Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimewo 15 aug 2012 - 16:40


Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' 08_pos10


Museum zoekt eigenaren foto's
Toegevoegd: woensdag 15 aug 2012, 08:06


Het Tropenmuseum gaat foto's uit voormalig Nederlands-Indië online beschikbaar stellen. Met de actie 'Foto zoekt familie' wil het museum en KIT Information and Library Services op zoek gaan naar de rechtmatige eigenaren van 335 fotoalbums uit de koloniale tijd.

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' 08_tro10
In het Tropenmuseum in Amsterdam komen families uit het voormalig Nederlands-Indië zoeken naar hun vermiste fotoalbums. Tropenmuseum Amsterdam.

Vanaf vandaag start het Tropenmusuem een actie om sponsors te werven voor de ontwikkeling van een website en bijbehorende app om de circa 80.000 foto's te digitaliseren. Als voorproefje zijn alvast een aantal foto's digitaal beschikbaar gesteld. Als het museum genoeg geld bij elkaar krijgt, zijn alle albums vanaf begin 2013 beschikbaar.

Achtergelaten
De albums zijn tussen 1945 en 1949 achtergelaten door Indische Nederlanders die hun land verlieten tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Nederland probeerde na de Japanse bezetting met de politionele acties het gezag in Nederlands-Indië te herstellen, maar slaagde daar niet in. In 1949 werd Indonesië onafhankelijk.

Nederlandse militairen verzamelden de albums die ze vonden en brachten ze naar Nederland. In 1948 werden er ruim duizend afgeleverd bij het Tropenmuseum. Op speciale kijkdagen vonden veel families hun albums later terug, maar van 335 albums zijn de eigenaren nooit opgespoord.

App
Het Tropenmuseum wil alle foto's uit die overgebleven albums beschikbaar maken via websites en sociale media, in de hoop dat de eigenaren of nabestaanden zich melden. De verhalen achter de foto's kunnen dan alsnog worden gedocumenteerd.

Volgens het museum is het nu of nooit, omdat veel direct betrokkenen die nog leven inmiddels een hoge leeftijd hebben bereikt.

Via een speciale 'Foto zoekt familie'-app kunnen kinderen en kleinkinderen de foto's aan hun ouders of grootouders laten zien en met hen in gesprek gaan over het Indische verleden.


NOS
Terug naar boven Ga naar beneden
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimewo 15 aug 2012 - 16:41


  • NOS Nieuws: Tropenmuseum: 'foto zoekt familie'
    15 augustus 2012, 12:17 | Audio | Duur: 02:27

'Foto zoekt familie'. Dan hebben we het over foto's uit het uit voormalig Nederlands-Indië. Kort na de Tweede Wereldoorlog verlieten duizenden Indische Nederlanders Indonesië. Fotoboeken bleven achter. Die werden later afgeleverd bij het Tropenmuseum. Veel zijn terug bij de rechtmatige eigenaren, maar nog niet allemaal. Pim Westerkamp, conservator Zuid-Oost Azië bij het Tropenmuseum.
Terug naar boven Ga naar beneden
iaf

iaf


Aantal berichten : 326
Registratiedatum : 26-03-10

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 20 aug 2012 - 10:28

Foto zoekt Familie
help het Tropenmuseum om Indische fotoalbums terug te geven aan hun eigenaren


Het Tropenmuseum en KIT Information and Library Services zoeken met de digitale actie Foto zoekt familie de rechtmatige eigenaren van 335 fotoalbums uit voormalig Nederlands-Indië.

Nederlands-Indië, 1945-1949: duizenden Indische Nederlanders verlaten hun land tijdens de Nederlandse strijd tegen de Indonesische onafhankelijkheid. Ze vertrekken naar Nederland, honderden dierbare fotoalbums blijven achter. Tijdens de zogeheten politionele acties verzamelen militairen en Rode Kruis-medewerkers honderden achtergelaten albums en brengen ze naar Nederland.


Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' 08_tro11
Een Indo-Europese meisje leest voor uit een kinderboek Datering: 1925-1935 Collectie: Tropenmuseum

Ruim duizend worden in 1948 afgeleverd bij het Tropenmuseum. Op kijkdagen vonden veel families hun albums later terug, maar van 335 van de rechtmatige eigenaren ontbreekt nog elk spoor.

Amsterdam, 2012: het Tropenmuseum is op zoek naar de eigenaren van deze 335 overgebleven familiealbums, met maar liefst 80.000 foto’s. Het zijn vaak intieme taferelen. Jongeren lezen samen een boek, mensen in badpak staan klaar om een duik te nemen, kinderen spelen in de tuin. Wie zijn deze mensen? Van wie zijn deze foto’s? Wie herkent ze nog? Het museum heeft ze nog steeds in bewaring en wil ze teruggeven aan de eigenaren of hun nazaten. Het is nu of nooit: veel geportretteerden of direct betrokkenen hebben inmiddels een hoge leeftijd bereikt.


Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' 08_tro12
Portret van een Indo-Europees gezin Datering: 1925-1942 Foto: Yayoi Collectie: Tropenmuseum

Door begin 2013 de albums te digitaliseren en beschikbaar te stellen via websites en sociale netwerken, hopen we de eigenaren of hun nabestaanden terug te vinden.

Het is de enige mogelijkheid om de laatste verweesde albums terug te brengen naar hun families. We zullen de betrokken families vragen naar de verhalen achter de foto’s en die documenteren: de koloniale geschiedenis blijft zo doorleven in persoonlijke verhalen.

Om de albums te digitaliseren en beschikbaar te stellen en om de oudste generaties Indische Nederlanders te bereiken, hebben we een App nodig. Met een App worden gesprekken over de foto’s op elke plek mogelijk.

Een kind of kleinkind laat de foto’s op zijn smartphone of tablet zien aan zijn ouders of grootouders. Staan ze er zelf op of herkennen ze mensen? Verschillende generaties raken zo in gesprek over het Indische verleden.

Om de albums te digitaliseren, de website en App te kunnen maken, hebben we geld nodig. Iedereen kan tussen 15 augustus en 15 november 2012 een bijdrage storten via www.voordekunst.nl . Alleen met bijdrages van het publiek, gaat Foto zoekt familie door. En hoe meer iemand geeft, hoe groter de tegenprestatie!


Ingezonden mededeling | 19-8-2012

fotografie.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimeza 24 nov 2012 - 14:35


Foto zoekt familie is succes

Succesvolle crowdfunding door Tropeninstituut voor Foto zoekt familie

Dankzij ruim 230 donateurs is maar liefst 125 procent van het benodigde geld voor Foto zoekt familie opgehaald via crowdfunding. Met het project Foto zoekt familie willen het Tropenmuseum en KIT Information and Library Services (KIT ILS) de rechtmatige eigenaren van 335 fotoalbums uit voormalig Nederlands-Indië terugvinden.

Het bedrag, 13.150 euro, wordt gebruikt om alle albums te digitaliseren. Vanaf januari 2013 kunnen ze via een website en een App overal ter wereld worden bekeken. Een bijzonder en onverwacht resultaat is dat dankzij de publiciteit rond de crowdfunding via www.voordekunst.nl al een eerste eigenaar is teruggevonden.

Een 86-jarige vrouw uit Zuid-Afrika herkende haar eerste album uit haar jeugd waarvan zij al bijna zeventig jaar gescheiden is. Een nicht zag haar naam staan in een verhaal over Foto zoekt familie in de Volkskrant. Het album werd door het Tropenmuseum en ILS versneld gedigitaliseerd en beschikbaar gesteld aan de 86-jarige, waarna zij het daadwerkelijk herkende. Haar dochter reageert: “Wat geweldig om nu deze foto’s te zien van mijn moeder en andere familieleden. Ik ben zo opgewonden dat mijn moeder haar eerste jeugdalbum binnenkort weer in handen heeft na al die jaren!”


Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' 08-11_10
Foto uit familiealbum, 1900-1940. Collectie: Tropenmuseum, inv. nr. 60045727

Het aanzienlijke bedrag van 13.150 euro werd tussen 15 september en 15 november 2012 bijeengebracht door ruim 230 donateurs, in ruil voor een passende tegenprestatie. Dit is 2650 euro meer dan het benodigde bedrag van 10.500 euro.

Daarnaast werd ook nog eens 737,72 euro rechtstreeks binnengebracht via donaties van bezoekers van het museum en de bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Het extra bedrag kan goed worden gebruikt worden om betrokkenen te bereiken die in het buitenland wonen en onderzoek te doen naar de achterkant van de foto’s, waarop regelmatig relevante informatie terug te vinden is.


Ingezonden mededeling | 21-11-2012

fotografie.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 16:28


http://www.fotozoektfamilie.nl/


Welkom op de site van Foto zoekt familie. Met dit project willen het Tropenmuseum en de KIT bibliotheek (KIT ILS) de rechtmatige eigenaren van 335 fotoalbums uit voormalig Nederlands-Indië terugvinden. Dankzij ruim 230 donateurs is voldoende geld geworven om alle albums te digitaliseren en op deze website te presenteren. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de digitalisering van de albums en de update van de website.

Op maandag 4 februari gaat het project t een nieuwe fase in. Op die dag verschijnen de eerste albums online. In de daarop volgende weken zullen regelmatig nieuwe albums worden toegevoegd.

Op 1 april wordt de app gelanceerd, waarin alle 335 albums kunnen worden bekeken en becommentarieerd.


Wilt u weten of er albums van uw familie te vinden zijn, of wilt u meehelpen met de zoektocht naar de rechtmatige eigenaren? Hou deze site dan in de gaten, of meld u aan voor de nieuwsbrief.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 17:10

Leuk onderzoeksitem:

Waarom staan er zo weinig indo's in de albums.
Waarom lijken al die albums van totoks te zijn?

Indo's hadden meer mogelijkheden de albums te bewaren in 41-50 ?
Zelf meenemen of in bewaring geven bij iemand die niet geinterneerd werd ?
Indo's waren minder rijk, dus minder geld voor foto's maken ?
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 17:55


Ben benieuwd of er zo'n onderzoek komt....
Ik heb ook op Java Post die foto's gezien en ik vroeg me ook hetzelfde af. Zijn er uberhaupt fotoalbums van Indofamilies tussen al die andere albums te vinden? Of komen die pas als laatste online?

Wijzelf hebben geen fotoalbums van heel heel vroeger; mijn vader was bij het KNIL, en opa verhuisde steeds. Eerst van de ene naar de andere wijk in Semarang, en later naar Soerabaja omdat men dacht dat het daar veiliger was.. en ik vraag me af of je dan nog wel puf hebt om met fotoalbums te gaan lopen slepen als je al met andere spullen moet sjouwen zoals kleding, pannen, bultzakken... ofzo..
Mijn moeder heeft ook geen oude familiealbums..

Ik kan niet wachten tot alle albums online staan.
Probleem is alleen: hoe weet je dat het familie van je is als je niet weet hoe ze eruit hebben gezien? En als je niet alle namen kent/herkent, of weet waar ze gewoond hebben?
Ik mis de oudere generatie die het nog wel zou kunnen weten
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 19:53

Ik vrees dat de albums die nu online staan representatief zijn voor de hele hap.
Dus ... weinig indo.
Dan is de vraag interessant: waarom is dat zo?

Mijn ouders verloren ook alle foto's door de oorlog.
Mijn vader was als krijgsgevangene. Mij moeder en haar ouders moesten halsoverkop verkassen naar een "beschermde wijk" .. Dat heette toen nog geen 'kamp'
Veel spullen kon men niet meenemen en bleven achter in het huis , die vaak geplunderd werden en toen gingen mensen er wonen.

Je kunt ook denken : wie vond die albums ? Hollandse jongens, net uit Nederland... en zij zagen indo's aan voor Indonesiërs ? Dus die indo-albums werden niet meegenomen ?


Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 21:10


Zou het? Het kan er bij mij niet in dat je als Hollandse jongen, uitgezonden voor oorlogvoeren, gevonden fotoalbums van onbekenden meeneemt.. je plunjezak is al zwaar genoeg..
Ik meen ergens gelezen te hebben dat mensen van het Rode Kruis oid dat wel deden.. kan het?
en ja... wat zou dan het criterium zijn geweest om albums wel of niet mee te nemen?

Nicht van mijn vader heeft wel hun fotoalbums meegenomen. Zij (de vrouwen) zijn de hele oorlog zo'n beetje in hun eigen buurtje gebleven en zijn al snel naar NL gerepatrieerd. Haar moeder was ook mee, en ik denk dat zij, tante, wel erg aan die oude foto's gehecht was.. en daarom heb ik nu een paar foto's .. maar ja: wie is wie? Er is een oude dame, als je de foto erg uitvergroot, kan ik mijn vader in haar gezicht herkennen. Maar ja, wie is zij? oma Fientje? haar moeder misschien? Lastig om leeftijden te schatten, ik heb geen vergelijkingsmateriaal.. en niemand die het nog weet die het kan vertellen... grr...
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Boeroeng

Boeroeng


Aantal berichten : 931
Registratiedatum : 03-01-09

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 21:58

wu schreef:

Zou het? Het kan er bij mij niet in dat je als Hollandse jongen, uitgezonden voor oorlogvoeren, gevonden fotoalbums van onbekenden meeneemt.. je plunjezak is al zwaar genoeg..
Ik meen ergens gelezen te hebben dat mensen van het Rode Kruis oid dat wel deden.. kan het?
en ja... wat zou dan het criterium zijn geweest om albums wel of niet mee te nemen?
Wie verzamelden de albums ? Rodekruismensen .... uit Nederland of een ander blank land ?
Of de blankheid was een selectiefactor of er was iets anders .
Wat je zei bijv dat in jouw familie mensen die niet in het kamp waren de albums bewaarden in de oorlog. Veel blanke mensen konden niet zo snel iemand vinden toen ze direct het kamp in moesten ?
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 18 feb 2013 - 22:43



wauw... je bent al bezig geweest, zie ik... duim
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimedo 14 maa 2013 - 15:20



Foto zoekt familie weer een stap verder

Gepubliceerd 12 maart 2013 19:46 | Laatste update 12 maart 2013 20:55

AMSTERDAM - Het Tropenmuseum in Amsterdam lanceert op 1 april een app waarmee alle ’verweesde’ fotoalbums uit voormalig Nederlands-Indië kunnen worden bekeken en eventueel becommentarieerd.

De app is te downloaden op www.fotozoektfamilie.nl
Het is de volgende stap in de grote actie ’Foto zoekt familie’ die het museum acht maanden terug begon met geldinzameling. Han Go (44) is samen met zijn broer Bing (49) al vijftien jaar directeur van de oosterse voedselproducent Go-Tan in het Gelderse Kesteren. Ook zij komen uit een (Chinees-Indisch) gezin dat foto’s van toen kwijt is.

Wat er wél is, is niet veel. ’’Er moet dus meer zijn. Dan denk ik vooral aan foto’s uit Bandung.’’ Hij werd door het Tropenmuseum benaderd en besloot de actie te ondersteunen. Op de verpakkingen van bijgerechten emping (notenchips die lijkt op kroepoek) en emping blado staat sinds kort een foto van Indische Nederlanders, met als motto: ’Is dit jouw oma?’

De tweede generatie van het familiebedrijf plakt zo’n 80.000 stickers, de hoop is dat klanten de foto aan elkaar laten zien. Op deze manier kunnen alsnog eigenaren van fotoalbums worden gevonden. Go-Tan wil de actie binnenkort uitbreiden met meer historische foto’s.


gooieneemlander.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimedi 2 apr 2013 - 18:42


http://www.fotozoektfamilie.nl/ meldt:


Update nieuwe site
De nieuwe website met alle albums staat klaar. Vanaf 2 april (na 17.00 uur) kunnnen alle 335 albums worden bekeken en becommentarieerd.


(via de website en de app zijn de albums te doorzoeken)
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimedi 9 apr 2013 - 8:23

Pim Westerkamp over fotoalbums uit Nederlands-Indië.

De Halve Maan
Wekelijks opiniërend nieuwsprogramma met een scherp oog voor de ontwikkelingen binnen de moslim gemeenschap
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimedi 16 apr 2013 - 13:30

Indische fotoalbums gaan terug naar eigenaar

16 april 2013 »

door PhotoQ

Het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) geeft deze week zes verweesde familiealbums uit Nederlands-Indië terug aan de rechtmatige eigenaren. Woensdag zullen twee persoonlijk worden overhandigd in de Bibliotheek van het instituut in Amsterdam Deze heuglijke gebeurtenis kan plaatsvinden dankzij succesvolle crowdsourcing, een werkwijze waarbij zoveel mogelijk betrokkenen een bijdrage leveren aan een project, aldus een persbericht.

Het bericht vervolgt:

‘Foto zoekt familie’, de digitale zoektocht naar de rechtmatige eigenaren van ruim 300 overgebleven verweesde fotoalbums – in het bezit van het Tropenmuseum - is begin april van start gegaan. Alle albums zijn volledig door te bladeren via www.fotozoektfamilie.nl, een initiatief van het Tropenmuseum en KIT Information & Library Services, twee afdelingen van het Koninklijk Instituut voor de Tropen.

Vele partners
Iedereen kan meehelpen om de albums bij de rechtmatige eigenaren terug te bezorgen. We vragen bezoekers om tags te plaatsen bij de foto’s, wanneer er bijvoorbeeld plaatsen of personen worden herkend. Inmiddels zijn er al 2177 tags geplaatst, dagelijks komen er nieuwe bij. Vele organisaties hebben zich actief verbonden aan het project. Zonder hen zouden we geen successen kunnen boeken. Onder meer Java Post, Hoezoindo, Indisch 3.0, ISGeschiedenis en Stichting Pelita zorgen voor ruchtbaarheid onder de (nabestaanden van) Indische Nederlanders. En ook twee commerciële bedrijven dragen een steentje bij. Albelli Fotoboeken steunt het project door mooi geprinte versies van albums te maken. Van Go-Tan, producent van Aziatische levensmiddelen en exotische snacks, liggen de komende maanden tienduizenden zakken emping, emping blado en gendar manis in de supermarkt met maar liefst dertig verschillende stickers met familiefoto’s en de vraag ´Is dit uw oma?´.

Er waren al eerder twee albums in handen gekomen van de eigenaren, morgen worden de volgende persoonlijk overhandigd. Verder worden de komende weken nog minstens vier per post geretourneerd. Bijna dagelijks melden zich nu familieleden die het vermoeden hebben dat hun album tussen de ruim 300 exemplaren zit.

Waar komen de albums vandaan?
De albums bleven achter in Indonesië toen Indische Nederlanders het land verlieten tijdens de Nederlandse strijd tegen de Indonesische onafhankelijkheid tussen 1945 en 1949. Militairen en Rode Kruis-medewerkers verzamelden de albums en in 1948 werden ruim duizend afgeleverd bij het Tropenmuseum. Op kijkdagen vonden veel families hun albums later terug, maar van ruim 300 van de rechtmatige eigenaren ontbreekt nog elk spoor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimewo 17 apr 2013 - 22:10

Fotoalbums terug dankzij kroepoek


We besteedden begin maart al aandacht aan de honderden fotoalbums uit Nederlands-Indië die in het archief liggen van het Tropeninstituut en waarvan niemand de herkomst wist. Om de albums terug te brengen bij de rechtmatige eigenaar plaatste het Tropeninstituut foto’s uit de albums op kroepoekzakjes en op een website. Dit wierp zijn vruchten af. Inmiddels hebben al honderden mensen gereageerd op de actie en woensdag konden de eerste twee fotoalbums terug worden gegeven.

Filmpje Hart van Nederland
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimedi 23 apr 2013 - 15:45



Opnieuw zes verweesde Indische fotoalbums terug naar rechtmatige eigenaren

REGIO | 22 april 2013 | Door de dichtbijredactie, Wendy van den Berg (De Echo)



AMSTERDAM Zes verweesde familiealbums uit Nederlands-Indië zijn afgelopen week teruggegeven aan de rechtmatige eigenaren. De overhandiging had plaats in de bibliotheek van het Koninklijk Instituut voor de Tropen aan de Mauritskade 63.


De feestelijke gebeurtenis kon plaatsvinden dankzij het succesvolle crowdsourcing, een werkwijze waarbij zoveel mogelijk betrokkenen een bijdrage leveren aan een project. ‘Foto zoekt familie’, de digitale zoektocht naar de rechtmatige eigenaren van ruim 300 overgebleven verweesde fotoalbums – in het bezit van het Tropenmuseum - is begin april van start gegaan.

Alle albums zijn volledig door te bladeren via www.fotozoektfamilie.nl , een initiatief van het Tropenmuseum en KIT Information & Library Services, twee afdelingen van het Koninklijk Instituut voor de Tropen.

Iedereen kan meehelpen om de albums bij de rechtmatige eigenaren terug te bezorgen. Het instituut vraagt bezoekers om tags te plaatsen bij de foto’s, wanneer er bijvoorbeeld plaatsen of personen worden herkend.

Inmiddels zijn er al 2177 tags geplaatst, dagelijks komen er nieuwe bij. Vele organisaties hebben zich actief verbonden aan het project. Onder meer Java Post, Hoezoindo, Indisch 3.0, ISGeschiedenis en Stichting Pelita zorgen voor ruchtbaarheid onder de (nabestaanden van) Indische Nederlanders.

En ook twee commerciële bedrijven dragen een steentje bij. Albelli Fotoboeken steunt het project door mooi geprinte versies van albums te maken. Van Go-Tan, producent van Aziatische levensmiddelen en exotische snacks, liggen de komende maanden tienduizenden zakken emping, emping blado en gendar manis in de supermarkt met maar liefst dertig verschillende stickers met familiefoto’s en de vraag ´Is dit uw oma?´.

De albums bleven achter in Indonesië toen Indische Nederlanders het land verlieten tijdens de Nederlandse strijd tegen de Indonesische onafhankelijkheid tussen 1945 en 1949. Militairen en Rode Kruis-medewerkers verzamelden de albums en in 1948 werden ruim duizend afgeleverd bij het Tropenmuseum. Op kijkdagen vonden veel families hun albums later terug, maar van ruim 300 van de rechtmatige eigenaren ontbreekt nog elk spoor.

Dichtbij
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 29 apr 2013 - 21:32


Nederlands-Indisch fotoalbum terug bij familie in Voorburg

29-04-2013 | 20:29

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' 04_fot10

LEIDSCHENDAM-VOORBURG - Een fotoalbum uit de jaren dertig, dat al kwijt was sinds de oorlog, is weer teruggevonden. Het gaat om een fotoboekje uit Nederlands-Indië van de ouders van Pieter de Booij uit Voorburg.

Het album kwam terug via het Tropenmuseum, dat een grootschalige zoekactie doet naar de eigenaren van teruggevonden fotoalbums uit Nederlands-Indië.

In de jaren dertig vertrokken de ouders van Pieter de Booij naar Nederlands-Indië. Foto’s uit die tijd zitten in dit boekje dat jarenlang kwijt was. ‘Mijn moeder had geen enkele foto uit Nederlands-Indië. Dat is altijd een grote pijn geweest’, aldus Pieter.


Honderden albums

Tijdens de oorlog zijn er veel fotoboeken kwijtgeraakt in Nederlands-Indië. Via het Rode Kruis zijn er 355 fotoalbums teruggevonden, en naar het Tropenmuseum gebracht. Die is nu op zoek naar de eigenaren.

‘Onze albums zijn kwijtgeraakt omdat mijn ouders door de Jappen het huis uit zijn gezet. Ze moesten alles achterlaten.’ Op een foto uit van de kweekschool uit 1932 werd Pieters moeder herkend: ‘Via het archief van die kweekschool zijn ze erachter gekomen wie er met ‘ik’ bedoeld werd in de bijschriften.’


Herinneringen

Pieters ouders hebben nooit veel gesproken over de Jappenkampen en hun tijd in Nederlands-Indië. Maar door dit kleine album komen er toch familieherinneringen naar boven. ‘Wie weet gebeurt er nog een wonder en krijgen we over vijf jaar bericht dat er nog een album ligt’, aldus Pieter.

Wilt u weten of er ook een fotoalbum van uw familie in Nederlands-Indië is gevonden? Kijk dan op www.fotozoektfamilie.nl


bekijk de Video: Nederlands-Indisch fotoalbum terug in Voorburg op de site van Omroep West
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimeza 4 mei 2013 - 19:13

Een echo uit Indië
2 mei 2013 door Paul van der Heijden

Nijmegen heeft een echt Indisch verleden. Zo was de kazerne van de Koloniale Reserve voor duizenden soldaten de laatste springplank richting Indië; bij terugkomst bleven Indiëgangers hier vaak hangen en kochten er een huis met veranda. Maar het Indische verleden is niet speciaal gekoppeld aan steden als Nijmegen en Den Haag. Iedereen heeft wel een opa, oom of ander familielid die in Indië heeft gewoond. Wie de Almanak van Nederlandsch-Indië er op naslaat, komt geheid familie tegen.

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Heijden1925

Ook mijn familie heeft een Indische achtergrond. Mijn voorvaderen zijn geworteld in de Zeeuwse klei, totdat er eentje zijn vleugels uitsloeg en de sprong waagde naar Amsterdam. Eén van zijn zonen – mijn opa – ging nog een stap verder, naar Indië. Daar ontmoette hij een mooie dame wiens familie eveneens het avontuur had opgezocht. Ze trouwden en bleven wonen in Indië, waar ook mijn vader werd geboren. In 1942 kwamen ze in het Jappenkamp terecht en raakten al hun bezittingen kwijt. Na de bevrijding werd het er niet beter op, want in Indië brak de onafhankelijkheidsstrijd uit. Toen ze in 1946 per schip het land ontvluchtten, hadden ze niets meer. Zelfs hun kleren waren van het Rode Kruis.


Onlangs startte het Tropenmuseum de actie Foto zoekt Familie. Daarbij hebben ze ruim 300 ‘verweesde’ fotoalbums uit het voormalige Indië op internet gezet, in de hoop dat rechtmatige eigenaren of nazaten die zullen herkennen. En verdomd – eentje daarvan is een fotoalbum van mijn opa en oma. Vandaag hebben medewerkers van het Tropenmuseum het fotoalbum aan onze familie teruggegeven. De foto’s zijn uit 1925, opa en oma zijn net getrouwd, de hele wereld ligt nog aan hun voeten. Wat onzeker kijken ze de toekomst in, onwetend van de mooie tijd die ze zullen meemaken, en de ellende van de oorlog die ze te verwerken krijgen. Ik heb mijn opa en oma nooit gekend, ze zijn beiden in 1949 overleden. Maar nu, na 88 jaar, duikt er een fotoalbum op dat hen tot leven brengt en hen laat zien in de kracht van hun leven. Een stille, ontroerende echo uit Indië.

Dit artikel werd gepubliceerd door Paul van der Heijden op 2 mei 2013
Nijmegen Centraal
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimedo 5 sep 2013 - 18:55

'Foto zoekt familie' kijkdag in Tropenmuseum

REGIO | 05 september 2013 | Door de dichtbijredactie (De Echo)


AMSTERDAM - OOST In het kader van de zoektocht naar de rechtmatige eigenaren van de verweesde Indische fotoalbums organiseert het Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2, op zaterdag 21 september van 10.00 tot 17.00 uur een kijkdag in het museum.


Tijdens deze speciale 'Foto zoekt familie' kijkdag kunnen 100 geprinte replica's van de albums ingekeken worden. Hiermee hoopt het museum dat personen of plaatsen in de albums herkent worden, of dat zelfs albums terug gegeven kunnen worden hun rechtmatige eigenaren. De kijkdag vindt plaats in het kader van de Fotoweek.

'Foto zoekt familie', de digitale zoektocht naar de rechtmatige eigenaren van ruim 300 overgebleven verweesde fotoalbums - in het bezit van het Tropenmuseum - is begin april van start gegaan. Alle albums zijn volledig door te bladeren via www.fotozoektfamilie.nl, een initiatief van het Tropenmuseum en de KIT Bibliotheek, twee afdelingen van het Koninklijk Instituut voor de Tropen.

Veertien verweesde familiealbums uit voormalig Nederlands-Indië zijn inmiddels teruggegeven aan de rechtmatige eigenaren of hun nabestaanden. Dit heeft kunnen plaatsvinden dankzij actieve betrokkenheid van bezoekers aan de website www.fotozoektfamilie.nl. Via deze website kan iedereen meehelpen om de albums bij de rechtmatige eigenaren terug te bezorgen. Bezoekers wordt gevraagd om tags te plaatsen bij de foto's, wanneer er bijvoorbeeld plaatsen of personen worden herkend. Inmiddels zijn er al ruim 5900 tags geplaatst, dagelijks komen er nieuwe bij.

De albums bleven achter in Indonesië toen Indische Nederlanders het land verlieten tijdens de Nederlandse strijd tegen de Indonesische onafhankelijkheid tussen 1945 en 1949. Militairen en Rode Kruis-medewerkers verzamelden de albums en in 1948 werden ruim duizend afgeleverd bij het Tropenmuseum. Op kijkdagen vonden veel families hun albums later terug, maar van ruim 300 van de rechtmatige eigenaren ontbreekt nog elk spoor.

Dichtbij.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitimema 10 feb 2014 - 8:23

Oude Indische fotoalbums na jaren herenigd met familie


09-02-2014 | 22:27

DEN HAAG - Zestien oude Indische fotoalbums waarvan de eigenaren jarenlang onbekend waren, zijn terug bij familie in onder meer Den Haag. Dat is het resultaat van de actie Foto vindt familie van het Tropeninstituut in Amsterdam.


Daar liggen nog honderden albums met familiekiekjes uit het voormalige Nederlands-Indië van voor de Tweede Wereldoorlog. Het weerzien met de beelden is erg emotioneel, zo is zondagochtend te horen in het VPRO-programma OVT.

Voor veel ouderen zijn de foto's de enige tastbare herinnering aan een fijne jeugd in de tropen. Zij verloren al hun bezittingen in de oorlog en de vrijheidsstrijd daarna. De albums geven een beeld van die oude tijd, de tempo doeloe, die voorgoed voorbij is. Er zijn plaatjes van de huizen, interieurs, kennissen en familie.

Afduwen was traditie

Veel gefotografeerd is ook het 'afduwen'. waarbij op een passagiersschip uitgebreid afscheid werd genomen van mensen die naar Nederland vertrokken. Ze moesten van boord als de scheepstoeter ging. Het Tropeninstituut hoopt dit jaar nog meer eigenaren van de familie-albums op te sporen.

omroep West
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Empty
BerichtOnderwerp: Re: Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'   Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie' Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Tropenmuseum: 'Foto zoekt familie'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het Tropenmuseum is en blijft open
» Tropenmuseum verliest rijkssubsidie
» Hanuman in het Tropenmuseum
» Hou het Tropenmuseum open
» Tropenmuseum genomineerd

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: