Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven Empty
BerichtOnderwerp: Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven   Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven Icon_minitimevr 21 sep 2012 - 20:22

Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven

Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven Dg201209213079920120921
Jaïr Pattipeilohy: „Ik heb de eerste weken altijd weer heimwee.”foto: Raphaël Drent

door: Pien Koome
vrijdag 21 september 2012, 11:01

Als je één keer op de Molukken bent geweest, ben je voorgoed verkocht, stelt Jaïr Pattipeilohy (27) uit Tiel."Dan wil je terug. Het is daar zo ongelofelijk mooi. Ik heb de eerste weken altijd heimwee als ik weer thuis ben." De jonge Molukker bezocht zijn familie op het verre eiland Saparua vier keer. Tijdens zijn laatste reis fotografeerde hij in tien dorpen kapitan (legeraanvoerders) in traditionele klederdracht. Deze foto's vormen de basis van de tentoonstelling 'Apa Datang Dari Muka - Tussen fregat en paradijsvogels'. Zaterdag gaat de expositie in de Tielse bibliotheek officieel van start met een Molukse dag. Deze activiteiten zijn het voortraject van de Kinderboekenweek 2012, dat als thema 'Hallo wereld, het ontmoeten van andere culturen' heeft. Jaïr is geboren en getogen in Tiel.

Nadat hij afstudeerde als maatschappelijk werker, bleek zijn vervolgstudie culturele antropologie te theoretisch. "Ik wil culturen beleven; een puur wetenschappelijke benadering past niet bij mij." Wel voelde Jaïr de drang om de kennis over zijn eigen Molukse cultuur te delen. "Het valt mij op dat veel jongeren zich wel identificeren met hun Molukse afkomst, maar de daadwerkelijke kennis is vaak gering. Door je te verdiepen in de verhalen achter de geschiedkundige feiten, leer je jezelf en anderen kennen en doorgronden." Met dit doel voor ogen startte Jaïr in 2009 een ambitieus project. De expositie in de bibliotheek is een follow up van de fototentoonstelling 'De kleurrijke kapitan van Saparua' die vorig jaar ter gelegenheid van zestig jaar Molukkers in Nederland in het Tielse streekmuseum werd gehouden. "Mijn project bestaat uit drie delen. De komende tijd worden in de bieb workshops gegeven over de Molukse cultuur en natuur aan kinderen uit de bovenbouw van de basisschool. Volgend jaar volgt een projectdag geschiedenis aan het Lingecollege en de afsluiting vindt plaats op een themadag bij Buah Hati."

De gemeente Tiel, het Burgerweeshuis en Buah Hati dragen bij om de follow up te realiseren. Zelf werkte Jaïr tijdenlang in de fabriek om geld bijeen te sprokkelen voor zijn project. De foto's van de traditionele legeraanvoerders maakte hij in 2010 toen hij twee maanden op de Molukken verbleef. "De familie Pattipeilohy komt uit Ulath, een klein dorp op het eiland Saparua. Mijn verblijf in het ouderlijk huis gold als een symbolische terugkeer naar de bron. Ik heb daar op een dun matrasje op de grond geslapen en eten gedeeld met mijn neven en nichten die bijna niks hebben. Ondanks de armoede heb ik die tijd als grote rijkdom ervaren. Nergens anders beleef ik mijn eigen cultuur zo sterk."

Daarna bezocht Jaïr alle dorpen op het eiland om toestemming te vragen voor zijn fotoproject. "Uiteindelijk heb ik op tien plekken de kapitan in vol ornaat mogen fotograferen. Zowel hun uiterlijk als hun innerlijk spreekt zeer tot de verbeelding. Vanuit de traditie beschermen ze hun gemeenschap en spelen ze een belangrijke rol bij ceremoniële aangelegenheden. Voor mij is het gevechtsaspect symbolisch. Ook nu vechten Molukkers voor hun identiteit, voor het behoud van hun eigen cultuur en voor hun plek in Nederland. Gelukkig steeds minder in een slachtofferrol, maar als trotse Molukkers die hun eigen cultuur graag generatie op generatie overdragen."

© De Gelderlander 2012, op dit artikel rust copyright.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven   Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven Icon_minitimedi 25 sep 2012 - 14:38


Molukse dans in bibliotheek

25-09-2012 09:00


TIEL - In Bibliotheek Rivierenland in Tiel werd zaterdag de expositie "Apa Datang Dari Muka - Tussen fregat- en paradijsvogels" geopend. Ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling presenteerde de bibliotheek in samenwerking met Stichting Buah Hati en Jaïr Pattipeilohy een Molukse dag, met traditionele muziek, dans, klederdracht en een unieke verzameling Molukse etnografica.

Voor project Apa Datang Dari Muka heeft Jaïr Pattipeilohy eind 2010 in meerdere dorpen op het Molukse eiland Saparua kapitan, traditionele legeraanvoerders, in vol ornaat gefotografeerd.

''Tussen fregat- en paradijsvogels'' is de eerste van totaal drie exposities. De drie exposities zijn een follow-up op de succesvolle tentoonstelling ''De kleurrijke kapitan van Saparua'', die van 2 oktober tot en met 6 november 2011 in het Flipje- & Streekmuseum te Tiel te bezichtigen was. De follow-up richt zich voornamelijk op de Tielse jeugd en wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Tiel en Stichting Burgerweeshuis Tiel. De Molukse dag, expositie en workshops vormen het voortraject op de Kinderboekenweek 2012 ''Hallo wereld - Het ontmoeten van andere culturen''.


stadtiel.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Jaïr Pattipeilohy wil culturen vooral beleven
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Aap en kip beleven romance op Javaanse markt
» Ranomi Kromowidjojo, zwemster - een kind van twee culturen
» Bezoekers Aziatische markt Leeuwarden komen vooral voor de sfeer
» LeineRoebana: Unieke mix van dans, muziek en culturen
» Geskimde pinpassen vooral gebruikt in VS en Indonesië

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: