Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Religieus geweld

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Religieus geweld Empty
BerichtOnderwerp: Religieus geweld   Religieus geweld Icon_minitimedo 28 feb 2013 - 12:15


'Andere geloven minder veilig in Indonesië'

DO 28 feb 2013 | 08.14

Mensen met een ander geloof zijn in Indonesië steeds minder veilig. De Indonesische regering doet te weinig om religieuze minderheden te beschermen. Dat stelt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) in een donderdag gepubliceerd rapport.

HRW spreekt van meer dan 250 gewelddadige incidenten in het afgelopen jaar tegen christenen en moslims die niet bij de hoofdstroming horen. Volgens de organisatie treedt de politie niet genoeg op en krijgen slachtoffers vaak zelf de schuld. Radicale moslims kunnen daardoor vaak doen wat ze willen.

HRW sprak voor het rapport met tientallen slachtoffers, maar ook religieuze leiders, advocaten en politieagenten.

Een slachtoffer vertelt in het rapport over een aanval in 2011 door radicalen op moslims van de ahmadiyya-stroming in Cikeusik op Java. "Ze sleurden me uit het water. Ze probeerden mijn ondergoed uit te trekken en mijn penis te snijden met een machete."

"Ik probeerde mijn hoofd te beschermen maar ze staken me in mijn linkeroog", aldus de 25-jarige Ahmad Masihuddin. Bij de aanval, die op video is vastgelegd, kwamen drie anderen om het leven terwijl agenten aanwezig waren maar niet ingrepen.

Bron: ANP

Kerknieuws.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Religieus geweld Empty
BerichtOnderwerp: Re: Religieus geweld   Religieus geweld Icon_minitimevr 1 maa 2013 - 10:29



HRW: Religieus geweld Indonesië neemt toe


(Novum/AP) - De Indonesische regering, de veiligheidsdiensten en de rechtbanken moeten meer doen om religieuze minderheden te beschermen tegen intolerantie en geweld. Daartoe heeft mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch donderdag opgeroepen. In een rapport van HRW staat dat religieus geweld in Indonesië de afgelopen jaren is toegenomen.

De Indonesische regering is er volgens HRW niet in geslaagd om geweld tegen christenen, sjiitische moslims en leden van Ahmadiyah, een islamitische sekte, tegen te gaan. HRW merkte op dat niet alleen deze religieuze minderheden gediscrimineerd worden, maar ook soennitische moslims in gebieden in het oosten van Indonesië waar christenen een meerderheid vormen.

Volgens de Indonesische regering is in het land juist sprake van religieuze harmonie. Het is volgens de regering oneerlijk om alle aanvallen op minderheden te scharen onder de noemer intolerantie.


Uitgegeven op Donderdag 28 februari 2013 om 09:29:28
Nieuws.nl
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Religieus geweld
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Toename religieus geweld in Indonesië
» Lichte straffen religieus geweld Indonesië
» De oorzaken van etnisch-religieus conflict in Indonesië
» Religieus geweld Birma voortgezet in Indonesië
» President Indonesië vreest religieus geweld

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: