Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Geven en nemen in Indonesië

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Geven en nemen in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Geven en nemen in Indonesië   Geven en nemen in Indonesië Icon_minitimema 4 jun 2012 - 11:15

04.06.2012
Geven en nemen in Indonesië


CNV voorzitter Jaap Smit maakt jaarlijks een reis naar een van de partnerorganisaties van CNV Internationaal. Deze dagen bezoekt hij de KSBSI in Indonesië en deelt zijn indrukken.


Mijn eerste kennismaking met dit prachtige land. Een volstrekt andere cultuur dan bij ons en ik realiseer mij des te meer in wat voor een land wij wonen. Vergeleken met hier is ons land overgeorganiseerd. Voor alles en iedereen is er wel een regel waar wij ons aan moeten houden, improviseren zijn we verleerd. Zodra er iets anders loopt dan verwacht, is Leiden in last.

Hoe anders is dat hier in Indonesië. Alleen het verkeer al. Aan alles is te zien dat men hier nog weet wat het betekent om 'te geven en te nemen'. Het lijkt een chaos, maar het loopt als een trein. Ik zou een rit achter het stuur niet overleven en mij voortdurend over alles en nog wat opwinden, maar mijn Indonesische chauffeur rijdt ontspannen rond en ik heb geen ongeluk gezien..... Het zou voor velen van ons leerzaam zijn om hier eens een week te zijn en je dan te realiseren hoe goed zaken in ons eigen land geregeld zijn!


Ik spreek mijn vakbondscollega's over hun manier van werken, over hun ledenaantal en representativiteit, over de relatie met politiek en werkgevers. De KSBSI is een organisatie vergelijkbaar met het CNV met wie wij al jarenlang een hechte band onderhouden. Veel lijkt op hoe zaken bij ons gaan. Overigens is onze organisatiegraad nog vele malen hoger dan hier in Indonesië!

Een avond met 'domestic workers', huishoudelijke hulpen. Vrouwen die dag en nacht klaar staan voor hun 'boss', maar weinig of geen rechten hebben en voor een schamel loon hun eigen huishouden verwaarlozen. Op prachtige wijze komt dit aan de orde in een theaterspel waarin zij zelf als acteurs optreden. Een mooie en indringende manier om zaken bespreekbaar te maken. Een spannende discussie volgt op dit stuk.

Een bezoek aan een bandenfabriek, gesprek met management en vertegenwoordigers van de vakbond. Verrassend om te zien hoe goed men elkaar weet te vinden in dit bedrijf. Dat is lang niet overal zo. Een werkgever die zegt baat te hebben bij een sterke bond waarmee hij zaken kan doen. Die ervan overtuigd is dat een tevreden werknemer een hoog productieve werknemer is. En een werknemer die zegt zich medeverantwoordelijk te voelen voor de gezondheid van het bedrijf. Ook hier verstaat men duidelijk de kunst van het geven en nemen.

Een bezoek aan Pontianak op het eiland Kalimantan staat als volgende op het programma. De stad ligt precies op de evenaar. Voorlopig ben ik gestrand op Soeharto Hatta, het vliegveld van Jakarta. Ik hoop nog te kunnen vertrekken en daar mensen van de dienstenbond en de houtbond te spreken.

Wordt vervolgd.

Jaap Smit
Voorzitter CNV

Tip: bekijk op youtube het theaterspel waarin huishoudelijk werkers zelf als acteurs optreden.


cnvinternationaal.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Geven en nemen in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geven en nemen in Indonesië   Geven en nemen in Indonesië Icon_minitimema 4 jun 2012 - 12:02

Jaapio schreef o.a. dit:
"Hoe anders is dat hier in Indonesië. Alleen het verkeer al. Aan alles is te zien dat men hier nog weet wat het betekent om 'te geven en te nemen'. Het lijkt een chaos, maar het loopt als een trein. Ik zou een rit achter het stuur niet overleven en mij voortdurend over alles en nog wat opwinden, maar mijn Indonesische chauffeur rijdt ontspannen rond en ik heb geen ongeluk gezien..... Het zou voor velen van ons leerzaam zijn om hier eens een week te zijn en je dan te realiseren hoe goed zaken in ons eigen land geregeld zijn!........ etc. "

Japio, spreek je jezelf niet tegen?
Men weet daar (in Indonesia) dus niet "wat geven en nemen is".... en even later "geen ongeluk gezien..." Neen, dat klopt als een bus en een kereta api op de rails. Want JUIST daar weet het verkeer (grotendeels) wat geven en nemen is. Moet je hier In Holland eens tellen hoeveel middelvingers je ziet, hoeveel bumperklevers je ziet en hoeveel loeiende ambulance sirenes je niet hoort...ondanks al die orde regels hier en ondaks dat Japio opmerkt hoe goed de zaken in ons eigen land geregeld zijn.....

Japio schreef ook dit: Veel lijkt op hoe zaken bij ons gaan. Overigens is onze organisatiegraad nog vele malen hoger dan hier in Indonesië!

Dank je de koekoek of perkutut. Van mij mag Japio best zijn neusje stoten tegen het systeem van: 240 miljoen mensjes die zo goed mogelijk hun dagelijkse kost proberen te verdienen. En als er überhaupt een rebelse werknemer/-neemster zijn/haar bekkie durft open te doen, dan staan er duizenden anderen meteen in de rij om het baantje over te nemen. Japio, van mij mag je eerst proberen werkaanbod te regelen, zodat allen werk hebben en dan pas mag je het proberen te ordenen conform de CNV normen en waarden van Jip en Janneke. Die verrekte "opgeheven vinger" zienswijze weer. Ze leren het nooit hier.

Jaja, een volstrekt andere cultuur dan bij ons.... schrijft ie. Wat had ie gedacht? Een stel geordende vakbondsleden op de boerenklompen die voor elk kwartier overwerk op de sawa, de overwerktarieven betaald krijgen? Wil ie 100 miljoen orang tani in de bond krijgen? Wil ie de houtbond gaan ompraten? " He jochies, denk erom, we kappen geen hout, zolang er geen keurstempel uit Holland op staat? "
Nog steeds de koloniale toestanden te vinden? Waarbij er geregeld werk was voor de "bevoorrechten." Of weet ie überhaupt over die tijden niets?

Jaja, Japio heeft weer een leuk vakantiereisje afgeknibbeld van het budget van de CNV.... Prachtig land hiero. Kijk 's Mien, allemaal klapperbomen en oh kijk daar 's allemaal pisangbomen. Shit, de mangga's vallen hier zomaar op de grond en in dat geregelde Holland moet ik verdorie 1 euro betalen voor een onrijp geplukte mangga in de uitverkoop van de supermarkt. Oh en daar loopt een krupukventer zijn krupuk te vekopen voor een duppie maar... sjonge jonge Japio, wakker worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Geven en nemen in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geven en nemen in Indonesië   Geven en nemen in Indonesië Icon_minitimema 4 jun 2012 - 23:54

Inderdaad Bro Henri,
Juist het verkeer weet wat geven en nemen is.
Het lijkt of iedereen in het verkeer door elkaar krioelt, maag men neemt en geeft elkander voorrang,degene die dat niet doet of niet goed oplet hoort vlak bij hem wel iemand schreeuwen: mau mati? (wil je doodgaan). Zo is hij weer "bij de les" .

Bro Henri, ik sluit me helemaal aan bij je toelichting en opmerkingen!

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Geven en nemen in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geven en nemen in Indonesië   Geven en nemen in Indonesië Icon_minitimedi 5 jun 2012 - 14:58

04.06.2012
Macet in Jakarta


Dit woord zal ik niet snel vergeten, vervolgt Jaap Smit zijn blog over zijn korte trip naar Indonesië voor een werkbezoek aan CNV partner KSBSI. Ik geloof dat ik ongeveer de helft van mijn tijd in een 'macet' heb doorgebracht. Je begrijpt het wellicht al, 'macet' betekent file.

De voorspelling doet hier de ronde dat in 2015 het verkeer in Jakarta volledig zal vastlopen en dat je dan veroordeeld zult zijn tot files van een paar dagen waar je niet uitkomt. Het verkeer is hier in een woord gewoon een ramp. Dat is het dus ook voor al die mensen die voor hun werk in Jakarta moeten zijn. Ze mogen dan weliswaar in het algemeen een 40 urige werkweek hebben, althans formeel, maar tel daar maar minstens de helft bij op voor het verkeer.

De cijfers geven aan dat sinds 1998 grote vorderingen zijn gemaakt op het gebied van sociale zekerheid, arbeidsmarkt en bestrijding van de armoede. Toch leeft nog steeds 52% van de bevolking onder de armoedegrens van 2 dollar per dag!


Werknemer wordt dagloner

Ook hier zien wij de enorme flexibilisering van de arbeidsmarkt. Meer en meer wordt de werknemer een dagloner en wordt het ondernemingsrisico op hem afgewend. Een bezoek aan een visverwerkend bedrijf leert mij dat in een paar jaar tijd van de 800 oorspronkelijke werknemers er nu nog 500 over zijn. De helft werkt nu op een flexibel contract. Zodra deze flexibele krachten overwegen te organiseren of zich willen aansluiten bij de vakbond, wordt hun tijdelijke contract niet meer verlengd!


Vrouwen in de visfabriek

Van de 500 werknemers in de visfabriek is 85 % vrouw. Het aantal werkende vrouwen is hier zeer groot. Het zou mooi zijn als dat het gevolg zou zijn van een geslaagd emancipatieproces, maar het is hier bittere noodzaak. Kinderen worden opgevangen door familie. Vader en moeder zijn de hele dag aan het werk en gaan vroeg weg en komen laat thuis vanwege de 'macet'.

Ik sta er inmiddels al weer een uur in en ben hooguit 50 meter opgeschoven. Op weg naar een lunchafspraak, maar dat zal wel een diner worden, schat ik zo in........

Jaap Smit
CNV Voorzitter


cnvinternationaal.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Geven en nemen in Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geven en nemen in Indonesië   Geven en nemen in Indonesië Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Geven en nemen in Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indische Nederlanders geven hun verhaal door met geschiedeniswand
» Toko neba en Anak Asuh geven gevangenen in Indonesië rechten
» Lopen de spanningen op de Molukken op of nemen ze af?
» Waarom de Nederlandse doofpotstaat moet ophouden anderen de maat te nemen
»  Engelse les geven op Bali

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: