Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Bosbranden in Indonesië: ‘ik heb simpelweg niets meer’

Ga naar beneden 
AuteurBericht
ElEl

ElEl


Aantal berichten : 8018
Registratiedatum : 08-12-08

Bosbranden in Indonesië: ‘ik heb simpelweg niets meer’ Empty
BerichtOnderwerp: Bosbranden in Indonesië: ‘ik heb simpelweg niets meer’   Bosbranden in Indonesië: ‘ik heb simpelweg niets meer’ Icon_minitimema 22 jul 2013 - 16:28

Bosbranden in Indonesië: ‘ik heb simpelweg niets meer’


Nieuwsartikel - 22 juli, 2013
In juni woedden er vele bosbranden in Indonesië, aangestoken door bedrijven die op de verkoolde grond oliepalmen willen verbouwen. Terwijl de branden nog nasmeulen, is er van de smerige smog in Singapore en Maleisië niets meer te zien. Maar in Indonesië is er een spoor van vernietiging: onomkeerbare schade voor de bossen én voor de inwoners van de provincie Riau. Laskar en Suryadi doen tegenover Greenpeace hun verhaal.


Amper genoeg geld voor eten
Laskar Harianja (30) is een alleenstaande vader met drie jonge kinderen. Om zijn gezin te onderhouden, is hij afhankelijk van zijn ananasplantage. Die plantage is door de branden volledig weggevaagd. ‘Ik heb simpelweg niets meer’, zegt hij. De 10 miljoen Indonesische roepia (zo’n € 760) die hij heeft geïnvesteerd, is hij kwijt. Nu heeft hij amper genoeg geld om eten te kopen. ‘Ik moet voor mijn kinderen zorgen en hen naar school sturen, dus ik heb geen ander keus dan de plantage weer op te bouwen’, zegt hij. Hoe hij aan 10 miljoen roepia moet komen voor nieuwe zaden, weet hij niet. ‘Ik pak elke klus aan die ik kan krijgen: van palmolieboeren helpen met hun oogst tot werken in de bouw.’

‘De branden waren ineens overal'
Suryadi (30 jaar) zag met eigen ogen hoe de bosbranden zich in rap tempo verspreidden. ‘Het begon met een paar kleine branden, zo’n 100 meter van ons huis. Het was erg heet die dag en het waaide hard, dus de branden waren ineens overal.’ Toen het vuur de plantage achter zijn huis bereikte, besloot hij met zijn gezin te vluchten. Suryadi en zijn vrouw hebben twee jonge kinderen. Gelukkig konden ze allen op tijd naar de schoonvader van Suryadi vluchten. Hij is dankbaar dat hun huis nauwelijks door de branden is aangetast. Maar hij en honderd andere mensen uit het dorp zijn wel hun baan kwijt: ‘Ik werkte bij een palmolieboer, waar ik oliepalmen plantte en oogstte. Daarmee verdiende ik ongeveer 70 duizend roepia (zo’n € 5) per dag. Maar de plantages zijn afgebrand en ik moet nu wachten tot ze weer zijn opgebouwd.’

Opzettelijke bosbranden
De hevige bosbranden zijn helaas niet af te doen als incident. Al tientallen jaren wordt prachtige natuur weggevaagd voor de aanleg van oliepalmplantages. Bossen en veengronden worden vaak opzettelijk in brand gezet. Deze branden, die vaak uit de hand lopen, zorgen jaarlijks voor grootschalige verwoesting in Indonesië.

Greenpeace roept bedrijven en overheden op zich hard te maken om de vernietiging van bossen en veengronden te stoppen en strengere wetten af te dwingen om de kostbare natuur te beschermen.

Foto's op de site van Greenpeace
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.tileng.nl
 
Bosbranden in Indonesië: ‘ik heb simpelweg niets meer’
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Indonesië komt in actie: 23 bedrijven bestraft voor bosbranden
» Arrestaties om bosbranden Indonesië
» Gili eilanden in Indonesië: even lekker niets
» Regen in Indonesië verdrijft rook door bosbranden
» Indonesië creëert artificiële regen tegen bosbranden

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Berichten :: Algemeen-
Ga naar: