Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Generaal van Geen verdient een lange laan

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Generaal van Geen verdient een lange laan Empty
BerichtOnderwerp: Generaal van Geen verdient een lange laan   Generaal van Geen verdient een lange laan Icon_minitimevr 11 mei 2012 - 20:19

Generaal van Geen verdient een lange laan

Arno de Natris, Dichtbij redacteur

Generaal van Geen verdient een lange laan Generaalvangeen

Hij lijkt een beetje op Gerard Arninkhof. Er zijn geen foto’s, laat staan video’s van hem, maar toen ik zijn portret zag, dacht ik meteen: Gerard Arninkhof. Onterecht waarschijnlijk, maar ik vond Gerard Arninkhof altijd een beetje saai als hij het Journaal presenteerde. Hoe groot is dan de tegenstelling met Josephus Jacobus baron van Geen?

Sinds een paar maanden woon ik in de Generalenbuurt in Woensel. Dagelijks fiets ik over de Generaal Linckerstraat, door de Generaal Dibbetslaan, op de Generaal van der Duynlaan en langs de Generaal Pattonlaan. Normaal sta ik niet stil bij die namen. Maar nu Bevrijdingsdag net achter de rug is en de Landmachtdagen in de planning staan, vraag ik me toch af welke oorlogsveteranen er allemaal een eigen straat hebben gekregen in mijn buurt.

Met het nieuwe speeltje Pinterest heb ik een groot digitaal prikbord gemaakt. Zoveel mogelijk generalen uit de Generalenbuurt heb ik daarop gepind, zodat ik alle portretten in één overzicht heb. De generalen vormen een bizar overzicht van de Nederlandse oorlogsgeschiedenis, van Suriname tot Nederlands-Indië tot de Tweede Wereldoorlog.

Oorlogsheld Jos
Eén generaal viel meteen op. Soldaat, onderluitenant, eerste luitenant kapitein, commandant, luitenant-kolonel, kolonel, officier, ridder, luitenant-generaal Josephus Jacobus baron van Geen. Jos, zoals ik hem vanaf nu noem, is een echte oorlogsheld.

Op zijn zestiende trok Jos al op met het Belgische leger. Twee jaar later was dat Franse mannetje, bekend van die gele snoepjes, bezig Europa te veroveren en in de Napoleontische Oorlogen overleefde Jos een zwaard op het hoofd, diverse kogelwonden, een lang ziekbed en verschillende andere verwondingen. Jos was een vechter.

Daarna moest, of wilde, Jos naar Nederlands-Indië. Hij bluste er allerlei brandjes en versloeg zelfs een opstand geleid door een vrouw in Boni (niet de supermarkt maar een deel van Indonesië). Toen hij bevel kreeg om terug te keren naar Nederland, gaf hij in eerste instantie geen gehoor. Jos ging door. Jos was een vechter.

Mokkend voer Jos alsnog terug naar de Nederlanden toen daar de Belgische opstand uitbrak. Joske, geboren op wat later Belgisch grondgebied zou worden, zag al zijn mannen overlopen naar de vijand, maar hield met een kleine club vertrouwelingen stand. Jos was een Belg die de Nederlandse zijde koos. Jos bleef vechten en sommigen beweren dat Jos zijn vuisten nog gebruikte toen Willem I al met de witte vlag zwaaide.

In 1841 mocht Jos, bijna 65, met pensioen. De geruchten gaan dat onder het bruggetje op zijn landgoed een boksbal hing.

Lange laan
Generaal van Geen heeft maar een kleine steeg gekregen in de Generalenbuurt. Ik ben fan geworden van Generaal van Geen. Een vechter, een survivor. Jos heeft recht op een grotere straat, op z’n minst een Boschdijk, John F. Kennedylaan of een Aalsterweg. Kan ik een voorstel doen bij de gemeente? Burgerinitiatief?

Dan mag de huidige Generaal van Geenlaan wel het Gerard van Arninkhofje genoemd worden. Of de Kleine Generaal ook een straat verdient? Dat kunnen we over een jaar pas zeggen.

dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Generaal van Geen verdient een lange laan
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Groep de Mos: “Nieuwe naam halte Laan van NOI is geldverspilling”
» I.M. Ton Lange
» Zomercolumn: dat verdient een bloemstukje
» 'RSPO verdient Nederlandse steun'
» Uitleveringsverdrag zaak van lange adem

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: