Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Oproep: Foto's contractpensions

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Oproep: Foto's contractpensions Empty
BerichtOnderwerp: Oproep: Foto's contractpensions   Oproep: Foto's contractpensions Icon_minitimedi 11 sep 2012 - 18:51



Oproep: Foto's contractpensions

Journaliste Griselda Molemans werkt aan een boek over de opvang van de grote groep vluchtelingen uit voormalig Nederlands-Indië in contractpensions, DUW-kampen, woonoorden, kazernes, campings en voormalige bejaardentehuizen in de periode 1950-1968.

Het boek verschijnt in mei 2013 bij uitgeverij Balans.

Foto's van de opvanglocaties zijn schaars, vandaar een oproep: bent u in het bezit van fotomateriaal van het contractpension of alternatieve opvang waar u destijds bent ondergebracht? Neem dan contact op via info@houseofreporting.tv


Moesson
september 2012
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Oproep: Foto's contractpensions Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oproep: Foto's contractpensions   Oproep: Foto's contractpensions Icon_minitimezo 18 nov 2012 - 23:24



Het boek gaat heten: "Opgevangen in andijvielucht"


en de uitleg van 'andijvielucht' in de boektitel:

Contractpensions werden door particulieren gerund met een winstoogmerk. Met andere woorden: hoe goedkoper de inkoop voor de dagelijkse maaltijden, des te meer geld er overbleef voor de uitbater. Dat is de reden dat de Top-3 van geserveerde groenten in het gros van de circa 800 contractpensions bestond uit andijvie, witlof en zuurkool.
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

Oproep: Foto's contractpensions Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oproep: Foto's contractpensions   Oproep: Foto's contractpensions Icon_minitimema 19 nov 2012 - 23:19

Citaat :
Contractpensions werden door particulieren gerund met een winstoogmerk.

Klopt, wij kregen 1 boterham met beleg, de andere boterhammen waren "kaal".
Ook kregen wij 1 velletje WC papier, gelukkig had mijn moeder ergens een fles gevonden (voor de botol cebok).
Ook het avondeten was zo weinig dat we met honger naar bed gingen in het begin, tot mijn vader ergens een klein bijbaantje had gevonden, dan kon mijn moeder wat eten (en kleding) bij kopen.
Toen ontdekt werd dat mijn vader wat geld bij verdiende, werden wij uit het contractpension in Haarlem gegooid, gelukkig vond mijn vader in Amsterdam een ander contractpension, dat zo klein was dat de 2 oudste kinderen (mijn oudere zus en ik) ergens anders werden ondergebracht, niet eens samen.
Een klein jaar later had mijn vader een baan gevonden en kon hij een huis kopen.......


DK
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Gesponsorde inhoud





Oproep: Foto's contractpensions Empty
BerichtOnderwerp: Re: Oproep: Foto's contractpensions   Oproep: Foto's contractpensions Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Oproep: Foto's contractpensions
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Oproep: getuigen van de dekolonisatie van Indonesië gezocht
» Een oproep ivm de Lokon in de Minahasa
» Oproep van JES en IP: kom 7 juni 2011 naar de 2e Kamer!
» Oproep van JES en IP: kom 28 juni 2011 naar de 2e Kamer!
» Oproep: filmbeelden Indische Tentoonstelling 1932 gezocht!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: