helaas, de hormat is ver te zoeken.... zelfs ook al in Indonesia in de grote steden... De kleine steden, waar nog geen indringende invloeden van "derden" aanwezig zijn, is gelukkig nog wel de hormat aanwezig.... voor hoe lang?

Het viel mij voor het eerst op, dat de hedendaagse normen zwaar aan het "vervallen" zijn op dat gebied, toen mijn zoon op de middelbare school zat e(paar jaren geleden al weer) n les kreeg van een onderwijzer, die zowat het hele ouderspreekuur benutte om prat te gaan op het feit, dat ie opgepakt was samen met andere relschoppers tijdens een voetbal wedstrijd.
Ik vroeg hem of zijn klas dit wist.... Natuurlijk wist zijn klas dat. Ik heb niets gezegd en ben weggegaan van het spreekuur.

Ben er na dit incident beter op gaan letten en bemerkte toen pas goed het "verval"..... blijven zitten voor ouderen in een trein, poten op de bank neerpletteren en niet weghalen als je wilt zitten.... kindertjes van een jaar of 9 die "eikel" tegen je zeggen als je er wat van zegt als zij andermans eigendommen verrampeneren..., men knalhard op een stoep doorrijdt en het liefst tegen je aan en ene beetje stom grijnzend opmerken dat je uit moet uitkijken omdat zij op de stoep rijden en vooral moet ik dan goed opletten dat ik mijn handjes thuis hou en ze niet een draai om de oren geef fo als ze wat groter zijn een schop tegen hun achterste.... mag niet meer...
Dal laatste (knalhard op de stoep tegen je aan proberen te rijden), heb ik op een andere manier opgelost..... ijzeren buisje of zoiets tussen de spaken en gewoon doorlopen.

Tja, de tijden van het appel waarbij je al een dreun van de drilsergeant kreeg als de neuzen van je schoenen niet goed glommen, zijn allang voorbij helaas. Of als de ster op je mouw een beetje goor eruitzag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Gast
Gast




Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort   Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Icon_minitimedo 3 mei 2012 - 12:38

Mijn punt is dat op het internet een soort "mores" , " het geschreven woord" in acht wordt genomen die natuurlijk anders is dan het "gesproken" taalgebruik: eikel of gelijksoortige uitdrukkingen worden niet zo snel gebruikt of je moet op www.fok.it zitten. Het wordt wat anders als mensen zich aan woorden gaan ergeren en dan wordt het gecompliceerd. Als ik iemand persoonlijk tref dan kan ik aan zijn lichaamstaal maar ook aan zijn stem horen hoe hij reageert. Dat is op het Internet volledig anders: hoe uit zich die irritatie???
Vaak zijn geschreven woorden voor velerlei uitleg vatbaar en iemand die niet schriftelijk begaaft is of zich slecht kan uitdrukken, is hierbij veelal in het nadeel
Daar komt nog bij dat je Hormat en Hormat hebt, er zijn dus verschillen en die moeten danook expliciet aangegeven worden.
Een ander probleem is dat indischen veelal niet direct zijn, een omslachtig woordgebruik hebben om de ander geen gezichtsverlies te laten lijden. En hoe drukt zich dat allemaal uit op het Internet????

Mijn vraag is: is de Hormat in het spraakgebruik anders dan in het schriftelijk gebruik zoals op het Internet?? Zo ja waar zit dat verschil. en hoe uit zich dat.
Hoe drukt het indirect uitdrukken zich uit op het Internet, en hoe kunnen we voorkomen dat het een wayang poppenspel wordt??
Terug naar boven Ga naar beneden
Gast
Gast




Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort   Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Icon_minitimevr 4 mei 2012 - 23:06

Er wordt gezegd dat ik geen hormat betuig omdat ik in Nederland opgegroeid ben. Die opmerking is niet juist of gaat voorbij aan de werkelijkheid, want ik ben welk door mijn Indische ouders opgevoed. Kinderen kan je tot hun 4de jaar beinvloeden en daarna kan je het wel vergeten zeggen de moderne pedaexperimentengogische . Ieder Indisch kind is dus de Hormat met de paplepel in gegoten Dus dat hele Indische normen en waardenpatroon is als het ware in de DNA ingeramd. Dat gaat goed zolang in een Indisch milieu jezelf kan botvieren maar het kan fout gaan bij een confrontatie met een Nederlands milieu.

Hier komt ook d emythe van de geruisloze Indische integratie in de nederlandse maatschappij om de hoek kijken. Want waar is dat directe gebleven. Ik kan mij nauwelijks indenken dat Indo's de integratieboodschappen bij de AH hebben gedaan. De Indo heeft daar de keuze gemaakt om datgene dat te ver van zijn cultuur staat af te wijzen.

De 2de generatie is de confrontatie aangegaan maar op een speciale manier maar daarover de volgende keer meer.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort   Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe Het op (zijn Indisch) Hoort en niet Hoort
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 'Indisch Herinneringscentrum hoort niet thuis in Bronbeek'
» Indisch familiearchief vol pc virussen
» Oost-Indisch doof zijn
» Zelfs zuigelingen zijn niet veilig
» Indisch Monument niet voor Indonesiërs

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: