Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend Empty
BerichtOnderwerp: Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend   Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend Icon_minitimezo 26 apr 2009 - 20:59

zo 26 apr 2009, 17:31 |

Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend


APELDOORN - Frans Tutuhatunewa treedt deze zomer af als president in ballingschap van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS). Een woordvoerder heeft dat zondag gezegd. De 85-jarige Tutuhatunewa draagt het presidentschap over aan John Wattilete, die nu nog vicepresident is.

Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend 334j51j
De president van de RMS in ballingschap, Frans Tutuhatunewa (rechts), tijdens een herdenking. Foto: Foto: Jos Schuurman
Trientje Solisa uit Bovensmilde treedt tot de Zuid-Molukse regering in ballingschap toe als minister van Voorlichting en Vorming.

Molukkers vierden zaterdag de 59e verjaardag van het uitroepen van de onafhankelijke Republik Maluku Selatan. Ze gaan onverminderd door met de strijd voor de onafhankelijke Molukse republiek die zij op 25 april 1950 op Ambon uitriepen.

Die zogeheten proclamatie volgde op ingrijpen van president Soekarno nadat Indonesië op 27 december 1949 onafhankelijk was geworden van Nederland. Christiaan Soumokil, die op 3 mei 1950 J. Manuhutu was opgevolgd als president, werd op 2 december 1963 op het eiland Ceram door Indonesische militairen gearresteerd. Op 12 april werd Soumokil geëxecuteerd. Daarna vormden de Molukkers in Nederland de eerste regering in ballingschap.

Joop Manusama was de eerste president in ballingschap. Tutuhatunewa volgde hem in 1993 op.

De Telegraaf
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend Empty
BerichtOnderwerp: Re: Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend   Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend Icon_minitimedi 28 apr 2009 - 11:32

Interview - Frans Tutuhanetuwa

'RMS-ideaal leeft vooral op de Molukken zelf'

Amsterdam - Heel Nederland kende ir. Joop Manusama, de eerste president van de Rupubliek der Zuid-Molukken (RMS) in ballingschap. Niet alleen de spelling maar ook de naam van zijn opvolger Frans Tutuhatunewa zal zelfs voor deelnemers van Twee voor Twaalf een opzoekvraag zijn.

Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend 3482297071_2fd6697158_t foto ANP

Toch is hij al 16 jaar president van de RMS. De 85-jarige Tutuhatunewa zal deze zomer afscheid nemen. Zijn opvolger is al bekend: de Amsterdamse advocaat John Wattilete, de huidige vicepresident. Hij zal het gezicht moeten worden van de Molukkers, die onafhankelijkheid nastreven van de eilandengroep in het huidige Indonesië. Tutuhatunewa noemt het exporteren van de RMS-idealen naar de Molukken zelf misschien wel zijn belangrijkste wapenfeit.

U bent nog in het voormalige Nederlands-Indië geboren en opgegroeid. Wat kunt u zich daarvan herinneren?
"Heel veel. Ik heb in Batavia nog de middelbare school gevolgd. Daarna heb ik het Jappenkamp meegemaakt en de gevangenis van Soekarno. We zijn gevlucht naar Nederland. Maar de herinneringen aan de Molukken zelf zijn vaag - alleen als kind van drie, vier jaar ben ik daar geweest."

U heeft 13 jaar moeten wachten op het presidentschap.
"Dat vond ik niet erg. Ik heb in die tijd mijn praktijk als huisarts in Rotterdam kunnen uitbouwen."

In de jaren zeventig toonde u begrip voor de treinkapingen van de militante jongeren.
"Ik begrijp het - ook nu nog. Maar ik zeg niet dat ik het zelf gedaan zou hebben. En ik ben blij dat de jongeren in de Molukse gemeenschap nu verstandiger zijn."

Het lijkt nu wel of het RMS-ideaal die jongeren niet meer echt interesseert.
"Hier lijken ze misschien lauw, maar op de Molukken zelf zijn de jongeren zich nog nooit zo bewust geweest van de beroerde situatie waarin ze verkeren."

Is er niet enige toenadering tot de Indonesische regering over uw idealen sinds het einde van het bewind-Soeharto?
"Nauwelijks. Eigenlijk niet."

Maar uw opvolger is op bezoek geweest op de Molukken.
"Maar je kunt de idealen van de RMS daar niet echt uitdragen. Als je onze vlag uithangt, word je gearresteerd."

Voelt de Molukse gemeenschap hier zich nog een minderheid van vluchtelingen?
"We zijn als groep van 60 duizend de kleinste etnische minderheid, maar wel voor honderd procent geïntegreerd."


Peter de Waard
Volkskrant 28-04-2009
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
Frans Tutuhatunewa (RMS) maakt aftreden bekend
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» I.M. Frans Tutuhatunewa
» Demonstrerende Indonesiërs eisen aftreden Yudhoyono
» Ontwerp van de Peruri 88 voor Jakarta is bekend gemaakt
» Genomineerden Partners voor Water Award bekend
» Oorzaak bekend van vliegtuigcrash AirAsia die 162 passagiers het leven kostte

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Actueel-
Ga naar: