Indonesië
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Indonesië

Informatie- en nieuwsforum over Indonesië en Nederlands-Indië
 
IndexLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië

Ga naar beneden 
AuteurBericht
wu

wu


Aantal berichten : 6613
Registratiedatum : 08-12-08

15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië Empty
BerichtOnderwerp: 15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië   15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië Icon_minitimema 5 aug 2013 - 14:04

15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië

REGIO  |   05 augustus 2013   |   reageer  |   Door rhido1979, dichtbij-meeschrijver


HILVERSUM - In Nederland hebben we op 4 en 5 mei de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag. In Indonesië is het in augustus.

Op 15 augustus worden er op diversen plaatsen o.a. bij het Indie monument de slachtoffers herdacht. En op 17 augustus word in Indonesië de onafhankelijkheidsdag gevierd. In Nederland is het net zo iets, maar dan doen we dat op 4 en 5 mei. Toen we op 17 augustus 1994 van Java met de boot naar Bali gingen, werkten iedereen op halve mankracht. Misschien dat die oversteek langer heeft geduurd dan normaal. Ik was nogal zeeziek.

De boot schommelde zo erg. De zee is heel erg woest. Ik was kotsmisselijk toen ik op die boot zat en bovendien was het ook nog stampvol. Ik was toen 15 jaar. 10 dagen later, werd mijn moeder op Bali 50 jaar. De taart was nogal machtig en zij deden vooral slagroom zonder suiker.

Wat een feest was dat zeg! De Balinese mensen zijn daar stuk vriendelijker dan de Javanen. Al hoewel ik zelf eigenlijk in Jakarta ben geboren, merkte ik het verschil toen niet. Iedereen praatte Indonesisch tegen mij. Maar ik ben geadopteerd en ik sprak de taal toen nog niet. Ondertussen heb ik paar cursussen Bahasa Indonesia gevolgd bij de Volksuniversiteit in Amsterdam en ik kan het nu redelijk verstaan. Maar eerst deed ik Engels. Dat is een wereldtaal. Nog veel later heb ik cursus Arabisch gevolgd goh wat moeilijk maar ik had toen even volgehouden.

Tijdens de tijd van Napoleon waren de Britten oa bij de grote eilanden over de hele wereld geweest. Dus ook in Maleisië en in Indonesië. Sindsdien dat het verkeer links is. Dat betekent dat de Britten nog veel eerder daar geweest zijn, dan dat de Nederlanders (Toen nog Nederlands-Indie geheten) er waren. Toen was het Batavia en nu heet het Jakarta. Op mijn paspoort staat Jakarta als geboorteplaats, maar ik heb gewoon de Nederlandse nationaliteit.

Ik ben doordat ik geadopteerd ben, zeker geen allochtoon. Toch kan je aan de buitenkant nooit zien of ik geadopteerd zou zijn. Dat merk je alleen als je met mij wilt communiceren. Ik heb wel een Indonesisch uiterlijk. Je moet mij als een Bounty vergelijken, ik ben bruin van buiten en wit van binnen.

Ik denk soms terug aan Indonesië, maar het wordt me te duur om steeds er naar toe te gaan. En als het 17 augustus is dan denk ik ook aan het Indonesische volk.



Dit artikel is voor het laatst aangepast op: 05 augustus 2013

dichtbij.nl/t-gooi
Terug naar boven Ga naar beneden
https://indonesie.actieforum.com
 
15 augustus herdenking 17 augustus onafhankelijkheidsdag Indonesië
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» 15 augustus Indië-herdenking(en)
» Herdenking 15 augustus 2016
» Herdenking 14-15 augustus 2014
» Voorlopig programma herdenking 15 augustus
» 15 augustus 2009: Indië-herdenking

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Indonesië :: Diversen :: Verhalen-
Ga naar: