Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimezo 27 mei 2012 - 10:19

PERSVERKLARING BESTUUR MUSEUM MALUKU 2012

Het bestuur van het Museum Maluku in Utrecht heeft, gelet op de financiële situatie van het museum, helaas het besluit moeten nemen om het personeel van het museum met ingang van 1 oktober 2012 te ontslaan en de activiteiten van het museum in Utrecht te staken. Omwille van een verantwoorde afwikkeling ten opzichte van het personeel was uitstel geen optie. De middelen van het museum laten verder uitstel niet toe.

Het museumbestuur is zich terdege bewust van het pijnlijke en ingrijpende karakter van het besluit voor de Molukse gemeenschap. Het museum is in 1986 als 'levend monument' ontstaan in het kader van het gemeenschappelijke akkoord tussen de Nederlandse regering en de Badan Persatuan en heeft sinds de opening in 1990 een belangrijke rol gespeeld binnen de Molukse gemeenschap in Nederland. Met tal van exposities, lezingen en theatervoorstellingen en de activiteiten van het kenniscentrum is het verhaal van Molukkers ook in bredere kring zichtbaar geworden.

Het bestuur heeft echter moeten constateren dat de kosten van het gebouw en het personeel niet dekkend zijn te maken.

Daarom is in de afgelopen maanden ook gesproken met partners om het Molukse erfgoed op een verantwoordelijke wijze te borgen en voor publiek toegankelijk te houden. Het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden is in principe bereid gevonden om de unieke archiefcollectie van het museum over te nemen en te beheren. Het doet ons plezier dat het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem mogelijkheden ziet om objecten uit de collectie op te nemen voor presentatie in de Molukse Barak en de nog te ontwikkelen Canon van Nederland. Daarnaast zal het bestuur de komende maanden andere mogelijkheden onderzoeken om - ook zonder gebouw en organisatie - de missie van het museum levend te houden.

Op 9 juni zal het museumbestuur nadere toelichting geven op de nu ontstane situatie en zijn besluit. Nadere details inzake deze bijeenkomst zullen spoedig bekend worden gemaakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimezo 27 mei 2012 - 23:27

Vreselijk jammer!

En dat alleen omdat de banken en de Grieken ons land in een financiële crisis hebben gestort.
En alweer moeten de goeden onder de kwaden lijden........

Zogenaamde bezuinigingen!!! ??????

Schande, wat volgt nog meer?


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimezo 27 mei 2012 - 23:45





Waarom niet te samen voegen met Bronbeek? Beter door gaan met het Molukse Museum als onderdeel van Bronbeek, dan het laten vervallen en dan vergeten! Juist een idee van ouwe K.
Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimema 28 mei 2012 - 0:03

Pak Kesas,
Dat is ook een goed idee, maar ik vind het toch een schande dat onze cultuur vernield wordt door de "bezuinigingen".
Wat hebben wij nou verkeerd gedaan?
De politici zeggen steeds: "De Indischen/Indo's zijn de best integreerde grote bevolkingsgroep ooit"
Daar mogen anderen een voorbeeld aan nemen, maar de politiek denkt daar anders over.
Misschien zijn wij veel te bescheiden?
Zo van: laten we maar "bezuinigen" op die mensen uit Indië/Indonesië, die doen net als de gepensioneerden niet moeilijk, geen heibel, geen staking, alleen een beetje gemopper, nou wij, politici luisteren daar niet naar.


Pak Kesas, hoe zit het met de zomer oogst van de cabe's? Het wordt nou toch winter in NZ?
Toch voldoende cabé geoogst om de winter door te komen?
Mijn cabé rawit gaan nu naar buiten (in bloempotten) en dan hopen dat er veel vruchten aan komen.
Ik vind het ook lekker om ze in kleine stukjes te snijden en dan een dagje laten in kecap asin met wat garam te laten staan.
Ja, mijn jeugd in Indonesië door gebracht, dus veel zout eten. Overigens moet ik dat van de dokter ook doen omdat ik een te lage bloeddruk heb...

Daarna lekker smullen bij het eten!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimema 28 mei 2012 - 1:36


---"politici luisteren daar niet naar."--- What's new bro. K'nijn? Die van de Ned regering zijn altijd kruideniers en krente-wegers geweest, geven het hard verdiende geld van de Nederlandse bevolking met gulle hand weg aan de "arme Oost Europese landen" Griekenland-Spanje en Portugal inclusief, maar voor diegenen die er het meeste recht op hebben ( x Indie-gangers, xKNILers, Indo's van die tijd die nog in leven zijn, de orang Maluku die de wereld beloofd zijn, laat staan de bevolking van 't voormalige Nieuw Guinea) voor hen? Absoluut niks! Wat heeft een van die luitjes gezegd? " 'k was er in die tijd niet" of zo iets! Maar op passen bro. K'nijn, ik kan zien dat ze jouw pensioentje ook al met scheve ogen aan zien! Sampai nanti! ol' Kesas


( o ja niet te vergeten jullie wtw, hier gst, tot 21of 22% op te trappen!)







Terug naar boven Ga naar beneden
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimema 28 mei 2012 - 2:13

Pak Kesas,
We zijn het helemaal eens....
Maar ik ben wel bedroeft hoe ik zie hoe wij behandeld worden.
Inderdaad, mijn pensioen gaat volgend jaar omlaag.
En alles wordt duurder, ook de btw gaat met 2% omhoog, koopkracht voor gepensioneerden gaat met 7 % omlaag.
Ik sprak laats een man van 92 jaar, die heeft nu al minder dan de helft aan pensioen dan toen hij met pensioen ging.
Een oude KNIL militair, die ook als "bruine" man in voormalig Nieuw Guinea moest gaan.
Hij had zo'n medeleven met de Papua's, dat hij een stichting heeft opgericht en vroeger (toen zijn pensioen nog genoeg was) elk jaar naar Papua ging en vooral de kinderen ging helpen.
Nu kan hij die reis niet meer betalen, en is daar erg verdrietig over. Maar hij gat maar door om met geld inzamelen.
Zijn jongere vrienden kunnen nog één keer per jaar naar Papua reizen en geven hem informatie. Helaas wordt het steeds triester voor de papua's.........
Al die jaren alles duurder, pensioenen omlaag, waar moet je van leven?

Beter niet oud worden, misschien?
Maar ook mijn kinderen (die moeten nog werken) kan ik niet meer met geld helpen, dat doet pijn.

Citaat :
maar voor diegenen die er het meeste recht op hebben ( x Indie-gangers, xKNILers, Indo's van die tijd die nog in leven zijn, de orang Maluku die de wereld beloofd zijn, laat staan de bevolking van 't voormalige Nieuw Guinea) voor hen? Absoluut niks!

En wij kunnen als gepensioneerden hier niets aan veranderen, alleen maar verlies lijden.
Ik wordt hier erg droevig van.

Maar goed...
Hoe is het met de cabé plantage? (een veel leuker onderwerp).
Wat ik in de zomer teveel heb, stop ik in de diepvriezer dan heb ik in de winter ook wat lekkers.
En een paar zaadjes bewaren voor volgend jaar.
Nu maar hopen dat mijn cabé (ook de nieuwe soorten, die ik gekocht heb) veel vruchtjes gaan krijgen!
Ik ben wel benieuwd hoe die nieuwe soorten smaken. (lekker pedis of zoetig???)
Ze groeien nu erg goed, maar nog geen bloemetjes. Ach dat komt wel, over 3 weken wordt het hier zomer!


DK


Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimedi 29 mei 2012 - 21:20

Moluks Historisch Museum sluit de deuren

Dinsdag 29 mei 2012 | Melissa Valk

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  05_mol10

Op 1 oktober sluit het Moluks Historisch Museum (MuMa) noodgedwongen haar deuren. Een verlies niet alleen voor de Molukse gemeenschap, maar ook voor Nederland. Vanuit een vergelijkend perspectief gezien: zouden we het accepteren wanneer het Joods Historisch Museum de deuren moet sluiten?


Ergens midden jaren ’90 kwam ik voor het eerst in het MuMa. In een nauwe gang maakte ik kennis met de geschiedenis van mijn grootouders. Van de dienst van mijn grootvader in het Koninklijk Nederlands Indisch Leger, de overtocht naar Nederland. Vervolgens weggestopt in barakken van voormalige doorgangskampen voor Joden. In kampen met bekende namen als Vught en Westerbork. Bekend om de geschiedenis van Joden in Nederland, niet vanwege de Molukkers die er jarenlang hebben gezeten. In kamers van 4x5 meter, met een heel gezin met soms wel vijf kinderen. Etend vanuit de gaarkeuken. Het erfgoed van een onderdrukt en een door Nederland gekoloniseerd volk.

Dat museum, wat de Nederlandse geschiedenis in een ander en breder perspectief plaatst als het gaat om een postkoloniale gemeenschap, sluit zijn deuren op 1 oktober. Het bestuur heeft onvoldoende geld om het museum draaiende te houden.

Een verlies? Ja, omdat een levend Moluks monument na 60 jaar Molukkers in Nederland ten dode is opgeschreven. Je zou het wanbeleid kunnen noemen, omdat er kennelijk veel geld is uitgegeven. Weliswaar aan waardevolle collecties en tentoonstellingen, maar zonder toekomstperspectief. Tegelijkertijd blijft het toch belangrijk dat een dergelijke plaats blijft bestaan. Een randvoorwaarde voor een Nederlands postkoloniaal historisch besef, zou ik zeggen.


Een vergelijkend perspectief
Maar subsidies zijn er vreemd genoeg niet. Wetende dat een Joods Historisch Museum toch ook bestaat, plaats ik hierbij vraagtekens. Dat museum krijgt subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, en krijgt zo’n 200.000 euro van de grote loterijen in Nederland. Dat niet eenmalig, maar meerjarig en vrij te besteden. Precies het bedrag dat het Moluks Historisch Museum jaarlijks nodig heeft om voort te kunnen bestaan.
Wat als een Joods Historisch Museum zijn deuren zou (moeten) sluiten? Zouden we dat dan ook toestaan? Nee, volgens mij breekt dan de hel los. Want dan zou je tornen aan ‘de’ geschiedenis van Nederland. En dat is waar het knelt. Want de geschiedenis van de postkoloniale Molukse gemeenschap maakt eveneens deel uit van ‘de’ Nederlandse geschiedenis.

Misschien zou je het aantal bezoekers zorgelijk kunnen noemen. Ongeveer 8.000 per jaar. Het Joods Historisch Museum had 130.000 bezoekers in heel 2010. Maar is het dan de marktwerking die het bestaansrecht bepaalt? Of hebben we te maken met een selectief historisch besef? Ik denk dat laatste. Postkoloniale gemeeschappen zijn eerder een doorn in het oog als het gaat om Nederlandse en westerse geschiedenis. Ze tonen de grote verbanden van verdeel en heers aan, van onderdrukking, uitbuiting en kolonialisme.


Gelukkig gaat kennis niet verloren
Gelukkig zijn er instellingen die wel bereid zijn om de verantwoordelijkheid van de Nederlandse geschiedenis te dragen. Het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden is in principe bereid om de unieke archiefcollectie van het museum over te nemen en te beheren. En het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem ziet mogelijkheden om objecten uit de collectie op te nemen voor presentatie in de Molukse Barak en de nog te ontwikkelen Canon van Nederland. Met meer dan 400.000 bezoekers per jaar kan dat een winstpunt genoemd worden. En nu maar hopen dat mensen ook lang blijven stilstaan bij die Molukse Barak die symbool staat voor de geschiedenis van mijn grootouders. En niet stoppen bij de papiermolen of het tolhuisje. De geschiedenis van mijn grootouders is immers niet alleen de geschiedenis van mij, of mijn familie, of de Molukse gemeenschap, maar ook onderdeel van Nederland.


Bron: Wereldjournalisten

wereldjournalisten.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimedi 29 mei 2012 - 23:29



Goed te lezen dat er instellingen zijn die gedeelten van Museum Maluku willen over nemen missy Wu, maar verdelen? "k wee' nie hoor!
Het is altijd beter dingetjes bij elkaar te houden! ennuh... wist niet dat jij een nona Maluku was, maar dat krijg je h`e op 't internet.. 'k kon het vuurtje in je ogen niet zien Wink beter oppassen maar dese fen' Laughing sampai loh roosje siK.
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimewo 30 mei 2012 - 14:40

sunny hihi... ik ben inderdaad geen nona Maluku, maar ik heb er wel een jaartje gewoond..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimewo 30 mei 2012 - 14:47

Molukkers verbolgen over sluiting museum

30-05-2012 10:37 | gewijzigd 30-05-2012 12:20


UTRECHT (ANP) – De Molukse gemeenschap is „hartstikke geschrokken en verbolgen” door het nieuws dat het Museum Maluku in Utrecht per 1 oktober de deuren moet sluiten. Dat zei bestuursvoorzitter Usman Santi van het museum woensdagmorgen.

Om de geschokte Molukse gemeenschap bij te praten, houdt het museumbestuur daarom op 9 juni een bijeenkomst in Utrecht. Er zijn volgens Santi mensen die in actie willen komen om het museum open te houden.

Het bestuur wil in ieder geval de doelstellingen van het museum voortzetten: het behoud van het Moluks erfgoed en het stimuleren van Molukse kunst en cultuur.


Na 1 oktober gaat de archiefcollectie van het in 1986 opgerichte ‘levende monument’ over naar het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden. Voor een groot deel van de museale collectie is het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem benaderd, dat al een tweetal Molukse barakken in zijn collectie heeft. Wat er met de resterende collectie en het Molukse kenniscentrum gaat gebeuren is nog onduidelijk.

Santi: „Je ziet dat steeds meer landelijke organisaties voor Molukkers verdwijnen. Wij zijn een van de laatste instituten voor de Molukse gemeenschap en een belangrijke ontmoetingsplek voor Molukkers uit het hele land. Het is ontzettend jammer als dat geen vervolg krijgt.”


refdag.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimedo 31 mei 2012 - 15:07

'Grote klap voor Molukse gemeenschap'
woensdag 30 mei 2012, 17:57


Audio
Duur: 03:40

De Molukse gemeenschap is geschrokken en verontwaardigd, want de plek waar ze bijeen konden komen en hun geschiedenis was samengebracht gaat sluiten. Dan hebben we het over het Museum Maluku in Utrecht gaat per 1 oktober dicht. De collectie wordt op andere plekken ondergebracht. Was het een grote klap?


NOS Nieuws
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimedo 31 mei 2012 - 15:14

Molukkers in actie voor behoud museum

Gepubliceerd: 30 mei 2012, 23:59 uur
Laatste wijziging: 31 mei 2012, 12:40 uur



Audio:
* Assenaar Nino Solisa van de RMS-jongeren is teleurgesteld over de sluiting van het museum
* Dirk Mulder van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork wil de bijzondere collectie behouden


ASSEN - Molukkers in Drenthe zijn boos over de aangekondigde sluiting van het Moluks Museum in Utrecht. Zij vinden dat de Nederlandse regering hiermee opnieuw een belofte breekt.

Jaren geleden kreeg het museum eenmalig een paar miljoen, maar dat geld is nu op. Molukkers willen een inzamelingsactie houden, om de historisch belangrijke collectie op één plek te behouden. De Asser Nino Solisa van de RMS-jongeren - de RMS is de Molukse regering in ballingschap - betreurt de sluiting van het Museum Maluku.

Ook directeur Dirk Mulder van het Herinneringscentrum Kamp Westerbork, dat als Woonoord Schattenberg Molukkers huisvestte, bepleit behoud van de collectie.


Begin juni is er in Utrecht een bijeenkomst over de omstreden sluiting van het Moluks Museum. Dan wordt ook meer bekend over een reddingsactie.


rtvdrenthe.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimedo 31 mei 2012 - 15:25

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimema 11 jun 2012 - 11:16

‘Ons huis mag niet verloren gaan’

Reportage. Molukkers vrezen voor ‘hun’ museum

Het Museum Maluku moet wegens geldproblemen sluiten. De Molukse gemeenschap wil een reddingsplan. ‘We moeten naar de koningin.’


Door Liza Titawano

Utrecht. ‘Het museum is ons huis, dit is onze ontmoetingsplek. Dat mag niet verloren gaan.’ Farida Pattisahusiwa, voorzitter van hulporganisatie Vrouwen voor Vrede op de Molukken heeft moeite haar emoties in bedwang te houden als ze zaterdag de zaal toespreekt op een voorlichtingsbijeenkomst van het Museum Maluku (MuMa) in Utrecht. ‘We moeten in actie komen, we moeten naar de minister-president of de koningin.’

Eind mei werd bekend dat het MuMa per 1 oktober moet sluiten omdat er geen oplossing is voor de financiële problemen waarmee het kampt. De archiefcollectie gaat naar het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden. Voor een groot deel van de museale collectie is het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem benaderd. ‘Het doet pijn om het te zeggen, maar zoals het er nu uitziet, is het geld eind dit jaar op’, zegt Usman Santi, voorzitter van het MuMa. ‘Dan kun je niet anders zeggen dan dat we moeten sluiten.’

Het MuMa (met tentoonstellingen over de Molukse cultuur, een archief en een gedetailleerde vaste tentoonstelling over de komst van de Molukkers naar Nederland) werd in 1990 geopend dankzij een exploitatiesubsidie van 500 duizend gulden (227 duizend euro). In 1995 kreeg het voor de verzelfstandiging 8 miljoen gulden. Dit geld werd belegd door Schretlen, de zakenbank van de Rabobank. Door koerswisselingen, stijgende uitgaven en de financiële crisis raakte het museum in de problemen.

‘Een strategische blunder’, vindt Polly Roemloes, initiatiefnemer van de actie Houd MuMa open! ‘Het museum is van de Molukkers, waarom is niemand uit de gemeenschap geraadpleegd?’ Roemloes hoopt voldoende sponsors bijeen te krijgen om het museum met 3 ton de eerste drie jaar te helpen. ‘Hierover wil ik met het bestuur in gesprek. Als ze dan nog niet door willen, stap ik naar de rechter.’

Laten we niet met modder gooien, vindt de zaal, en werken aan een reddingsplan. ‘Maar waar zijn de jongeren?’, roept een vrouw. De derde en vierde generatie Molukkers komen niet naar dit soort bijeenkomsten, zegt Raymond Bernardus, directeur van Buat, een belangenorganisatie voor Molukkers. De reden: malu hati. ‘Het is een soort verlegenheid, als jongere ga je uit respect niet in discussie met ouderen.’ Volgens Bernardus zijn de jongeren wel degelijk geïnteresseerd in hun verleden en erfgoed. ‘We moeten ze minder paternalistisch behandelen, dan komen ze wel in actie.’


Volkskrant, 11-06-2012
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimeza 21 jul 2012 - 10:14

Molukse vrouwen pleiten voor behoud Museum Maluku

19-07-2012


De 'Verontruste Molukse Vrouwen' willen dat Museum Maluku open blijft. Zij hebben hiervoor een gesprek aangevraagd met wethouder Lintmijer van Cultuur.


Op 9 juni liet het bestuur van de stichting Moluks Historisch Museum weten dat het museum op 1 oktober 2012 dicht gaat omdat het financieel niet haalbaar is om het museum open te houden. Een aantal Molukse vrouwen heeft zich nu verenigd in de 'Verontruste Molukse Vrouwen' en pleit voor het behoud van het museum.

Volgens de vrouwen voelt het sluiten van het museum als het 'doorknippen van de navelstreng'. “De cultuurhistorische banden met onze familie in het land van herkomst, onze migratieperiode en het besef van de aanwezigheid van een Molukse gemeenschap in Nederland, gaan naar onze mening door de sluiting verloren.”

Daarbij vervult het museum volgens de vrouwen voor de Molukse gemeenschap ook nog een belangrijke symbolische functie. “Het Moluks Museum wordt ook wel een baileo, een rumah adat genoemd. Ofwel een neutraal 'huis', waar mensen elkaar ontmoeten, op veilig terrein en waar zij openlijk en vrij met elkaar kunnen spreken. In de afgelopen periode van onlusten tussen de moslim- en christenbevolking op de Molukken - die een grote impact hadden op de Molukse gemeenschap in Nederland - heeft het museum gediend als een veilige plek waar men bijeenkomsten organiseerde in het kader van verzoening.”

De 'Verontruste Molukse Vrouwen' hebben een gesprek aangevraagd met wethouder Lintmeijer van Cultuur om met hem te praten over de mogelijkheden om Museum Maluku open te houden. Daarnaast zal er op 9 september een benefietbijeenkomst worden gehouden voor het museum.


destadutrecht.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitimewo 8 aug 2012 - 22:03

Ik wilde later óók Ambonees worden

Breukelen, het sympathieke dorp aan de Vecht waar ik een deel van mijn jeugd doorbracht, kende in de tweede helft van de vorige eeuw een omvangrijke (?) Molukse gemeenschap.

Op elke schutting stonden de initialen van de Vrije Molukse Republiek in ballingschap, RMS.

De ‘Ambonezen’ werden zowel gevreesd als bewonderd. Ten slotte was in de jaren zeventig niemand cooler dan zij. Terwijl de hippies nog rondliepen in meurende Afghaanse jassen en broeken met wijde pijpen, droegen Molukse jongeren strakke Levi’s, spiegelende zonnebrillen, suède jassen met franjes en puntige cowboylaarzen. Als kleine jongen had ik me voorgenomen later óók Ambonees te worden.

Daar is het helaas nooit van gekomen. Zoals het er in de afgelopen 22 jaar ook nooit van kwam om het Moluks museum Maluku (MuMa) te bezoeken. Dat ligt zowat bij mij in de straat, en gezien mijn jeugdige ambities had ik ook zeker wel belangstelling. Maar ja, hoe gaan die dingen…

Gisteren besloot ik tot een laatstekansbezoek, want het MuMa sluit op 1 oktober voorgoed de deuren. NederMoluks erfgoed blijkt niet rendabel te exploiteren. Had het Koninkrijk der Nederlanden enig eergevoel gehad, zou ze dat met een bescheiden subsidie oplossen. Als je de Molukkers tevergeefs onafhankelijkheid hebt beloofd, zoals de Nederlandse staat in 1949, is een eigen museum toch het minste.

Enfin, het MuMa bleek een charmant, bescheiden museum. Een bont allegaartje van etnografica, opgezette beesten, historische stukken en parafernalia uit het moderne Molukse leven (mooi, dat Satudarah-jack!) Het ontroerendst bleek de nagebouwde kamer uit het Ambonezenkamp met de juten matrassen, het potkacheltje waarin de tropenemigrés zich moesten warmen, de door vocht verkleurde gordijnen.

Het enige wat ik miste was een vitrine met een versleten spijkerbroek, een spiegelbril en een paar puntige cowboylaarzen.

Maar ja, mijn weemoed is die van de Molukken niet.


Column Jerry Goossens, schrijver en journalist
AD, 4-8-2012
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Empty
BerichtOnderwerp: Re: MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012    MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012  Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
MUSEUM MALUKU dicht per 01-10-2012
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tot 6 mei 2012: Molukse tatoeages in Museum Maluku
» Museum Maluku veilt inventaris online
» Hari Museum Maluku - 11 september 2011
» Foto-expositie over zeevogels in Museum Maluku
» Tot 6 april 2010: The Huwaë connection in Museum Maluku

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: