Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië

IndexKalenderFAQRegistrerenInloggen

Deel | 

Aurora: Soeharto

Ga naar beneden 
AuteurBericht
cybercop0

Aantal berichten : 29
Registratiedatum : 26-01-09

BerichtOnderwerp: Aurora: Soeharto   do 2 apr 2009 - 15:01

Selamat Pagi Anda Sekalian, (Goede morgen allemaal)

Het is inderdaad dat Soeharto de 1e president opzij schoof toen hij de macht kreeg van die president. Weet je ik had ook nooit geweten dat Soekarno : Kusno Sosrodihardjo eerst heette. Dat moest ook ergens in een van de boeken zijn die geschreven waren door buitenlanders. In Indonesia kenden wij hem meer als Bung Karno en b.v. Bung Hatta (Mohammed Hatta).

In een boek geschreven door een Nederlander, Antonie Dake, werd er gezegd dat Soekarno zelf achter de mooraanslagen stond van zijn generaals. Totaal 6. Minister van Defensie (Menteri Pertahanan) Nasution kon ontsnappen. Maar in zijn plaats werd zijn adjudant gemarteld en gedood en werd er zijn 5 jarig dochtertje (Ade Nasution) dood geschoten, die was door de herrie net wakker en door de moeder gedragen. Ze stierf in bloedend in de armen van de moeder. Maar of het waarheid is dat Soekarno dat had beraamd, weet niemand. Antonie Dake was een journalist die volgens hemzelf het van dichtbij had meegemaakt.

Na de Communistische coup (in Indonesia beter bekend als de Gestapu = Gerakan tigapuluh September) werd Soekarno verbannen naar het paleis in Bogor. Daar werd hij ziek en men (dat men denk ik dat het de interim regering was met Soeharto (Gen.) aan het bewind) had Chinese artsen naar hem laten komen uit Republiek China. Die hebben hem een paar injecties toegediend. Wat voor injecties het waren is nooit bekend geworden.

Volgens de 4e vrouw van Soekarno, Ratna Sari Dewi ofwel Ibu Dewi, ging Soekarno daarna luid gorgelen. Even later was het gebeurd. Door de regering werd Dewi verbannen naar het buitenland. In het buitenland is zij altijd bekend geweest als Dewi Soekarno, de vrouw van de eerste president van Indonesia. Soekarno stierf op 21 juni 1970. Ik weet niet precies meer waar hij even was begraven, om daarna naar Blitar te zijn vervoerd en daar begraven. Zoals zijn wens, onder een waringin boom.

Bung Hatta werd in Tanah Kusir begraven, Kebayoran Lama in Jakarta.

Niet alle vrouwen van Soekarno mochten daar aanwezig zijn. Dewi Soekarno mocht pas vele jaren later naar zijn graf, begeleid door de indertijd minister van buitenlandse zaken Adam Malik.
Het was toen een heel onrustige tijd geweest. Het geld was niet veel meer waard. De Rp.1000 werd gewoon Rp.1.- Daar zat je met je spaargelden !

Direct na de coup was er niet veel te eten geweest. Wij konden Bulgur eten. Dat is een soort rode rijst met de geur van havermout. Toen at ik maar gewoon nasi jagung (mais rijst) meer jagung dan rijst.

Dat Soekarno werd geïsoleerd was wel te verwachten. Hij had Indonesia ook geïsoleerd van de wereld. Was alleen bevriend met Rusland en Republiek China. Alle artikelen : auto's, tv, radio enz. enz. kwamen uit die landen. Ik wist niet eens meer wat kaas was. Zo erg !

Nou ja, lain dulu lain sekarang !

Uit: memoires van Aurora
Terug naar boven Ga naar beneden
OmSid

Aantal berichten : 861
Registratiedatum : 08-01-09

BerichtOnderwerp: Re: Aurora: Soeharto   za 4 apr 2009 - 16:44

Makan nasi bulgur juga enak .
Yang penting kan lauk pauknya.

Eten van bulgurrijst is ook lekker.
Belangrijk is wat je erbij krijgt , de bijgerechten.

Ik heb ook nasi bulgur gegeten.
Woonde toen in Jakarta , in Tanah Abang II (v.h Laan Trivelli).

Het was toch een leuke spannende tijd geweest , de demonstraties , de barricaden in Jakarta.
De serang-menyerang (aanvallen en aangevallen worden) tussen de leden van KAPPI-KAMI en andere (vermeende ) tegenstanders.
Wij waren toen min of meer de underdog geweest omdat we tegen de gevestigde orde (Soekarno regime) zijn opgestaan.
En de lange vakantie van bijna 6 maanden , toen zaten we in examenjaar van de SMA.
Wat een tijd.
Ben blij dat ik het meegemaakt heb.
Terug naar boven Ga naar beneden

Aurora: Soeharto
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aurora: Soeharto
» Aurora: Soekarno en Soeharto
» Pater Joop Beek: de man achter Soeharto
» Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: