Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie Empty
BerichtOnderwerp: Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie   Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie Icon_minitimevr 12 apr 2013 - 8:57

Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie

REGIO | 11 april 2013 | 2 | Door Toby Monteiro, dichtbij-meeschrijver

Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie 04_ip_10 (Foto: Toby Monteiro)


DEN HAAG - Update naar aanleiding van de Stille Tocht op 19 maart, geschreven door de heer S. Delhaye, voorzitter van het Indisch Platform.


Beste Vrienden, zoals jullie inmiddels al weten is er een vervolg bekend na het besloten overleg met de Vaste Kamercommissie VWS. Na het mei reces zal er een 2,5 uur durend Algemeen Overleg in de Tweede Kamer plaats vinden over het "rapport/de bevindingen" van de staatssecretaris Van Rijn aangaande de twee NIOD rapporten. De datum heb ik nog niet bevestigd gekregen van onze liaison met politiek Den Haag, collega Ton te Meij. Er is in elk geval beweging gekomen in de "politieke molen". Ik ben optimistisch gestemd en verwacht een uitnodiging om met onze IP-Delegatie aan de onderhandelingstafel te komen, kort na dat AO.


We hebben op 19 maart jl. een korte wensenlijst ingediend en de inhoud, wat het IP als een bevredigende en billijke compensatie vindt, is eenvoudig van structuur en zeer gemakkelijk uit te voeren. Maar, eventuele proces-vertragende verrassingen moeten wij voorkomen. Daarom zullen wij in de komende dagen ons goed verdiepen in mogelijke "ja maars en of wat dan - opmerkingen/vragen" van het ministerie.

Zaterdag jl. was ik op de Pasar Malam in Arnhem, waar ik een paar minuten spreektijd heb gekregen om de Indische Kwestie uit te dragen. En voor mijn vertrek heb ik een goed gesprek gevoerd met Omroep Max, de heer Taco Slagter, over het structureren van de hulp aan personen in Indonesië . Ik heb mij bereid verklaard hieraan mijn medewerking te verlenen. Ik vind dit mijn plicht om mensen (voormalige Indische Nederlanders, thans WN-ers) te helpen waar mogelijk. De Stichting Max Maakt Mogelijk, doet goed werk in deze.

Is het "bestaansrecht" van het Indisch Platform enkel gestoeld op de Indische Kwestie? Neen, ik onderken meerdere sociaal-maatschappelijke aspecten waar het IP zich voor kan inzetten. Zo zijn daar de zorg voor Indische ouderen, het onderwijs-vraagstuk, het hoge afwijzingspercentage in WUBO-aanvragen, de AOW - kortingen voor hen die tot 1962 gewerkt hebben in Nieuw Guinea, de herstelbetalingen door Indonesië waarvan velen niets hebben geweten, de kinderen van overlevenden (ex- krijgsgevangenen) van de atoombom in Nagasaki, die zonder het te weten, bij hun geboorte na 1945 de gevolgen van de radio-actieve straling "genetisch" hebben mee kregen, ..........et cetera. Kunnen we als IP deze onderwerpen ook aanpakken? Ongetwijfeld, maar hiervoor is wel een toereikende organisatie voor nodig. En hier moet dus ook aan gewerkt worden.

Maar een vaderlijke, wijze raad van mijn voorganger, oud-voorzitter Herman Bussemaker zal ik niet in de wind slaan: "Neem niet te veel hooi op je vork".

Tot slot, ik heb goede hoop, dat er op korte termijn een oplossing zal komen voor de Indische Kwestie, mede dank zij jullie allen. Ik wens jullie fijne dagen toe, met warmer en mooier weer.

Jullie voorzitter IP, Silfraire Delhaye




Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 11 april 2013
Dichtbij
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Voorzitter Indisch Platform geeft update in Indische Kwestie
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» PERSBERICHT Indisch Platform
» Voorzitter Indisch Platform bedankt voor uitnodiging Minister Van der Hoeven
» Platform wil onderste steen boven inzake Indische Kwestie
» Persbericht Indisch Platform
» Afsplitsing Indisch Platform

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: