Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Verdien aan de allerarmsten ter wereld

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimewo 27 jun 2012 - 12:19

Verdien aan de allerarmsten ter wereld
duurzaam | helden | 27 jun 2012 | Pierre de Winter |


Vanuit Banda-Aceh op Sumatra verkopen Lieselotte Heederik en Guido van Hofwegen goedkope waterfilters aan de allerarmsten. Hoe verkoop je een product aan de allerarmsten ter wereld en verdien je er zelf een goede boterham mee?

Producten verkopen aan de allerarmsten op deze aardbol – in de literatuur ‘The bottom of the pyramid’ genoemd – is geen sinecure. Pas sinds de laatste tien jaar proberen bedrijven deze 2,5 miljard mensen die dagelijks met niet meer dan 2,5 dollar moeten rondkomen, als potentiële consument te zien. Maar een product ontwikkelen dat zowel aan hun behoeften voldoet als aan de reikwijdte van hun portemonnee, is voor veel bedrijven – waaronder grote multinationals – te moeilijk gebleken.

Verkoopmodel
Zo niet voor Lieselotte Heederik en Guido van Hofwegen. Met hun op Sumatra gevestigde bedrijf P.T. Holland for Water produceren zij goedkope waterfilters onder de merknaam Nazava. Momenteel verkopen ze er meer dan duizend per maand aan de allerarmsten in Indonesië. “De mensen hier hebben gewoon behoefte aan ons product”, vertelt Heederik. “Een tijdje geleden was ik voor een demonstratie op Flores, waar 250 vrouwen kwamen kijken. Dat zijn vrouwen met een maandinkomen van 50 euro. Onze filters kosten gemiddeld 13 euro. Een groot bedrag voor ze, maar 200 van hen wilden er onmiddellijk een kopen.”

Waarom? “Omdat de 100 miljoen Indonesiërs die geen toegang hebben tot schoon drinkwater, hun water moeten koken op houtvuur of kerosine. Flessenwater is te duur voor ze. Dat kost op jaarbasis 130 dollar, terwijl ze met ons filter in die periode 9 dollar kwijt zijn. Die vrouwen spenderen hele dagen aan het vinden of regelen van brandhout. En als er geen hout is, maken ze hoge kosten om water te koken op gas of kerosine.”

Klantwensen
Een inkopper dus? Nou, zo simpel ligt dat niet. Heederik: “Omdat we dachten dat de prijs allesbepalend was voor het succes, ontwikkelden we de allergoedkoopste waterfilter die we konden bedenken: een blauwe emmer met ons filterelement (filterkaars) erin.” Maar zo goedkoop als het was, het toestel sloeg niet aan. “De blauwe emmer gaf teveel associaties met een prullenbak. Toen we een transparante versie hadden ontwikkeld, die wat duurder was, sloeg-ie wel aan.”

Het was een belangrijke les voor de twee.

lees verder op sprout.nl

Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimewo 27 jun 2012 - 22:56

Sorry dat ik hier negatief over oordeel.

Tijdens mijn werkzame (nu ben ik gepensioneerd) heb ik talloze waterfilters wetenschappeijk onderzocht (samen met andere laboratoria, waaronder andere het RIVM en het KIWA) en dit type (althans de "kaars") ken ik ook, dat bestaat al heel lang.

1.)ten eerste: er wordt beweerd dat de poriën zo klein zijn dat er geen bacteriën doorheen komen, maar dat is maar gedeeltelijk waar.
De gewone, onschuldige bacteriën worden merendeels inderdaad tegen gehouden, maar veel pathogene (ziekteverwekkers) bacteriën gaan er vrolijk door het filter (niet alle soorten).
Ze gebruiken zilver om de bacterie die toch nog door het keramische filter komt om die te doden. Dit is al in tegenspraak met wat ze schrijven: de poriën zijn zo klein dat er geen bacterie doorheen komt, waarom gebruik je dan daarna toch zilver?
Overigens: de bacterie dodende werking van zilver is allang achterhaald, dat werkt alleen bij sommige bacteriën en pas na urenlange inwerking, mits er geen oxidatielaag op is gekomen. die oxidatielaag komt door inwerking van de zuurstof dat in het vuile water zit en vooral door zwavelverbindingen die altijd in de ontlasting van alle dier (dus ook mens) soorten voorkomt. Dus altijd in het "vuile " rivierwater of het water uit open putten. Zwavelverbindingen komen gewoon door het filter en de actieve kool heen, ze worden echt niet tegen gehouden! Weg activiteit van het zilver... !
Maar het meest gevaarlijke is dat VIRUSSEN er bijna allemaal gewoon doorheen komen en daar kan de actieve kool en het zilver niets aan "doden".

2.) ten tweede: de actieve kool heeft maar een beperkte werking, afhankelijk van de vervuiling en soort vervuiling, verlies de actieve kool zijn werking en moet opnieuw geactiveerd worden of vervangen. Activeren is vrij lastig onder eenvoudige omstandigheden: de actieve kool moet verhit worden op de juiste temperatuur (is niet moeilijk, is ongeveer iets lager dan de temperatuur van brandend hout) maar wel zonder toetreding van zuurstof (industrieel wordt vaak verhit stikstof gebruikt, maar dat is in primitieve omgeving onmogelijk).

3.) ten derde: het schoonmaken van de buitenkant van de keramische kaars gebeurd door eigenlijk de buitenste laag ervan af te schuren. dat haalt dan het grote vuil wel weg, maar het fijnere vuil zit dieper. Ze schrijven ook dat je net zo lang moet gaan schuren dat de "kaars" weer wit is.
Nou daar zit 'm nou de kneep. Dat hangt ervan af hoe vuil het begin water was. Als het tegenzit dan ben je zo door de "kaars" heen.
Ik snap niet waarom het vuile water niet eerst door een mechanische microzeef wordt gehaald, die is is wel snel verstopt, maar gemakkelijk schoon te maken.
Dit soort zeef werkt ongeveer hetzelfde als het water eerst door een filter van wc-papier of keukenpapier te zeven. Alleen papier kan je niet schoonmaken, een mechanische microzeef wel.

Slot conclusie:
Puur commercieel product dat prima te verkopen is aan mensen die te weinig kennis van bacteriologie, chemie en technologie hebben....
Ik noem dit zwendel: de onwetende mensen een product verkopen, dat in demonstratie (en in het begin van het gebruik) redelijk werkt, mits het "vuile" water niet te veel vervuilt is. Maar niet voor langdurig gebruik geschikt is, dus na enige tijd: opnieuw kopen, pure handel dus..

Ze hebben al een uitvlucht bedacht: gebruik alleen water dat je vroeger gebruikte na het koken op olie, gas of sprokkelhout.
Dat was weliswaar visueel viezer van kleur, maar wel volledig virus en bacterie vrij !!!
Dit water ziet er (in het begin) helder uit, zie verder de bovenstaande punten.

Volgens mij weet bro Henri hier ook het één en ander van, hij heeft vroeger ook in de waterzuivering gewerkt.


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimedo 28 jun 2012 - 10:46

duim helder uitgelegd, DK.

het idee om de alleramsten te helpen is mooi, maar het lijkt erop dat degene die hiervan beter worden zijzelf zijn..
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimedo 28 jun 2012 - 16:40

....Volgens mij weet bro Henri hier ook het één en ander van, hij heeft vroeger ook in de waterzuivering gewerkt.....

Wie ?? Ikke??? wistle wistle wistle

Ik was slechts aanwezig in die "achterlijke" gebieden, keek 's rond en dacht... percuma dese. (haalt niets uit.)

Voorbeeld:
In de binnenlanden van Noord Malaysia.... Filtertje bouwen met inlaatwater uit de kali... prachtig mooi schitterend idee. Filter bouwmateriaal en toebehoren geleverd door Nederland (subsidie) en onderhoud moest daarna zelf gedaan worden door de bevolking.... Not dus.
Na een paar maandjes teruggekomen om te checken of filters nog goed werken.... Werkte héél goed zelfs... Men had een bypass van bambu piping gemaakt, want de groffe metalen voorfilter (soort vorkachtig apparaat die dode bomen, kadavers van koebeesten/karbouwen, grote taken en overig grof vuil) was compleet verstopt en men had geen materieel bij de hand om het te demonteren en en schoon te maken, dus..... gewoon bypass maken en vuil rivierwater dook rechtstreeks meteen de voorraadtanks in.
De meerlaagsfilterbakken? Apa itu? Volledig vervuild (kiezel, grof zand, fijn zand en dan door naar calcium carbonaat filter) en aansluitend de activated carbon filters en ozon installaties.... niets werkte meer.

Voorbeeld 2: Fase 2 Bandung watertreatment voor drinkwater....
AWWA normen zeggen: plus of minus 5% discrepancy toegelaten in waterfilter materialen... PDAM koopt zand in voor de filters... Moet droog zand zijn en dan pas de norm toelaten puls of min 5% tolerantie in wicht of volume.... Tatatatata.. Slimme inkoper van PDAM maakt deal: Vul de vrachtwagens die het "droge " zand aan voeren vol met water, dus hoeveel droog wicht klopt niet meer. is beinvloed door gewicht van water.... Vrachtwagen vol droog zand = 20 ton... Met water erbij is ook 20 ton (nadat men droog zand eruit heeft gekieperd en doorverkocht), maar wel minder zand. Gevolg: filters werken niet naar behoren, dus water blijft "rot". Als daarna de act.carbon of mangaan dioxide of calcium carbonaat filters erop los gelaten worden, krijg je poppen aan het dansen. De geklste lab.cijfers worden dan gemeten.
Weer gevolg: consument klaagt dat water kwaliteit pet is maar haalt gelaten schouders op, inkoper PDAM viert mooi weer en iedereen kijkt in de lucht naar de zwaluwen die sjilpend overvliegen.

En dat was water voor de grote stad, laat staan water voor de desa of kampung.

Ander voorbeeld: Surabaya heeft natuurlijk ook een PDAM die voor drinkwater verantwoordelijk is.... no no no mister, op de gekste en ongelegen momenten komt er bruine modderdrab uit... dus vele ingezetenen boren putten op hun erf, denderen er een standaard mechanisch huisfilter installatie op (Made by Aquapur of iets dergelijks) en zeggen dag dag tegen de PDAM met hun roestige piping en verwaarloosde filters. Waarom zouden anders die 5 sterren hotels hun eigen filter installaties niet hebben?

Waarom zouden anders al die dranken fabrieken niet hun eigen purificatie systemen hebben?

Maaaaaaar, ik zeg niet waar en welke drinkwater maatschappijen ook wel eens "scheef door de bocht gaan". Ook hier gebeuren rare dingen.... Voorbeeld: een gevoeligheids sensor om vuil te meten van een steriele vloer vlakbij het looppad waar Jan en Alleman voorbij loopt en ze het gek vinden als zo'n ding op de gekste momenten begint te loeien en de lab.jongens met zijn allen op draven om te meten en tot de conclusie komen, dat het loos alarm is. En als klap op de vuurpijl: dat ding is ook nog geschakeld via de PLC op het brandweer alarm. Kassa, toetutoetuuut brandweerauto aandraven. Maar niemand die op het idee komt om 's te kijken naar de plaats waar die dingen gemonteerd zijn... Loze manuren als resultaat.... Was niet mijn verantwoording en bagian, maar ik lachte me wel een kriek....

Laatste klus van me: Iedereen was vergeten dat Nederland wel eens vorstperiodes kent. DK, ff nadenken: Wat gebeurt er als je stalen piping door een muur heen bouwt, waarvan de buitenkant in de vorst staat en de binnenkant in een omgevingstemperatuur van +17C en gaat de piping daarna voor schoonmaak demonteren om later na schoonmaak weer PROBEREN te monteren.... Van je levensdagen passen de metale doorvoeren niet meer.. Staal krimpt en zet uit is het principe.
OK zegt schrandere onderhoudsmonteur, ik leg de warme piping ook in de kou, dan passen ze weer... YES, manieheus, want de binnenpiping was ineens te kort geworden om te passen op de stuurkleppen... een centimeter of 30 maar op een lengte van 3oo meter. hihihihi.
Kwestie van economie: De bouwer krijgt meeropdracht om flexibele moffen en doorvoeren in de muur te bouwen... Dank u dank u, zegt bouwer en dient nota in van 100.000 euro meerwerk.

DK heeft gelijk: het is een kwestie van uang/duit masuk kantong dulu en we zien wel weer verder. En zolang de opdrachtgevers mee kunnen plukken, zolang zal er ook worden gebouwd en verkocht ten koste van de ruggen van Bapak Miskin en Ibu Sret Srot Srampangan toch, alom ter wereld.... Idem South America, Afrika.


En bovenstaand heb ik geleerd en meegemaakt uit hoofde van mijn beroep als postzegel falsificateur... eh sorry, buiging ik bedoel postzegel verificateur.... Embarassed
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimedo 28 jun 2012 - 22:28

Zie je wel, Wu, dat bro Henri ook heel veel weet van waterzuivering en wij zijn allebei van dezelfde mening, zoals Bro Henri zegt:
Citaat :
het is een kwestie van uang/duit masuk kantong dulu en we zien wel weer verder. En zolang de opdrachtgevers mee kunnen plukken, zolang zal er ook worden gebouwd en verkocht ten koste van de ruggen van Bapak Miskin en Ibu Sret Srot Srampangan toch, alom ter wereld.... Idem South America, Afrika.

Rijk worden door misbruik maken van arme mensen, die moeilijk aan drinkwater kunnen komen No

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimedo 28 jun 2012 - 22:37

't is overal ter wereld hetzelfde, DK..
altijd eerst zorgen dat je eigen zakken goed gevuld zijn!
de rijken worden steeds rijker en de armen steeds armer
bonussen-cultuur
profiteren van de onwetendheid van anderen
ik ik ik...

Evil or Very Mad zogenaamd helpen, maar ondertussen..!
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitimedo 28 jun 2012 - 22:42

Wu, dat is toch triest. Evil or Very Mad

DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Verdien aan de allerarmsten ter wereld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Verdien aan de allerarmsten ter wereld   Verdien aan de allerarmsten ter wereld Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Verdien aan de allerarmsten ter wereld
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Verdien aan de allerarmsten ter wereld
» Van het land met de hoogste toren ter wereld naar de grootste archipel ter wereld
» Nederlandse kinderen op Bali leren op school leven met de natuur
» Teken en zie de wereld, oorlogsveteranen van Suriname
» Vrouw zet hagedis op de wereld

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: