Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt'

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt' Empty
BerichtOnderwerp: Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt'   Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt' Icon_minitimema 4 maa 2013 - 21:36

4 Uur Nieuwsbreak

Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt'

Door: Anna van den Breemer − 04/03/13, 16:00

Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt' Marionr
© Joost van den Broek / de Volkskrant. Schrijfster Marion Bloem.

Nieuwsbreak De Diane-35 pil is niet zonder risico, een gezond dieet maakt medicijnen op termijn misschien overbodig en de lente kondigt zich voorzichtigjes aan. Hoe denkt schrijfster Marion Bloem over het nieuws van vandaag? .

Bang voor de gevolgen van de Diane-35 pil?
'Ik ben zelf als 19-jarige gestopt met de pil omdat ik klachten kreeg die misschien tot trombose zou kunnen leiden. Ik vond het schokkend dat de medisch directeur van producent Bayer zei dat hij de Diane-35 pil zonder schroom aan zijn eigen dochter zou geven. Ik zou het spul net als in Frankrijk verbieden, want zware acné is echt niet leuk en die vrouw denkt: ach, het zijn maar cijfertjes.'

Doen we in Nederland te makkelijk over het gebruik van de pil?
'Mijn echtgenoot Ivan Wolffers schreef al over in 2001 over gezondheidsrisico's, maar toen was er ook al bewijs. Met betrekking tot de pil in het algemeen is het een gevaarlijk idee dat we op de lange termijn eigenlijk niet weten wat de pil doet.' .

Buiten is het lekker weer. Is het al tijd voor rokjesdag?
'Je kan altijd een rokje dragen met een maillot eronder, toch?'

Rokjesdag gaat juist om de blote benen.
'Via Twitter liet iemand al weten dat-ie zich gefopt voelde omdat het ondanks de zon nog zo verschrikkelijk koud is. Ik ben zelf ziek dus ben nog niet buiten geweest. Ik ben net terug uit Costa Rica dus begrijp het geklaag over het weer niet zo goed. Maar dat is misschien wat egoïstisch.'

Martin Bril is er niet meer om rokjesdag in te luiden. Welke schrijver kan dat overnemen?
'Ik denk dat die term heel lang zal voortbestaan. Maar als schrijver moet je je eigen woorden vinden voor elk terugkerend fenomeen.'

Hoe weet u dat het lente is?
'Ik weet nog goed als puber dat de vrachtwagens begonnen te toeteren. Ik was erg laat met het begrijpen van erotiek. Overigens vind ik de term rokjesdag meer iets voor mannen. Als het lente werd, stond er ieder jaar een man met lange jas aan, verdekt opgesteld langs het bospad bij school. Voor ons was het regenjassendag, een iets negatievere term.' .

Medicijnen worden overbodig door op maat gemaakt dieet. Gelooft u daar in?
'Dit klinkt mij heel vertrouwd. Ik verbaas me erover dat het nu pas wetenschappelijk bewezen is. Toen mijn man kanker kreeg, heeft gezonde voeding geholpen. Met het gebruik van medicijnen gaat de levenskwaliteit vaak ook sterk achteruit. Dat het nu pas groot in de kranten staat, zal er ook mee te maken hebben dat er minder geld is voor geneesmiddelen.'

Al dat gezonde eten. Al dieetmoe?
'Nee. Ik denk eerder dat mensen moe van zichzelf worden als het niet lukt gezonder te leven. Een dieet is een dagelijkse klus. Zeker als je als vrouw te zwaar bent, eraan wilt werken maar je man eet elke dag een groot stuk vlees. Ik drink zelf nooit meer dan een glas alcohol. Daar moest ik me altijd voor verantwoorden. Mensen willen je overhalen mee te doen, anders ben je een spelbreker.' .

Over welk nieuws heeft u zich verbaasd vandaag?
'Dat er in Californië een wet in de maak is die roken in huis verbiedt. Dat verrast me. Maar kinderen kunnen inderdaad niet voor zichzelf en hun eigen gezondheid opkomen.'

Hebben mensen dan geen eigen verantwoordelijkheid?
'Wie komt er anders voor de kinderen op? Aan de andere kant: dit gaat wel ver. Misschien is het wel goed om voor roken gewoon naar buiten te gaan. Ik heb hier niet echt een mening over.'

Wie is de man of vrouw van de dag?
'Dat is de 92-jarige Jules Schelvis die Sobibor overleefde. Er staat een interview met hem in de Volkskrant. De eenvoud van zijn verhaal raakte mij. Hij ging naar huis en naar zijn werk, en daar werd hem gevraagd 'wat kom jij hier doen?' Hij moet een enorme eenzaamheid gevoeld hebben. Dat er niet 7000 maar 42.500 nazikampen in europa zijn opgezet is naar mijn idee het belangrijkste nieuws. Op zo'n moment schaam ik me voor de mensheid. '

Nog een leuk filmpje gezien?
'Leuk is het niet, maar wel interessant. Er is een filmpje over kinderen op death row in Jemen, en aangezien ik al tegen doodstraf ben, is het ook schokkend te weten dat veel van deze kinderen de moord pleegden toen ze jonger dan zestien waren, en bovendien soms onschuldig zijn, maar dusdanig gemarteld werden dat ze bereid waren wat dan ook te bekennen.'



Dit is aflevering 31 van de dagelijkse rubriek 4 Uur Nieuwsbreak. In deze rubriek nemen we iedere dag met een interessant, bekend persoon het nieuws van de dag door.
Volkskrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Marion Bloem: 'Je wordt al snel als spelbreker gezien als je maar één glas wijn drinkt'
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Marion Bloem & Ivan Wolffers - Het Java van Bloem
» Marion Bloem
» Marion Bloem 'Mijn bos is ons bos'
» Lezingen Marion Bloem
» Nieuwtjes van Marion Bloem

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: