Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 In Memoriam Armen Joseph.

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitimewo 10 jul 2013 - 10:41

Heden kreeg ik de informatie dat enkele dagen geleden is overleden de heer Armen Joseph.
Mijn dank voor de berichtgeefster !!!!

Over enkele dagen zou hij de leeftijd van 93 jaren bereikt hebben.

Oom Armen was van Persisch/Armeense (Julpha/Isphanan) afkomst geboren juli 1920 te Batavia en kwam van een priestergeslacht.
Volgde zijn opleiding aan de KW3 school te Batavia, bracht daarna enkele jaren door te Surabaya, werd als krijgsgevangene in een kamp gezet door de Jap, werd na beëindiging van de oorlog direct bij de kraag gevat door het Nederlands Leger om dienst te doen en keerde naar Europa in 1949.

Hij had gedurende een jaar of 30 zijn krachten gespendeerd aan het Nationaal Archief en zijn persoonlijk archief over de Armenen in het toenmalig Indië, berust sedert een paar jaren bij het Nationaal Archief. (Circa 30 cm.)
Vele archief bezoekers zullen zich hem daar nog wel herinneren.

Als ik hem belde luisterde hij graag naar mijn verhalen over het moderne Surabaya.
Zijn gezondheid liet het hem niet toe, maar al te graag wilde hij wel weer terug naar de krokodillen stad.
Hij gaf me ook onverminderd op mijn klote, als ik abusievelijk een (klassiek) Armeens woord verkeerd uitsprak en hij had het niet door, dat ik het soms expres verkeerd deed en op zijn beurt treiterde hij me door steevast mijn betovergrootvader Joseph Johannes Amirchan (zijn oudoom) een armoedzaaier te noemen en de Resident van Semarang uit de beginjaren 1800 was maar een domkop, omdat onder zijn bewind de "smokkel" van opium hoogtij vierde waarbij de koets van de Resident tevens dienst deed als smokkelvoertuig.
En daaropvolgend pestte ik hem terug door te verhalen over wat ik dan van plan was te koken en daarmede het kwijl bij hem opwekkend, want hij was stapeldol op tempe en tahu.

Toen hij nog ter been was (nog niet eens zo lang geleden) was elke morgen zijn steevast ritueel: een bakje koffie halen ergens in een ballentent op de Fredr.Hendriklaan Den Haag.

Af en toe schreef hij me en de brief begon steevast met "Waarde neef." en welke aanspreek term hij ook altijd bezigde als we elkaar aan de bel hadden.
De laatste keer echter (vorige week) noemde hij me voor het eerst bij mijn voornaam en dat viel me op.
Ik eindigde het gesprek met de ook al "merkwaardige" wens, dat hij een goede rust mocht hebben, want hij kon nog amper praten.

Oom Armen, ik wens u een behouden thuisvaart toe en een welverdiende eeuwige en vredige rust in de handen van de Almachtige en ik dank u voor al wat u mij verstrekte aan informatie en dat ik u kende. U was één der behulpzamen, die mij mijn eigen historie leerde kennen.

Mij rest nu slechts, dat ik hem zal missen en dat ik zijn telefoonnummer uit mijn telefoonboek moet weghalen.

Dag Oom Armen.

In Memoriam Armen Joseph. Lmfx
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: Re: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitimewo 10 jul 2013 - 16:14

Selamat jalan heer Armen Joseph!

Sterkte Bro H.

roosje 



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Duinkonijn

Duinkonijn


Aantal berichten : 1148
Registratiedatum : 19-05-09
Leeftijd : 79
Woonplaats : In de duinen bij Haarlem, maar geboren in Batavia

In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: Re: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitimewo 10 jul 2013 - 20:55

Net als ELEL zeg ik ook:

Selamat jalan heer Armen Joseph!

Sterkte Bro H.


roosje roosje roosje
Terug naar boven Ga naar beneden
http://home.planet.nl/~hvschaik/home.htm
Kesasar

Kesasar


Aantal berichten : 2586
Registratiedatum : 03-01-09
Woonplaats : Selandia Baru

In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: Re: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitimewo 10 jul 2013 - 22:00





Iedereen en alles heeft een beginning en een einde, en deze keer is het voor mas Henri's neef Armen Joseph om zijn Schepper te ontmoeten. Allah is barmhartig en vergeefs kleine en soms ook grote zonden. Zo ik denk dat bro. Armen Joseph van zijn beloning gaat genieten in Paradijs! Zo "God speed" en Selamat datang upon arrival.

siK.



*
Terug naar boven Ga naar beneden
Henri R. Cingoor

Henri R. Cingoor


Aantal berichten : 2328
Registratiedatum : 04-01-09
Woonplaats : Op de oevers van de Kali Brantas

In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: Re: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitimevr 23 aug 2013 - 10:51

Met dank aan het Bestuur/Voorzitter de heer Mato Hakhverdian van de Vereniging ABOVIAN, kreeg ik het navolgende toegestuurd, TER INFO.


Mededeling
Met grote verslagenheid heeft het bestuur van de Vereniging Abovian kennisgenomen van het overlijden van

Armèn Joseph (Armèn Hovsepian)

20 juli 1921 – 7 juli 2013


In Memoriam Armen Joseph. 9pzp

De navolgende tekst werd in het verenigingsblad opgenomen.

Armèn Joseph (Armèn Hovsepian) werd als kind van Armeense ouders geboren in voormalig Nederlands-Indië. Na de Tweede Wereldoorlog, waarin hij gevangen heeft gezeten in de zogeheten Jappenkampen, kwam hij naar Nederland.

Armèn was een bescheiden, ontwikkelde en zeer gelovige persoon; tot aan zijn dood beschikte hij over een helder verstand en een bijzonder goed geheugen. Hij was zeer goed geïnformeerd over alles wat Armeens is, land, volk en kerk. Hij is lid geweest van de Vereniging Abovian, waar hij lezingen heeft gegeven over Armeense thema’s. Hij heeft ook artikels geschreven voor de publicaties van de Vereniging Abovian.

Zijn kennis en interpretatie van de Bijbel in het Armeens waren uniek. Hij had een rijke verzameling van waardevolle boeken over Armeniërs, o.a. de Armeense Bijbel van uit de 17e eeuw. Van de Armeense kerk ontving hij een aantal onderscheidingen voor zijn bijdragen aan het Armeense geloof.

Armèn Joseph heeft enige tijd in Londen bij de beroemde Armeense oliemagnaat Galust Gulbenkian gewerkt, waaraan hij goede herinneringen bewaarde.

Later deed hij jarenlang uitgebreid onderzoek naar de Armeniërs in het Verre Oosten, speciaal van Nederlands-Indië. Op dit gebied laat hij een bijzondere persoonlijke verzameling na bij het Nationaal Archief te Den Haag.

Armèn zal met zijn bescheiden en beminnelijke persoonlijkheid in onze herinnering blijven voortbestaan. Wij zullen hem erg missen en wensen zijn neef Ardash en de overige familieleden veel sterkte toe bij het dragen van dit verlies.

De begrafenis van Armèn heeft in besloten kring plaatsgevonden.
Uw eventuele reactie kunt u sturen via info@abovian.nl

Het  bestuur van de Vereniging Abovian

Den Haag, 7 augustus 2013

------

Ik had mijn laatste persoonlijke gesprek met oom Armen op de 6de juli en wenste hem een goede rust toe. Vreemd, we hadden, denk ik een voorgevoel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.imexbo.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: Re: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitimevr 23 aug 2013 - 17:25

Je wenste hem een goede rust toe......dat hij dat nu moge hebben!

roosje 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gesponsorde inhoud





In Memoriam Armen Joseph. Empty
BerichtOnderwerp: Re: In Memoriam Armen Joseph.   In Memoriam Armen Joseph. Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
In Memoriam Armen Joseph.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een Indisch feestje in hofje Armen de Poth
» Zwemmer zonder armen of benen van Oceanië naar Azië
» In memoriam: Indonesische moeder
» ‘Indië houdt hier op’ In memoriam Jaap Dicke
» Op bezoek bij de armen van Jakarta

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Praatcafé/Ngobrol-
Ga naar: