Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ik Beken

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Ik Beken   Ik Beken Icon_minitimewo 29 apr 2009 - 17:48

Auteur Lengkeek, E.G.
Uitgever Mistral
ISBN 9789049951092
ISBN10 9049951090
Bindwijze Paperback
Productsoort boek
Verschijningsdatum april 2009
Categorie Literaire non-fictie
Leeftijd Volwassenen
Prijs 19,95

Ik Beken 28bh6v9

Omschrijving Ik beken
Ferry wordt in 1927 in Soerabaja geboren als zoon van een half-Javaanse moeder en een Nederlandse vader. Hij heeft een zorgeloze jeugd, totdat de Japanse soldaten komen en zijn vriendje Donnie voor zijn ogen neerschieten. Gedreven door die herinnering wordt Ferry lid van de verzetsgroep die vanuit zijn ouderlijk huis opereert. Drie maanden later wordt hij verraden
en samen met zijn verzetsmaten gearresteerd. Wanneer hij in oktober 1945 zwaar verzwakt de Japanse gevangenis verlaat,
denkt hij eindelijk vrij te zijn. Hij valt echter in handen van de extremisten in Soerabaja. Opnieuw wacht hem de gevangenis en opnieuw overleeft hij. Na de oorlog bouwt Ferry in Nederland een nieuw leven op. Net als zoveel oorlogsslachtoffers begraaft hij zijn herinneringen. Ooit hebben hij en zijn kameraden elkaar gezworen dat wie overleefde zou getuigen. Maar Ferry
zwijgt, totdat het verleden hem inhaalt en hij ten slotte het moeilijke besluit neemt om zijn verhaal alsnog te delen.
Journalist en non-fictie auteur Elise G. Lengkeek publiceerde eerder De hel van Tjideng. Met Ik beken schreef zij een verbijsterende levensgeschiedenis waarin wreedheid strijdt met de kracht van de menselijke geest en de liefde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Verbijsterend boek verschenen over onbekend gebleven Indisch Verzet   Ik Beken Icon_minitimewo 29 apr 2009 - 17:49

Verbijsterend boek verschenen over onbekend gebleven Indisch Verzet


29/04/2009 17:22

FMB Uitgevers

Verbijsterend boek over onbekend gebleven Indisch Verzet
aangeboden aan voorzitter Indisch Platform.


De historicus dr. Herman Bussemaker, voorzitter van het Indisch Platform, ontving afgelopen maandag uit handen van Elise G. Lengkeek het eerste exemplaar van 'Ik beken', waarin de levensgeschiedenis staat opgetekend van de in 2008 overleden Indisch verzetsstrijder Ferry Holtkamp. Journaliste Elise Lengkeek schreef eerder De hel van Tjideng. Naar aanleiding van dat boek nam Ferry Holtkamp contact met haar op om zijn verhaal te vertellen.

Nieuwsbank
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
LL
Admin
LL


Aantal berichten : 1026
Registratiedatum : 07-12-08

Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ik Beken   Ik Beken Icon_minitimevr 22 mei 2009 - 21:46

Een verbijsterende levensgeschiedenisErmelo's Weekblad
22 mei 2009

ERMELO – In een gezellig volle boekwinkel van Riemer&Walinga werd woensdagavond voor de tweede keer het boek Ik beken gepresenteerd. De eerste presentatie vond een maand geleden in Den Haag plaats.

Ik Beken 21yi5c
Wethouder Tom Nederveen en
ex-Indiëganger Stijn Wassink
ontvangen een exemplaar van het boek Ik
beken uit handen van de schrijfster
Elise G. Lengkeek.
FOTO TINEKE IDEMA
Foto: Ermelo's Weekblad

Schrijfster Elise G. Lengkeek overhandigde een exemplaar aan ex- Ex-Landmacht-militair Stijn Wassink als representant van de oorlogsslachtoffers van de bezetting van Nederlands-Indië. Namens de gemeenteraad nam wethouder Tom Nederveen een exemplaar in ontvangst. Hij beloofde vanuit zijn politieke ChristenUnie achtergrond om, waar mogelijk, aandacht aan dit onderwerp te besteden.
Idioterie
Gastheer Heerco Walinga was onrustig geworden door het lezen van het boek die “de idioterie weergeeft van wat mensen elkaar kunnen aandoen. Ik beken maakt klein en ik ben van mening dat dat noodzakelijk is om groot te kunnen genieten van de vrijheid die wij al vijfenzestig jaar kennen”. Tijdens het nuttigen van Indische hapjes en drankjes signeerdet Elise menig boek waarvan de tweede druk inmiddels op stapel staat. Ik beken beschrijft een verbijsterende levensgeschiedenis waarin wreedheid strijdt met de kracht van de menselijke geest en de liefde.

De Weekkrant
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ik Beken   Ik Beken Icon_minitimewo 27 mei 2009 - 11:43

Door Yuri Visser
woensdag 27 mei 2009

Journaliste Elise Lengkeek heeft in 'Ik Beken', haar derde literaire non-fictie boek, het levensverhaal van de Indische Nederlander Ferry Holtkamp opgetekend. Een indringend verhaal over liefde, kameraadschap en doorzettingsvermogen. Maar ook een schokkend verhaal over het leven in de Japanse gevangenissen in Nederlands-Indië en de onderbelichte Bersiap-tijd daarna.

Ferry Holtkamp werd in 1927 geboren in Soerabaja, een belangrijke havenstad van de voormalige kolonie Nederlands-Indië. Zijn vader is Nederlands, zijn moeder half-Javaans. Aan zijn relatief onbezorgde jeugd komt in januari 1942 met het binnenvallen van Japanse troepen abrupt een einde. Na enkele maanden ongelijke strijd, ziet Nederland zich genoodzaakt te capituleren. Ferry Holtkamp is dan een jongen van veertien en rolt het verzet in. Na amper drie maanden wordt de verzetsgroep echter verraden en belandt hij, net als zijn maten, in een Japanse gevangenis.

Lees en luister op historiek.net verder.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
Gast
Gast




Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Ik Beken door meeste Kamerleden inclusief Jan Peter Balkende gelezen.   Ik Beken Icon_minitimezo 29 nov 2009 - 11:49

IK Beken, heeft mede voor een doorbraak gezorgd dat Jet Bussemaker van VWS wederom naar de NIOD-Rapporten moet gaan bekijken. "Ik Beken" nu die inzichten geeft dat unaniem de Kamerleden eisten van de Regering voor het oplossen van de Indische zaak. Al eerder schreef de eerste recensies toen Ik Beken via ICM werd gelanceerd, en zoals bij andere lancerigen / introducties is ICM vaak betrokken achter de schermen. Elise heeft ICM dan ook begeleid naar het Indisch Netwerk.

In tegenstelling tot andere producenten, heeft Elise als dank een stuk van ICM opgenomen.

Door haar journalistieke achtergrond laat ze in het boek ook die samenleving zien waar ze eindigt met een persbericht van ICM Online, als dank.

Velen maken van ICM gebruik als Krant, en tegelijkertijd worden de archieven gebruikt als bronnen, die ze dan onvermeld laten en de schijn wekken zelf dit te hebben ontdekt! ICM voor iedereen, en in het algemeen belang, toch jammer dat er velen dit proberen te ontkennen ...
Terug naar boven Ga naar beneden
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ik Beken   Ik Beken Icon_minitimema 30 nov 2009 - 12:07

Laten we hopen dat de dames en heren politici eindelijk eens doen wat ze steeds maar weer beloven. We moeten maar eerst afwachten of we ook deze keer niet aan het lijntje worden gehouden.
Het laatste onderzoek was het Breed Historisch Onderzoek, er kwamen twee boeken uit, van Meijer en Keppy.
De politiek zei "Dank u wel".... en wat deden ze verder?......

Ook politici zijn dol op camera's....



Het zal ICM sieren als ze niet alleen met een beschuldigende vinger wijst maar vertelt wie er uit hun archieven en bronnen put en vervolgens de schijn willen wekken zelf alles te hebben verzonnen, door niet aan bronvermelding te doen??

Waar kunnen we trouwens de archieven van ICM vinden?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
Gesponsorde inhoud





Ik Beken Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ik Beken   Ik Beken Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ik Beken
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Boekbesprekingen-
Ga naar: